|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 9.12.25 22:23:37
Reilusti itseäni nuorempi sisko on 13-vuotias.
Huolehtii hygieniasta täysin itse. Ei tarvitse juuri kehottaa suihkuun, illalla vanhemmat vaan sanoo, että nyt hammaspesulle ja nukkumaan. Meikkailee, pesee ja laittaa hiuksensa itse. Joskus (eli ehkä parin kk välein) isä tarkastaa, että onhan tullut pestyä kunnolla, mutta eivät ole valehtelevaa sorttia ja asiat hoidettu kunnolla.
Herää itse, lähtee kouluun itse, laittaa aamiaiset ja välipalat. Osaa auttaa ruoanlaitossa, itse ei vielä kokkaa, osaa kylläkin leipoa. Tulee kotiin, tekee läksyt itsenäisesti, itsenäisesti valmistautuu kokeisiin, joskus joku kyselee.
Askartelee, piirtää, harrastaa musiikkia, urheilee, ratsastaa. Motorisesti taitava. Ei ole ongelma antaa esim. keittiöveistä käteen. Osaa lukea, kuunnella, ja noudattaa ohjeita, ja kysyä.
Harrastaa lähes joka päivä. Osaan harrastuksiin menee itse pyörällä/kävellen, moneen viedään matkan takia. Pakkaa itse tavaransa ja hoitaa pukeutumiset. Tekee kotitöitä omatoimisesti ja pyynnöstä, mm. pesee pyykkejä, tiskejä, siivoaa. Hoitaa, ruokkii, leikkii ja lenkkeilyttää koiraa. Tapaa itsenäisesti kavereita, esim. Sopii aikuisen luvalla tapaavansa naapurin tyttöä ja kyläilevät puolin ja toisin. Ei sen kummaisempia sosiaalisia haasteita, oikein hyvin pärjää sosiaalisesti.
Toimintakyky on siis jo monessa asiassa ihan kuin normaalilla aikuisella: ei vaan vielä tiedä kaikkea niin paljon kuin aikuinen, kokonaisymmärrys puuttuu ja uusia taitoja tulee. Ns. perushommat hoitaa kuitenkin ihan kuten aikuinen. Erittäin hyvätapainen ja älykäs lapsi.
Työskentelen itse erityislasten kanssa, ja kyllä vammaistuki kuulostaa tilanteeseenne tarpeelliselta. Pukeutuminen, syöminen, hygienia, pitkälti läksyt tulisi hoitua tuon ikäiseltä itse, samoin monet sosiaaliset Tilanteet. Voiko lapsi harrastaa mitään, pitääkö olla aikuinen mukana tai tukemassa? Meillä voivat käydä vaikka uimarannalla tai uimahallissa ihan hyvin keskenään, kun on tutut kaverit mukana.
|