Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olkapää sijoiltaan

Lähettäjä: Li 
Päivämäärä:   9.12.25 11:25:25

Voiko olkapää mennä sijoiltaa kun kaatuu pöydänkulmaan? Miten voi kaatua pludänkulmaan? Voiko sijoiltaan menneen olkapään kanssa ryypätä vuorokauden? Ja odotella vielä toisen? Kukattu vielä 2 kertaa sairaalassa.
Vai onko tyypillä pyyhitty pöytää? Huomaako/puuttuuko hoitohenkilökunta väkivaltaan? Vaikuttaako päihtymys ja odottelu?

Re: Olkapää sijoiltaan

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.12.25 11:35:42

Voi. Helpostikin, ihmiset kaatuu ja loukkaa ihtiään erilaisiin esineisiin. Voi, vaikka kaksi tai enemmänkin. Voi. Kuvaamallahan tuo luksaatio selviää. Mahdoton sanoa. Mihin väkivaltaan, mikäli kohdistuu henkilökuntaan niin puutun, samoin jos saattajaan niin silloin myös. Juopoista halutaan yleensä joutuin eroon, varsinkin jos ovat agressiivisia ja sitovat henkilökuntaa (vartijoita plus hoitajia) ja virkavalta odottaa vielä kyytiin niin mahdollisimman nopeaa pyritään saamaan ulos.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.12.25 11:36:39

Ei sitten muuta kysyttävää? En minä asiasta mitään tiedä, mutta sehän ei estä vastaamasta.

Voiko olkapää mennä sijoiltaa kun kaatuu pöydänkulmaan?
- Voi mennä monesta turhemmastakin.
Miten voi kaatua pludänkulmaan?
- Aika monella tavalla, myös selvin päin.
Voiko sijoiltaan menneen olkapään kanssa ryypätä vuorokauden?
- Aivan hyvin voi.
Ja odotella vielä toisen?
- Luultavasti hän on voinut.
Huomaako/puuttuuko hoitohenkilökunta väkivaltaan?
- Huomaa todennäköisesti, mutta ei ole valtuuksia puuttua.
Vaikuttaako päihtymys ja odottelu?
- Ei se ainakaan paranna tilannetta.

Lähettäjä: Tiger 
Päivämäärä:   9.12.25 11:42:32

Mulla menee olkapäät jatkuvasti sijoiltaan, siis ihan vaikka takin laittaminen päälle hieman liian rempseästi tai unissa väärin kyljen kääntäminen riittää ja auts. Useimmiten saan jo väännettyä itsestään takaisin, muutamia kertoja vuodessa tarvitsee lähteä päivystykseen laitattamaan paikoilleen. Jos itse kaatuisin pöydänkulmaa päin, niin taatusti omalla kohdalla olkapää lähtisi sijoiltaan. Ja voisin myös hyvin kuvitella kompastuisin ja kaatuvani vahingossa päin pöydänkulmaa, ihan ilman minkäänlaista humalatilaa tai tönäisyäkään. Mutta tämä vain omasta näkökulmasta sanottuna, kun muutakaan ei voi aloituksen tilannetta laisinkaan tietämättä sanoa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   9.12.25 12:07:52

Olen saanut olkapään sijoiltaan kaatumalla, eikä ollut edes pöytää. Eikä ketään muutakaan paikalla, eikä edes alkoholilla osuutta asiaan.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   9.12.25 13:17:32

Voi mennä pois paikaltaan jos on huono tuuri. Itsellä meni pari vuotta sitten kun kaaduin luistellessa...enkä ollut päissään :D

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.12.25 15:11:27

Mä sain olkapään täysin sijoiltaan lennettyäni hevoskärryiltä.
Ja ei, en olisi voinut ryypätä päivää tai paria, kivut oli aivan järkyttävät, ja lanssikyydillä sitten pääsinkin sairaalaan. Ei tarvinnut kuvata todetakseen, että on sijoiltaan, kun se olkaluun pää törrötti tuossa etupuolella.
Toki mulla repesi siinä jännekin irti samalla.

Mutta joillain ihmisillä on aika perussettiä, että nivelet lonksuu paikoiltaan, ja siihen ei edes paljon tarvita. Ja kaipa sen kanssa voi ryypätäkin, jos on vaikka jo valmiiksi alkoholilla turruttanut, ni ei satu ihan niin paljon..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 15:35:12

Kaverilla riittää että törmää itsekseen ovenkarmiin. Muljauttaa sen takaisin paikalleen ja matka jatkuu.

Lähettäjä: Strawberry 
Päivämäärä:   9.12.25 15:48:39

Joillain ne lähtee tosi herkästi ja ihminen pysyy yllättävän toimintakykyisenä, vaikka nivel on silminnähden ihan jossain muualla kuin pitäisi. Mulla oli tällainen tallikaveri (hänellä oli kyllä joku sairaus, mikä altisti sille), jolta meni välillä olkapää tai polvi sijoiltaan ilman suurempaa iskua. En siis ikinä unohda sitä näkyä, kun hänellä lähti hevosta taluttaessa olkapää sijoiltaan kun hänen iso hevosensa otti yllättävän säikähdysloikan, oli ihan kammottavaa katsottavaa!! Tytön olkapää oikeasti siis pomppasi aivan nurinpäin, nivel aivan epäluonnolliseen asentoon siinä mun silmien edessä. Ennen kuin kukaan meistä muista ehti tehdä mitään (paitsi vähän itse panikoin), niin likka kylmän viileästi piti toisella kädellä narusta kiinni ja talutti siten hevosen karsinaan ja siinä tallin käytävällä pamautti itse itseltään sen olkapään takaisin kuoppaansa. Pari kyyneltä silmäkulmassa totesi vaan, että arkipäivää, ei hätää. Itse olisin varmasti huutanut tuskasta, mutta hän vaan jatkoi touhua kuin ei mitään pikkasen ilme vaan meni sen jälkeen totisemmaksi. Jos vanha tallikaveriin tunnistat tästä itsesi, niin hattu päästä sun sisukkuudelle!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 15:51:11

Se tulee todella rutiininomaiseksi kun sitä tapahtuu lapsesta asti. Kyllä se sattuu, mutta sitä oppii että se helpottaa kun sen vaan paukauttaa takaisin.

Se on sääli ettei sitä koskaan tapahdu kun olisi lääkäri näkemässä, vaan lääkäreiltä saa kuulla vaan että on luulosairas tai kipukynnys on tosi matala.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   9.12.25 16:24:03

Kuulostaa EDS:ltä, mutta kahlekuninkaathaan loksautti sen sijoiltaan että pääsivät pakkopaidasta. Kaikki on mahdollista ja kova känni on vahva kipulääke.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.