Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tehdastyö/tuotantotyöntekijä kokemuksia?

Lähettäjä: Penni 
Päivämäärä:   9.12.25 16:29:25

Olen korviani myöten täynnä lähihoitajan töitä. Jotain muuta on keksittävä. Mietin tehdastyötä/tuotantotyöntekijää. Niille ilmeisesti pääsee ilman alan koulutusta? Onko jollain kokemusta ja haluaisi kertoa? Mitä teet ja paljonko saat palkkaa? Viihdytkö työssäsi? Työsi huonot puolet?

Re: Tehdastyö/tuotantotyöntekijä kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 16:41:50

Palkka oli surkea. Fyysisesti työ oli raskasta. Ihmiset oli kaikki kouluttamattomia, paljon ulkomaalaisia ja tehtaan johdolla asenne että ovi on auki molempiin suuntiin jos ei miellytä. Eli jos etsit parempia työoloja, kivempia ihmisiä ja parempaa palkkaa niin unohda kaikki työt mihin ei ole koulutus vaatimusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.25 16:57:49

Olen ollut. Pääsi tosiaan "kuka vaan". Sen valitettavasti joskus kollegoista huomasi. Haastattelukin oli sellainen että sinne mentiin vaan antamaan tiedot ja maanantaina alkoi, ei mitään kyselty.

Onhan se ihan aivot-narikkaan hommaa, mikäs siinä touhutessa jos saa samalla kuunnella jotain, mutta oli fyysisesti kyllä todella raskasta. Muistan yhdenkin työtehtävän jota tehdessä piti käytännössä tehdä kyykkyjä se koko 8 tuntia, koska vaati ylös ja alas menoa. Aina koneesta riippuen erilaiset liikkeet, joissain toispuoleisia ylävartalon kiertoja koko ajan jne. Ihania olivat ne harvat kerrat, kun pääsi istumaan tai edes seisomaan aloillaan ja pystyi tehdä vain sormilla jotain, ilman että piti koko kroppaa liikuttaa isosti.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.12.25 17:08:43

Kai se riippuu työstä. Itse teen sellaista työtä mikä vaatii ajattelua eikä sitä pysty tekemään asenteella aivot narikkaan. Mahtaako vaatia koulutustakin.

Työ on fyysistä, mutta ei erityisen raskasta. Pääasiassa seisomatyötä jonkinverran kädet ylöspäin, mut vastaavasti välillä lattialla istuen.

Olen kojeistoasentaja, teknologiateollisuuden tes. Tässä firmassa mennään alarajan mukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.12.25 17:53:18

Itse tein fyysisesti raskasta työtä ja todellakin pidin siitä. Mutta lähes kaikkialla alkaa olemaan pakolliset yövuorot, sitä kroppa ei jaksanut kauaa

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   9.12.25 18:29:26

Olen tehnyt elintarvikealan tuotantotyötä vuodesta 2018 ja nyt on menossa kuudes työpaikkani. Sopimukset ovat aina alkaneet määräaikaisina ja joissain paikoissa niitä on sitten jatkettu, toisissa ei ole ollut tarvetta. Karkeasti sanoisin, että pienissä laitoksissa tehdään paljon käsin, vanhoilla koneilla ja tuotantovälineillä ja meininki on vähän sellaista kotikutoista ja näkee, että asioiden toteutukseen ei ole ollut niin paljon rahaa. Sitten taas jossain Atrian makkarapakkaamossa seistään päivä liukuhihnan ääressä ja mätetään makkaraa pakkauksiin. Itse olen tykännyt olla pienemmissä puljuissa, koska niissä hommat ovat vaihtelevampia eikä tarvitse nököttää samassa työasennossa koko päivää. Pienemmissä paikoissa myös pääsee oppimaan enemmän, koska esimerkiksi pakkaajia ja valmistajia ei välttämättä ole niin eroteltu, vaan kaikki opettelevat vähän kaikki hommat ja tekevät vähän kaikkea. Liukuhihnatyössä ei opi muuta kuin juuri sen liukuhihnatyön.

Itse olen tehnyt niin yötä, kaksivuoroa kuin yksivuoroakin paikasta riippuen. Vuoroista kannattaa kysyä työtä hakiessa ja ilmaista selkeästi, jos jostain syystä olisi halukas tekemään vain jotain tiettyä vuoroa.

Lähettäjä: tarantela 
Päivämäärä:   9.12.25 19:42:33

Sairaalatekstiilipesula puhdaspuolella. Fyysisesti hikistä, vähintään kohtuullinen peruskunto pitää olla, että jaksaa ja pärjää.

Aloittaja, kestääkö sun psyyke toistaa samaa liikettä satoja kertoja päivässä? Mieti tää etukäteen. Rutiininsietokyky näkyy olevan edellytys, mitä olen vierestä katellut.

Mieti myös kestääkö terveys olla jalkojen päällä 8 h/vrk. Tuoleja ei meillä ainakaan ole, kun ei sitä työtä istumalla voi tehdä vaan seisten.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   9.12.25 19:48:35

Olin yhden kesän tehtaan liukuhihnalla ja meinasin seota

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.12.25 21:09:31

Olin koulutettuna hihnalla pakkaamaassa vaarallisia aineita. Ei kannata myydä itseään.

Lähettäjä: Riippuujaroikkuu 
Päivämäärä:   9.12.25 21:18:37

Vaikea niputtaa kaikkia samaan, tehdas- ja tuotantotöitä kun on niin erilaisia. Toisissa paikoissa työ on hyvinkin fyysistä ja toisissa hyvinkin kevyttä. Yhteistä omissa hommissa on varmaankin tuon saman toisto ja työn tylsyys. Ei yleensä vaadi mitään ruudinkeksintää, tosin poikkeuksia tähänkin on.

Palkka ei todellakaan päätä huimaa kun tällä hetkellä olen naisvaltaisella puolella. Aikaisemmin olin miesvaltaisella ja siellä palkka oli huomattavasti parempi, joskin se laski TESsimuutosten takia niin alas, että vaihdoin paikkaa.

Tykkään kyllä työstäni, tosin vuorotyö alkaa uuvuttaa nyt kun ikää alkaa kertyä.

Lähettäjä: Vingutaan 
Päivämäärä:   9.12.25 22:11:53

Luontokatoo..Ja samalla kun vingutaan niin tilataan luontokatotuotteita miljoonii laatikoita idästä..laadusta tai turvallisuudesta ei boxikamas mitään takeita, rommuu ympäristöä säästämättä.

Eikö pitäis jo valtion rajoittaa moista?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.25 22:25:42

Prosessivalvontaa linjalla, koulutusta ei tarvita, palkka (lisineen) n. 52te vuodessa. Kolmivuoro. En nyt mitenkään rakasta työtäni, kun johtaminen ja osa ihmisistä on sietämättömiä, mutta saa tuosta elantonsa kohtuullisen helposti.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.12.25 22:30:55

Minä vaihdoin kemianteollisuuden prosessitöihin yli 40-vuotiaana. Töitä on ollut koko ajan, toki taidan olla ainoa meidän luokalta valmistunut, joka on töissä. Eli välttämättä ei riitä, että on valmis menemään töihin, vaan tarvii myös tuuria työpaikan suhteen. Vieläkään ei ole vakkaripaikkaa ja uudessa paikassa jos joutuu aloittamaan, niin palkkakin alkaa aika nollista aina. Tällä hetkellä kta on n. 20€/h, alle vuoden työskennellyt nykyisellä työnantajalla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.25 22:35:46

Mun työ ei ole fyysisesti järin raskasta, mutta jatkuva tuotannon kasvattaminen ja väen vähentäminen on johtanut siihen, että nyt pitää tehdä kolmanneksella työväkeä tuplasti enemmän tuotteita kuin kymmenen vuotta sitten. Keskittyminen 120kpl/min kulkevaan linjaan niin, että oikeasti saa laadun pysymään hyväksyttävänä samalla, kun vahtii kahta muutakin prosessia, on omalla tavallaan raskasta.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.12.25 23:26:28

Olen vaihtanut tuotantotyöntekijästä lähihoitajaksi, ja täytyy sanoa että huomattavasti hidastempoisempaa ja paremmin palkattua on tämä nykyinen työ. Joten mietipä vielä. Moni hoitaja ei tiedä mitä kiire oikeasti tarkoittaa.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   9.12.25 23:57:59

Olen prosessitekniikan amiskoulutuksella kartonkitehtaassa operaattorina. Palkka n. 60-70k vuoteen. Yleensä aika kevyttä hommaa, mutta jotkut päivät on perseestä ja raskaita. Operaattorina olen itse vastuussa oman osastoni tuotannosta. Minusta tää on tosi kivaa ja työaikamuoto ei voisi parempi olla, vapaa-aikaa jää enemmän kuin monilla muilla eikä työ seuraa kotiin millään tavalla, seuraava jatkaa siitä mihin jäät. Että aika paljon on merkitystä ja eroja millaiseen tuotantoon hakeutuu.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.12.25 00:26:28

Mä olen leipomon pakkaamossa töissä. Meillä työ on ilta ja yö painotteista ja myös sunnuntaisin on töitä. Peruspalkka huono, mutta lisät nostaa palkkaa ok. Mulla on palkka noin 3700 e/kk.
Välillä on raskasta ja kiire ja sitten taas on rauhallisempaa.
En todellakaan alkaisi hoitajan hommiin.

Päivämäärä:   10.12.25 00:42:43

Kouluttaudu omalla alallasi eteenpäin, on todennäköisesti helpompaa kuin liukuhihnatyö ja pätevyyden kasvaessa valinnanmahdollisuudet työnkuvan suhteen lisääntyvät.

Lähettäjä: ookke 
Päivämäärä:   10.12.25 10:33:33

Tehtaissa myös meteli uuvuttaa, vaikka Peltorit olisikin korvilla. Puu- ja muoviteollisuuteen oli helppo päästä, elintarviketeollisuuteen en ole päässyt koskaan läpi. Tehtaissa ahtaat kahvihuoneet ja kuppikunnat tulee kyllä esille. Jos haluaa olla omissa oloissaan kahvitauon ajan, saa hankalan ihmisen leiman ja sua ei enää tervehditä. On siis pakko ryhmäytyä. Kesätyöntekijöistä valitaan ulospäinsuuntautuneimmat, nopeimmat ja muut saavat kenkää. Pomo ei tervehdi jos et kuulu tähän yläluokkaan. Näin Härmässä.

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   10.12.25 11:04:53

Olin muutaman vuoden isossa tehdasleipomossa ja tykkäsin. Paljon erilaisia työvaiheita ja tuotteita, niin jos vaan oli kiinnostusta opetella laitteita ja osoitti että osaa ottaa vastuuta, ei tullut tylsää. Fyysisesti työ oli raskasta ja kiirettä piti, ja lopulta se oli syy miksi lähdin.

Palkka oli huono kaksivuorotyössä, n. 2200 e/kk (toki tästä on jo aikaa), mutta töitä oli kausittain niin paljon että tehtiin 16-tuntisia yölle venyviä työvuoroja monta viikkoa putkeen, joten sai välillä lyötyä rahoiksikin. Tietysti niistä sitten tapeltiin.

Työyhteisö oli ihan samanlainen kuin kaikkialla muuallakin, oli kivoja ja oli vähemmän kivoja. Sama juttu johtamisen kanssa, oli hyviä ja huonoja pomoja

Lähettäjä: jaahas 
Päivämäärä:   10.12.25 11:05:15

Lähettäjä: Niin
Päivämäärä: 10.12.25 00:26:28

Mä olen leipomon pakkaamossa töissä. Meillä työ on ilta ja yö painotteista ja myös sunnuntaisin on töitä. Peruspalkka huono, mutta lisät nostaa palkkaa ok. Mulla on palkka noin 3700 e/kk.
Välillä on raskasta ja kiire ja sitten taas on rauhallisempaa.
En todellakaan alkaisi hoitajan hommiin.

--- kivakiva mulla on maisterin tutkinto enkä ole ikinä saanu noin paljon palkkaa. Enimmillään projektitöissä 2000e/kk käteen. Olispa joskus joku työ mistä sais noin paljon rahaa.

Lähettäjä: Zoom 
Päivämäärä:   10.12.25 12:20:31

Olin ruokatehtaassa töissä pari vuotta, tosin tästä on jo aikaa. Lopetin hevoshommat ja menin ensin kesätöihin, jonka hoidin hyvin, ja sain saman tien vakituisen paikan. Mun työni oli fyysisesti raskaimmasta päästä tuolla ja sen takia siihen oli ollut haasteita löytää tekijöitä, mutta olin fyysisesti erittäin hyväkuntoinen, enkä kokenut sitä raskaana. En siis ollut missään linjalla, vaan homma oli yksin tehtävää kahdessa vuorossa ja meitä oli kaksi koko tehtaassa sitä tekemässä. Tykkäsin, kun sain tehdä hommat itsenäisesti listan mukaan ja kun portista meni ulos, niin niitä ei tarvinut miettiä. Ja palkka oli lisineen ja ylitöineen ihan elämiseen riittävä.

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   10.12.25 13:38:56

Olen vaihtanut lähihoitajan työt elintarviketuotannon töihin. Enkä ole katunut päivääkään. Jokaisessa työssä on toki hyvät ja huonot puolensa. Joskus huonon päivän jälkeen saan huokaista, että kukaan ei kuitenkaan potkaissut minua, eikä sylkenyt päin naamaa. Ja kun kahdeksan tunnin jälkeen leimaa kellokortin, niin työasiat eivät taatusti tule mieleen vapaa-ajalla. Joskus on niitä tosi yksitoikkoisia päiviä, mutta eikö niitä ole tosinaan joka työssä. Kolmivuoroa teen ja pidän siitä rytmistä. Tehdastyö ei sovi kaikille, mutta minä olen enemmän kuin tyytyväinen ja toivon, että saan tehdä tätä eläkeikään asti. Palkka on aika sama, mitä sain hoitajana ollessa.

Päivämäärä:   10.12.25 13:49:25

"palkka (lisineen) n. 52te vuodessa"
"Peruspalkka huono, mutta lisät nostaa palkkaa ok. Mulla on palkka noin 3700 e/kk."

Muistetaan sitten ilmoittaa erikseen se oikea palkka jossa ei ole mukana lisiä. Hoitajathan tätä ovat pitkään jankanneet että lisät eivät ole palkkaa. Ja jankkaavat taas kun pitää palkankorotuksia saada.

Lähettäjä: Foxi 
Päivämäärä:   10.12.25 15:20:38

Minä sanoisin, että sopii henkilöllä jolle elämä työn ulkopuolella on tärkeämpi kuin työ ja omat intohimot ja tavoitteet on vapaa-ajalla. Itse just sen takia viihdyn todella hyvin itseään toistavassa tuotantotyössä. Mulle työ on vaan keino ansaita rahaa oikeaan elämiseen. Haluan mun työn olevan hyvin paljon energiaa ja ajattelua vaativan vapaa-ajan vasta-painoksi tosi simppeliä ja stressitöntä, sellaista aivot narikkaan hommaa. Ja plussana omalla työpaikalla myös hyvin samanhenkiset työkaverit, rento ilmapiiri. Ja ihan parasta se, että työ ei koskaan seuraa vapaa-ajalle. Itse teen pelkästään yövuoroa ja mulla on hallussa muutamien erikoisempien työpisteisen tehtävät, joten mulle tulee oikeasti aika mukava summa tilille kuukaudessa. Jää siis varaa siihenkin, että pystyy treenaamaan, valmentautumaan ja kisaamaan aktiivisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.