|
Lähettäjä: äh
Päivämäärä: 9.12.25 09:15:52
Isäni kuoli muutama viikko sitten. Häneltä jäi kaksi autoa, joista toisessa hän ja äitipuoli (eli hänen avopuolisonsa) olivat omistajina ja halitjoina ja toisessa muuten samat, mutta lisäksi itse olen myös haltijana, koska käytin myös kyseistä autoa ja osallistuin sen kuluihin.
Nyt on sitten pian perunkirjoitus edessä ja sen jälkeen autojen uudelleen rekisteröinnit. Eli me perimme siskon kanssa isän osuudet autoista. Jos arvioimme perukirjaa varten, että esimerkiksi toisen auton arvo on 8000e ja toisen 10000e, niin mitäs sitten kun rekisteröimme autoja uudelleen, niin saako esimerkiksi verottaja tietää, jos esimerkiksi tuo 8000 euron auto rekisteröidään ainoastaan minun ja äitipuolen omistukseen, vai pitääkö minun ihan konkreettisesti ostaa siskoni ulos autosta eli jos tuo meidän puolikkaamme on 4000 e arvoinen, niin pitääkö minun oikeasti maksaa siskolleni tuo 2000 e, vai onko rekisteröinti ihan ok tehdä miten haluaa?
Vaikuttaako tuo hinta-arvio muutenkin missä kohtaa? Sittenkö jos vaikka äitipuoli haluaisi tuon toisen auton pelkästään itselleen ja me kuolinpesän osakkaat eli minä ja sisko myisimme sen puolikkaan hänelle, niin pitääkö sitten verottajalle ilmoittaa että mikä oli perukirjaan merkitty arvo ja myimmekö alle vai yli sen ja sen perusteella sitten verotetaan? Tai jos myymme ulkopuoliselle?
Kokemuksia ja vinkkejä aiheeseen liittyen otetaan vastaan! Tilanne on siis se, että käytännössä siskollani ei ole autoille mitään käyttöä eikä halua niitä pidemmän päälle omistaa. Mutta hän tulee saamaan isän muusta irtaimistosta suuremman osan, joten ei sinällään olisi vaatimassa ainakaan suurta summaa autoista. Minä ja äitipuoli voisimme varmaan jatkossa käyttää yhtä autoa, mutta ihan heti nyt emme olisi kumpaakaan autoa myymässä, mahdollisesti myöhemmin keväällä esimerkiksi. Ja silloinkin on mahdollista, että haluaisimme myydä nuo molemmat autot ja vaihtaa ne yhteen uuteen.
|