Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä/ miten teidän 13 vuotiaat osaa huolehtia

Lähettäjä: Perusasioista? 
Päivämäärä:   9.12.25 20:57:45

Pitäisi taas täyttää lapsen vammaistuen hakemus ja todella vaikea miettiä mitä ”normaalit” tuon ikäiset osaavat, kun ei ole kuin tämä yksi lapsi. Tuntuu, että ajattelen monista arjen asioista kuinka helppoa nykyään on siinä tässä ja tuossa, kun hakemukseen pitäisi kertoa kuinka paljon enemmän apuja lapsi tarvitsee verrattuna muihin saman ikäisiin. Esim ennen lapsen hampaiden pesuun piti varata 30-60 minuuttia kerta, mutta nykyään suoriudun lapsen hampaiden harjaamisesta jo noin 5-10 minuutissa. Lapsi pitää aika pitkiäkin aikoja suuta auki ja päätä paikoillaan eikä hampaiden pesun aloittaminen ole niin pitkä prosessi. On pukenut jo muutaman vuoden vaatteet itse päälle kunhan ne laittaa esille ja oikein päin. Ennen aamuisin piti varata 1,5 tuntia pukemiseen ja tämä vaati aikuisen ajan 100%. Moni 13 vuotias on kuitenkin tainnut jo pitkään pestä hampaansa itse ja osaa pukea täysin itsenäisesti vaatteet päälle haettuaan ne kaapista. Lapseni lähtee edelleen näin talvellakin pakkasessa tai vesisateessa sukkasillaan ilman kenkiä ulos jos asiasta ei muistuta ja vielä tarkista, että on noudattanut ohjetta. Ihan kelpo asu ulkoiluun on lapsen mielestä myös pelkät pikkarit ja t-paita vaikka vaakatsossa tulisi kylmää syys-sadetta.
Lapsi käy itsenisesti suihkussa silloin kun ei tarvitse pestä hiuksia. Hiusten pesu on sitä, että seisoo suihku kädessä ja etummaiset hiukset kastuvat vähän ja shamppoota laittaa ohjeistuksista huolimatta vain käsiinsä.

Tuntuu, että arkemme on todella paljon helpompaa, mitä esim muutama vuosi sitten, mutta kuitenkin täytyisi muistaa hakemusta tehdessä, että normaalisti kehittyneen saman ikäisen lapsen kanssa pääsee todennököisesti paljon helpommalla arjessa toistuvissa asioissa.

Re: Mitä/ miten teidän 13 vuotiaat osaa huolehtia

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.12.25 21:06:29

Sun lapsesi on 5-6 vuotiaan tasolla.

13 vuotias osaisi asua itsekseen, siivota ja ostaa ruokaa ainakin viikon moitteetta, olisi ajoissa koulussa ja tekisi läksyt ja hakisi päiväkodista pikkusisaruksen kotiin (jos edelleen saisi) ja laittaisi heille molemmille ruuat.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   9.12.25 21:07:46

Jep, nuo luetellut asiat onnistuu kouluikäiseltä eli 7-vuotiaalta.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   9.12.25 21:08:50

12v meillä herää itsenäisesti aamulla, huolehtii aamupalan, pesee hampaat ja huolehtii koulurepun/bussikortin ym mukaan. Aamutoimiin menee noin 35min. Kulkee bussilla itsenäisesti kouluun. Tekee itsenäisesti läksyt koulun jälkeen. Ja jos harrastuspäivä niin lämmittää ruokaa ja syö ennen treenejä. Tai käy kaupassa ja ostaa eväät. Ainoa johon pitää muistuttaa ja toistaa, on oman huoneen siivous. Jonka tekee kyllä kun pyytää/vaatii, ja sen lisäksi tekee muita kotihommia kuten tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, vikkaa pyykkiä yms.

Suihkussa esim on käynyt itsenäisesti jo vuosia, ja harjaa hiuksensa myös oma-aloitteisesti niin ettei mene takkuun. Suihkun jälkeen laittaa puhtaat alusvaatteet kun likaiset on jätetty pyykkiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.25 21:09:30

Meidän 11-v suoriutuu kaikista aloittajan mainitsemista toimista itsenäisesti ja ripeästi. Ja hyvin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 21:12:36

On tosiaan vaikeaa verrata ikätasoon, jos kokemusta on vain yhdestä lapsesta.

Molemmat lapseni ovat viimeistään koulun aloituksesta saakka pesseet hampaat itse, valinneet vaatteet ja pukeneet itse. Ulkovaatteet olemme katsoneet yhdessä säähän sopiviksi vielä tuossa iässä, mutta pukeminen sujuu itse. Ovat osanneet lähteä itse kouluun joko itse aikaa seuraten tai kännykän muistutuksen avulla. Saattavat vitkutella vapaapäivinä ja silloin, kun on aikaa, mutta huolehtivat arkirutiinit itse. Tekevät itselleen välipalaa ja hoitavat läksynsä pääsääntöisesti itsenäisesti.

13-vuotias on jo teini-ikäinen. Silloin monet itsenäistyvät vauhdilla ja osaavat mielestään toimia maailmassa vaikka kokonaan ilman vanhempiaan, joskaan järkeä ei välttämättä ole päässä aina hyvien valintojen tekemiseen. Tämän ikäiset eivät tavallisesti enää mielestään tarvitse apua ja neuvoja juuri missään, mikä ei edellytä täysi-ikäisyyttä, ajokorttia tai muuta teini-ikäisen ulottumattomissa olevaa.

Päivämäärä:   9.12.25 21:16:32

No, osaahan tuon ikäinen jo vaikka ja mitä. Peseytyy, ja pesee hampaat ja hiukset. Osaa myös käyttää pesukonetta, ja astianpesukonetta. Valmistaa itse helppoja ruokia. Käy kaupassa. Menee, ja tulee, harrastuksiin itsenäisesti. Käyttää älypuhelinta, läppäriä jne.

Tunne-elämässä ja sosiaalisissa taidossa on vielä oppimista.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.12.25 22:23:00

Yllämainittujen lisäksi ikätasoinen 13v tekee pihahommat (lumet, ruoho, puuhommissa kaverina). Osaa lämmittää saunan ja toimia tirvallisesti tulen kanssa. Ajaa koneet ja laitteet mitkä turvallista on (mopot, mönkkärit, kelkat, peltoautot).

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.12.25 22:23:37

Reilusti itseäni nuorempi sisko on 13-vuotias.

Huolehtii hygieniasta täysin itse. Ei tarvitse juuri kehottaa suihkuun, illalla vanhemmat vaan sanoo, että nyt hammaspesulle ja nukkumaan. Meikkailee, pesee ja laittaa hiuksensa itse. Joskus (eli ehkä parin kk välein) isä tarkastaa, että onhan tullut pestyä kunnolla, mutta eivät ole valehtelevaa sorttia ja asiat hoidettu kunnolla.

Herää itse, lähtee kouluun itse, laittaa aamiaiset ja välipalat. Osaa auttaa ruoanlaitossa, itse ei vielä kokkaa, osaa kylläkin leipoa. Tulee kotiin, tekee läksyt itsenäisesti, itsenäisesti valmistautuu kokeisiin, joskus joku kyselee.

Askartelee, piirtää, harrastaa musiikkia, urheilee, ratsastaa. Motorisesti taitava. Ei ole ongelma antaa esim. keittiöveistä käteen. Osaa lukea, kuunnella, ja noudattaa ohjeita, ja kysyä.

Harrastaa lähes joka päivä. Osaan harrastuksiin menee itse pyörällä/kävellen, moneen viedään matkan takia. Pakkaa itse tavaransa ja hoitaa pukeutumiset. Tekee kotitöitä omatoimisesti ja pyynnöstä, mm. pesee pyykkejä, tiskejä, siivoaa. Hoitaa, ruokkii, leikkii ja lenkkeilyttää koiraa. Tapaa itsenäisesti kavereita, esim. Sopii aikuisen luvalla tapaavansa naapurin tyttöä ja kyläilevät puolin ja toisin. Ei sen kummaisempia sosiaalisia haasteita, oikein hyvin pärjää sosiaalisesti.

Toimintakyky on siis jo monessa asiassa ihan kuin normaalilla aikuisella: ei vaan vielä tiedä kaikkea niin paljon kuin aikuinen, kokonaisymmärrys puuttuu ja uusia taitoja tulee. Ns. perushommat hoitaa kuitenkin ihan kuten aikuinen. Erittäin hyvätapainen ja älykäs lapsi.

Työskentelen itse erityislasten kanssa, ja kyllä vammaistuki kuulostaa tilanteeseenne tarpeelliselta. Pukeutuminen, syöminen, hygienia, pitkälti läksyt tulisi hoitua tuon ikäiseltä itse, samoin monet sosiaaliset Tilanteet. Voiko lapsi harrastaa mitään, pitääkö olla aikuinen mukana tai tukemassa? Meillä voivat käydä vaikka uimarannalla tai uimahallissa ihan hyvin keskenään, kun on tutut kaverit mukana.

Lähettäjä: aha 
Päivämäärä:   9.12.25 22:39:02

Sinun ei hakamuksessa tarvitse näitä kaikki eritellä. Voit kirjoittaa esim. että osaa avustaa hieman hampaidenpesussa, hoitaa peseytymisen pääosin itse - mutta vaatii siihen valvontaa ja voit tässä vaikka mainita ettei osaa itsenäisesti pestä hiuksiaan lainkaan.
Pukeutumisesta laittaisin, että osaa pukea valmiiksi katsotut vaatteet itse, mutta vaatii tähänkin joka kerta valvontaa tai voi jättää osan vaatteista pukematta. Eikä osaa katsoa säähän tai olosuhteisiin sopivaa vaatetusta itse.

Paras ohje mitä itse sain näissä asioissa oli : kirjoita hakemus sen päivän mukaan, mikä on teillä pahin.
Koska jokainen meistä vanhemmista iloitsee siitä pienestäkin edistymisestä ja olemme helposti siitä liiankin positiivia. Tästä syntyy sitten helposti toisessa päässä ihan väärä kuva.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 22:44:13

itse tein 13v jo tallivuoroja ja kaiken hoidin itse, kouluun menosta bussilla tallille kulkemiseen. siitä vaan pari vuotta niin saa jo mopokortinkin ajaa.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   9.12.25 22:52:56

Mun pojat on ihan viimeistään ekaluokasta asti osanneet tehdä aamutoimet itsenäisesti, välillä toki pitänyt muistutella joistain asioista, mutta suoriutuneet taksiin ym vaikka vanhemmat olleet töissä jne...

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   10.12.25 04:26:15

Lapsesi kuulostaa tosiaan olevan jossain max 5 vuotiaan tasolla, kaukana siitä miten normaali 13 vuotias toimii. Että älä ainakaan yhtään vähättele teidän tilannetta ja vaikeuksia, niitä teille selkeästi on paljon. Voimia arkeen sinne <3

Lähettäjä: jjs 
Päivämäärä:   10.12.25 06:25:55

Mikä diagnoosi lapsella on? Ilmeisesti useampia? Älyllinen kehitysvamma ja autismi ainakin?

Googlestakin voi kysyä. Esim. tämä:
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/

Tuolla sanotaan, että jo visiivuotias alkaa olla monissa asioissa itsenäinen.

Seitsemänvuotias menee jo kouluun, joten pitäisi osata tehdä jo monia asioita itse eikä enää kuulu tarvita tuntikausien ohjausta päivittäisiin rutiineihin.

Täälläkin jotain tietoa:
https://www.terveyskirjasto.fi/pla00018

Normaalit tuon ikäiset lapset ovat jo todella itsenäisiä, eikä heitä juurikaan tarvitse enää arjen asioissa ohjeistaa.

Tukihakemukseen ei kannata kertoa, miten hyvin kaikki nykyään sujuu aiempaan verrattuna, kun eihän nuo suju eikä varsinkaan hyvin. Luettele ihan joka asia, jossa lapsi tarvitsee apua ja tukea, joita ei tee pyytämättä, joihin pitää pyytää ja joissa pitää oikeasti auttaa. Aivan jokainen.

Viisivuotias osaa pestä hampaat itse, riittää, kun sanoo, että mene pesemään hampaat. Sen ikäinen, viimeistään kuusivuotias osaa jo valita vaatteet itse ja pukeakin ne. Neljävuotias osaa pukea itse, kun annat hänelle vaatteet, mitä pukea.

Alle eskari-ikäiselle tarvitsee laittaa vaatteet esille oikein päin, sen jälkeen, eli eskari-ikäisenä, lapsi osaa itse valita vaatteet kaapista ja laittaa ne aamua varten valmiiksi.

Viisivuotiaskin tajuaa kerran kokeiltuaan, että ulos ei lähdetä väärissä vaatteissa. Sinun lapsellasi ei ole mitään tajua siitä, mitä ja miten pukeudutaan.

Tähän tyyliin:

- Lapsi tarvitsee apua hampaiden pesussa. Ei osaa pestä hampaita itse, vaan pitää taluttaa hampaiden pesulle, selittää vaihe vaiheelta mitä tehdään ja tehdä lapsen puolesta tai hänen kanssaan. Hampaiden pesuun menee noin 10 minuuttia 2 kertaa päivässä.

- Lapsi ei osaa pukeutua eikä valita vaatteita itsenäisesti. Ei osaa ottaa vaatteita kaapista, kääntää niitä tarvittaessa oikein päin tai laittaa aamuksi niitä valmiiksi. Vaatteet pitää valita kaapista hänen puolestaan, kääntää ne oikein päin ja järjestää niin, että lapsi pukee ne avustettuna aamulla päälle.

- Lapsella ei ole mitään ymmärrystä siitä, miten ulos pukeudutaan. Tarvitsee apua vaatteiden valinnassa ja pukemisessa. Muuten lähtee ulos sukkasillaan ilman kenkiä talvellakin pakkasessa tai vesisateessa. Pitää valvoa vieressä muistuttamassa joka asiasta ja tarkistaa, että on noudattanut ohjetta.

- Lapsi ei osaa itsenäisesti käydä suihkussa ja hiusten peseminen yksin on hänelle mahdotonta. Ei osaa kastella hiuksia eikä levittää shampoota hiuksiin. Tarvitsee apua suihkussa käynnissä ja peseytymisessä kauttaaltaan.

Ja niin edelleen.

Lähettäjä: tiia 
Päivämäärä:   10.12.25 06:57:16

”Tukihakemukseen ei kannata kertoa, miten hyvin kaikki nykyään sujuu aiempaan verrattuna, kun eihän nuo suju eikä varsinkaan hyvin. ”

Tämä on tärkeää! Lapsesi on todella vaikeasti jäljessä ikätasostaan, vaikka sinusta saattaakin tuntua entiseen verrattuna ettei tilanne olisi niin paha. Mutta kyllä teillä on todella isoja ongelmia, älä yhtään hakemukseen vähättele niitä.

Lähettäjä: Yh 
Päivämäärä:   10.12.25 08:42:09

Jäljessä ikätasostaan, mutta alkaa kuitenkin toimia arjessa. Mihin saakka tukia saa? 5-6v normilapsen hoito sujuu ilman tukia.

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   10.12.25 08:51:25

Vertailun vuoksi: 13-vuotiaana olin usein 2-7 päivää putkeen yksin kotona vuotta vanhemman siskon kanssa ja hoidimme itsenäisesti aivan kaiken eläinten hoidosta (hevoset, kissat, koirat, kanat ja lampaat) lähtien. Lähin naapuri vähän piti meitä silmällä, tyyliin kiikaroi ettei talo pala ja olisi tarvittaessa tullut apuun/soittanut vanhemmille, mutta ei tarvittu apua kuin kerran talvella kun pari ovea jäätyi kiinni niin ettei omin voimin saatu auki.

Nykyään tämä varmaan olisi joku heitteillejättö, mutta minun lapsuudessani täysin normaalia ja oikein vastuuntuntoisia aikuisia meistä kasvoi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.12.25 08:56:45

Ilmeisesti aloittajan lapsi on joku pyörätuolissa istuva liikuntakyvytön aivovauriopotilas?

Normaali 13v pystyy tarvittaessa pyörittämään koko huushollia omien hygieniatoimiensa, koulunsa jne lisäksi. Osaa tehdä perusruokia, siivota, pestä pyykkiä, huolehtia elukoista jne.

Lähettäjä: yikes 
Päivämäärä:   10.12.25 09:35:27

ois kyllä kamalaa jos tommonen asuis saman katon alla

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   10.12.25 09:45:42

Meillä 10v lapsi saa vammaistukea, mutta osaa kyllä huolehtia hygieniasta, pukeutumisesta, kouluun lähdöstä, tekee itse välipalaa (leipää ym). Hänen tuentarve näkyy koulussa, siellä oppiaineissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.

Lähettäjä: Ei välttämättä 
Päivämäärä:   10.12.25 09:46:14

Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 10.12.25 08:56:45

Ilmeisesti aloittajan lapsi on joku pyörätuolissa istuva liikuntakyvytön aivovauriopotilas?

Tai ihan vaan kehitysvammainen lapsi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.12.25 19:34:06

Yikes, tuliko hyvä mieli? Kiherteletkö siellä tyytyväisenä, kun ajattelet daaneesi pahaa oloa luotua toiselle? Pitäisikö sinun ehkä miettiä, mikä sinussa on vialla, kun kirjoitat tuollaista? Kaikki ei ole hyvin, normaali terve ihminen ei kirjoittele tuollaisia.

Paljon voimia arkeen aloittaja! Keskity kirjoittamaan ne asiat, mitkä teillä vievät arjessa aikaa, siellä toisessa päässä osataan sitten arvioida sitä, miten se vertautuu ns. normaaliin teini-ikäisen arkeen.

Lähettäjä: nydu 
Päivämäärä:   11.12.25 06:47:51

"Lähettäjä: yikes
Päivämäärä: 10.12.25 09:35:27

ois kyllä kamalaa jos tommonen asuis saman katon alla"

Minulle tulee paha mieli tällaisista kommenteista ja tällainen ihmisten asenne onkin iso syy sille, miksi päätin jäädä lapsettomaksi. Turvaverkot on todella huonot, kun kukaan ei halua olla tekemisissä eikä varsinkaan lapsenvahtina, jos saat vammaisen/sairaan lapsen.

Minun siskoni vammautui syvästi muutaman päivän ikäisenä, juuri ennen kuin olisi päässyt sairaalasta kotiin. Ei ollut sikiönä sairas eikä vammainen eikä aivoverenvuoto ollut kenenkään syy, eikä sitä voinut estää. Vanhempani eivät siis "tahallaan halunneet synnyttää vammaista lasta". Siskoni kuitenkin vammautui syvästi ja oli täysin autettava. Tuntuu ihan kamalalta, mitä ovat joutuneet kestämään. Joskus jopa ihan tuntemattomat vastaantulijat saattoivat sanoa "ei tuollaisen olisi pitänyt antaa syntyä" tai "ei tuollaisen pitäisi antaa elää". No, hän kuitenkin hengitti itse ja söi syötettynä, joten eipä voinut jättää hoitamatta, sehän olisi ollut murha.

Jaksamista aloittajalle ja hänen perheelleen. Valitettavasti tuollaisia yikesin kaltaisia ihmisiä on maailma pullollaan.

Päivämäärä:   11.12.25 07:21:51

"Normaali 13v pystyy tarvittaessa pyörittämään koko huushollia omien hygieniatoimiensa, koulunsa jne lisäksi"

Pystyy miten pystyy ja missään tapauksessa ei pitäisi sellaista joutua tekemään. Kyllä siihen jo lastensuojelu puuttuu jos 13-vuotias on vastuussa huushollin pyörittämisestä. Kyseessä on kehittyvässä iässä oleva lapsi, ei aikuinen jolta saa odottaa aikuisen vastuunottoa. Se vahingoittaa lapsen kehitystä jos hänet laitetaan aikuisen rooliin vaikka hän kuinka pystyvältä vaikuttaisikin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.12.25 08:10:44

Meidän 5v ja 6v suoriutuvat aloittajan mainitsemista asioista. Kuukauden päästä 4v ei osaa harjata hampaita huolellisesti (harjaan siis kaikilta edelleen, mutta kiiretilanteessa onnistuu kyllä), muuten kaikki mainitut onnistuvat.

6v onnistuu ruohonleikkuussa, lehtien puhaltamisessa, lumitöissä, kaikki lapset onnistuvat apuna ollessaan kaikista omakotitalon/mökin askareista, täyttävät ja tyhjentävät astianpesukoneen, osaavat ottaa välipalana esim. leipää tai hedelmää, lajittelevat ja viikkaavat pyykit jne.

Omat lapset siis vielä 13 v:tä huomattavasti pienempiä, mutta uskoisin ns. normaalin sen ikäisen onnistuvat lähes kaikista askareista, joista aikuinenkin. Tietenkin poislukien vaativammat asiat kuten reissujen suunnittelu, hintojen vertailu/rahan riittävyyden ymmärtäminen tmv.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   11.12.25 08:18:03

Meidän 13v hoitaa heräämisen ja kaiken "arkeen liittyvän" itsenäisesti.

Osaa korjata moottoreita, ajanut muutaman vuoden ikäisestä käytännössä kaikkia mahdollisia koneita (no ei nyt esim yhdistelmärekkaa :D ) mutta siis kaivuria, traktoria, autoa, mönkkäriä, mopoa.. Ja siis osaa tehdä kaivurilla ihan oikeita hommia, korvaa mennen tullen huonomman työmiehen. Ja joo, asutaan maalla.

Päivämäärä:   11.12.25 10:05:27

Meillä kaksi teiniä yli 13v, mutta olen myös sossu, eli vertailupohjaa on muistakin. Yleensä 13v:
- kulkee kouluun itsenäisesti jos koulumatka on sopiva
- huolehtii ainakin suunnilleen säänmukaisesta pukeutumisesta, muotikysymyksiä ei oteta nyt miinuksena, pukeutuu itse
- osaa ottaa aamupalaa ja syödä, kunhan vaan mieli tekee
- on kaveritaitoja
- hoitaa koulunsa suunnilleen itsenäisesti, henkistä tukea tarvitaan ja vanhemman kiinnostusta, joskus patistusta
- peseytyy ja harjaa itsenäisesti hampaansa/hiuksensa, joitakin esim poikia saattaa joutua muistuttelemaan
- osaa ottaa välipalaa ja tehdä jotain yksinkertaisia ruokia, ainakin lämmittää ruoan
- pärjää kotona useamman tunnin ilman että täytyy järjestää lapsenvahti, yötä ei tarvitse pärjätä
- osaa käydä kaupassa ja ostaa lyhyen listan mukaan
- hyvin kehittynyt ja fiksu 13v on jo ”pieni aikuinen” monella tavalla, mutta silti vielä lapsi, eikä onneksi TARVITSE yleensä pärjätä yksin (maailmassa jotkut ovat jo äitejä/isiä/työssä/sotilaita tuossa iässä)

Päivämäärä:   11.12.25 10:09:17

”Kyllä siihen jo lastensuojelu puuttuu jos 13-vuotias on vastuussa huushollin pyörittämisestä”

Ainoastaan puuttuu jos tästä on varma tieto. Jos naapuri kertoo, mutta lapsi ja vanhemmat kieltävät asianlaidan, ei ole mitään keinoja puuttua. Ellei joku muu asia sakkaa.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   11.12.25 10:21:37

Meillä 2-vuotias pukee itse vaatteet, kun ne asetellaan eteen, ja hampaiden harjaus sujuu siinä 5min ajassa, kun 2min pestään ja päälle haluaa itse laittaa tahnat ja huuhdella harjan, mihin menee aikaa. Että jos ajattelet niin, että teillä sujuu asiat nyt samalla tavalla kuin "normaalin" 2-vuotiaan kanssa...

Lähettäjä: kani 
Päivämäärä:   11.12.25 10:40:37

Kyllä 13-vuotias osaa ja pystyy huolehtimaan monista asioista itsenäisesti. Toisaalta osa on tuossa vielä ihan perään katsottavia. Meillä nuorempi on sellainen huithapeli, että pitää pitää silmällä, mitä pukee aamulla päälleen, onko syönyt aamupalaksi muutakin kuin mandariinin ja missä ne tavarat oikein ovat. Osaa siis tehdä kaikki nuo asiat, mutta ei oikein välitä. Saattaa syksyllä lähteä kouluun ilman takkia, kun nyt vaan oli sellainen olo tai syödä aamulla vain mandariinin. Tavarat on aina hukassa ja pitkin kyliä. Jos ei halua kokoajan ostaa uusia, pitää aikuisen kysellä tavaroiden perään säännöllisin väliajoin. Toisaalta tämä sama lapsi on hirveän kova tekemään kotona mieluisia kotihommia. Viihtyy pihatöissä pitkään ja on niissä oma-aloitteinen.
Hampaiden pesu on puolestaan varmaan sellainen juttu, että aika moni osaa sen jo aika pienestä, mutta montaa lasta pitää siitä muistuttaa. Näyttää siltä, että se on iltapuuhista se joka helposti unohtuu.

Lähettäjä: js 
Päivämäärä:   12.12.25 15:30:32

Mitä aloittaja tai puolisonsa/lapsen toinen vanhempi osasivat tehdä 13-vuotiaana?

Lähettäjä: assi 
Päivämäärä:   12.12.25 16:29:41

On ymmärrettävää, mutta silti aika erikoista, miten omalle tilanteelleen sokeutuu. Osaatko yhtään suhteuttaa siihen, mitä itse teit tuon ikäisenä? Olisitko edes antanut vanhempiesi pestä hampaitasi tai hiuksiasi tai päättää vaatteet puolestasi?

Itsehän 13-vuotiaana olin 1 kk kielikurssilla Englannissa. Hoidin siis itse pitkälle matkalle pakkaamisen, lentomatkustamisen, itseni vaatettamisen ja hygieniasta huolehtimisen todella itsenäisesti jo tuon ikäisenä. Kyllähän se isäntäperhe ja leaderit periaatteessa meidän perään katsoi, mutta suuren osan päivästä kuitenkin huolehdin itse itsestäni, syömisistäni ja viihdyttämisestäni, ja kuljin siellä pitkin poikin Brightonia ihan yksin, koska en halunnut osallistua kurssin järjestämään iltaohjelmaan.

Paras oli, kun tehtiin yhden päivän reissu Lontooseen. Leaderit olivat unohtaneet kertoa minulle, että minun olisi pitänyt etukäteen ilmoittautua, jos olisin halunnut Madame Tussaudsiin muiden kurssilaisten kanssa. En siis ollut ilmoittautunut, enkä olisi päässyt sisään, joten leaderit antoivat minulle vain metrokortin ja sanoivat, että mene minne haluat, tavataan kello x päärautatieasemalla. Aikana ennen mitään älypuhelimia tai muutakaan navigointia tai miljoonakaupungissa elämää helpottavaa teknologiaa. Tajusin jo silloin, että se oli leadereilta todella vastuutonta, mutta koska mulla itselläni oli järki päässä, mulla oli vaan vähän tylsä päivä yksin Lontoossa.

Päivämäärä:   12.12.25 16:39:26

Aloittajan lapsi on mielestäni 4-5-vuotisan tasolla.

Päivämäärä:   12.12.25 16:48:23

ton ikäset tytöthän hoitaa jo menkka-asiatkin ihan itse - parhaimmillaan ostaa haluamansalaiset siteet/tamponit ja huolehtii ohivuodoista syntyneestä pyykistä myös... vähintään osaa itse vaihtaa suojat itse säännöllisesti ilman mitään muistutuksia.

samaa mieltä, että aloittajan lapsi on päiväkoti-ikäisen tasolla ja tarve kaikkeen mahdolliseen tukeen on suuri.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.