Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosenostointo

Lähettäjä: Epi 
Päivämäärä:   7.12.25 18:12:20

Olen satunnainen hevostelija. On aikanaan ollut hevonen ja suurimmaksi osaksi olin stressaantunut, sillä puitteet eivät olleet silloin kunnossa ja lopulta myin hevosen. Olen ajanut hevosia joskus työkseni, en ole kummoinen käsittelijä tai ratsastaja. Haluaisin ajaa, joskus ratsastaakin, turvallisella, liikennevarmalla hevosella maastossa. Tällaisen vuokraaminen on erittäin vaikeaa, sillä usein hevoset ovat säpäköitä tai niiden ratsastajalta vaaditaan joku taso. Itse taas tykkään nauttia maisemista ilman mitään tavoitteita. Siksi olen miettinyt että ainoa vaihtoehto on ostaa oma.
Hevonen ja sen lajitoveri tulisi ottaa kotiin sillä en viihdy isoilla talleilla ja minulla on täällä hyvät puitteet, kunhan rakentaa tarhan, karsinan ja laitan ne muut sata asiaa ensin kuntoon.
Hyviä myytäviä hevosia tulee myyntiryhmissä vastaan mutta puhukaa nyt järkeä miten stressaavaa ja yksinäistä sekä sitovaa se hevosen omistaminen oikeasti onkaan ja miten duunarilla ei ole varaa mihinkään muuhun kuin hevosen elättämiseen. Nettotuloni ovat noin 2500€/kk

Re: Hevosenostointo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.25 18:21:30

Kuka ne ruokkii sillä välin kun olet töissä? Ja miksi se yksinäisyys haittaa jos et kerran viihdy isolla tallilla?

Lähettäjä: Ommo 
Päivämäärä:   7.12.25 18:26:06

Pitäisi varmaan hankkia heinätin tai laittaa heinää verkkoihin.
Yksinäisyys sinänsä haittaa että hevosihmisiä ei ole kaveripiirissä sillä en ole niin vannoutunut harrastaja että niitä olisi kertynyt tai jäänyt kaveripiiriin. Sitten kun olisi joku probleema hevosen kanssa niin ainut neuvonantaja olisi eläinlääkäri.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.25 18:36:43

unohda

Lähettäjä: nnnnnn 
Päivämäärä:   7.12.25 19:35:26

Unohda. Noin pienillä tuloilla stressaat itsesi jo hengiltä kun tulee eka 600e ell lasku. Ja kun hevosta ei saa pitää yksin sun pitää ostaa 2 hevosta. Kaksinkertainen stressi.
Et vaikuta siltä että sinusta tulisi hyvä hevosenomistaja.

Lähettäjä: ~°•Melody•°~ 
Päivämäärä:   7.12.25 21:14:08

Kyllähän sen hevosen hyvinvointi vaatii kiinnostusta liikuttaa sitä oikein, ei voi vaan aina kattella maisemia... :) Eli pitäisi sun joku valmentaja/opettaja/kouluttaja järkätä. Siihenkin menee rahaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.25 21:41:36

"Kuka ne ruokkii sillä välin kun olet töissä?"

Ongelmista ehkä pienin.

Lähettäjä: jjjj 
Päivämäärä:   7.12.25 21:55:38

Kunnolliset pohjat tarhaan ja nykymääritykset täyttävä karsina tai kaksi, maksaa jo niin paljon että sinun tuloilla en uskaltaisi hommaan lähteä.

Lähettäjä: Lilia 
Päivämäärä:   7.12.25 22:50:40

Netto vai brutto 2500/kk?

Lähettäjä: Epi 
Päivämäärä:   7.12.25 23:07:31

Kuten lopussa kerron, NETTOtulot.
En nyt ole hankkimassa hevosia. Mutta minkälaisilla tuloilla ihmiset hankkivat omaan pihaan yleensä hevoset? Toki jos on puoliso joka mahdollistaa elämäntavan, on toinen juttu kokonaan. Itse haluan olla kuitenkin vapaa muiden varassa elämisestä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.12.25 12:23:47

Just tollasia aloittajan kaipaamia hevosiahan on pienet tallit pullollaan. Niitä tylsiä perusputteja joita ei kukaan halua vuokrata, kun pitäisi olla se vähintään heA, re100 ja maneesit ja muut hilavitkuttimet.

Itse en ottaisi omaan pihaan hevosta, ellei koko muu perhe olisi mukana homassa niin että saisin joskus sairastaa, käydä muuallakin kuin töissä ja homma toimisi silti.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   8.12.25 12:54:13

Ei muuta kun säästämään. Ostat pari lämppäriä, rakennat tarhat, laitumet, määräyksien mukaiset tilat hevosille ym. Rahaa pitää olla.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   8.12.25 15:09:57

”Just tollasia aloittajan kaipaamia hevosiahan on pienet tallit pullollaan. Niitä tylsiä perusputteja joita ei kukaan halua vuokrata, kun pitäisi olla se vähintään heA, re100 ja maneesit ja muut hilavitkuttimet.”

Näin mäkin sanoisin.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   8.12.25 16:47:49

"Lähettäjä: ~°•Melody•°~
Päivämäärä: 7.12.25 21:14:08

Kyllähän sen hevosen hyvinvointi vaatii kiinnostusta liikuttaa sitä oikein, ei voi vaan aina kattella maisemia... :) Eli pitäisi sun joku valmentaja/opettaja/kouluttaja järkätä. Siihenkin menee rahaa."

Mitä on tämä oikein liikuttaminen? Mulla on omassa tallissa ollut hevosia yli 20 vuotta enkä vielä tiedä. Ovat olleet justiin tuollaisia hyvän mielen maastoilijoita. 90% ex ravureita joita ajeltu omaksi iloksi ja välillä käyty kävelemässä selästä metsäpoluilla.. yhtäkään ei ole koulutettu ratsuksi.

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   9.12.25 02:09:47

Itselläni on nettotulot ehkä 2800e kk, kaksi omaa hevosta pihassa, hevosilla puitteet kohdillaan ja joka kuukausi jää ylimääräräistä säästötilille. Anna mennä ja toteuta unelmasi! Näitä masentelijoita riittää. "et kuulosta hyvältä hevosenomistajalta" haha, muutaman rivin perusteella viiltävä analyysi. Yksin pärjää hienosti, toki turvaverkkoa löytyy mutta vielä ei ole tarvittu, ja 10 vuotta tässä jo keskenämme ollaan porskutettu, parasta ikinä <3 Toteuttakaa unelmianne ja tukekaa ja kannustakaa toisianne, kohdelkaa lämmöllä eläimiä ja ihmisiä ympärillänne. Ja keskustelupalstoilla myös, eikö <3

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   9.12.25 08:29:28

Tämä "oikein liikuttaminen" pisti minunkin silmään :D Kun hevosella maastoillaan ajaen tai ratsailta maisemia katsellen, hevonen on yleensä rento ja hyvässä mielentilassa. Rentous on oikean liikkeen tärkeä lähtökohta, ja todennäköisimmin hevonen joka on rento, ei tunne kipua tai epämukavuutta.

Ihanaahan se on, kun on hevoset omassa pihassa. Ja sen ihanuuden hinta on sitten se pitkäaikainen tiivis sitoutuminen - joka ei ole lähtökohtaisesti ikävä asia. Tottakai kannattaa pitää säästössä aina vähän puskuria yllättäviä menoja varten, mutta niin kaikessa muussakin. Jos tilanne on se, että on velaton koti ja nettotulot tuon verran, en näe taloudellisestikaan ongelmaa. Nettotulojen summaa tärkeämpää on varmaan oma kulurakenne ja talouden jouston mahdollisuus. Saisitko hevosinfran rakennettua/ rempattua ilman lainaa? Jos ei, remppaisin ja maksaisin ne ensin alta pois, vasta sitten hevoskaupoille. Stressitekijät kannattaa taklata jo etukäteen, ja suunnitella varman päälle ja itselleen joustamisen varaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.