|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.12.25 09:31:26
Tukiverkosta puhutaan kai yleensä lähinnä lapsiperheiden yhteydessä, mutta itsestä tuntuu, että kaipaisin ihan näin yksinäisenä aikuisenakin jonkinlaista sellaista. Itselläni on vielä autismi ja ADHD ja ehkäpä niiden takia olen vieläkin monissa asioissa todella lapsellinen ja on vaikeaa ymmärtää, arvioida ja hoitaa monia asioita. Vaikka tottakai parhaani yritän. Saatan myös helposti ylireagoida asioihin etenkin stressaantuneena.
Mutta usein olen tarvinnut elämässä sitä, että jos en itse onnistu tai ymmärrä, niin on joku joka auttaa tai ainakin joku jonka kanssa voi yhdessä yrittää. Sekä esim. isommissa päätöksissä, että arkisemmissa asioissa. En ole todellakaan ihminen, joka voi vaikka katsoa Youtubesta videon ja sitten vaikka noin vaan alkaa itse rempata/asentaa pesukoneen/mitä ikinä. Kokemuksesta tiedän, että johtaa vain todennäköisesti katastrofiin.
Aiemmin olen voinut luottaa siihen, että tarvittaessa saan apua isältäni, mutta hän kuoli kesällä. Olen ainoa lapsi ja nyt minulla ei ole oikeastaan muita sukulaisia enää kuin äitini sekä todella iäkäs ja huonossa kunnossa oleva mummo. On minulla isän puolelta veli ja serkkuja, mutta heihin ei ole koskaan pidetty juurikaan yhteyttä, eli ovat täysin vieraita minulle. Muut sukulaiset joiden kanssa on ollut yhteys, ovat viime vuosina viimeisetkin kuolleet.
Aiemmin on ollut myös sellaisia kavereita lähempänä joilta tai joiden kumppaneilta tai vanhemmilta olen tarvittaessa voinut kysyä apua. Sittemmin elämästä on kuitenkin kadonnut monia kavereita joko kokonaan tai ainakin välit ovat kovasti hiipuneet. Sanoisin, että pääosin itsestäni riippumattomista syistä. Nykyään on pari sellaista ihmistä, joiden tietäisin muuten tulevan tarvittaessa avuksi, mutta he nimenomaan asuvat sitten toisella puolella Suomea ja heillä on perhettä joka vie toki aikaa jne. Lähempänä asuvat kaverit ovat vähän enemmänkin sellaisia "kavereita", joilla on aina jotain parempaa tekemistä, jos kaipaan apua. Joitain mukavia juttuja teemme yhdessä, mutta ei siis ole ketään tosi läheistä, jonka käytöksestä tulisi tunne, että olisin oikeasti tärkeä.
Enkä nyt tarkoita, että kaipaisin ympärilleni ihmisiä ainoastaan siksi että voisin hyötyä heistä. Mutta yritän tässä vain nyt sanoittaa sitä tunnetta, että on jotenkin turvaton olo, kun ei ole ketään kenelle vaikka soittaa, jos auto jättää tien päälle, että saanko kyydin kotiin. Tai kenen kanssa arvioida miten tilanteessa X kannattaisi toimia, jos on joku isompi asia kyseessä. Tai keneltä kysyä, että onko sinulla kokemusta asiasta Y kun itselle tuli nyt ekaa kertaa tällainen tilanne vastaan. Tai jos murtaisin vaikka jalkani, niin ei ole ketään joka voisi käydä minulle kaupassa tai auttaa muiden asioissa. Ja kyllä, olisin itse valmis kaikkia tuttujani auttamaan tarvittaessa ja olenkin monesti auttanut. Esim. noita "kavereita" olen ollut auttamassa muutoissa, vahtimassa koiria ym. Mutta sitten kun itse tarvitsen apua, niin olen saanut huomata, että aina on jotain miksi ei kukaan pääse.
|