Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei jaksa viedä taaperoa ulos

Lähettäjä: Amma 
Päivämäärä:   9.12.25 18:13:32

Tämä ollut vähän aina ongelmana. Lapsen isä ei jaksaisi juurikaan viedä lastaan ulos (1,5-vuotias). Jos viekin, niin se on vaunulenkki. Nyt taapero ei ole päässyt useaan viikkoon puistoilemaan tai liikkumaan ulkona, kun minä en ole kyennyt viemään muuta kuin max 1h vaunulenkille (olen viimeisilläni raskaana, laskettuaika alle viikon päästä). Mies sanoo, että lapsi hermostuu puistossa, eikä leiki. Heidän puistoilut ovatkin jääneet viiteentoista minuuttiin. Minun kanssani ollaan puistoiltu tuntikin ja lapsi kyllä on myös leikkinyt kun on vähän näytetty vaikka hiekkalaatikolla, mitä siellä voi tehdä. Itseä taas harmistuu, kun lapsi ei jaksaisi olla vaunujen toppapussissa, vaan hermostuu siellä. Haluaisi selkeästi liikkumaan.

Olenko kohtuuton, kun yritän vaatia, että veisi sinne puistoon edes nyt pitkän tauon jälkeen? Mies sanoo olevansa väsynyt töistä, etenkin jos taapero herättänyt (vaikka minähän ne yöheräämiset hoidan, nostan viereen, rauhoittelen yms). Tai sitten hänellä ei ole ulkovaatteita, tulee kylmä tai jotain. Nyt tosin sai töistään uuden takin niin ei voi sen piikkiin pistää.

Re: Mies ei jaksa viedä taaperoa ulos

Päivämäärä:   9.12.25 18:15:14

Ja siis muuten kyllä hoitaa lasta sisällä ja leikkii tämän kanssa. Mutta kun minun mielestäni lapsi tarvitsee raitista ilmaakin. Ja liikuntaa ulkonakin.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.12.25 18:20:33

Täytyy sanoa näin aikuisena ihmisenä ja lapsen vanhempana, että minulle ei todellakaan olisi ok että puolisoni alkaisi kertomaan mitä, miten ja milloin minun pitää lapsemme kanssa tehdä ja missä olla.

Minulle olisi todella iso ongelma, jos olisin todennut etten asiaa x tule tekemään lapsen kanssa syystä z, d ja y, ja puolisoni alkaisi tällaista vaatimaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.25 18:21:57

"Minun kanssani ollaan puistoiltu tuntikin ja lapsi kyllä on myös leikkinyt kun on vähän näytetty vaikka hiekkalaatikolla, mitä siellä voi tehdä."

Tämä siinä yleensä mättää. Ei viitsitä oikeasti kiinnittää huomiota lapseen, osallistua, näyttää. Tyrkätään lapsi puistoon ja sitten se on lapsen vika jos se ei osaa yksinään leikkiä.

Päivämäärä:   9.12.25 18:27:47

mama: yhdessähän nämä lapset on haluttu, tai oikeastaan vielä miehen aloitteesta. Eihän lapsi kuole sisällä kökkiessään, mutta siellä sisällä saa muutenkin olla ihan tarpeeksi. Ja nukkuukin yleensä paremmin, jos pääsee ulkona tekemään asioita.

Päivämäärä:   9.12.25 18:33:58

Toki eipä tuo sisälläkään lapsen kanssa leikkiminen ja läsnäolo meinannut aluksi luonnistua, vaan erikseen joutui sanomaan, että mitä jos joskus leikkisi lapsensa kanssa, sen sijaan että juoruilee työkavereidensa kanssa puhelimessa tuntitolkulla heti työpäivän jälkeen. Siis heidän, joiden kanssa on jo muutenkin päivän ollut töissä. No joo, meni vähän offtopic. Kunhan haluan purkautua jonnekin =D.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 18:34:01

No menkää yhdessä, mikä siinä sitten on ongelma?

Päivämäärä:   9.12.25 18:35:58

.: ei siinä ongelmaa ole ollutkaan ennen tätä loppuraskautta. Olen tuon välillä ennen sitä mukaan saanutkin toisinaan. Nyt on vaan todella vaikeaa kotonakin pysyä taaperon perässä, etenkin kun verenpaineetkin on koholla ja on riski raskausmyrkytyksen kehittymiseen, mitä neuvolastakin sanottiin.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   9.12.25 18:37:11

Veetu taas näitä äippiä, kun tyytymättömiä. Ihan samaa mielt kuin mama et alkaa vaan ärsyttämään aloittajan kaltaiset komentelijat jotka sanovat mitä pitäis tehdä. Anna nyt hyvä ihminen isän tehdä lapsensa kanssa mitä haluavat.

Päivämäärä:   9.12.25 18:49:02

Jos pystyt viemään vaunulenkeille, niin pystyt kyllä viemään puistoonkin, vaikka sitten autolla jos se nyt on noin helkkarin tärkeää tällaisella märällä ja kuraisella kelillä.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   9.12.25 18:50:40

Mies on vätys. Lapsi tarvitsee ulkoilua, jos äiti on viimeisillään raskaana niin isä ottaa ulkoilu vastuun.

Päivämäärä:   9.12.25 18:53:07

.: vaunulenkki, joka kestää tunnin on kahden kilsan pituinen, eli niin vauhdikasta menoa meillä. Supisteluja on tullut jo pitkään ja ne vain pahenevat. Samoin, kuin muut vaivat. En tosiaankaan pysy vilkkaan taaperon perässä enää puistossa.

Päivämäärä:   9.12.25 18:55:15

Ei, aloittajan ei tarvitse tehdä yhtään mitään muuta kuin mitä lääkäri määrää. Aikuinen mies jos ei saa yhtä taaperoa jujutettua leikkimään tunniksi täysin varustellussa puistossa niin täytyy olla päässä vikaa.

Lähettäjä: Kc 
Päivämäärä:   9.12.25 18:59:29

Lapsi tarvitsee ulkoilua, raitista ilmaa ja liikkumista. Näin se vaan on.

Meillä oli sama, miestä ei olisi millään saanut ulkoilemaan lapsen kanssa!

Lähettäjä: Over 
Päivämäärä:   9.12.25 19:00:46

Yllättäen taas aloittaja tultiin haukkumaan :D

Luulen että isä on puistossa vana puhelimella jonka vuoksi lapsi sitten "hermostuu..".
Kyllä mun mielestä sun pitää vaatia miestä viemään lasta ulos ja puistoon vaikka sitten keinumaan.
Onneksi omaa miestä ei ole koskaan tarvinnut patistaa viettämään aikaa lastensa kanssa.

Lähettäjä: Paint and wine 
Päivämäärä:   9.12.25 19:04:03

Muistan että tuon ikäisen kanssa tunti puistossa on yhtä kidutusta. Varsinkin tällä kelillä. Olisin tyytyväinen jos ovat edes vartin pihalla ja mies on sitten sisällä taaperon ohjelmatoimistona jotta sinä saat levätä.

Päivämäärä:   9.12.25 19:04:55

Jep, nyt mies suuttui verisesti, kun sanoin että siellä on se puku, sun muut vermeet että josko nyt vihdoinkin sinne ulkoilemaan näin pitkän ajan jälkeen. Minun olisi pitänyt vielä pukeakin lapsi, oikein ylimielisesti sanoi, että sen verran edes voin minäkin tehdä. Että olen nyt vissiin joku laiskimus, kun en suostunut hänelle lasta pukemaan valmiiksi.

Päivämäärä:   9.12.25 19:04:59

Yksi vaihtoehto olisi viedä uimahallille. Meillä.käytiin lastenaltaassa jo ihan vauvaikäisestä. Kyllä siellä keksii tekemistä.

Lähettäjä: what 
Päivämäärä:   9.12.25 19:05:59

Tämän lisäksi vielä tuo, että miestä piti käskeä olemaan oman lapsensa kanssa, kun mielummin puhuu työkavereiden kanssa puhelimessa?
Miksiköhän mies edes halusi lapsen ja toinenkin tulossa.

Päivämäärä:   9.12.25 19:06:49

Paint and wine: en ole ikinä vaatinut tuntia siellä olemaan, totesin vain että ei minulla ole ollut ongelmaa olla lapsen kanssa puistoilemassa tuota aikaa, eikä lapsi siellä ole hermostunut, toisin kuin isänsä kanssa.

Päivämäärä:   9.12.25 19:10:51

what: no jep, mutta nämä vissiin näitä nykyajan ongelmia, ettei ymmärretä olla lapsen kanssa läsnä vaan mieluummin juorutaan puhelimessa tai katsotaan töllöä. Ei hän siis itse heille soittele, vaan työkaverit ovat vissiin juttukaveria vailla sidukkapäissään työpäivien jälkeen. Nyt mies osaa sentään lopettaa ne puhelut aiemmin jotta voi edes vähän touhuta lapsenkin kanssa.

Päivämäärä:   9.12.25 19:11:43

"Että olen nyt vissiin joku laiskimus, kun en suostunut hänelle lasta pukemaan valmiiksi."

Onko mies samanlainen jos sairastat tai olet muuten puolikuntoinen? Suuttuu, loukkaantuu, ei pysty normaaliin toimintaan ja on kateellinen, kun sinä _lasikasti_ sairastat, tai tässä tapauksessa kannat viimeisilläsi hänen lastaan?

Päivämäärä:   9.12.25 19:12:42

"Meillä.käytiin lastenaltaassa jo ihan vauvaikäisestä"

Paitsi ettei vauvan kanssa saisi käydä uimassa muuta kuin vauvauinnissa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.12.25 19:14:48

Mutta hei, onneks teit toisen ton kanssa niin ehkä se siitä helpottuu! :D Sori mutten ymmärrä, että ihan jokaisen kanssa pitää muksu tehdä.

Päivämäärä:   9.12.25 19:15:33

Vauvauinti on meillä kerran viikossa, siellä tosin minä joudun tekemään kaiken myös.

Kestihän tuo heidän ulkoilu jopa 10minuuttia. Ja nyt niin raivoissaan kun joutui tällaisen asian tekemään, eikä voinut vaan levätä.

Päivämäärä:   9.12.25 19:16:39

Huhhuh

Päivämäärä:   9.12.25 19:17:06

Onnea kolmannen lapsen kanssa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.12.25 19:17:14

Taas yks tumpelo, patalaiska, ilkeä ja itsekäs miespuolinen henkilö. En käytä sanaa isä koska isä hoitaa lastansa aivan samanlain kuin äiti ja isä on ystävällinen lapsen äidille. Varsinkin kun äiti on raskaana niin isä ottaa koppia hommista ja tekee ne oma alotteisesti ja mukisematta. Onnea kohti avioeroa ja yksinhuoltajuutta. Ja sen lapsen pitää päästä sinne ulos joka päivä mielellään.

Päivämäärä:   9.12.25 19:17:38

S: silloin vauva-aikana käytiin enemmän yhdessäkin vaunulenkeillä, mutta vauvahan onkin niissä vaunuissa kun eivät vielä liiku. Ja tosiaan olen itse ihan mielelläni käynyt lapsen kanssa ulkona sen pari kertaa päivässä aiemmin, niin ei tämä asia ole sillai häirinnyt niin pahasti.

Päivämäärä:   9.12.25 19:18:28

MIKSI teet tuollaisen kanssa vielä toisenkin lapsen? Kerro mulle, koska en ihan ymmärrä. Ai että sulla on raastavat ajat vielä edessä kun ei se siitä kuin vaikeudu.

Päivämäärä:   9.12.25 19:19:27

.: kolmatta ei tule, en haluaisikaan. Todellakaan. Jännittää, miten synnytyksestä toipuminen menee, kun on tuo taaperokin tuossa.

Päivämäärä:   9.12.25 19:20:45

...: tuossa vastasinkin S:lle. Jos olisin tiennyt, että tästä tulee tällaista niin olisin saattanut harkitakin kahdesti asiaa.

Lähettäjä: Valot 
Päivämäärä:   9.12.25 19:23:30

Sinuna aloittaja kysyisin mieheltä, että ymmärtääkö hän ihan oikeasti, että teille tulee kohta toinen lapsi ja jos miehen mielestä ulkoilu yhden lapsen kanssa on jo nyt noin uuvuttava ja hankalaa niin mitenkä hän meinaa selvitä siitä kahden kanssa. Kysy ihan vilpittömästi mitenkä meinaa selvitä ja totea, että ei se nyt niin mene, että sinä vain niiden lasten kanssa ulkoilet ja olet aina mukana vaan miehen pitää myös ihan itse kyetä tehdä kahden lapsen kanssa asioita joten vähän kannattaa sitä omaa asennettaan muuttaa tai sitten tulee olemaan pitkän aikaa pulassa lasten kanssa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.12.25 19:25:17

Mitä ihmettä? Eihän tuo nyt ole mikään valinta vaan lapsen kuuluu ulkoilla ja isä vie tai itkee ja vie. Tuon ikäinen käppäilee ja tuusaa omiaan kun hiukan ohjaa. Kurakampetta päälle niin hyppii vesilätäköissä tai heittelee lunta. Uimassa voi käydä toisenkin kerran viikossa, isä kahdestaan lapsen kanssa.

Päivämäärä:   9.12.25 19:26:39

"kolmatta ei tule, en haluaisikaan. Todellakaan. Jännittää, miten synnytyksestä toipuminen menee, kun on tuo taaperokin tuossa."

Ei vaan sinulla on nyt jo lapsi ja mieslapsi ja kolmas syntyy ihan kohta.

Päivämäärä:   9.12.25 19:28:01

Valot: mies juuri suutuspäissään tuli äsken ilmoittamaan, ettei aio luovuttaa vanhempainvapaapäiviään minulle (kuten oltiin aluksi sovittu), vaan jää lasten kanssa kotiin. Kysyinkin, että miten aikoo pärjätä kahden kanssa, kun ei yhtäkään jaksa ulkoiluttaa niin alkoi vaan jotain "hallelujaa, pälä pälä pälä, nalkuta lisää!". Että sellainen vastaus... tokihan hänellä on oikeus päivänsä pitää... mitä lie siitäkin tosin tulossa jos näin oikeasti aikoo tehdä...

Päivämäärä:   9.12.25 19:29:03

.: aaa niin tietysti... pitkät piuhat nyt.

Päivämäärä:   9.12.25 19:30:57

Ennea: olen tosiaan ostanut lapselle pelit ja vehkeet, ettei ole siitä ulkoilu kiinni. Toki täällä on tänään hyvä ilmakin, ei edes satele tai mitään.

Päivämäärä:   9.12.25 19:31:20

Jeesuksen perse mikä äijä

Päivämäärä:   9.12.25 19:38:46

Laskettu aika*

Lähettäjä: Laiska vanhemmuus 
Päivämäärä:   9.12.25 19:40:07

Samaa mieltä aloittajan kanssa, ulkoilma ja valo on lapsille hyväksi. Nykyään lapsilla on enemmän pienestä asti silmälaseja, kun ei olla ulkona.

Pidän laiskuutena sitä että ei olla lasten kanssa ulkona. Itsepä toisaalta laiskurit saavat kärsiä siitä kun lapset ovat levottomia, kun eivät pääse liikkumaan eivätkä opi tapaa vaan päätyvät heikolla motoriikalla varustetuiksi sohvaperunoiksi.

Päivämäärä:   9.12.25 19:41:22

Antaisin miehen rauhoittua ja paremmalla hetkellä puhuisin tuosta ulkoilusta ja edellä mainituista asioista.

Tosin et aloittaja kerro mihinkä aikaan mies on töistä kotona yms. Ja koska lapsen kanssa pitäisi sinne ulos lähteä. En minäkään kovin myöhään lapsen kanssa ulos menisi, sillä ennen nukkumaan menoa sitten alkaa iltarauhoittumiset yms.

Päivämäärä:   9.12.25 19:42:39

Mies on viimeistään viideltä kotona, yleensä aiemmin.

Päivämäärä:   9.12.25 19:54:16

No toisaalta ymmärrän kyllä miestä. Jos haluaa syödä rauhassa töiden jälkeen niin kello menee jo lähemmäs puoli kuutta. En minäkään ulkoilisi noin pienen lapsen kanssa kuin max 30 min eli kuudeksi sisälle jonka jälkeen alkaa iltarauhoittumiset, kylvetykset yms. Nyt kun ulkona pilkkopimeää eikä lunta niin väsymys ihan omaa luokkaa.

Päivämäärä:   9.12.25 19:56:21

No tämä ei jaksa ulkoilla, vaikka olisi viikonloppukin. Yritin ehdottaa viikonloppuna ja kävi tosiaan sitten vaan nopeasti kaupassa vaunuilla.

Päivämäärä:   9.12.25 19:56:25

Se on jännä, kun ensin katsotaan miestä, joka makaa sohvalla ja elää epäaktiivista tai muuten lapselle sopimatonta elämää ja sitten ihmetellään kun mies ei muutukaan lapsen synnyttyä ja jatkaa elämäänsä kuten itse haluaa. Ihan turha siinä kohdassa yrittää muuttaa miehen toimintaa enää. Toki erikoista ettei miestä kiinnosta lapsen hyvinvointi ja ihmettelen suuresti miten tuollaiselle vielä lisää lapsia kukaan tekee, mutta ehkä kaikille ei ole niin justiinsa. Mutta varaudu, että tilanne ei kahden lapsen kanssa ainakaan helpotu. Joko lasket rimaa tai palkkaat jonkun ulkoilemaan lapsen kanssa puistoon, ei ketään sinne voi pakottaa vaan mies viettää aikansa lapsen kanssa niinkun itse haluaa. Ei niinkun sinä haluat.

Päivämäärä:   9.12.25 19:58:01

.: ennen lapsen syntymää käytiin kyllä miehen kanssa juoksulenkeillä, ulkosalilla yms. Että ei tuo silloin mikään sohvaperuna ollut.

Päivämäärä:   9.12.25 19:59:38

Oi luoja. Ai mies ihan töissä. Vätys äijä, näitä on nähty lähipiirissä. Statuksen vuoksi halutaan vaimo ja lapsia - mutta ei haluta olla isä ja aviomies.

Päivämäärä:   9.12.25 20:03:32

Sehän se on, kun nuo miehet jaksaa tehdä niitä omia juttujaan, aikuisten juttuja, mutta lapsen kanssa vaikka puolen tunninkin leikkipuistokäynti on hirveääkauheaaeikestäeijaksa.

Ja näppärän naisen on helppo huomaamattaan hoitaa ensimmäinen lapsi käytännössä yksin, eikä miehen kykyä olla isä tule kunnolla testattua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 20:05:11

Taapero päiväkotiin tai edes puistotädille. Me valittiin päiväkoti. Äitiyslomalla ollessani vein esikoisen päiväkotiin aamupalalle ja hain kotiin lounaan jälkeen. Ehti olla mukana toiminnassa, ulkoilussa ja leikkimään "kavereiden kanssa". Tuli kotiin nukkumaan päikkärit. Sitten leikki ja "auttoi" minua kotihommissa. Lähdettiin yhdessä iskää vastaan noin kilometri verran pikkutietä pitkin. Käveltiin, tai lapsi mopoili osan matkaa. Ison tien laidalla odotettiin isää, ja sitten tultiin kaikki yhdessä autokyydillä kotiin. Sitten vaan yleensä syötiin yhdessä, usein saunottiin, iltapuuhia, unisatu...

Siskon vilkastus oli aamupäivisin 2,5 tuntia puistotoiminnassa satoi tai paistoi. Joku pakkasraja niillä oli, ja ne pakkaspäivät olivat raskaita. Siskon mies tekee ulkona hommia koko työpäivänsä ajan. Kukaan ei odottanut hänen vielä sen jälkeen istuvan ulkona hiekkalaatikolla. Rakenteli lapsen kanssa dubloja, leikki yhdessä autojen kanssa, ja katsoi lapsi sylissään Pipsa Possua tms.

Aloittaja. Miksi miehen jaksamisen puute on huonompi syy kun äidin pystyminen? Mies ei ehkä ole laiska tai mukavuuden haluinen. Hän ei jaksa. Se voi olla aivan yhtä hyvä syy kun olla raskaana.

Päivämäärä:   9.12.25 20:07:22

Väsynytkin mies voi sen loppuraskauden pari viikkoa tsempata (tai järjestää apua muuten) sen sijaan että raivostuu.

Päivämäärä:   9.12.25 20:10:03

-: siis mitä? Ei jaksa? Vaikka muuten on ihan terve tyyppi. Kyllä se lapsen hoito minusta kuuluu hänellekin, vaikka töiden jälkeen tuntuisi, ettei jaksaisikaan. Kerhotoimintaa olen yrittänyt katsoa, mutta ne ovat 2-vuotiaasta eteenpäin. Niin muuten, arvatkaa haluaako tuo osallistua päiväkotikustannuksiin, jos äiti kuitenkin on kotona? Enkä itsekään ehkä noin nuorta välttis päiväkotiin haluaisi, mutta katsoo miten arki lähtee sujumaan.

Päivämäärä:   9.12.25 20:11:44

Ja siis pakkohan tässä on ollut itsekin jaksaa lapsen kanssa, vaikka on ollut isot univelat hänen synnyttyä yms yms.

Päivämäärä:   9.12.25 20:14:53

Ei noin pientä päiväkotiin. Olen töissä päiväkodissa ja noin pieni ei siellä ihan oikeasti haluaa muuta kuin aikuisten hellyyttä ja olla lähellä. Ne jotka osaavat puhua hokevat äitiä ja isää, kuinka äiti hakee yms., vaikka kuinka saavat niin paljon hellyyttä kuin vain pystyy antamaan. Se pieni sisarus kotona ei todellakaan helpota sitä hellyyden kaipuuta ja noin pienillä jotka tuodaan väkisin päiväkotiin saamaan "virikkeitä" se näkyy päiväkodissa erilaisina tunteen purkauksina, vaikeutena nukahtaa yms. Vaikka ennen ei olisi ollut niin paljon ongelmia. Kyllä sen ison sisaren paikka on siellä kotona vanhemman ja pikkusisaren kanssa eikä päiväkodissa.

Ei ole tullut vastaan tapausta jossa ihan oikeasti isolle sisarukselle päiväkotiin tuomisesta olisi ollut jotain iloa ja lapsi olisi siitä nauttinut. Jos kahta pientä lasta ei kotona jaksa hoitaa niin silloin kannattaa pohtia kannattaako useampaa lasta hankkia. 3 v:kin ihan oikeasti tosi pieni ja sääliksi käy niitä lapsia jotka tuodaan päiväkotiin sen pikkusisaren tieltä.

Päivämäärä:   9.12.25 20:15:29

Kun ne miehet jaksaa käydä yksillä. Jaksaa mennä salille. Jaksaa mennä kalastamaan ja jaksaa vaikka ja mitä. Kunhan kyse ei ole lapsesta, kodinhoidosta tai muusta ei niin kivasta.

Päivämäärä:   9.12.25 20:19:35

Valot, meillä vauvan syntyessä vajaa 5-vuotias mielestäni kyllä hyötyi päiväkodista. Ujosta pojasta kuoriutui reipas ja puhelias kaikkien kaveri. Mitään 2-vuotiasta en itsekään kyllä laittaisi päiväkotiin jos ei ole pakko.

Aloittajan mies on kyllä ihan keskenkasvuinen. Vakavan keskustelun paikka.

Päivämäärä:   9.12.25 20:19:46

Nyt tuo ilmoitti, että huomenna on niin pitkä päivä töissä, ettei todellakaan ehdi ulkoilla tai tulla kotio muuta kuin iltamyöhään. Niinpä niin. Satun tietämään, ettei tuo työmaa saa edes olla auki pidempään. Että tällaista.

Päivämäärä:   9.12.25 20:26:49

. //Tietääkseni en ole puhunut lähemmäs 5 vuotiaasta viskarista vaan pienistä taaperoista. Joo se viskari-ikäinen voikin jo kaivata muita lapsi kontakteja, tekemistä yms. Ja valmistautumista vähän eskaria ja tulevaa koulu taivalta varten eli millaista on olla ryhmässä ja toimia ryhmässä. Alle kolme vuotiaat eivät hyödy päiväkodista muutoin ellei kotona ole jotain ongelmia ja lasten kanssa jakseta olla ja tehdä asioita. Niille riittää ihan hyvin joku päivätoiminta oman vanhemman kanssa.

Päivämäärä:   9.12.25 20:28:26

Ainakin aiemmin oli ajatuksena, että yrittäisi pitää molemmat kotona mahd pitkään ja sitten viedä molemmat yhtäaikaa päiväkotiin. Jos nyt minun säästöt riittävät kotona olemiseen.

Päivämäärä:   9.12.25 20:31:11

Aloittaja//Antaisin miehen kiukutella yksin. Turha hakea mitään kontaktia, kun on selkeästi nyt heittäytynyt marttyyriksi ja yrittää noilla ilmoituksillaan kapinoida sinua vastaan. Odottaisin, että rauhoittuu eli keskustelu käytäisiin sitten toisena päivänä. Nyt sinulla aikaa pohtia mitä tuollainen käytös sinussa herättää, onko ok ja kuinka ottaa ongelma puheeksi miehen kanssa yms.

Päivämäärä:   9.12.25 20:32:32

Valot: joo... toivittavasti ei vaan synnytys ala tässä ihan vielä. Kiva tilanne...

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.12.25 20:43:04

No kyllä sen lapsen kanssa kuuluu olla ulkona eikä raahata sitä raskaana olevan äidin hoidettavaksi samantien ja itse lötjätä sohvalla puhelin kädessä.
Tuntu ulkoilua päivässä ei ole kohtuuton pyyntö.ps. kokeilkaa mennä puiston sijaan vaikka metsään ellei mies välitä leikkiä. Vaikka eväät ja aarrekartta mukaan ja jollekin sopivalle kivelle syömään.

"Lähettäjämama

Päivämäärä9.12.25 18:20:33

Täytyy sanoa näin aikuisena ihmisenä ja lapsen vanhempana, että minulle ei todellakaan olisi ok että puolisoni alkaisi kertomaan mitä, miten ja milloin minun pitää lapsemme kanssa tehdä ja missä olla.

Minulle olisi todella iso ongelma, jos olisin todennut etten asiaa x tule tekemään lapsen kanssa syystä z, d ja y, ja puolisoni alkaisi tällaista vaatimaan"

Päivämäärä:   9.12.25 20:44:17

Ps. Varaudu isoihin riitoihin raskausaikana kun teillä onkin siinä 2 lasta ja miehelle valkenee, että hänen pitäisi tosiaan hoitaa sitä toista kun sun aikasi menee toisen kanssa että se tunti päivässä tällä hetkellä on vielä pientä

Päivämäärä:   9.12.25 20:46:24

Ehkä se on nyt tässä miehelle valkenemassa, että mitä se toinen lapsi tarkoittaa kun se ilmoittaa itsestään ja sitoo äidin resurssit. Nyt on miehen oiva aika antaa ymmärtää, että hänestä ei ole sitten mihinkään.

Päivämäärä:   9.12.25 20:49:23

Anteeksi, että jauhan samaa, mutta mun mielestä oli törkeää, että olisi pitänyt lapsi pukeakin hänelle valmiiksi ja suuttuu kun en suostunut. Perjantaina kävin kaupungilla, jonka jälkeen tuli kovat selkäkivut, oksensin ja ripuloin vessassa monta tuntia. Luulin jo, että synnytys käynnistyi. Ja ukon mielestä minä olen laiska.

Päivämäärä:   9.12.25 20:53:29

Olet ihan oikeassa.

Päivämäärä:   9.12.25 20:56:46

Mä olen amma tosi pahoillani mitä joudut käymään läpi kun miehesi käyttäytyy idioottimaisesti ja itsekkäästi

Päivämäärä:   9.12.25 20:58:36

"Nyt on miehen oiva aika antaa ymmärtää, että hänestä ei ole sitten mihinkään"

Ei, vaan miehen on aika ymmärtää, että hän on yhtälailla lasten isänä vastuussa lasten kasvusta, terveydestä ja hyvinvoinnista. Valinnat tehdään vanhempana lasta ajatellen. Ei omaa mukavuutta. Lapsi tarvitsee vanhempansa seuraa ja ulkoilua. 2 kertaa päivässä ja yhtensä vähintään 2 tuntia.

Ei sisällä töllöä ja tablettia vaikka kuinka vanhempaa laiskottaa.

Tuo kriisi tulee tosi usein toisen kohdalla kun yhden lapsen äiti vielä hoitaa yksin ja mies auttaa jos jaksaa, mutta kahden kohdalla pitäisi jo vähän tehdä omaakin osuuttaan.

Päivämäärä:   9.12.25 21:10:50

Olen tosi pahoillani että sinulla on tuollainen vätys miehenä ja lasten isänä.

MUTTA. Ehkä tätä lukevat naiset voivat ottaa tapauksesta oppia. Miehen valmiuksista olla isä on aika vaikea sanoa mitään silloin kun lapsia ei vielä ole, sillä kyllä puhetta maailmaan mahtuu ja vieraiden lasten kanssa jaksaa aina vähän aikaa feikata. Pistäkää se mies ensimmäisen lapsen kanssa kunnon testiin älkääkä tehkö toista, ellei mies osoittaudu tekeväksi ja pärjääväksi isäksi. Liian usein käy niin, että nainen hoitaa sen ensimmäisen lapsen melkein kokonaan yksin ja sitten kun toisen lapsen myötä miehen pitäisikin osallistua enemmän omien lastensa hoitamiseen, niin alkaa kiukuttelu.

Edelleen olen tosi pahoillani puolestasi, aloittaja, tosi kurja tilanne. Toivottavasti loppuraskautesi ja synnytys sujuu hyvin ja mies tekee odottamattoman ryhtiliikkeen.

Päivämäärä:   9.12.25 21:19:46

Lapsi tarvitsee liikuntaa ja raitista ilmaa. Useamman tunnin päivässä. Ne taidot leikkiin, liikkumiseen ja ulkoiluun karttuvat ulkoilemalla. Kunnolliset varusteet aikuiselle ja lapselle päälle, niin ei ole tuskaa. Huonoissa kamoissa kaikilla on siellä kurjaa. Todellakin voi vaatia vanhemmalta oman lapsensa hyvinvointiin panostamista.

En yhtään ihmettele, että 3-5 vuotiaiden ryhmässä, jossa lapsemme on, piti viikko sitten kirjastoretkeltä palata bussilla, kun matkaa on noin 1,5km/suunta. Jos kerran vanhemmat ei vie lapsiaan ulos, niin ei kai he jaksa. Samana iltana meidän 4v. kävi polkemassa mieheni rinnalla 10 kilometrin lenkin. Lapset jaksaa kyllä liikkua, kun ne siihen totuttaa pienestä alkaen. Sitä samaa määrää monipuolista liikuntaa on mahdoton omassa kodissa sisällä toteuttaa. Juoksua, kiipeilyä, hyppimistä yms. Ainakin itsellä palaa päreet, jos näitä harjoitetaan tunteja meillä kotona sisällä. Ulos pitää mennä. Aamupäivällä ja iltapäivällä. Jos joskus tulee ukkoja ja akkoja taivaalta, niin sitten saatetaan korvata ulkoilut uimahallilla, trampoliinipuistolla tai vastaavalla sisäliikuntapaikalla, mutta lähtökohtaisesti ollaan pihalla.

Päivämäärä:   9.12.25 21:23:36

Kiitos, olen ihan samaa mieltä. Mies vaan puhui itsestään, kun yritin aiemmin puhua että lapsi ihan oikeasti tarvitsee ulkoilua ja liikuntaa siellä. Että kuinka HÄN sitä ja tätä kun on ne työtkin ja joskus herää lapsen heräämiseen, vaikkei yöllä mitään tarvitse tehdäkään. Jotta jaksaa niihin pyhiin töihinsä.

Päivämäärä:   9.12.25 21:25:59

Sellasia ne miehet on. Egocentrisiä vai mikä olis oikea termi. Itsekkäitä. Näkevät aina itsensä ja omat tarpeet ensin.

Sano sille että nyt ei ole kysymys hänestä vaan lapsesta ja siitä mitä lapsi tarvitsee. Se menee aina aikuisen edelle. Ellei hän itse jaksa, hän maksaa ihan rahalla lapselle sen ulkoilutuspalvelun.

Päivämäärä:   9.12.25 21:30:48

Miehellä näyttää olevan prioriteetit todella sekaisin. Hän ei tunnu ymmärtävän, että lapsen kehitys ja koko tulevaisuus on nyt kiinni hänestä.

Päivämäärä:   9.12.25 21:32:59

No nyt mies alkoi sitten puhumaan, että törkätään esikoinen päiväkotiin jotta saa siellä ulkoilua ja liikuntaa. Ei helkkari. Sanoin, että voi maksaa jonkun ulkoiluttamaan oman osuutensa, mutta ei ainakaan sellaisessa tilanteessa kun näin iso muutos, kuin sisaren syntymä niin aleta laittamaan päiväkotiin. Ja niihinhän pitää hakeakin 4kk etukäteen. Ja tosiaan, en laittaisi mielellään, mikäli siitä ei olisi todettua hyötyä noin pienelle, mikäli ei ole ihan pakko.

Päivämäärä:   9.12.25 21:35:12

Taisi tosiaan paniikki iskeä toisen lapsen syntymästä.

Päivämäärä:   9.12.25 21:35:46

Ja siis, en minä nyt ole vauvan kanssa linnoittautumassa kotiin vaan toki voin esikoisen kanssa mennä ulos ja menenkin synnytyksen jälkeen. Alkoi nyt vaan ylipäätänsä mietityttämään tämä asia, ettei kaikki jää minun kontolleni.

Päivämäärä:   9.12.25 21:37:40

Miten voi joku ulkoilu lapsen kanssa tuntua jostakusta noin haastavalta, että miettii jo päiväkotia, ettei itse tarvitsisi vaan mennä :O.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.12.25 21:39:36

Aika auttaa jos mies ei ihan @!#$ ole. Parempi hoitaa tuo asia nyt kuntoon eikä sitten kun vauva syntyny. Pian teillä on siellä 2 villi-ihmistä ellei niitä ulkoiluta. Meillä ainakin lapset 3 ja 5 v. tarvitsevat kyllä päiväkodin jälkeenkin vielä aktiviteettia tai juoksevat pitkin seiniä ja sohvia.

Päivämäärä:   9.12.25 21:42:56

**: tätä kans sanoin, että kyllä muutkin perheet ulkoilevat töiden jälkeen vaikka lapset olisivat päiväkodissakin. Että mites sitten, kun molemmat ollaan töissä, saa hänkin lasten kanssa ulkoilla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.12.25 21:45:33

Minä olen aika eri kannalla kuin useimmat muut täällä. Minusta on ihan ok, että isä löytää omat tapansa olla lapsen kanssa. Joo liikunta on hyväksi lapselle ja olisi tärkeää päästä ulos, mutta jos oikeasti ulkoilu on hankalaa (lapsi hermostuu puistossa) ja isä on uupunut, ei siihen auta se että väkisin yrittää ja vielä vaimo nalkuttaa vieressä.
Jos lapsi on terve, nukkuu (ikäisekseen) hyvin eikä ole mitään isompia ongelmia, silloin kaikki on hyvin. Ei kaikesta kannata alkaa tappelemaan. Ei se lapsi siitä kärsi, vaikka ulkoilut olisi toistaiseksi vähissä.

Jos mies hoitaa lasta, hän kyllä varmasti myös huomaa jos lapsi alkaa olemaan esim. ylienerginen. Silloin voi jutella että mitäs asialle vois tehdä, olisko vaikka ulkoilu jotain. Mutta niin kauan kun asiat on hyvin, anna olla. Voi olla että mies innostuukin ulkoilusta, jos saa itse huomata sen auttavan mahdollisiin ongelmiin (jos sellaisia ilmenee) ja löytää omat tapansa olla lapsen kanssa ulkona. Kaikkihan eivät leikkipuistoista muutenkaan innostu, voihan olla että mies innostuisi vaikka käymään lapsen kanssa metsäretkillä tai lumien tultua pulkkamäessä.

Päivämäärä:   9.12.25 21:47:59

Siis nythän lapsi on nukkunut huonommin, kun ei ole päässyt ulkoilemaan ja tätä mieskin valittaa. Olen hänelle kyllä jo monet viikot maininnut että kun ulkoillaan enemmän, niin tuo kyllä nukkuukin. Silti ei jaksaisi sinne ulos mennä.

Lähettäjä: Kc 
Päivämäärä:   9.12.25 21:55:23

Lapsen kanssa voi ulkoilla muutenkin kuin leikkipuistossa!
Viiva kyllä vaan se raitis ilma on lapselle tärkeää vaikka sinä viihtyisitkin sisätiloissa 24h!

Päivämäärä:   9.12.25 21:56:45

Kc: joo sama se minulle, missä. Kunhan lapsi pääsisi siellä liikkumaankin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.12.25 21:57:00

Taas näitä kun ei voi yhtään vakavasti ja tosissaan miettiä kenen kanssa sitä oikein lisääntyy.. ja kun ensimmäisen kanssa menee pieleen niin eikun kakkonen äkkiä uuniin ! Onnea vaan kolmen lapsen kanssa, "hienon" perhemallin tulet heille antamaan kun äiti huhkii ja hoitaa kaiken, mies jotain joskus ja sinnepäin. Pääasia ettei asioista puhuta ja sovita vaan mies ajoin kiukuttelee.

Päivämäärä:   9.12.25 22:04:38

Hmmmm: en koe, että ensimmäisen kanssa olisi pieleen paljoa mennyt. Kuten kerroin, tehtiin kyllä vaunulenkkejä ulkona kun tuo oli vauva jne. Eli en tosiaan ihan hirveästi tiennyt, miten asiat menevät, kun olinkin jo uudestaan raskaana. Ensimmäistä raskautta jouduttiin tekemällä tekemään ja pitkään, niin se, että toinen tulikin näin nopeasti oli aika yllätys.

Päivämäärä:   9.12.25 22:11:04

-- Vanhemmuus ei ole pelkästään itselle mieluisia asioita. Kun haluaa lapsia, pitää heidän hyvinvoinnista huolehtia. Oli se sitten itselle mieluista tai ei. Lapsen liikunta on yksi niistä asioista. Vanhempi vastaa terveellisestä ruoasta, liikunnasta ja unesta. Ei nämä ole asioita, missä vanhempi etsii tapojaan olla vanhempi. Ihan sama, kun et voi ottaa vaikka koiraa, jos et jaksa tarjota sille liikuntaa. Pienen lapsen kanssa on vielä paljon intensiivisempää, kuin minkään lemmikin. Mutta, kun lapsen haluaa, on tingittävä omasta mukavuudesta ja hoidettava se lapsi. Silloinkin, kun ei jaksaisi. Ja ymmärrän, jos vaikka yhtenä päivänä toteaisi, ettei jaksa töiden jälkeen lähteä ulos tai joskus harvoin työntää nakit ja ranskalaiset uuniin ja toteaa, että siinä on päivällinen. Mutta tässä ei ole kyse siitä, että mies menee yhtenä päivänä riman ali, vaan siitä, ettei hän hoida hommaansa vanhempana.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   9.12.25 22:15:11

Jep. Kukaan ei pakota lapsia tekemään, jos ei jaksa kunnolla niistä huolehtia.

Päivämäärä:   9.12.25 22:15:45

.: voih.... en jaksaisi edes alkaa puhumaan tuosta ravitsemuksestakin. Jos en minä hoitaisi ruokia niin söisi 1-vuotias pelkkää kebapia, pizzaa ja ranskalaisia. Mutta se on jo toinen tarina se ... joo, nyt kuulostan tosi marttyyriltä itsekin mutta oon tosi loppu ja hyvä, että saa purettua näitä asioita johonkin.

Päivämäärä:   9.12.25 22:17:05

Ei ole marttyyriutta tajuta, että puoliso ja lasten isä ei ole tehtäviensä tasalla.

Lähettäjä: dfgfg 
Päivämäärä:   10.12.25 06:04:55

Jos joku pääsisi kärpäsenä kattoon katsomaan tätä aloittajan tilannetta ja kuviota, ja vielä pääsisi näiden ihmisten pään sisään ja nahkoihin + olisi vielä päälle kykyä katsoa maailmaa eri vinkkeleistä ja tuntea elämää miten osapuolet tuntee, niin olisi aika hiljaista tämä kirjoittelu täällä.

Minulla ei ole taaperoa eikä pieniä lapsia, en ole raskaana, onneksi. Silti edellisenä iltapäivänä olin niin poikki töiden jälkeen, etten olisi millään jaksanut kauppaan lähteä. Koira pääsi tavanomaista lyhyemmälle iltalenkille ja odotin vain koska saa mennä nukkumaan. Tässä kun olisi ollut kumppani hoputtamassa kauppaan, alkanut valittamaan kuinka koira TARVITSEE pitkät kävelyt ulkona, kuinka sitä tätä ja tota pitää vielä tehdä tänään, ja minä vätys olen menossa jo nukkumaan, kelvoton huono ihminen.
Ja sitten kumppani suuntaisi vielä nettiin kirjoittelemaan ja hakemaan tukea ajatuksilleen ja saisi vielä pontta sille, että olen sysipaska ihminen.

Menisi kumppani vaihtoon.

Päivämäärä:   10.12.25 06:09:52

^ No tuskin sinä jatkuvasti olet niin väsynyt, ettet jaksa töiden jälkeen tehdä mitään. Jos olet, niin mene lääkäriin.

Päivämäärä:   10.12.25 06:27:49

dfgfg, Luitko ollenkaan aloitusta ja muita aloittajan viestejä? Sinä puhut nyt selkeästi ihan eri asiasta sanomalla "koira pääsi TAVANOMAISTA lyhyemmälle lenkille". Aloittajan tapauksessa koirasi ei pääsisi ikinä lenkille, vaan se pissatettaisiin korkeintaan talon nurkalle, jos siis joku muu tulisi laittamaan sille valjaat ja takin niskaan. Jos ei, niin pissaisi sisälle. Täällä ei tuomita sitä, että joku on joskus väsynyt, mutta se, että on lapsen halunnut, mutta ei huolehdi perustarpeista. Vai olisiko sinusta ok, että et pystyisi hoitamaan koiraasi ja kumppanisi jättäisi sen joka päivä hoitamatta? Toteaisit "no ei sitä saa tuomita".

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   10.12.25 06:48:40

On myös ihan ok, että poikkeuksellisesti sen muksun kanssa ulkoilmaan pikaisesti yhtenä päivänä. Tässä ei isä kykene olemaan isä, vaan haluaa poimia kirsikat kakusta ja tehdä vain sen mikä sattuu huvittamaan.

Ne lapset vaan tuo hemmetisti vastuuta ja velvollisuuksia.

Lähettäjä: Lo 
Päivämäärä:   10.12.25 07:03:08

dfgfg, joo voi voi olit niin väsynyt yhtenä päivänä... Jokainen ymmärtää varmasti, että se on eri asia. Noin muuten, jos olet ihan jatkuvasti niin väsynyt, ettet jaksa muuta kuin mennä nukkumaan, niin vastuut on siitä huolimatta hoidettava ( lemmikit, lapset). Jos ei siihen pysty pitää harkita lemmikistä luopumista tai lapsen osalla lastensuojelun pyytämistä mukaan. Ei asioita voi jättää hoitamatta vain siksi, että on väsynyt.
Ja on ok että puoliso joskus tukee ja paikkaa kun toinen on poikkeuksellisen väsynyt mutta ei se ole oletusarvo että kaikki otetaan aina toisen selkänahasta.
Voi miten mielelläni minäkin heittäytyisin siihen rooliin.. siivoa sinä. Tee ruoka. Käy kaupassa. Pese pyykit. Hoida lemmikit. Hoida lapset. Jne. Minä menen nyt nukkumaan.

Lähettäjä: dfgfg 
Päivämäärä:   10.12.25 08:39:30

Tässähän tämä aloittaja on kertonut että mies leikkii lapsen kanssa, vie sen ulos kärryissä jne. mutta tämä ei aloittajalle kelpaa, kun aloittaja on päättänyt että miehen on vietävä lapsi puistoon. Vaikka mies on ilmoittanut ettei hommasta tule mitään siellä ja hän ei halua sitä tehdä.

Tässä kuullaan tasan tarkkaan yhden puolen kertomus asiasta ja tilanteesta.

Nainen on päättänyt tavan olla ja tehdä, ja se tapa on muuten ainoa oikea. Huolimatta siitä että molemmat on kuormittuneita, väsyneitä omien vastuidensa ja tilanteidensa kanssa. Aloittaja ei pysty lasta hoitamaan ja tarjoamaan tälle ulkoilua ollessaan vanhempainvapaalla raskaana kotona, tätä ei pysty myöskään koko päivä työtä tekevä isä tällä hetkellä tekemään mutta isän on vain pystyttävä.

1,5 vuotiaan taaperon leikkipuistoon viemättä jättäminen työpäivän jälkeen tähän aikaan vuodesta, mistä tahansa syystä, vaikka siitä syystä ettei kiinnosta, ei ole merkki että olisi jotenkin kelvoton vanhempi. Lapsen kanssa voi tässä hetkessä leikkiä sisällä ja lukea vaikka kirjaa.

Käyn muuten koiran kanssa iltaisin lähistöllä olevien puistojen ohi lenkeillä ja voin sanoa ettei niissä ole kuin harvoin kesäiltoina muutamia lapsia leikkimässä. Viikonloppuisin aamupäivisin välillä perheitä.

Kyllä nämä taaperon ulkoilut on päivällä hoidettava aktiviteetti, etenkin jos työssäkäyvä ei ole kiinnostunut työpäivänsä jälkeen hommaa hoitamaan. Jos kotona oleva ei tätä juuri nyt tilapäisesti ja tapojensa vastaisesti voi hoitaa, niin sitten sitä tehdään kun taas tilanne sallii.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   10.12.25 08:40:11

Pakkoko sinne puistoon on mennä. Tuon ikäisen kanssa käytiin paljon vain kävelemässä, lähdettiin rattailla ja kun päästiin tuollaiselle NS puisto alueelle niin lapsi pois kärryistä ja sai kävellä omaan tahtiin ja tutkia kaikkea. Tai sitten jopa ihan tässä kodin lähellä. Tuon ikäiselle kaikki on uutta ja tutkittavaa niin mielestäni helppo ulkoilla. Että jos ei ole puisto ihmisiä niin ovesta ulos ylipäätään niin tekee hyvää.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.12.25 08:43:03

Tyypillinen vätys ukko.

Päivämäärä:   10.12.25 08:43:46

Assi: niin no mutta kun lapsi ei pääse ulos liikkumaan ollenkaan! Ei yhtään, missään. Sama se minulle, missä nuo olisovat kunhan olisivat.

Ja se vaunulenkkikin aiheuttaa yhtälailla suuttumisen, jos ulos pitää mennä, mutta se, että pitäisi lapsen päästä pois vaunuista, on jo miehelle katastrofi.

Päivämäärä:   10.12.25 08:49:47

dfdgfg: täällä on ulkona kyllä valot olemassa, ja harvemmin mies on viideltä kotona, useimmiten valoisan aikaan. Ja ylempänä kirjoitin, ettei tuo mieheltä onnistu viikonloppunakaan, mihinkään aikaan.

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   10.12.25 09:30:11

Se sisällä lukeminen ei vaan kuluta muksun energioita niin kuin ulkoilu.

Kun muksun kanssa ulkoilee 2x päivässä niin ruoka maistuu paremmin. Unet on rauhallisemmat, nukkumaanmeno helpottuu ja ylipäätään about kaikki.

Kun se ISÄ nyt on töissä 100% työntekijä ja sen työpäivän ajan äiti on himassa 100% äiti. Mutta kun äijä lampsii himaan niin se on 50/50.

Pikkulapsi aika on raskasta. Mutta tässä on tasan yksi totaaliluuseri ja se on isä. Millainen ihminen on niin itsekäs, että kiukuttelee raskaana olevalle vaimolle ja kieltäytyy hoitamasta omaa lastaan. Puhun hoitamisesta koska kyseinen uuvatti ei selkeästi osaa kantaa omaa vastuutaan.

Jos haluaa duunin jälkeen rentoutua, selata puhelinta, syödä rauhassa, käydä salilla niin ei ehkä kannata lisääntyä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   10.12.25 09:40:36

Ja taas oli tuollaisen kanssa pakko lisääntyä ja vielä kaksi kertaa. Vuoden päästä itket täällä, kun olet totaali-yh.

Päivämäärä:   10.12.25 09:45:10

Lapsen ulkoiluttaminen rattailla lyhyellä lenkillä on vähän sama, kun joku sanoisi ulkoiluttavansa koiraa autolla ikkuna auki. Saahan siinä raitista ilmaa. Lapset tarvitsevat liikkumista, jotta syövät, nukkuvat ja oppivat. Tämä kehä auttaa oppimaan mitä tahansa, mutta liikukkumisen oppiminen vaatii liikkumista. Lapsi ei opi kiipeämään lukemalla asiaa kirjasta. Pitää mennä puistoon tai metsään kiipeilemään. Lapsen kunto ei lähde kehittymään sillä, että kotona sisällä kävellään välillä huoneesta toiseen.

Olisi kyllä mies saanut perinnejalkinetta, jos ei kantaisi rooliaan isänä. Kun olen ollut raskaana, alkuraskauden pahoinvointi on ollut niin paha, että en ole voinut tehdä mitään. Mies on hoitanut kaiken. Toki, jos miehelle joskus tulisi tilanne (loukkaantuminen, sairaus) kantaisin korteni kekoon tekemällä kaiken. Mutta mies toivoi lapsia, kyllä hän silloin hoitaa roolinsa.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.