|
Lähettäjä: Juu
Päivämäärä: 9.12.25 18:29:26
Olen tehnyt elintarvikealan tuotantotyötä vuodesta 2018 ja nyt on menossa kuudes työpaikkani. Sopimukset ovat aina alkaneet määräaikaisina ja joissain paikoissa niitä on sitten jatkettu, toisissa ei ole ollut tarvetta. Karkeasti sanoisin, että pienissä laitoksissa tehdään paljon käsin, vanhoilla koneilla ja tuotantovälineillä ja meininki on vähän sellaista kotikutoista ja näkee, että asioiden toteutukseen ei ole ollut niin paljon rahaa. Sitten taas jossain Atrian makkarapakkaamossa seistään päivä liukuhihnan ääressä ja mätetään makkaraa pakkauksiin. Itse olen tykännyt olla pienemmissä puljuissa, koska niissä hommat ovat vaihtelevampia eikä tarvitse nököttää samassa työasennossa koko päivää. Pienemmissä paikoissa myös pääsee oppimaan enemmän, koska esimerkiksi pakkaajia ja valmistajia ei välttämättä ole niin eroteltu, vaan kaikki opettelevat vähän kaikki hommat ja tekevät vähän kaikkea. Liukuhihnatyössä ei opi muuta kuin juuri sen liukuhihnatyön.
Itse olen tehnyt niin yötä, kaksivuoroa kuin yksivuoroakin paikasta riippuen. Vuoroista kannattaa kysyä työtä hakiessa ja ilmaista selkeästi, jos jostain syystä olisi halukas tekemään vain jotain tiettyä vuoroa.
|