Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä koira minulle

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.12.25 19:47:10

Aikuistalous, omakotitalo. Toiveena pihavahti sekä treenikaveri tavoitteelliseen harrastamiseen.

-pitää olla koiran kokoinen, ei kuitenkaan jättiläinen
-pihavahdilla meinaan, että pitää olemuksellaan ja käytöksellään luvattomat tulijat loitolla
-asuu sisällä mutta pääsee aina halutessaan ulos
-turkinhoito ok mutta esim näyttelypuudelin trimmaus liikaa, karvanlaadulle muutenkin toive ettei olisi semmoista joka paikkaan tarttuvaa tikkua
-saisi olla mielellään pk-oikeudet
-ei heikkohermoa
-eikä bortsun tai malin kaltaista jokaiseen ilmansuuntaan ryntäilevää tykkiä
-ei muutenkaan kovaa työmyyrää, vaikka harrastaminen ja kisaaminen kiinnostaa niin olen siinä vähän laiska; nykyinen tahti on suunnilleen yhdet ohjatut treenit viikossa ja kotona pientä aktivointia, kisat aina kun sattuu lähellä olemaan
-harrastukset tulisivat todennäköisesti olemaan akselilla pk-näyttelyt-toko/rally
-kokemusta on sakemannista ja colliesta, molemmat nykyään harmillisen pilattuja rotuja

Re: Mikä koira minulle

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.12.25 19:52:11

Beauceron

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.25 19:54:42

Hovawart tai beuaceron

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.12.25 20:01:11

Hoffi tai beussi vois munki mielestä sopia. Itse meinasin ehdottaa bouvieria. Turkin voi pitää lyhyenä.

Päivämäärä:   9.12.25 20:02:28

^ Äähh, missasin nuo näyttelyharrastushaaveet. Sitten ehkä bouvierin karva voi olla liikaa.

Päivämäärä:   9.12.25 20:03:48

Kiharakarvainennoutaja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 20:08:41

Itse ottaisin noilla spekseillä saksanpaimenkoiran tai beauceronin. Ensimmäisen tarkkaan harkitusta linjasta, toisen nykytilanne itselle hieman mysteeri, mutta luulisi sieltäkin kivan terveen vielä löytyvän.

Päivämäärä:   9.12.25 20:20:06

Hovawart tuli vahvasti mieleen.

Lähettäjä: Rebe 
Päivämäärä:   9.12.25 20:23:23

Kkss

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.12.25 20:31:47

"vaikka harrastaminen ja kisaaminen kiinnostaa niin olen siinä vähän laiska; nykyinen tahti on suunnilleen yhdet ohjatut treenit viikossa ja kotona pientä aktivointia, kisat aina kun sattuu lähellä olemaan" ja "tavoitteellinen harrastaminen". Nämä vaatimukset ei kohtaa. Tavoitteellista harrastamista ei ole yhdet treenit viikossa ja satunnaiset kilpailut.

Hanki joku kiva 9 ryhmän koira, ja treenaa rallia, tokoa ja näyttelyitä

Tai hanki ryhmästä 5 esim. keeshound ja treenaa rallia, toko ja näyttelyitä.

Noista on myös hoopersiin ja osasta myös aksaan.

Päivämäärä:   9.12.25 21:31:38

Cairn

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.25 21:58:03

Mustaterrieri tai valkoinen paimenkoira.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.12.25 21:59:43

Trollejako täällä on liikkeellä vai miksi ehdotetaan kääpiökoiria isoa vahtikoiraa etsivälle??

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   10.12.25 00:12:44

Bouvier , turkin voi pitää lyhyenä

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   10.12.25 12:09:31

Yksi treenikerta viikossa ja pientä aktivointia ei kyllä riitä yhdellekään noille täällä ehdotetuista pk-roduista ja lisäksi tarvitsevat kunnolla lenkkiä. Sopivampi rotu löytyy enemmän seurakoiratyyppisistä, joissa on kyllä isojakin rotuja. Enkä nyt tarkoita pelkkää ysiryhmää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.12.25 12:30:23

Mites markiesje? Ei iso muttei super pienikään.

Lähettäjä: The M 
Päivämäärä:   10.12.25 13:04:54

Mustaterrieri, kuten aiemmin joku ehdottikin.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.12.25 18:17:42

..: Markiesje on nimenomaan pieni koira. Siis oikeasti pieni. Ja ei tosiaankaan ole vahtikoira. :D

”Yksi treenikerta viikossa ja pientä aktivointia ei kyllä riitä yhdellekään noille täällä ehdotetuista pk-roduista ja lisäksi tarvitsevat kunnolla lenkkiä. Sopivampi rotu löytyy enemmän seurakoiratyyppisistä, joissa on kyllä isojakin rotuja. Enkä nyt tarkoita pelkkää ysiryhmää.”

Ihan takuulla riittää. Joku bouvier saattaa hyvinkin olla vähemmän energinen kuin vaikka mainittu markiesje. Ja sitä paitsi vahtikoiralle pihan vahtiminen on erittäin luontaista puuhaa ja osalle se + lenkit voivat riittää pitämään koiran täysin tyytyväisenä.

Mutta bouvierilla ja mustiksella turkki vaatii näyttelykuntoisena aika paljon.

Hoffi kieltämättä tulee mieleen. Tai ehkä broholminkoira?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.12.25 18:21:38

Hauska muuten tuo oletus, että iso koira olisi automaattisesti energisempi ja aktiivisempi ja tarvitsisi enemmän toimintaa kuin pieni. Meillä ollut melkeinpä käänteisessä järjestyksessä (neljää eri kokoluokkaa), että pienin ollut se energisin ja eniten tarvitseva ja isoin se rauhallisin tyyppi.

Sitten kaverilla oli jättejä ja ne eivät edes vaivautuneet kovin kauas kotitieltä, tontin vahtiminen kiinnosti enemmän kuin lenkkeily tai ”harrastaminen”.

Lähettäjä: Hau 
Päivämäärä:   10.12.25 22:21:11

Hoffi täyttää kaikki vaatimukset

Päivämäärä:   10.12.25 22:26:15

Missä sanottiin ettei koira tule saamaan liikuntaa, eikö sen pitäisi olla itsestäänselvyys? Ainakaan hakumetsään ei rapakuntoisen koiran kanssa ole asiaa.

Hoffista ja beussista on käsitys että on arpapeliä, saako tosi hyvän vai tosi huonon yksilön. Samoin valkkareiden kanssa. Hoffeista olen myös kuullut että on paljon aggressiivisuuutta.

Noutajat ei miellytä ollenkaan mutta pitää kikkarasta lukea vähän enemmän.

Broholmer ihan uusi tuttavuus, onkohan näillä miten paljon/vähän miellyttämishalua?

Jos bouvierin ja mustiksen turkki hoituu koneella ajelemalla niin sitten ei ole liian työlästä. Puudelin trimmaamisella meinasin, että jos kovasti pitää turkkia muotoilla joka suuntaan niin siihen en jaksa alkaa.

Lähettäjä: På 
Päivämäärä:   11.12.25 06:35:57

Etelä-Pohjanmaalla näkee kivoja valkkareita, koska täällä on kaksi hyvää, harrastavaa kasvattajaa. Sellaista meinasin suositellakin, mutta juuri juteltiin kaverin kanssa, että täällä saattaa tulla vääristynyt kuva rodusta..

Näyttelyihin ei sitten ole asiaa, jos sen bouvierin tai mustiksen pitää trimmikoneella tynkänä.

En nyt tiedä, onko hoffilla ja beussilla sen huonompi luonneprofiili kuin millään muullakaan. Aivan kaikissa roduissa on myös epävarmoja tai muuten haastavia kavereita. Ite oon harrastuksissa törmännyt vain kivoihin hoffeihin. Kaksi kivaa beussia tiedän.

Lähettäjä: My 
Päivämäärä:   11.12.25 06:47:18

Snautseri

Lähettäjä: Lll 
Päivämäärä:   11.12.25 08:29:50

Riiseni tosiaan kuulostaisi sinun koiralta

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   11.12.25 08:34:38

Mietin aina, mitä huumeparoneja ihmiset ovat, kun omakotitalossa koiran pitää pitää kulkijat poissa. 34 vuotta omakotitalossa asuneena 0 kulkijaa on paikalle tullut tänä aikana. Muutamat kaupustelijat ym käyneet ovilla, mutta ihan kivaa väkeä olleet. Ketään epämääräisiä ei ole tullut.

Päivämäärä:   11.12.25 11:17:58

Riiseni on vilahdellut mielessä monta kertaa mutta on siinä ja siinä, onko liian aktiivinen.
Vahtikoira siksi, koska täällä liikkuu varkaita, "kaupustelijoita" ja muita ei-toivottuja vieraita.

Päivämäärä:   11.12.25 16:34:14

Keskimääräinen riiseni on aika paljon vilkkaampi kuin eniten ehdotetut hoffi, beussi ja bouvier. Toki näitäkin on paljon seurakoirina ja silloin kannattaa kääntää katse aivan puhtaisiin näyttelylinjoihin, mutta kuulosti siltä, että etsit rauhallisempaa kaveria.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.