Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnustan ajavani peräpuskuriin kiinni

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   10.12.25 11:59:41

Jos kaahotan kuuttakymppiä 4-kympin rajoitusalueella viereistä kaistaa päästäksesi eteeni, niin odotan sinun jatkavan samaa reipasta vauhtia myös siitä eteen päin.

5-kympin alueella porhalletaan sitten 7-kymppiä ja 8-kympin alueella satasta.

Jos ei, niin roikun peräpuskurissasi "työntämässä vauhtia".

Re: Tunnustan ajavani peräpuskuriin kiinni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.25 12:02:56

Korkki kiinni

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.12.25 12:31:34

Jos joku alkaa roikkua minun puskurissani, hidastan vauhtia entisestään ihan kiusallani. Jos on kiire, sopii mennä ohi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.25 12:36:14

Perässä roikkujat on säälittäviä - osataan painaa kaasua muttei ohittaa. Mäkin lasken ihan kiusallani vauhtia jos i di oot ti ei ymmärrä mennä ohi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 12:36:33

Kannattaa muistaa sitten, että peräänajaja on aina syyllinen. Eli mä voin hommata uuden auton sun piikkiisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.12.25 13:58:12

Nämä jotka hidastaa vauhtia, niin onko se tie sellainen, että siellä pääsee ohi?? Jos on pelkkää mutkaa tai jatkuvasti vastaantulijoita niin koukatkaa bussipysäkille ja päästäkää ohi kiitos!! @!#$ nämä hiturit, jotka ajelee alinopeutta ja sitten vielä luulevat olevansa fiksuja, kun entisestään hidastavat vauhtia. Ja kyllä, täällä esim.80 rajoituksella teitä, jotka mutkaisia eli ei juurikaan ohituspaikkoja ja hyvällä tuurilla juuri siinä paikassa tulee joku vastaan.

Itsekin päästän esim.talvikelillä ohi, jos joku tulee taakse, jos ajan nopeusrajoitusta hiljempaa kelin takia mutta joku muu pääsee kovempaa. En toki väistä, jos ajan jo sen normaalin +10 km yli nopeusrajoituksen, eli ylinopeutta ajavat saavat ohittaa itse.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.12.25 14:24:01

Näitä puskurinnuuskijoita liimautuu joskus perään vaikka ajaisinkin nopeuslätkien mukaan. Jos joku tulee perää nuuskimaan, niin minua ei kiinnosta pätkääkään onko tie ohituskelpoinen vai ei, varmasti hidastan jos joku kiusallaan tulee kosketusetäisyydelle eikä välttämättä edes mene ohi vaikka pääsisikin. Silloin on eri asia jos oikeasti menee ohi kun tie sallii eikä ole vastaantulijoita, mutta sitä tilaisuutta odotellessakin sopii pitää sen verran turvaetäisyyttä ettei pellit kolise samalla hetkellä kun edellä menevä joutuu vähänkään jarruttamaan esim. tielle loikkaavan eläimen takia.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   10.12.25 14:24:10

Miksi te sitten kaahotatte 60kmh 4-kympin alueella minusta ohi, jos sen jälkeen ajatte rajoituksen mukaan ja haluatte minun menevän teistä ohi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.25 14:41:02

Just kattelin, että kommentoijat eivät selkeesti lukeneet aloitusta :D

Päivämäärä:   10.12.25 15:24:18

Minäkin ajan peräpuskuriin kiinni silloin kun jarrutellaan vihreinä palaviin liikennevaloihin. Ihan liian usein olen sitten se ensimmäinen joka ei niistä vihreistä pääse koska edessä olijaa pelotti se vihreänä palava valo niin paljon. Toki tiedostan sen että vika on yleensä peräänajajan ja olen jalka valmiiksi jarrulla, kun ei noista vihreää pelkäävistä koskaan tiedä mitä muuta pelästyvät :D

Päivämäärä:   10.12.25 15:32:06

Kuka näin sekavia aloituksia viitsii lukea:

"Jos kaahotan kuuttakymppiä 4-kympin rajoitusalueella viereistä kaistaa päästäksesi eteeni"

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   10.12.25 15:44:23

Itse monesti "työnnän" peräpuskurista vauhtia jos joku ajaa liian hiljaa edelläni. Ei kai se oikein ole mutta typerää ajaa alinopeutta ja sillä yritän antaa hieman painetta.

Lähettäjä: tundra 
Päivämäärä:   10.12.25 15:52:14

Minkäänlainen omalla typerällä ajotyylillä muille ns kostaminen, muiden kouluttaminen, vauhdin antaminen takapuskuriin liian lähelle kiilaamalla tai muu tunnekuohuissa tehty idioottimainen toiminta ei kuulu liikenteeseen. Vaikka joku muu tekisi mokan tai ajaa mielestäsi huonosti, niin se ei oikeuta sinua käyttäytymään törpösti. Jos oma mielenhallinta ei ole riittävällä tasolla tasolla hillitsemään omaa käytöstään ja on pakottava tarve sellaiseen toimintaan, niin mieli ei ole riittävän kypsä liikenteeseen (ja se ei ole ikäkysymys, kaikilla se oma järkevä ajattelukyky ei tunnu kypsyvän koskaan).

Lähettäjä: ................ 
Päivämäärä:   10.12.25 16:17:26

Respektiä niille, jotka vetävät tien sivuun ja antavat tietä, eivätkä kerää hermostunutta letkaa peräänsä siinä tapauksessa, etteivät uskalla/pysty ajamaan rajoituksen sallimaa nopeutta, vaikka olosuhteet sen sallisi.
Itse opin olemaan roikkumatta kenenkään persiissä, kun sain koulutusta asiaan joskus joiltakin edessä olevilta, jotka vetivät liinat kiinni ja muistuttivat turvavälistä.

Päivämäärä:   10.12.25 16:37:38

"Minkäänlainen omalla typerällä ajotyylillä muille ns kostaminen, muiden kouluttaminen, vauhdin antaminen takapuskuriin liian lähelle kiilaamalla tai muu tunnekuohuissa tehty idioottimainen toiminta ei kuulu liikenteeseen. "

Aamen! Ei ole KENENKÄÄN etu että esim. epävarmuuttaan tai taitamattomuuttaan hitaasti ajava alkaa kiihdyttää painostuksen vuoksi. Tämä opetettiin jo autokoulussa. Nämä muiden "kouluttajat" on kyllä ihan vihoviimeisiä toopeja.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   10.12.25 17:44:26

Ja voi prkle ne sankarit, jotka normitiellä esim nelostie, ei "uskalla" ajaa kuin 65-70km/h, niin sitten kyllä ohituskaistan kohdalla se kaasupoljin löytyykin...! Liekö leveämpi tie turvallisempi, vai mitä kettua?!

Päivämäärä:   10.12.25 17:52:01

kokeilkaas joskus jättää vähän enemmän välimatkaa.
mun on pakko hidastaa kun puskurissa ajaa se idiootti jolla valot suunnattu päin hanuria= en näe mitään vaikka peilit kääntäisi miten.
sitten on se mummo kun herostuu siitä takana roikkuvasta. kyttää eikä muista painaa kaasua.

aina niin haaveilen että teen kuin kaveri. pysäytän ja käy lekalla lyömässä ajovalot sisään.
loppuu se vithuilu.

Päivämäärä:   10.12.25 17:57:45

Lähettäjä: ................
Päivämäärä: 10.12.25 16:17:26

Respektiä niille, jotka vetävät tien sivuun ja antavat tietä, eivätkä kerää hermostunutta letkaa peräänsä siinä tapauksessa, etteivät uskalla/pysty ajamaan rajoituksen sallimaa nopeutta, vaikka olosuhteet sen sallisi.
Itse opin olemaan roikkumatta kenenkään persiissä, kun sain koulutusta asiaan joskus joiltakin edessä olevilta, jotka vetivät liinat kiinni ja muistuttivat turvavälistä.

voi kun olisikin noin yksinkertaista. tällä tiellä kun hidastat ja väistät. roikutaan silti perässä. vilkun kanssa pysäytät tien sivuun, niin pysähdytään perässä. tuurilla joku hivuttautuu ohi varovasti. vajakkeja kaikki.
peura kun hyppää tielle, liinat kiinni ja pari idioottia jo perään ajanut.
ohittaa ei voi, edellä ei voi ajaa. vajakkeja riittää ja ne on nuo vakimulkut. autot vaihtuu kun ryskäävät, sama meno jatkuu.

Päivämäärä:   10.12.25 18:12:27

Oikeastiko te pöljät luulette "antavanne vauhtia" tai "painetta" roikkumalla vaarallisen lähellä edellä ajavaa? Jo on kovat luulot.
Itse en jaksa stressata edessä "liian hiljaa" ajavista, jos pääsen ohi niin menen ja jos en niin sitten ajetaan hiljempaa. Mikä ongelma? Jos aina on niin sekuntiaikataulu että 80 alueella 70:ää ajaminen saa myöhästymään niin olisi syytä ajatella se lähtöaika uusiksi. Koska esim. 50 km matkalla ei ole tuolloin kyse kuin korkeintaan viidestä minuutista matka-ajassa.
Itse en viitsi roikkua, kärkkyä, hermoilla ja turhaan ohitella, hirveän raskasta ajamista sellainen. Tosin olenkin aina ajoissa ja lähden niin että pikku viivästys matkalla ei haittaa.

Päivämäärä:   10.12.25 18:19:24

Ite tykkään väläytellä jarruvaloja niskassa hönkijöille, kolarin tullessa voi sanoa tekosyyksi vaikka tiellä olevan koiran ja refleksinomaisesti painoin jarrua.

Lähettäjä: ääliöt 
Päivämäärä:   10.12.25 18:20:14

Tajuatteko itsekään miten tyhmältä kuulostaa sanoa että ajaa "normaalia 10 km ylinopeutta"? Siis jos rajoitus 80 km/h niin silloin ajan tismalleen 80 km/h, niin että se mittarin osoitin on just ennen sitä 80 pykälää. Ihan sama onko se joku yleinen tapa tai käytäntö tai laajalle levinnyt veemäisyyden muoto että pitää väkisin ajaa kovempaa, viis säästä tai varoitusmerkeistä tai tien kunnosta.

Ohituskaistoilla hidastan kyllä aina jos joku haluaa ohi, muualle en väistele, koska en pääsisi sitten enää takaisin kaistalle kun kaiken maailman hullut kaahaa siellä.

Ei voi mitenkään olla niin kiire etteikö se 80 km/h riittäisi vauhdiksi.

Lähettäjä: Peukalo 
Päivämäärä:   10.12.25 18:31:40

Olen autoni nopeuden tarkistanut muutamalla eri tavalla ja tiedän mittarin näyttävän 3-4km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Ajan siis vakkarin kanssa esimerkiksi kasikympin alueella 85km/h. Silti löytyy puskurissa roikkujia harva se päivä. Enkä todellakaan kiihdyttele tai anna tilaa bussipysäkin kautta näille "vauhtia työntäville", vaan maksimissaan pudotan nopeuden näyttämään mittarin mukaan sen 80km/h. Siinähän ohittelevat sitten mutkassa sulkuviivan kohdalla, kun ei järki ilmeisesti riitä normaaliin liikenteeseen.

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   10.12.25 18:45:37

Luetunymmärtäminen on taas näköjään nolla.

Oon samaa mieltä, että jos neljänkympin alueella on pakko ajaa ohi törkeää ylinopeutta ja ohituksen jälkeen jäädään eteen kötyyttämään niin, että ajan loppujen lopuksi hitaampaa kuin ennen ohitusta, en välttämättä kyllä jaksa ihan kunnollista väliä pitää ja jos tämä tehdään alueella, jossa mulla oli pitkät päällä, voi olla että hetken mietin tarvitseeko ne sammuttaa...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.25 19:18:32

"Turvaväli" on ihan hyvin perusteltu entiteetti liikennesäännöissä.
Persiissä roikkujien pitäisi vain hyväksyä, että liikenteessä on muitakin ihmisiä ja liikennesäännöillä pyritään pitämään yllä kaikille sujuvaa ja turvallista liikkumista. Mutta jos salaa kiinnostaa orientaali kaaos, niin mikäs siinä; mutta perään ajaja maksaa ja on ihan turha tuhertaa itkua, jos joutuu maksamaan sakkoja tai elää jonkun henki omallatunnolla.
Et pääse sen nopeammin perille, vaikka olet viiden metrin päässä toisen perästä viidentoista sijaan.
Ja jos tietoisesti ajat ylinopeutta ja ohitat, vastaat itse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (niiden muidenkin turvallisuudesta)

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.12.25 19:47:14

Luuletteko oikeasti että ne köröttelijät tuosta jotain oppii?! Ei auta vaikka kuinka muka "työnnätte vauhtia" Hyvä että edes älyävät että jotain takana tapahtuu kun näillä on täysi työ hallita auto, ajaminen ja tuijottaa tietä edessä.

Koskaan ei ole kukaan puskurissa roikkunut tai tarvinnut itse roikkua. Sitä varten on autossa vasen vilkku ja kaasu että pääsee ohi. Jos hevoset tai vaunu perässä annan tarvittaessa tietä raskaalle samoi. jos perään kerääntyy pari suomen surkeinta kuskia estäen muiden ohitukset (eivät ohita edes merkistä).

Aloituksen pointti meni vähän kyllä ohi mutta näköjään meni muiltakin.

Päivämäärä:   10.12.25 20:06:45

"Tajuatteko itsekään miten tyhmältä kuulostaa sanoa että ajaa "normaalia 10 km ylinopeutta"?"

TÄMÄ! Ihmiset saa ajokortit muropaketista. Edes alkeellisimpien liikennesääntöjen noudattaminen ei onnistu, ei sitten millään. Ajetaan jatkuvaa ylinopeutta, hinkutetaan toisten perässä ja sitten kirotaan kun ajo on töksähtelevää kun ei mitään joustovaraa, vilkut unohtuu koska aina tästä on menty, liukkailla mennään ihan samaa nopeutta kuin aina, mutkateillä ei ymmärretä että tien näkyvällä osalla pitäisi voida pysäyttää, ei ymmärretä että huonon näkyvyyden alueelle ei ajeta kovaa, jne.

Päivämäärä:   10.12.25 20:36:23

Ääliöt ja -: kannattaa opetella mittarivirhe. Jos ajat mittarin mukaan 80, on todellin nopeus luokkaa 75, vaan!! 90 mittariin, niin huoletta saa ajaa tutkiin ja kameroihin, ei välky, koska mittarivirhe ja mittauksessa vähennetään vielä 3 km/h, eli ollaan lukemassa n.83, ei tule sakkoa tms. Kannattaa opetella ajamaan sujuvasti eikä alinopeutta! Myös reippaassa vauhdissa voi pitää välin, ei tartte töksäytellä kun kattoo eteensä ;)

Päivämäärä:   10.12.25 20:49:39

"Ei voi mitenkään olla niin kiire etteikö se 80 km/h riittäisi vauhdiksi."

Sehän riittääkin. MUTTA kun se mittarin mukaan 80km/h ajava ei aja kahdeksaakymppiä, ja jos mittari on vielä siinä alle kahdeksassakympissä niin todellinen nopeus on jotain 70-75km/h ja se kyllä ärsyttää jo monia.

Mun auton nopeusmittari näyttää noissa nopeuksissa n. 6-7km/h todellista suurempaa nopeutta, eli jos mitttari sanoo 80km/h on todellinen nopeus 73-74km/h, ja se on jo melkein kympin alinopeutta. Turha siis valittaa jos joku siitä hermostuu.

Päivämäärä:   10.12.25 22:12:11

Tämä mittarivirhe on kyllä ainainen rattiraivoajien tyhmä argumentti. Mitä hiton väliä sillä on jos joku ajaa sitä teidän inhoamaanne ALInopeutta, jota ei ole olemassakaan muuten, muutaman pykälän oli syy mikä hyvänsä? Rauhoittukaa, relatkaa ja miettikää siinä kun joku tulee perä edellä vastaan että maailmassa on oikeitakin murheita.

Päivämäärä:   10.12.25 22:13:33

JA lähtekää vähän aikaisemmin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.25 23:40:54

Mua ärsyttää jos risteyksestä jonkun on pakko kääntyä ahtaasti eteen eikä sitten tajua painaa kaasua. Silloin tahallaan päästän lujaa vauhtia ihan puskuriin kiinni, että vink vink, vois painaa sitä kaasua jos kerta oli pakko kääntyä eteen. Ei mulla kuitenkaan oo ihan niin huonot hermot kuin yhdellä työkaverilla joka kiroaa kaikki edessä kynnääjät ja kahdesti oon ollut samassa autossa kun on vänkärin paikalta kurotellut kuskin yli näyttämään keskaria edessä kynnänneelle joka sitten kääntynyt vasemmalle kääntyvien kaistalle. Itse ajelen varsinkin kesällä helposti 20 km/h ylinopeutta ja joskus kans tulee hiillostettua edessä köröttelevää, mutta en mä pakolla lähde ohittelemaan jos ei siihen tilaisuutta ole tai matka seuraavaan käännökseen sen verran lyhyt ettei kannata enää lähteä ohittamaan.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   11.12.25 06:17:04

Eilen juuri tulin Hki-Turku välin sysipimeässä tihkusateessa. Se on kyllä erikoinen tapa, ajaa ohi, hiukan vaivalloisesti, moottoritiellä ja jäädä eteen, ajamaan hitaammin kuin juuri ohitettu. Vakionopeuden säätimeen en yleensä koske, joten on helppo havaita kanssa-autoilijan tyyli.
Jouduin ohittamaan molemmat; ensimmäinen olikin puhelimella, eli jänniä tapahtumia elämässä juuri sillä hetkellä.
Toinen ohitti valaistulla tieosuudella, tunnelit, ja kun sysipimeä laskeutui, vauhti putosi reilusti. Ykköstien ominaisuudet vieraita? Mutta aina se kummastuttaa, että mikä nyt tuli. Onko joku outo, lisää taas vauhtia, jos ohitan? Kiusaa? Humalassa? Tekeekö jotain todella outoa kohta? Enkä tosiaan uskalla roikkua perässä, siitä kun edellä oleva jarruttaa, on ketjukolari valmis….

Päivämäärä:   11.12.25 06:56:13

"Ja voi prkle ne sankarit, jotka normitiellä esim nelostie, ei "uskalla" ajaa kuin 65-70km/h, niin sitten kyllä ohituskaistan kohdalla se kaasupoljin löytyykin...! Liekö leveämpi tie turvallisempi, vai mitä kettua?!"

On näitäkin, mutta usein on myös ketjuefekti. Letkan ekana menee se hidas, ohituskaistalla pääsee joku neljä, viisi ohi. Ne loput kiihdyttää siinä toivossa että ehtisi ohi tai ehkä luulevat, että nyt päästään kovaa.

Lähettäjä: ääliöt 
Päivämäärä:   11.12.25 07:14:59

Mittarivirhe. Antakaa mun kaikki kestää. Sillä ei ole mitään merkitystä. Autolla ajetaan sen mukaan mitä se mittari näyttää, ei sen mukaan mitä itse kukakin on kikkaillut omassa mielikuvituksessaan "mittarivirheeksi".

Se on sitten mittarivirhe kun se hirvi on siinä konepellillä kun ei jarrutusmatkat riitä ylinopeutta ajaessa.

Se on mittarivirhe kun pyöräilijä on ojassa kun ei ehdi reagoida huonosti näkyvään pyörään.

Se on mittarivirhe kun ei ehdi nähdä kaistalla olevaa irtoesinettä ajoissa.

Kannattaa joskus kerrata autokoulun kirjasta miten paljon jo viisi km/h lisää vaikuttaa jarrutusmatkoihin, varsinkin jos on liukas talvikeli. Ei se siinä onnettomuuspaikalla sitten lämmitä kun selittelee että ei ole kamerakaan välähtänyt kun olen tätä nopeutta ajanut.

Ennen ajoon lähtöä voitte myös toistaa mantraa: Minä en ole tärkeä. Minä en aja hälytysajoneuvoa työkseni. Minulla ei ole oikeasti kiire mihinkään. Minun ei tarvitse päästä nopeammin hautaan.

Sitten voitte lähteä liikenteeseen.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   11.12.25 07:23:35

Puskurissa roikkuville tarjoilen maltillissa vauhdeissa erinomaisen mielelläni napakan moottorijarrutuksen yllätyksenä. Jos saan uuden takapuskurin niin hienoa :)

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   11.12.25 07:37:49

Lähettäjä..
Päivämäärä10.12.25 20:36:23
Ääliöt ja -: kannattaa opetella mittarivirhe. Jos ajat mittarin mukaan 80, on todellin nopeus luokkaa 75, vaan!! 90 mittariin, niin huoletta saa ajaa tutkiin ja kameroihin, ei välky, koska mittarivirhe ja mittauksessa vähennetään vielä 3 km/h, eli ollaan lukemassa n.83, ei tule sakkoa tms. Kannattaa opetella ajamaan sujuvasti eikä alinopeutta! Myös reippaassa vauhdissa voi pitää välin, ei tartte töksäytellä kun kattoo eteensä ;)

Pitäiskö käydä autokoulu uudelleen? 80 nopeusrajoitus tarkoittaa SUURINTA SALLITTUA ajonopeutta. Se että joku ajaa 75 ei ole alinopeutta vaan ihan fiksua, varsinkin jos keli tai oma ajokokemus vaatii.

Päivämäärä:   11.12.25 07:38:34

Roiku vaan. Minulla on tapana tehdä paniikkijarrutus, kun olen näkevinäni oravan olevan tulossa tielle. Onko sinun autosi halvempi kuin minun, kun rysäytät perään? Sinähän sen maksat.

Lähettäjä: fiona 
Päivämäärä:   11.12.25 07:53:37

Mä en ole koskaan tajunnut sitä, että miksi joku joka näkee jonkun muun olevan tohelo tai kokematon liikenteessä heittäytyy sen takia itse aivan tarkoituksellisesti ajamaan yhtä tohelosti tai usein jopa vielä tyhmemmin. Pahimmillaan ärsyynnyksissään vaarantaa siinä pahasti oman ja sen toisen kuskin turvallisuuden, vain koska on tarve ”näpäyttää” tai ”kouluttaa”. Ei mitään järkeä!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.12.25 08:11:06

Huh huh mikä keskustelu. Itse pyrin ajamaan aina muita häiritsemättä, en roiku perässä ja päästän ohi jos jostain syystä joudun ajamaan alle nopeusrajoituksen eikä ohituspaikkoja ole. Taitaa olla aika harvinainen ajatusmaailma nykyään, kun näitä kommentteja lukee...

Aivan käsittämätön asenne tuo että muita koulutetaan ajamaan oman mielen mukaan, ja tämä koskee myös niitä jotka lähtevät opettamaan niitä perässäroikkujia. Kaikki turha äkkijarruttelu sun muut äkkiliikkeet ilman syytä aiheuttaa tarpeetonta vaaraa muille tielläliikkujille ja voi huonolla tuurilla aiheuttaa jonkun vammautumisen tai kuoleman. Sekö on ok hinta siitä että joku sai vähän näpäyttää? Ihan oikeasti. Kasvakaa aikuiseksi nyt hyvät ihmiset!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.