Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opintojen lopetus

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   8.12.25 22:56:33

Olen viimeisen vuoden opiskelija ja mielessä pyörinyt pitkään että lopettaisin. Opiskelen alaa joka ei työllistä (taloushallinto) olen myös lopen uupunut kirjoittamaan enää yhtäkään raporttia. Nyt alkaa vaan riittämään.. harjoittelupaikkakaan ei vastaa alaa jolta valmistun. Eli minua ei tule kukaan palkkaamaan. Tietysti harmittaa etten nyt saa korkeakoulututkintoa jos nyt lopetan, mutta mitä mä sillä teen jos se ei työnhaussa hyödytä?

Meinasin tehdä tämän harjoittelun loppuun, ehkä saan jotain täytettä CV:seen. Tai ehkä keskeytän? En vaan jaksa tehdä noita puuttuvia kursseja loppuun, ainakaan tavoite ajassa koska motivaatiota ei vaan ole. Koko opinnäytetyö kuulostaa tuskalta.

Löytyisiköhän täältä yhtään vertaistukea?

Lähdin työttömänä opiskelemaan, eli tavoitteena oli opiskella työllistävää alaa.

Re: Opintojen lopetus

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.12.25 23:12:44

Minä keskeytin opinnot, koska työllistyminen käytännössä mahdotonta. Kokemusta ei ollut kuin harjoittelusta ja sen myötä totesin, että ne hommat ei kiinnosta.
Ainahan voi opinnot loppuun suorittaa myöhemminkin, jos siltä alkaa tuntumaan.
Tuntui että iso kivi putosi harteilta, kun päätin että nyt loppuu.

Päivämäärä:   8.12.25 23:19:19

Sitä mä kans mietin että kyllähän ne voi loppuun tehdä aina. Käyttäisin tämän ajan melkein ennemmin työnhakuun, periaatteessa jos ala vaan työllistäisi siihen ei edes tradenomi tutkintoa tarvitsisi. Mutta ainakin muita töitä voisin hyvin jo alkaa etsimään...

Päivämäärä:   8.12.25 23:24:26

Harjoittelua kuitenkin vielä kestää useita kuukausia, niin jos lähtisin hakemaan ihan mitä vaan työtä ja sitten voisin keskeyttää etten jäisi ihan tyhjän päälle. Olen siis näiden pähkäilyjen kanssa menettänyt monet yöunet ja varmaan kuten sanoit iso kivi vierähtäisi pois harteilta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.12.25 23:25:49

Jos sinulla on enää kevät jäljellä, niin jatkan nyt ihmeessä niitä opintoja. Ja niitä töitä siinä sivussa.
Valmiista tutkinnosta ei ole ikinä mitään haittaa, päinvastoin.
Tulevaisuudessa kuitenkin vain hyötyä.

Päivämäärä:   8.12.25 23:27:31

*// Jatkaisin jos jaksaisin ja opinnot siis jatkuisivat vielä ainakin vuoden koska noita roikkuvia kursseja on.

Päivämäärä:   8.12.25 23:50:03

Ja rehellisesti mulla ei riitä voimavarat siihen opparin kirjoitukseen enää.

Lähettäjä: Millimiljoona 
Päivämäärä:   9.12.25 03:23:40

Oletko mahdollisesti masentunut, uupunut, onko adhd-piirteitä (jolloin opparin kirjoittaminen voi olla tuskaa, kun motivaatio ja tahtotila ei riitä tylsäksi ja hyvin pitkäjänteistä ponnistelua vaativaan asiaan).

Itse jätin maisteriopinnot kesken, oli juurikin masennusta, opiskelu-uupumusta ja vahvoja adhd-piirteitä. Gradu jäi palauttamatta, liian vaikea ja mulle ihan väärä aihe. Tein kandin työn sitten monta vuotta myöhemmin ( kun oouskelun oli vielä se aika kun yliopistolle sai jäädä roikkumaan vaikka 10 tai 15 vuodeksi), että tavallaan sain jollain tasolla opinnot päätökseen, mutta kandin papereilla ei alalla työllisty käytännössä ollenkaan, pitäisi olla mielellään tohtori, vähintään maisteri.

Tein sitten myöhemmin yhden ammatillisen tutkinnon, johon riitti paukkuja. Tosin vaihdoin senkin jälkeen kerran alaa, alalle johon ei vaadita koulutusta.

Siis periaatteessahan tutkinto kannattaisi tehdä aina loppuun, varsinkin kun noin vähän jäljellä. Kannattaa hakea jotain tukea ja apua opintojen loppuunsaattamiseen, lisäaikaan opinnoille, ja selkeyttämään ajatuksia ja omaa suunnitelmaa tulevaisuuden suhteen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.12.25 06:33:30

Ota aikalisä tai tee hitaammassa tahdissa. Kannattaa se tutkinto lopouun tehdä, auttaa työnhaussa, vaikka ala olisi ihan eri.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   9.12.25 06:45:46

Vaikka valmistuminen ei olekkaan mikään golden ticket suoraan töihin, on se kuitenkin paljon parempi kuin kesken jäänyt tutkinto. Tee vaikka hitaammassa tahdissa ja panosta samalla työnhakuun. Jos nyt lopetat harjoittelun niin mitäs sitten? Olet ihan tyhjän päällä vai?

Tsemppiä!

Lähettäjä: Maisters 
Päivämäärä:   9.12.25 06:48:14

Kannattaa tehdä tutkintoloppuun. Auttaa silti hakemaan töitä, vaikka hakisitkin eri alalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.25 06:52:48

Samat opinnot, sama tilanne. Lähdin opiskelemaan työvoimapula-alalle, ja motivaatiota riitti niin kauan, kun työllistymismahdollisuudet näyttivät hyviltä. Sitten selvisi, että olenkin TAAS hukkaamassa aikaani hyvin heikosti työllistävään tutkintoon. Enää ei voisi vähempää kiinnostaa. Kun on vain tämä yksi elämä elettävänä, aika kannattaa yrittää käyttää mielekkäästi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.25 07:37:53

Opiskelijana sun on kuitenkin mahdollista saada töitä, työttömänä ei. Ole koulun kirjoilla niin pitkään, että saat työpaikan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.12.25 07:41:09

Tottakai teet sen tutkinnon loppuun! Hyvät työnantajat arvostaa sitä, vaikka se ei olisikaan siltä alalta mitä paittaa olet hakemassa. Päinvastainen vaikutus on, jos olet jättänyt leikin kesken. Itse pidin omissa maistriopinnoissa välivuoden ja olin ihan vaan töissä ja totesin, että jatkan mieluusti koulun loppuu. Niin kamala oli katsella töissä tilanteita joissa ihmisillä ei ollut oikein vaihtoehtoja, kun opiskelut oli jääneet.

Siellä linjalla esimiehetkin kannusti siihen, että opiskelee vielä. Silloin on aina vähän enemmän mahdollisuuksia, vaikka sitten siirtyä jossain talon sisällä taloushallinnon hommiin vaikka osittain. Meidän nykyisessä paikassa on tällaisia työntekijöitä. Jossain vaiheessa he sitten voi kokonaankin siirtyä talouteen jos paikkoja avautuu.

Taloushallinto työllistää kyllä, mitä paikkoja olet hakenut? Jos ei satu olemaan KTM, niin pitää vaan aloittaa ihan pohjalta. Sieltä itsekin lähdin 10 vuotta sitten ja nyt olen vihdoin asemassa, jota silloin alussa mietin haluavani saavuttaa. Monta vuotta hakattu päätä seinään mutta vihdoin se palkitsee, kyllä se kannatti.

Päivämäärä:   9.12.25 07:56:44

Jos sulla on jopa harkka paikka niin ÄLÄ JÄTÄ KESKEN. Suoritetusta korkeakoulututkinnosta kertyy eläke! Lisäksi työnsaanti on vaikeaa jos sulla on loppumetreillä kesken jäänyt tutkinto, eikä mitään muuta. Jos et valmistu tavoiteajassa, niin sit mietit vaan et millä elät jos olet nyt jonkun tuen varassa.

Jos teet jonkun hyvän opinnäytetyön niin se voi vielä auttaa työnhaussa myöhemmin ja suoritettu tutkinto, mikäli sun ka on jossain 3.5 rajamailla antaa mahdollisuuden YAMK ja mahdollisesti myös maisteri vaiheeseen. Lisäksi jos et ole vielä tehnyt ERASMUS vaihtoa niin se on mahdollisuus käydä ulkomailla katsomassa et kiinnostaisiko vaihtaa esim maata.

Mene nyt puhumaan jollekin opinto ohjaajalle tmv ja kysele mikä vaikuttaa mihinkin ja mitä vaihtoehtoja on. Teet nyt ne pakolliset kurssit pois ja valinnaiset sitten vaikka myöhemmin online.

Päivämäärä:   9.12.25 08:01:09

Ja se AMK opinnäytetyö ei oikeasti todellakaan ole vaikea joten sitä on turha pelätä. Jos tarkoitus on vaan päästä läpi niin sen opinto ohjaajan kanssa menette puhumaan jollekin opettajalle, joka ymmärtää tilanteen ja teet jonkun helpon aiheen vaikka kirjallisuus katsauksen jostain jos tavoite on pelkästään valmistua. Se on muutama kuukausi kirjoittamista ja tehty.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.12.25 08:01:28

Olet tainnut jo aloittaja päättää? Jos on noin pienestä kiinni, koettaisin minäkin sinnitellä loppuun. Jos taas oikeasti olet loppu ja olet ehtinyt moneen kertaan asiaa pyöritellä, niin kaipa voit jättää koulun tauolle ja ehkä jatkaa sitä myöhemmin? Muista vaan, että seuraavan opiskelupaikan saaminen voi vaatia todella paljon, kun ensikertalaisuusetua ei enää olekaan. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole saada uutta paikkaa (minäkin sain).

Teet niin tai näin, kuuntele itseäsi ja jaksamistasi.

Päivämäärä:   9.12.25 08:18:46

Mikset aloittaja hae sairaslomaa kun olet sen tarpeessa? Suorita harkka loppuun ja hae sairaslomaa. Ole kevät poissaolevana jos voit huonosti. AMKssa saa olla poissaolevana varmaan vuoden? Kuten Ällö sanoi, kun ensikertalaisuus on mennyt niin sinne kouluun ei helposti pääse takaisin. Niin kauan kun olet kirjoilla niin voit esim vaihtaa alaa siirtohakuna. Kuten muutkin ovat maininneet niin puhu opintoohjaajalle ennen kun päätät mitään mikä kaduttaa myöhemmin.

Lähettäjä: oee 
Päivämäärä:   9.12.25 08:33:51

Ei kannata lopettaa, ellei sinulla ole jotain siihen tilalle. Esim. vaihdat alaa tai saat ns. "hyödyllisen" työpaikan, eli se on omaa alaa tai liippaa läheltä.

Minkä tahansa alan tutkinto on parempi asia kuin ei mitään tutkintoa.

Minäkin opiskelen alaa joka ei kiinnosta pätkääkään enkä tule varmasti saamaan alan töitä. Mutta ihan se tutkintotodistus, suoritettu korkeakoulututkinto on parempi asia kuin kesken jätetty tutkinto.

Siskoni väkersi FM-tutkinnon loppuun, vaikkei kiinnostanut minkään vertaa ja tiesi, ettei tule tekemään alan töitä. Mutta kun hänellä oli se maisterin tutkinto, niin hän sai töitä sillä perusteella, että on suorittanut edes jonkin tutkinnon, ja sen jälkeen saanut taas muita töitä, ja nyt 10 v valmistumisen jälkeen töitä riittää joka suunnassa, vaikkei ne ole mitenkään siihen FM-tutkintoon liittyviä ja on sen jälkeen opiskellut lisää, 1-2 vuoden tutkintoja, joilla on nykyisin työllistynyt paremmin.

Päivämäärä:   9.12.25 08:47:54

Kysy aloittaja sitten Kelasta / työkkäristä jne - millä rahalla ikinä oletkaan opiskellut että seuraako lopetuksesta karenssi, takaisin perintä, opintotuen selvittely jne. Jo kymmenen vuotta sitten Kela teki selvityksiä jos lopetti korkeakoulun kesken, että kannattaa varautua siihen että "mua ei huvita" tyyliset syyt johtaa todennäköisesti johonkin taloudellisiin seurauksiin kuten karenssi. Sen takia nyt kannattaisi kysyä neuvoa jostain ennen kuin lopettaa varsinkin jos meinasit vain tipahtaa työttömäksi työnhakijaksi.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.12.25 09:36:12

Mene opon juttusille niin ei tarvitse miettiä. Amk-tutkinnosta riippuen on todella helppo saada puoli vuotta tai vuosi lisäaikaa. Elä anna loppusuoralla periksi!

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   9.12.25 10:03:01

Tässä vaiheessa ei kannata lopettaa. Teet nyt puuttuvat suoritukset vaikka rimaa hipoen kunhan sen ylität ja saat korkeakoulutodistuksen. oee:n neuvot ovat hyviä.

Sen jälkeen voit hankkia lisäkoulutusta, jolla työllistyt paremmin. On olemassa paikkoja, joihin vaaditaan korkeakoulututkinto, ihan mikä tahansa. Paikan saamisen ratkaisee sitten muut opinnot ja työkokemus. Lisäopintoja voit suorittaa vaikka avoimessa yliopistossa tai korkeakoulussa, tai jotain erikoistumisopintoja.

Olen itsekin saanut vakituisen työpaikan sellaiselta alalta, jolle ei ollut koulutusta, mutta korkeakoulututkinto riitti.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.12.25 11:05:53

Opintoja EI välttämättä voi jatkaa myöhemmin! Suoritetut opinnot vanhenevat tietyn ajan kuluttua, jolloin niitä ei enää voi sisällyttää tutkintoon, vaan joudut aloittamaan ihan alusta. Ehdottomasti kannattaa nyt sinnitellä loppuun asti, niin vähän on enää jäljellä!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.12.25 12:34:30

Jep, vanhenevat kymmenen vuoden päästä, eli hyvin ehtii pitää vähän lepotaukoa, jos niikseen tulee.

Päivämäärä:   9.12.25 13:30:24

Mulla oli itseasiassa toinenkin amk koulupaikka samalta alalta mutta sisällöltään hieman erilainen jota olen samaan tahtiin suorittanut, siitä erosin äsken. Alunperin oli tarkoitus katsoa että kumpi olisi kiinnostavampi ja jäisin tekemään loppuun vain yhtä. :D ei sinne kouluun pääseminen nyt niin vaikeaa ole, jos hakee vaikka polkuopintojen kautta.

Tässä mietin siirtohaun mahdollisuutta, alaa en lähtisi enää vaihtamaan mutta ehkä kokonaan verkkototeutusta mietin. Siinäkin on vain se riski ettei kaikkia opintojani voi hyväksilukea ja sitten tulisi vaan lisää kursseja tehtäväksi.

Päivämäärä:   9.12.25 13:36:44

ettäjäFf

Päivämäärä9.12.25 13:30:24

Mulla oli itseasiassa toinenkin amk koulupaikka samalta alalta mutta sisällöltään hieman erilainen jota olen samaan tahtiin suorittanut, siitä erosin äsken. Alunperin oli tarkoitus katsoa että kumpi olisi kiinnostavampi ja jäisin tekemään loppuun vain yhtä. :D

""
Niin sinä olet se joka jäi vilpistä kiinni peräti kahdesti ja päätti sitten erota koulusta? Olet todellakin paikassa, jossa kannattaa neuvoa muita!

Päivämäärä:   11.12.25 02:51:02

Pakko muuten tarttua tuohon väitteiseen että ammattikorkeakoulututkinnolla saisi parempaa palkkaa. Siis ei päde kyllä omaan alaan, noita samoja hommia voisi täysin kouluttamatonkin tehdä tai merkonomi. Ja missä vaiheessa sellaisia paremman palkattuja hommia saisin kun edes alan harjoitteluun oli mahdotonta päästä. :D sain jopa entisellä ammattikoulu tutkinnolla palkallisen harjoittelun ja töitä!

Kun olen vuosia tuolla ammattikorkeakoulututkinnolla yrittänyt hakea palkattomia harjoitteluita ja kesätöitä edes vähän alaa viittaaviakin niin ei mitään! En siis usko että tässä on kyse uupumuksesta vaan ehkä siitä että tämä on aivan järjetöntä ajan tuhlausta ja siksi oma motivaatio tähän on tasan nolla. Siis ihan pilipali kursseja pitäis vaan huvikseen käydä jotka ei hyödytä pätkän vertaa. Koristeena on vain CV:ssä, ei mitään muuta ja joo ehkä kertyy vähän eläkettä jos loppuun suoritan.

Olin kyllä yllättynyt miten vähän sitäkään arvostetaan työmarkkinoilla. Harmittaa siis täysin hukkaan heitetty aika ja jatkan nyt aivan toisenlaisten töiden hakua, hyvin kyllä kiinnostuksen alaa kohden tappanut tämä hakemusten lähettely rumba etten viitsi sieltä enää hakea vaan etsin ihan muita töitä nyt. Toivottavasti tärppää ja voisin sitten jättää opinnot taustalle, keskeyttää ainakin joksikin aikaa.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   11.12.25 07:46:49

Et ap tietenkään loppuauoralla keskeytä. Tilanteet muuttuvat ja tuo ala nyt aivan varmasti pitää työpaikkoja. Ihme yli-ajattelua nykyään. Tällä hetkellä millään alalla ei ole helppo työllistyä. Ei edes kuuluisalla hoitoalalla, jonne ei tosiaankaan vain mennä, kuten täällä annetaan ymmärtää.

Päivämäärä:   11.12.25 22:47:08

Tätä ei varmaan ymmärrä ne jotka alaa ei ole opiskelleet. Mutta suoritin opintoja jopa hieman nopeammin ja hain aktiivisesti jo aloittaessani opintoja harkkapaikkoja, edes jotain alalta liippaavaa. Siinä vaiheessa kun on hakenut 3 vuotta aivan turhaan ja ympäri suomea on varmaan ihan ok lopettaakin. Jos silloin oli jo vaikeaa niin nyt tilanne on vielä pahempi. Kuinka moni rehellisesti jaksaisi jatkaa?

Ja tosiaan nykyinen harkkapaikka ei ole edes taloushallinnon tehtäviä, enemmän menee sinne markkinoinnin traden puolelle. Eihän minua tulee kukaan tallushallinnon tehtäviin palkkaamaan. Näyttää myös varmaan tosi hyvältä että valmistunut taloushallintoon mutta ei mitään kokemusta alalta. Että ei se valmistuminenkaan auta, samanlainen hakurumba edessä, ehkä jopa vuosien.

Moni myös sanoo että vaikka sen taloushallinnon harkkapaikan on onnistunut saamaan niin pitäisi melkein jo työllistyä osa-aikaisesti edes tai työnantajia ei kiinnosta.

Sellaisen suunnitelman tein että jatkan tämän harkan loppuun keväälle sekä jatkan työnhakua ja jos mitä vaan töitä saan niin jätän kyllä koulun kesken tai sitten jatkan opiskelua ihan minimi suorituksilla että pysyn koululla kirjoilla ja teen todella hitaasti loppuun.

Lähettäjä: Blööb 
Päivämäärä:   11.12.25 23:01:47

Hyvin monia ihmisiä rekrytoineena sanoisin että parempi tehdä koulu loppuun jos ei ole todella hyvä työpaikka tiedossa varmasti.

Jos muutenkin vaikeaa saada työtä niin kilpailisit vielä niiden kanssa, jotka jaksoivat tehdä koulun loppuun. Kesken jättäminen kertoo ihmisestä sekin jotain.

Päivämäärä:   11.12.25 23:18:06

Toki sitä ei varmaan tarvitse markkinoida siten että on jättänyt kesken. Sitten jättää sen CVstä pois tai sanoo että on kesken ja tekemässä loppuun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.25 09:36:26

En ihan ymmärrä miksi teit tämän ketjun kun vaikutat jo tehneen päätöksesi. Yleisesti elämässä kannattaa yleensä päättää jotain & tavoitella sitä johdonmukaisesti, välittämättä muiden mielipiteistä. Nyt vaikuttaa, että soudat ja huopaat (kahden alan eri opinnot, työ vs opinnot) ja siitä syntynyt epävarmuus aiheuttaa yöunien menettämistä. Miksi alunperin olet lähtenyt opiskelemaan yhtään mitään, jos haluat tehdä nimenomaan töitä?

Päivämäärä:   12.12.25 10:34:10

Tässä on nyt yhden ketjun verran annettu syitä miksi se tutkinto kannattaa hankkia ja mennä puhumaan jollekin opinto ohjaajalle. Mitä aloittaja haet koko ketjusta kun olet kerran päättänyt jo ettet koskaan työllisty? Lopeta sitten ja tee myöhemmin uusi ketju kun et saa töitä kun joko sinun täytyy tunnustaa työhaastattelussa että koulu jäi kesken tai jättää CV:n monen vuoden aukko. Ihan vaan ottamalla yhteys sinne kouluun ja laittamalla pikkusen positiivisempaa asennetta peliin niin sen koulun voi kyllä taputella loppuun kun olet jo suurimman osan tehnyt ja sen jälkeen olet ainakin osoittanut että voit viedä asioita loppuun asti.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   12.12.25 11:08:37

Opintojen jatkamisessa ja tutkinnon suorittamisessa on se pointti, että silloin sinulla on tutkinto! Ihan mikä tahansa koulutus ja amk-tutkinto on parempi kuin aukko cv:ssa ja pelkkä yo.
Vaikka et työllistyisi sille alalle koskaan, sinulla olisi kuitenkin jo yksi tutkinto valmiina ja sen jälkeen sinun ei tarvitsisi aloittaa seuraavia aivan nollasta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.12.25 11:19:50

Mitä siis haluaisit tehdä/opiskella?

Kuten jo monta kertaa sanottu, kannattaa suorittaa tämä tutkinto loppuun - aivan kuin kaikki isot asiat, joihin on jo laittanut melkoisesti ruutia. Ääni kevään saikulle.

Työnhakuun saat menemään pari tuntia viikossa, kun kerran teet kunnon hakemuksen, jota täytyy uusia paikkoja varten vain vähän muokata. Ei ole aikaa vievä harrastus, joskin tässä taloustilanteessa ehkä turha.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.25 12:20:00

Ei tuossa mitään saikkua tarvita. Luuleeko aloittaja, että se työn teko on aina pelkkää iloa ja autuutta? Tai opiskelu, vaikka olisi kuinka kiinnostava ala ja jatkonäkymät. Pitäisikö nyt vain ryhdistäytyä ja suorittaa homma loppuun, ei siitä haittaakaan ole. Samalla voi tehdä töitä ja katsoo sitten valmistumisen jälkeen mitä töitä saa vai meneekö opiskelemaan. Ei kukaan palkkaa tuollaista, joka ei saa projekteja loppuun ja asenne on ettei kukaan minua ainakaan huoli...

Päivämäärä:   12.12.25 12:48:54

Olisin halunnut tehdä vain töitä, tällä hetkellä melkein mitä vaan ja luulin, että ammattikorkeakoulututkinto työvoimapula-alalla parantaisi työllistymismahdollisuuksiani. Näin ei kuitenkaan käynyt. Minulla on kyllä ennestään jo ammattikoulututkinto ja tuntuu hassulta että sitä suorittaesssa minulle tarjottiin paljon parempia harjoittelupaikkoja kuten tuolla aiemmin jo mainitsin.

Mutta jatkan tutkinnon kitkuttelemista loppuun, ihan asiaahan täällä on neuvottu.

Lähettäjä: Leena 
Päivämäärä:   12.12.25 21:44:43

Olin yliopistossa kirjoilla 32 vuotta. Kyllä sitä ehtii jos vaan saa pitää opiskelupaikan. Minä olin vuosia töissä, siihen päälle hepat kotona ja tenavat, ei siinä opiskeltu. Tenavat lensi pesästä ja hepat lähti, sitten tein tutkinnon loppuun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.