Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuolinpesän auton uudelleen rekisteröinti ym?

Lähettäjä: äh 
Päivämäärä:   9.12.25 09:15:52

Isäni kuoli muutama viikko sitten. Häneltä jäi kaksi autoa, joista toisessa hän ja äitipuoli (eli hänen avopuolisonsa) olivat omistajina ja halitjoina ja toisessa muuten samat, mutta lisäksi itse olen myös haltijana, koska käytin myös kyseistä autoa ja osallistuin sen kuluihin.

Nyt on sitten pian perunkirjoitus edessä ja sen jälkeen autojen uudelleen rekisteröinnit. Eli me perimme siskon kanssa isän osuudet autoista. Jos arvioimme perukirjaa varten, että esimerkiksi toisen auton arvo on 8000e ja toisen 10000e, niin mitäs sitten kun rekisteröimme autoja uudelleen, niin saako esimerkiksi verottaja tietää, jos esimerkiksi tuo 8000 euron auto rekisteröidään ainoastaan minun ja äitipuolen omistukseen, vai pitääkö minun ihan konkreettisesti ostaa siskoni ulos autosta eli jos tuo meidän puolikkaamme on 4000 e arvoinen, niin pitääkö minun oikeasti maksaa siskolleni tuo 2000 e, vai onko rekisteröinti ihan ok tehdä miten haluaa?

Vaikuttaako tuo hinta-arvio muutenkin missä kohtaa? Sittenkö jos vaikka äitipuoli haluaisi tuon toisen auton pelkästään itselleen ja me kuolinpesän osakkaat eli minä ja sisko myisimme sen puolikkaan hänelle, niin pitääkö sitten verottajalle ilmoittaa että mikä oli perukirjaan merkitty arvo ja myimmekö alle vai yli sen ja sen perusteella sitten verotetaan? Tai jos myymme ulkopuoliselle?

Kokemuksia ja vinkkejä aiheeseen liittyen otetaan vastaan! Tilanne on siis se, että käytännössä siskollani ei ole autoille mitään käyttöä eikä halua niitä pidemmän päälle omistaa. Mutta hän tulee saamaan isän muusta irtaimistosta suuremman osan, joten ei sinällään olisi vaatimassa ainakaan suurta summaa autoista. Minä ja äitipuoli voisimme varmaan jatkossa käyttää yhtä autoa, mutta ihan heti nyt emme olisi kumpaakaan autoa myymässä, mahdollisesti myöhemmin keväällä esimerkiksi. Ja silloinkin on mahdollista, että haluaisimme myydä nuo molemmat autot ja vaihtaa ne yhteen uuteen.

Re: Kuolinpesän auton uudelleen rekisteröinti ym?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 09:24:29

Perunkirjoitukseen kannattaa aina laittaa omaisuuden arvo alakanttiin, autojen varsinkin.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   9.12.25 09:32:30

Eikö ole muuta omaisuutta kuin autot?

Minä ja siskoni perittiin tätini asunto joka myytiin, auto ja rahaa/sijoituksia. Auto kirjattiin perunkirjaan minulle ja sen arvon verran vähemmän rahaa. Auton arvon pyysin arvioimaan (merkki)autoliikkeessä ja sain siitä todistuksenkin.

Päivämäärä:   9.12.25 09:36:10

Teette osituksen lesken ja kuolinpesän välillä, jossa toinen auto siirretään leskelle ja toinen kuolinpesälle. Kuolinpesässä teette sen jälkeen perinnönjaon, jossa pesälle tullut auto jaetaan pesän osakkaiden omistukseen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   9.12.25 09:36:33

Eihän jokaista tavaraa tarvitse osiin jakaa perinnönjaossa, vaan jako tehdää tavaroiden arvon mukaan. Jos nyt vaikka molemmat autot menisivät yhdelle perilliselle, niin toinen perillinen saisi vastaavasti sen 18 teur rahaa tai muuta omaisuutta.

Päivämäärä:   9.12.25 09:38:39

"Auto kirjattiin perunkirjaan minulle"

Juu ei. Perukirjaan merkitään vainajan ja mahdollisesti lesken omaisuus, eikä sillä "kirjata" kellekään yhtään mitään, ellei vainaja näin ole testamentilla määrännyt.

Päivämäärä:   9.12.25 09:39:10

Äitipuoleni ei siis ole kuolinpesän osakas, koska olivat vain avoliitossa. Mutta omistaa siis asunnosta ja autoista puolet. Eli tosiaan autojen puolikkaiden lisäksi on rivari-asunnon puolikas, hieman tavanomaista irtaimistoa ja vajaa 10 000e rahaa todennäköisesti tulossa jaettavaksi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.12.25 09:42:04

Omaisuuden voi jakaa niin että sisko saa esim rahaa tai jotain muuta enemmän niin kenenkään ei tarvi ostaa osuuksia autoista. Perunkirjaan kannattaa arvioida mahd pienet arvot varsinkin jos niitä ei olla myymässä-tietty arviot pitää kelvata verottajalle .

Päivämäärä:   9.12.25 09:42:15

Vinkki: kun ette ymmärrä, mitä olette tekemässä, niin ottakaa asiantuntija tekemään paperit. Tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin korjailla omin päin tehtyjä mokia.

Päivämäärä:   9.12.25 09:43:13

Irtaimistolle ei juuri arvoa lasketa. Eikä kannata laskea niille autoillekaan. Siskolle rahaa, autot jaatte miten järkevästi katsotte.

Päivämäärä:   9.12.25 09:46:46

Joo emme ole keskenämme tekemässä perukirjaa, vaan toimiston kautta. Emme ole kuitenkaan sieltä oikein saaneet ohjeita. Pitääkö meidän siis ennen perunkirjoitusta päättää itse kuka saa mitäkin, esim. jos minä saisin auton ja sisko rahat? Tai jos toinen auto haluttaisiin äitipuolella ja toinen minulle ja siskolle?

Päivämäärä:   9.12.25 09:55:21

Perunkirjoituksen yksi tarkoitus on määritellä kuka saa mitäkin. Eli teidän pitää kertoa perunkirjoittajalle kuka saa auton, ellei sitä myydä, jolloin rahat voi jakaa tasan.

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   9.12.25 09:56:31

Perunkirjoituksessa vain listataan vainajan ja lesken omaisuus. Siitä tehdään perukirja. Peruskirjoituksessa ei vielä jaeta omaisuutta.

Perinnönjako tehdään sitten erikseen, ja siitä tehdään jakokirja. Kiirettä sillä asialla ei ole.

Päivämäärä:   9.12.25 09:56:56

Piste: Me perittiin auto, jolla oli ajettu 3000 km, joten kyllä sen arvo oli hyvä ottaa huomioon perunkirjoituksessa, verottajan lisäksi ihan tasapuolisuuden nimissä.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   9.12.25 09:58:26

Mitä sinä tarkoitat uudelleen rekisteröinnillä? Minun käsittääkseni pitäisi riittää omistajan vaihdos kuolinpesältä sille, jolle se jakokirjan mukaan siirtyy. Autot ovat rekisteriin merkittyä omaisuutta ja vaikka olisi arvo nolla, niin omistajanvaihdokseen tarvitaan asianmukainen ilmoitus.

Perunkirjoitus on eri kuin pesänjako. Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä jakoa jo samalla kerralla, jos ei ole odotettavissa testamentin moitetta tai muuta hidastetta. Ilmoitatte vaan perunkirjoituksen tekijälle, että haluatte saman tien myös pesäjaon ja ehdotuksen jakokirjaksi.

Kun vainajalla ja äitipuolella oli yhteistä omaisuutta, kannattaa tehdä omaisuuden ositus, vai onko se erottelu saman tien. Toivottavasti perunkirjoitusta, ositusta ja jakoa on tekemässä osaava juristi, jotta saatte asiat selväksi saman tien. Kannattaa keskustella hänen kanssaan etukäteen, mitä kaikkea toivotte hänen tekevän. Pelkkä perunkirjoitus vainajan jälkeen ei tässä tapauksessa riitä, kun omaisuus pitää jakaa kuolinpesän ja toisen omistajan kesken.

Päivämäärä:   9.12.25 10:56:03

Perunkirja on "vaan" luettelo vainajan omaisuudesta ja arvoista esim asunto, osakkeet, rahat pankkitileillä sekä ketkä perillisiä. Lisäksi se on verottajalle asiakirja perintöveron laskemiseen. Ja tietty verottajan on hyväksyttävä arviot.
Jatkossa perunkirjaa tarvitaan että voi laittaa omaisuutta perijoiden nimiin yms siirtää tileiltä rahaa.
Jako tehdään erikseen ja ääni jos on vaan kaksi perijää ja vielä jos ovat sopuisia eikä tarvi riidellä jaosta niin helppo jakaa

Päivämäärä:   9.12.25 11:00:40

Noniin, olipa hyvä että kyselin, kun jotenkin oli mennyt ohi tuo että perinnönjako ja jakokirja on sitten erikseen. Tehdäänkö tuo jako yleensä itse vai myöskin juristin tms kanssa? Rupeaa kyllä epäilyttämään että mikä puoskaritoimisto me ollaan pestattu perukirjaa laatimaan, kun ei sieltä ole juurikaan neuvoja tullut...

Menee kyllä varmaan hankalaksi tuo jakaminen, kun tosiaan äitipuoli omistaa puolet autoista ja asunnosta ja itse puhdasta rahaa jää vain se vajaa kymppitonni, ehkä ei sitäkään. Eli se ei välttämättä riitä edes siihen, että sisko saisi sen ja minä toisen auton.... Olisi pitänyt varmaan tajuta heti alkujaan kieltäytyä perinnöstä.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   9.12.25 11:22:51

Tuossa tapauksessa isäsi avopuoliso maksaa teille puolet asunnon arvosta tai asunto menee myyntiin ja saatte rahat sitä kautta. Ei se, ettei kuolinpesällä ole rahavaroja tarkoita sitä, ettei teille kuuluisi isäsi perintöä.
Perinnöstä kieltäytyminen olisi johtanut siihen, että lapsenne (jos teillä sellaisia on) tai valtio perii isänne omaisuuden, ei se avoleskelle silti jää. Toki voitte vielä pitää asunnon myymättä, mutta "leski" maksaa teille sitten vuokraa puolikkaasta asunnosta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.12.25 11:46:22

Miksi te haluaisitte kieltäytyä perinnöstä? Eihän se millään tavalla asiaa ainakaan avopuolison osalta auttaisi, asunnon- ja autonpuolikkaan omistajiksi tulisi teidän sijasta valtio. Kyllä te voitte siitä vieläkin kieltäytyä, jos ette ole vielä ottaneet perintöä mitenkään haltuunne.

Millaisen toimeksiannon olette antaneet toimistolle? Jos se oli "perunkirjoitus", niin silloin he tekevät perunkirjoituksen ja sillä selvä. Kuka toimii pesänilmoittajana? Hän voisi tarkentaa toimeksiantoa niin, että samalla kerralla tehtäisi jako.
Kyllä te voitte tehdä jakokirjan keskenänne. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että te ette ymmärrä, mitä olette tekemässä, joten olisi hyvä pyytää vaikka pankin juristia tekemään se. Itse kirjoitatte siis luonnoksen, jonka asiantuntija muotoilee oikean laiseksi.

Päivämäärä:   9.12.25 11:50:51

Pankkijuristeja ei kyllä voi suositella. Heidän työnsä tuloksia näen aika usein omassa työssäni, ja hyvin usein ne eivät ole kelvollisia.

Päivämäärä:   9.12.25 12:03:45

No ei kannata kieltäytyä perinnöstä -onhan puolikas asunto arvokas . Äitipuolihan voi esim maksaa teille vuokraa siitä puolikkaasta jos haluaa siinä asua. Yhteisestä kodista on myös ainakin avioliitossa olevilla jotain suojalakeja .
Tai sitten myytte porukalla sen. Perintöverot tulevat aika hitaasti ettei sieltä heti niitä ole tulossa.
Meillä paikallisen pankin juristit tehneet perunkirjat ja hyvin kaikki toiminut ja neuvojakin tuli.

Päivämäärä:   9.12.25 16:53:17

"Pankkijuristeja ei kyllä voi suositella. Heidän työnsä tuloksia näen aika usein omassa työssäni, ja hyvin usein ne eivät ole kelvollisia."

Olen täysin samaa mieltä. On mukavaa omille asiakkaille selittää, että kun tämä asia on tehty näin, niin maksatte ihan turhia veroja tai merkittäviä veroetuja jäi saamatta. Ihan vaan siksi, että pankkijuristi ei ole ymmärtänyt ollenkaan, mitä on tekemässä.

Päivämäärä:   10.12.25 08:39:40

Täytyypä perehtyä nyt itsekin vielä enemmän tuohon perinnönjakoasiaan. Mutta tietääkö kukaan miten esim asuntoa käsitellään tässä, eli kun periaatteessa me perimme siskoni kanssa isän osuuden eli puolikkaan asunnosta, niin jos tuon puolikkaan arvo olisi vaikkapa 70 000e, niin voinko minä vaikka "saada" auton ja rahavarat ja sisko niiden arvoa vastaavasti isomman prosenttiosuuden asunnosta, vai täytyykö koko asunnon puolikas laittaa meille jommalle kummalle, tai sitten niin että kumpikin omistaa sen 25% asunnosta? Eli voiko laskeskella vaikka niin että äitipuoli omistaa sen 50% kuten tähänkin asti, sisko 35% ja minä 15%?

Päivämäärä:   10.12.25 09:00:32

Voitte jakaa perinnön juuri niin kuin haluatte, mutta kannattaa kyllä miettiä, haluatteko pitää asunnon yhdessä lasken kanssa. Olette vastuussa myös siitä koituvista kuluista vaikkei teille siitä juuri hyötyä ole.

Päivämäärä:   10.12.25 09:22:58

Voitte jakaa miten haluatte ja parhaaksi näette.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   10.12.25 14:43:03

"Irtaimistolle ei juuri arvoa lasketa. Eikä kannata laskea niille autoillekaan. Siskolle rahaa, autot jaatte miten järkevästi katsotte."

Autot ja muut ajoneuvot varmasti merkitään perukirjaan. Arvo katsotaan muiden vastaavien (merkki, malli, ikä, kilsat) myyntihintojen perusteella, ihan kuin tekee vakuutusyhtiökin kun joku auto menee lunastukseen.

Päivämäärä:   10.12.25 16:47:29

Autot merkitään perukirjaan tietty jo sen vuoksi että ne saadaan perunkirjan avulla rekisteröityä uudelle omistajalle ja hinta arvioidaan alakanttiin perintöverojen takia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.