Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menisitkö lomalle mummosi kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 12:32:45

Mummoni on 82v, pärjää täysin yksin ilman kotihoitoa ja lääkäri todennut olevan todessa hyvässä kunnossa ikäisekseen. Pärjää esim mökillä itekseen viikkoja, vaikkei yksin olekkaan siellä. Toki isommissa jutuissa läheiset auttaa kuten puutarhahommissa. Kuitenkin kun ikää on niin olen huomannut, että liikkuu hitaasti ja varoen kävelysauvan kanssa. Pitkiä kävelyitä ei enää jaksa ja välillä noin kilometrin päässä olevaan lähikauppaankin me läheiset häntä ajellaan kotiovelta. Pystyy kyllä kävellä sinne itsekkin mutta huomaa, että puhtia ei ole samalla tavalla kuin jotakin vuosia sitten. Myös paljon eri lääkityksiä on mutta sellaisia, että itse saa ne kotoa hoidettua eikä tartte rampata lääkärissä.

Olen itse kova matkailemaan, erityisesti luontopaikat kiinnostaa ja vaeltaminen. Kaupungit toissijaisia. Jostain syystä tämä mummoni on nyt myös innostunut ja haluaisi lähtä jonnekkin kanssani. Oli täysin hänen ideansa. Alkuun innostuin ajatuksesta, mutta sitten aloin miettimään että onkohan kuitenkaan hyvä idea? Läheisille kun kerroin he sanoivat ettei ole hyvä idea, kun mummoni ei jaksa kävellä niin paljoa ja toki lennot yms matkastressi voi olla raskaitakin tuon ikäiselle. Itsekkin olen huomannut että vaikka olen hyvässä kunnossa niin jo lentokentällä saa rempata jo sen verran, että jalat on perille päästyä väsyneet.

Toisaalta, tämä olisi eka ja mahdollisesti viimeinen kerta kun pääsisin rakkaan mummon kanssa ulkomaille. Vikana ongelmana olisi kyllä kanssa, että meidän ikäerot on niin suuret että mielenkiinnonkohteet on aika erilaiset mitä tulee matkakohteisiin ja mitään isompia paikkoja tai paljon kävelyä vaativia paikkoja olisi mahdotonta mummon kanssa käydäkkään. Mitä itse tekisit?

Re: Menisitkö lomalle mummosi kanssa

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 12:34:47

No joku lyhyt viikonloppureissu mummon haluamaan kohteeseen mummon itsensä ehdoilla

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   10.12.25 12:35:11

Lähtisin reissuun ja järjestäisin ohjelman mummon jaksamisen mukaan.

En oikein hahmota mikä tuossa edes on miettimisen arvoista.

Päivämäärä:   10.12.25 12:42:54

Kyselin kun muut läheiset jarrutteli aika paljon kun kerroin asiasta. Mummoa ei mitkään Viron pikkureissut kiinnostanut vaan halusi Britteihin tai Hollantiin. Mutta sinnekkin kyllä saisi kivoja viikonloppureissuja tehtyä. Pitää keskustella mummon kanssa asiasta! Kiva että täällä kannustetaan, puoliksi olin jo myöntynyt muiden läheisten ajatuksiin että ei kannata.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.25 12:44:58

No ottaisin kyllä pyörätuolin mukaan, siinä voi sitten tarpeen tullen lepäillä, mutta pääsette kulkemaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   10.12.25 12:45:22

Eihän teidän tarvitse koko ajan liikkua yhdessä. Jos haluat käydä jossain nähtävyydessä ja mummo ei jaksa tulla mukaan, niin mummo voi jäädä lepäämään ja sinä voit käydä itseksesi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.12.25 12:46:44

Tottakai lähtisin. Tietty vaellusreissut yms patikoinnit jää tekemättä mutta joku mummolle sopiva reissu mihin haluaa. Ehkä joku kaupunkiloma Euroopassa ettei pitkä lento yms tai laivalla Ruotsiin tai Tallinnaan . Mummon ehdoilla.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   10.12.25 12:48:34

Mulle tuli tästä ekana mieleen muistot niistä reissuista mitä tein ekaluokkalaisena mummon ja papan kanssa. Varmasti he silloin joutuivat miettimään matkaohjelmaa ja käyntikohteita sen mukaan mikä minulle kävi. Että ei voi 7-vuotiaan kanssa joka paikkaan mennä eikä jaksa pitkää ohjelmaa.

Eli kai sitä voi sitten vuorostaan miettiä miten tekee reissun sillä lailla että mummo jaksaa ja tykkää.

Itse ehkä varautuisin niin että on vain yksi kohde per päivä, vaikka yksi museo riittää ja sitten lounas ja iltapäivällä vaikka hotellilla joku hoito. Tai sitten kevyempää ohjelmaa päivällä ja illaksi teatteri tms.

Hyvät kengät kannattaa varata mukaan ja satsata takseilla liikkumiseen ettei tarvitse rampata metroasemilla tms paikoissa. Säästää kävelyn sitten niihin katseltaviin paikkoihin.

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   10.12.25 12:56:11

Minulla tulee sisko anoppinsa (92v) kanssa viikoksi Suomeen kahden vaihdon lennolla, takaisin lähtiessä ottavat äitimme mukaan (74v). Äiti käy 1-2 kertaa vuodessa yksin siskoni luona.

Siskon appivanhemmilla ollut vuosia kesäpaikka 5 tunnin lento matkan päässä missä käyneet lähes vuosittain välillä parikin kertaa vuodessa.

Matkavakuutus kuntoon ja lääkkeet mukaan ja suunnittelee kohteen että on helppo kulkea (julkinen/taksi/vuokra-auto) niin pärjää jo pitkälle.

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   10.12.25 12:58:59

Niin ja vastaus kysymykseen lähtisin ehdottomasti mummoni kanssa mikäli olisi elossa, olin sen verran nuori kun mummoni kuoli etten päässyt seurakunnan retkeä kummemmalle reissulle.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.12.25 14:11:28

Ehdottomasti kyllä reissuun tuollaisen mummon kanssa. Ja mummon tahtiin. Sinä osaat ottaa selvää kuljettavista matkoista ja siitä, miten ne kuljetaan helpoiten. Lentokentille voi pyytää pyörätuolin käyttööni. Taksit käyttöön lyhyillekin matkoille.

Hauskaa matkaa teille!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.12.25 14:17:07

Lähtisin ja olen nuorempana käynyt paljonkin.

Päivämäärä:   10.12.25 15:09:00

Lähtisin ehdottomasti!!! Ja toteuttaisin matkan täysin mummon ehdoilla. Jos/kun itse olet vielä nuori, ehdit tehdä juuri sellaisia matkoja kuin haluat, mutta tämä voi tosiaan olla viimeinen mahdollisuus mummollesi. Matkasta tulee teille molemmille taatusti arvokkaita muistoja.

Lähettäjä: EM 
Päivämäärä:   10.12.25 15:24:42

Minun ikimuistoisin reissuni oli mummoni kanssa viikonloppureissu Kööpenhaminaan. Mummoni oli 80-vuotias silloin ja lento oli muistaakseni hänen elämänsä kolmas. Ohjelma oli suunniteltu täysin mummoni jaksamisen mukaan ja myös kohteet olivat ensisijaisesti mummoni mielen mukaisia. Järjestelyiden ja vastuun kannalta oli itselleni ehkä raskaampi reissu kuin moni muu, mutta aivan upea ja ikimuistoinen matka, jota muistelen edelleen lämmöllä.

Ehdottomasti siis lähde reissuun mummosi kanssa! Suunnittele ohjelma hänelle sopivaksi ja valitse kohde ja matkanaika (ei kesähelteillä yms.) sopivaksi. Varaa riittävästi aikaa siirtymisiin, huomioi lepotauot, lääkeaikataulut ja sopiva ruokailurytmi. Nauti!

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.12.25 16:16:27

Lähtisin, varsinkin kun toive tuli mummolta itseltään!
Matkaohjelman räätälöinti sopivaksi. Lentokentällä voi lainata pyörätuolia. Perillä liikkuminen vaikka taksilla.

Päivämäärä:   10.12.25 16:18:55

En lähtisi kun mummoni on jo 94-vuotias ja dementikko.
Reipas 10 vuotta sitten olisin voinut lähteäkin :)

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   10.12.25 16:27:08

Omien mummojeni kanssa en lähtisi, koska ovat olleet kuolleena sen verran pitkään (heh heh).

Mutta olen miettinyt pitkälti samoja kysymyksiä mummoasi nuoremman äitini kohdalla jonka liikkuminen ja kunto ovat huonoja. Yritän löytää esteettömän hotellin, että selvitään ilman kiipeilyitä ja että kaikki olis suht lähellä. Mieluusti hotellista jossa voin itse käydä jumpissa jne. Suorat lennot, eikä liian kuuma.

Toinen vaihtoehto olisi Välimeren risteily.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   10.12.25 16:29:37

Englannin matka niin että se on järjestetty se ohjelma ja kaikki, sen kun istutte bussissa ja nautitte matkasta. Tampereella on matkatoimisto joka tekee kaikenlaisia valmismatkoja. Hinnakasta mutta sopii kaikille. Voit sitten mennä muussa seurassa uudelleen omatoimisesti. Kun ei se mummo vaan jaksa.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   10.12.25 18:30:51

Mummojen kanssa olen ollut Pariisissa, Roomassa, Lontoossa ja Rhodoksella.
80-kymppisen äidin kanssa Tukholmassa, Tallinnassa, Kööpenhaminassa ja Göteborgissa.
Ei ole ollut ongelmia millään reissulla, menty mummojen jaksamisen mukaan.
Pariisissa oli hiukan raskasta, koska ei suostunut metroon. Käveltiin aikamoisia matkoja: hitaasti, mutta varmasti. Lontoossa ja Roomassa jo suostui maanalaiseen.
Eli lähtisin helposti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.25 19:51:35

Tietysti ja monesti munkin kanssa käytiinkin <3

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.12.25 19:56:39

Menisin jos olisi siihen rahaa ja hengissä oleva mummo.

Päivämäärä:   10.12.25 20:25:09

En oman mummon, se on 98 ja ihan vuodepotilas. Mutta sinä voisit ihan hyvin lähteä omasi kanssa. Joku lyhyt reissu, ei kovin pitkiä välimatkoja.

Päivämäärä:   10.12.25 20:52:24

Ehdottomasti lähtisin!! Tänä keväänä oltiin viikko mummon kanssa etelässä ja kaksi vuotta sitten edellisen kerran. Ihan mahtavia reissuja ja mummo on parasta matkaseuraa. Kaupoilla käymistä, kirkkoja, uimista, hyvää ruokaa, museoita ja iltaisin pari erää korttia. Voiko parempaa reissua olla...? Minä 24v mummo 75v

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.12.25 21:39:54

En lähtisi. Jotain alkavaa muistisairautta varmaan on, sekoilee eikä ymmärrä kaikkea mitä puhutaan. Voi suuttua yhtäkkiä ilman että kukaan tietää syytä.
Ikää pian 90v.

Päivämäärä:   10.12.25 22:28:54

Mun äidin kanssa olisin menny kun oli 82v ihan mielelläni. Mummot kuoli kauan sitten.

Lähettäjä: .., 
Päivämäärä:   10.12.25 22:34:36

Ilman muuta lähdet mummon kanssa! Omani on jo kuollut eikä koskaan käyty yhdessä missään, koska hän ei jaksanut.

Lähettäjä: Ly 
Päivämäärä:   10.12.25 22:53:57

Jos sekä sinä että mummosi haluatte lähteä, niin totta kai! Pyh pah läheisten mielipiteille. Kyllä 82-vuotiaskin saa tehdä itse omat päätöksensä. Jos hänen olonsa tuntuu riittävän hyvältä matkustamiseen, niin sitten kannattaa toteuttaa toive. Kohteet vain sen mukaan, mitä mummo jaksaa tai voitte myös sopia, että kummallakin on yhteisen ajanvieton lisäksi omaa aikaa käytettäväksi kuten tahtoo.

Jos mummokin sattuu olemaan innostunut luonnon- tai maaseutumaisemien katselusta, niin yksi vaihtoehto on vuokrata auto ja kiertää sillä, jos autoon pääsy ja istuminen on helpompaa kuin kävely tai julkisten käyttäminen. Mahdollista on myös ottaa majapaikat muutamalta eri paikkakunnalta etukäteen suunnitellun reitin varrelta niin, että ajomatkat ovat sopivan lyhyitä, mutta kulkevat kiinnostavien paikkojen kautta. Autolla pääsee paikoin hienojenkin maisemien luokse ja sen avulla voi kiertää vaikka pikkukyliä, jos sellainen kiinnostaa. Itse olen tykännyt etenkin eteläisestä Saksasta ja Alppien seudusta.

Päivämäärä:   10.12.25 23:34:12

Todellakin lähtisin jos kumpikaan mummoni olisi vielä elossa. Matkaohjelman voi suunnitella täysin matkustajien mukaan, ei ole mikään pakko mahtua tiettyyn muottiin. Voitte vaikka matkan joka toisen päivän varata vain lepäilyyn ja hotellilla nautiskeluun.

Mietin että olisiko joitain tapoja kierrellä paikkoja paitsi tietysti auto, mutta autossa ei sillä tavalla pääse lähelle luontoa ja lisäksi vaatisi auton vuokrausta tai jotain bussiajelua, tai taksia. Pyöräily voisi olla, mutta jos mummosi ei muuten pyöräile niin sitten ehkä ei. Olisikohan jotain pyörän tapaista jolla voisi omaan tahtiin kierrellä paikkoja ja jolla ei voisi helposti kaatua? :D

Mutta ehdottomasti lähdette matkaan jos vain molemmilla on halua ja taloudellisesti mahdollista, muiden mielipiteistä viis! Tietysti täytyy pelata mummon kunnon mukaan, mutta se, että varotaan elämistä ja varmuuden vuoksi jätetään touhuja pois, laittaa vanhan ihmisen huonoon kuntoon. 70v äitini oli vasta Kreikassa rantalomalla ja sanoi että siellä oli paljon häntä vanhempia ja huonosti liikkuvampia ihmisiä, mummoja ja pappoja jotka varovasti köpöttelivät rannalla ottaen toisista tukea. Noissa lomakohteissa näkyy kyllä ihmiskunnan koko kirjo, ei matkustaminen ole vain nuorille ja hyväkuntoisille, jokainen voi matkata omalla tyylillään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.25 23:49:27

Ilman muuta menisin.
Itse olin 10-vuotiaana Lontoossa 90-v mummini kanssa. Käytiin teattereissa katsomassa näytelmiä ja musikaaleja, ja kierreltiin katselemassa paikkoja.

Meidän iltatähti ja kaverinsa, molemmat 11-v, olivat viime kesänä mun 83-v isän kanssa yhdeksän päivää Rhodoksella.

Suunnitelkaa reissu teille sopivaksi, ja pitkää hauskaa.
Miettikää molemmille mieluista ohjelmaa.
Ja suunnitelkaa kohteet niin, ettei ole korkeita mäkiä, ja että on suunnilleen esteetöntä.
Kasikymppinen kyllä tietää mihin pystyy.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.12.25 06:20:38

En lähtisi kun molemmat mummoni ovat olleet useitavuosia kuolleina

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.25 11:39:22

Ehdottomasti lähtisin! Ei olis kahta sanaa. Mummon ehdoilla toki mentäisiin

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   11.12.25 13:00:56

Ehdottomasti lähtisin! Lontooseen, yhdessä musikaaliin, syömään ja pienille ostoksille. Kaikkea ei ole pakko hoitaa samana päivänä ja siirtymisiin voi käyttää taksia.

Päivämäärä:   11.12.25 21:39:18

Tottakai tuossa tilanteessa kun toisella pää ja kroppa pelaavat vielä! Ja mahdollisimman pian, toki kelit huomioiden.

Selvitä pyörätuolin mahdollisuus kentällä. Suunnittele kohteet ja siirtymiset niin että karsitaan kaikki ylimääräinen kävely pois, lyhyetkin matkat taksilla ja kohteet sellaisia missä pääsee myös istumaan.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   12.12.25 08:07:01

Tilaa avustuspalvelu lentokentälle. Tuovat pyörätuolilla koneelle ja kohteen kentällä hakevat pyörätuolilla ovelta. Sen saa ilmaiseksi. Voi valita pystyykö itse kävelemään koneeseen kynnyksen yli ovelta, pystyykö kävelemään raput vai tarvitseeko ambuliftiä. Lääkäriltä kannattaa kysyä onko ok lentää, jos on sydänlääkitystä tms. Ja matkavakuutus ottakaa ehdottomasti. Parempi valita joku kohde vaikka talvella missä ei ole +40 astetta hellettä ja lyhyempi lentomatka.

Päivämäärä:   12.12.25 08:28:06

Eipä kiinnostele reissata vainajan kanssa.

Lähettäjä: moo 
Päivämäärä:   12.12.25 09:31:58

Ehdottomasti reissuun! Keskustele mummon kanssa, millaista ohjelmaa ja missä määrin hän haluaisi ja onko ihan mahdoton ajatus lainata pyörätuolia jos jalat ei jaksa kulkea vaikka museoissa tai kaupoissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.