|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 8.12.25 14:22:03
"Perus elämisestäni maksan osuutta, mutta en siis kartuta tästä nyt itselle mitään. "
No tämähän on jo lähtökohtaisesti aivan väärä näkemys. Varallisuutta voi kartuttaa muutenkin kuin kiinteistöllä. Jos maksat vain peruselämisestä (siis asumiskulut: sähkö, vesi yms., ruoka, lasten kulut) noin puolet (/tulojen suhteessa miten onkaan sovittu), sinähän elät vain asumiskulujen hinnalla. Eli todella halvalla. Joka kuukausi siis säästät siinä, kun et joudu maksamaan lainan kustannuksia tai vuokraa. Tämän rahan voisit säästää/sijoittaa ja näin kartuttaa varallisuutta.
Jostain syystä toisilla on näkemys että vain asunnon omistamalla kartutetaan varallisuutta ja jos ei pakosti tule säästettyä maksamalla lainaa, silloin raha vaan hävitetään jonnekin.
Tilanne, jossa vian toinen omistaa asunnon on minun mielestä itseasiassa tosi ihanteellinen sen kannalta, joka ei sitä asuntoa omista. Tällöin voi itse sijoittaa rahaa muualle (todennäkösiesti paljon tuottaisampaan kohteeseen, esim. etf-rahastoihin) eikä tarvitse kantaa riskiä mikä liittyy talon omistamiseen. Jos ero tulee, ero on helppo kun voi itse vaan kerätä kamppeensa ja lähteä eikä tarvitse selvitellä mitä talolle tapahtuu.
Se miten remonttien kulut jaetaan on ihan kiinni siitä miten ne halutaan jakaa.
Jos tuntuu että suhteella ei ole välttämättä niin pitkää tulevaisuutta, silloin ei kannata lähteä remppojakaan maksamaan. Samoin jos tarkoituksena on piakkoihn muuttaa pois, ei tietysti kannata kauheasti rempata muutenkaan ja varsinkaan sinun ei kannata käyttää hirveästi rahaa ellei sitten tehdä sopimusta että mies vaikka maksaa sinulle remppahinnan takaisin talon myyntihinnasta.
Mutta jos suhde kukoistaa ja tarkoitus on elää vielä pitkään yhdessä ja asua tässä talossa, silloin kyllä näksiin että remontteihin osallistuminen on myös sinun etu. Jos miehellä ei ole varaa maksaa remppoja, se tarkoittaisi että rempat jäisi tekemättä. Se harvemmin on hyvä juttu ja ennen pitkää jopa pilaa talon. Osallistumalla remppoihin varmistat että voitte jatkossakin elää tässä talossa ja sinä voit asua edullisesti ja sijoittaa rahaa muualle. Jos asutte talossa vaikka 20 vuotta, on aika pieni summa vaikka sijoittaisit remontteihin esim. 2000e/vuosi. Siitä ei paljoa jää kuukaudelle hintaa ja voit ajatella sen vuokrana siitä, että voitte asua tässä talossa. Jos itse maksaisit lainaa tai vuokraa, se tulisi todennäköisesti paljon kalliimmaksi. remppaaminen myös usein parantaa asumisviihtyvyyttä, mikä sekin on etu vaikka ei suoraan rahalla mitattavissa olekaan.
Sekään ei ole kenenkään etu, että mies maksaa rempat itse, mutta sitten kitkuttelee pienellä summalla ja sinä käytännössä maksat teidän arjen kustannukset. Tai samahan se on sinänsä, maksatko enemmän remppaa vai enemmän arjen kustannuksia, mutta jos jäät maksamaan arjen kustannuksia enemmän, helposti sitten käy niin että maksat niitä kustannuksia jatkossakin vaikka remppalaina pienenee. On paljon selkeämpää jos arjen kulut jaetaan puoliksi ja sitten osallistut sovitulla summalla remppoihin.
Ja tekstini nyt tietenkin sillä oletuksella, että asumiskulut, ruuat yms. maksetaan nyt reilusti puoliksi. Tilanne on eri, jos sinä jo valmiiksi maksat enemmän asumisesta/lapsista/ruuasta. Tällöin ei tietenkään ole reilua että sitten vielä lisäksi alat maksamaan remppoja.
|