Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En osaa olla oma itseni miehen kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 13:34:12

Suht tuore suhde ja meillä menee kokonaisuudessaan hyvin. Mutta tunnistan etten voi samalla tavalla olla "rennosti" hänen seurassaan kuin esim ystävieni kanssa. Normaalisti saatan kotona puuhailla omia juttuja, sisustaa, kaivella vanhoja tavaroita tms mutta jos mies on käymässä, en jostain syystä vain kykene näitä asioita tekemään. Myös puhuessani olen paljon kömpelömpi, sekoilen sanoissa ja joudun miettimään mitä puhun, tai olen hiljainen, vaikka normaalisti olen melko sanavalmis ja vähän jopa räväkkä. Toki mies on energioiltaan minua paljon rauhallisempi ja muutenkin käyttäydyn energialtaan eri tasoisten ihmisten kanssa erilailla. Tottuuko tähän ikinä? Silloinkaan kun asuu yhdessä?

Re: En osaa olla oma itseni miehen kanssa

Lähettäjä: saeris 
Päivämäärä:   6.12.25 14:03:39

Minulla on vähän samaa vikaa. Sanoisin että se kuitenkin helpottaa ajan myötä ja varsinkin jos viettää miehen kanssa paljon aikaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.12.25 14:15:00

Sama ongelma ollut täällä aina, en osaa sanoa tottuuko siihen kun asuu yhdessä, en ole vielä siihen pisteeseen päässyt kenenkään kanssa :D

Lähettäjä: Mfd 
Päivämäärä:   6.12.25 14:16:55

En mä ainakaan ala puuhastella kotona jos seurustelukumpppani on kyläilemässä.
Jos olo tuntuu vielä pitkään oudolta niin ehkä se kertoo tarpeeksi. Jos ei siis ole kyse alun jännityksestä.

Päivämäärä:   6.12.25 14:25:04

Näemme aika usein ja mies viettää melkein kaikki vapaapäivänsä luonani. Ehkä siinä jotenkin on semmoinen "emännöinti"olo että pitää olla vieraanvarainen ja tehdä niin kuin kyläilijä toivoo vaikka ei nyt enää vieraita ollakaan. Mies sanoi eräs päivä hyvin että sitten kun asutaan yhdessä niin ei tarvitse elää toisillemme vaan voidaan elää omaa elämää. Ja kumpikaan ei siis tälläkään hetkellä rajoita toista mitenkään ja omat elämät kummallakin mutta ymmärsin pointin.
Hyvä kuitenkin että muillakin on ollut tämmöistä :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.12.25 14:34:26

Aloittaja sisustatko, ja kaivelet vanhoja tavaroita, jos sinulla on kavereita kylässä?

Ja ei, en tunnista ongelmaa.
Toki uudessa suhteessa saattaa jotain pientä alkukankeutta puheissa olla.

Päivämäärä:   6.12.25 15:42:19

En puuhaile omiani jos on kavereita kylässä mutta kyllä kai kumppanin seurassa pitäisi pystyä tekemään mitä haluaa. Teemme muutenkin omia juttujamme vaikka hän olisi luonani. Kai tämä on sitten jotain alkukankeutta vaikka kohta ollaan vuoden päivät tunnettu.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.12.25 15:51:46

Väärä mies. Sinä koet selvästi olevasi jotenkin "väärä" tuolle miehelle ja siksi koet olosi epämukavaksi ja yrität olla jotain muuta kuin mitä oikeasti olet. "tehdä niin kuin kyläilijä toivoo" kertoo aika paljon ajatuksestasi, eli sinun toivomisella ei ole merkitystä. Miksi? Kokeeko mies samalla tavalla silloin, kun sinä olet hänen luonaan kun sanoo, että " ei tarvitse elää toisillemme"?

Päivämäärä:   6.12.25 16:23:44

Mun mielestä olisi outoa puuhastella omia asioita kun toinen on mun luona, eihän se voi sanalla tavalla puuhastella kun ei ole kotonaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.12.25 16:42:41

Kuinka pitkään te nyt olette seurustelleet? Kyllähän se rentouden rakentaminen vie aikaa. Ja toisekseen se vaatii harjoittelua, eli jossain vaiheessa niitä asioita on vaan alettava tekemään. Tuoko mies mukanaan mitään puuhaa, kirjaa, tietokonetta, ristisanoja?

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   6.12.25 16:43:01

Juurihan sinä aloittaja sanoit, että puuhailet ihan omiasi, kun on ystäviä kylässä: "Mutta tunnistan etten voi samalla tavalla olla "rennosti" hänen seurassaan kuin esim ystävieni kanssa. Normaalisti saatan kotona puuhailla omia juttuja, sisustaa, kaivella vanhoja tavaroita tms mutta jos mies on käymässä, en jostain syystä vain kykene näitä asioita tekemään."

Sitten kuitenkin sanoit: "En puuhaile omiani jos on kavereita kylässä."

Jos kerran et ystävienkään kanssa hääräile jotain omiasi, niin mikä se on siis se asia, jota et voi tehdä miehen seurassa mutta kaverien seurassa voit? Ei kai sitä normaalistikaan aleta tehdä jotain suursiivousta tai kaivella kaappien arkistoja, kun on ystäviä kylässä, vaan keskitytään ystävien kanssa olemiseen?

Miksi sinun pitäisi alkaa sisustaa, kun mies on kylässä?

Päivämäärä:   6.12.25 17:24:15

Saman koin erään miehen kanssa, alussa oli tuo olo etten oikeen osaa olla hänen seurassaan oma itseni. Ajan kuluessa juduin ns. pienentämään itseäni. Mies oli päällisin puolin kiltti ja hyvä mies, mutta jotenkin tosi lapsellinen ja mustavalkoinen ja kaavoihin kangistunut vaikka oli tuolloin nuori. Jotenkin tosi herkkänahkainen ja tuli olo että piti kuvaannollisesti kävellä kananmunankuorilla, jottei hän järkyty. Ei myöskään pystynyt keskustella mistää arkipäiväistä kummemmasta. Loppujen lopuksi muuttui tosi piikikkääksi ja ilkeäksi.

Päivämäärä:   6.12.25 17:24:44

Meinasin että yksin ollessa puuhailen kotona. 8kk ollaan seurustelu. En tunne olevani väärä ihminen miehelle. Mies tekee tietokoneella omia juttuja kun on luonani, siis silloin kun emme tee yhdessä jotain. Toisaalta olen myös uusien tuttavienkin kanssa alkuun hieman ujompi.

Minut on lapsesta asti opetettu siihen että kun vieraita tulee, ollaan niiden vieraiden kanssa ja huomioidaan heitä eikä tehdä omia juttuja. Olen saanut huutia siitä kun halusin tehdä asiaa x ja kylässä oleva kaveri asiaa y enkä olisi jaksanut tehdä sitä mitä kaveri halusi.

Päivämäärä:   6.12.25 17:26:50

No nyt on hyvä tilanne opetella pois noista lapsuuden tavoista. Voit vaikka sopia miehen kanssa, että ensi viikolla laitat jouluverhoja tai mitä nyt ikinä, niin se olisi sitten jo etukäteen ilmoitettu.

Onko tämä ensimmäinen suhde, jossa sinulla on näitä ongelmia?

Päivämäärä:   6.12.25 17:32:27

Olisi kyllä outoa jos menisin miehelle kylään ja hän alkaisi puuhastella omiaan..mitä hittoa mä siellä enää sitten tekisin :D

Päivämäärä:   6.12.25 17:39:53

Ihan oikein on opetettu kotona, että keskitytään vieraisiin, kun vieraita on. Vakiintuneessa suhteessa toki vähän eri asia, jos usein tavataan. Eihän mies ole silloin enää vieras kyläilemässä.

Päivämäärä:   6.12.25 17:41:33

No siitähän tässä on kyse, että kun suhde lähenee ja vakiintuu, ei voi loputtomiin olla "vieraana".

Päivämäärä:   6.12.25 17:41:44

Lähti liian aikaisin. Piti siis sanoa, että ei toki ehkä järkeä kutsua miestä illaksi kylään vain siksi, että alat sisustaa ja siivota ja hän on kuulokkeet päässä koneella, mutta kokonaiseen viikonloppuun tmv. mahtuu aivan hyvin, jos haluat ne verhot vaihtaa.

Päivämäärä:   6.12.25 23:53:06

"Loppujen lopuksi muuttui tosi piikikkääksi ja ilkeäksi."

Olin tulossa sanomaan samaa. Jotenkin sen vaistoaa ihmisistä kuka on sellainen, joka saattaa heittää piikikästä arvostelua ja tuollaisen ihmisen läsnäollessa ei helposti rentoudu omaksi itsekseen. Eli ihan syystä on hieman varuillaan.

Hyvässä suhteenalussa taas kumppaniehdokas muuttuu pikavauhtia kyläilevästä vieraasta kotoisaksi kumppaniksi, jonka kanssa tehdään kaikkia samoja juttuja kuin tehtäisiin yhdessä asuessakin. Jos kuukausien seurustelun kohdalla mies tuntuu kyläilevältä vieraalta, se on väärä mies.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.12.25 08:00:01

"Minut on lapsesta asti opetettu siihen että kun vieraita tulee, ollaan niiden vieraiden kanssa ja huomioidaan heitä eikä tehdä omia juttuja. Olen saanut huutia siitä kun halusin tehdä asiaa x ja kylässä oleva kaveri asiaa y enkä olisi jaksanut tehdä sitä mitä kaveri halusi."

Mitäs väärää tässä on? Kyllä, olen ihan samaa mieltä. Jos vieraita on kylässä, silloin ollaan heidän kanssa, "emännöidään" ja tehdään yhdessä asioita. Kun vieraat lähtevät, voi puuhastella omiaan.

Minusta on ihan normaalia, että suhteen alkuvaiheessa näin on myös sen uuden puolison kanssa. Ja sehän on myös hyvä, koska kyllähän se suhteen alkuvaihe on sellaista tutustumista ja totta kai aika kannattaakin käyttää sihen että jutellaan ja tehdään yhdessä asioita. Toki yhdessä voi tehdä jotain kotihommia, esim. laittaa ruokaa, siivota jäljet ruuanlaiton jälkeen ja miksi ei vaikka viikata pyykkiäkin (siinä voi samalla jutella). Mutta en minä mitään isompaa siivousta alkaisi tekemään tai kaivelemaan jotain vanhoja tavaroita, koska se vaatii keskittymistä siihen tekemiseen eikä siihen toiseen ihmiseen joka on kylässä.

Mutta sen verran pitkään olette kuitenkin olleet yhdessä ja mieskin voi jotain omia juttujaan sinun luona tehdä, niin mitä sinä sitten teet sen aikaa? Silloinhan sinäkin voit tehdä jotain omaa. Mutta minusta on silti ihan luontevaa, että sitä on tietty emännöintimoodi päällä, kun kumppani on kylässä.

Päivämäärä:   7.12.25 09:00:58

Tunnistan ! Mä oon elänyt niin kauan yksin et kun tähän joku tulee niin en vaan osaa olla omassa kodissani normaalisti :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.25 15:19:13

No mun mielestä niin kauan kun ei asuta yhdessä, niin sinä yhdessäoloaikana ei puuhailla omia. Olis todella outoa olla jonkun miehen/kaverin kotona tämän puuhaillessa jotain random kotijuttuja. Mieluummin olisin sit vaikka lukemassa, rauhassa yksin omassa kodissani.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   7.12.25 16:18:35

Itsetunto-ongelmia? Kuvitteletko että sinun pitäisi olla jotenkin erilainen, toisenlainen, enemmän jotain..? Tällaisia ajatuksia ja pienimpiäkään tuntemuksia jos on niin niitä kannattaa alkaa aktiivisesti työstämään, vaikka ns. itseapu/selfhelp-kirjojen kautta, sillä ne vaikuttavat _kaikkeen_. Sinun pitäisi pystyä nauttimaan itsestäsi ja elämästäsi!

Miten aikaisemmissa suhteissa on mennyt?

Pystytkö puhumaan miehelle näistä ajatuksistasi juuri niinkun kirjoitat niistä tänne?

Päivämäärä:   7.12.25 16:50:02

"mun mielestä niin kauan kun ei asuta yhdessä, niin sinä yhdessäoloaikana ei puuhailla omia. Olis todella outoa olla jonkun miehen/kaverin kotona tämän puuhaillessa jotain random kotijuttuja."

Itse taas näkisin, että vain tapailuvaihe on tuollainen ja heti jos aletaan seurustelemaan niin eletään normiarkea ja katsotaan, kuinka kumppani siihen arkeen sopii. Joku vuosittainen lattiasta kattoon suursiivous nyt ei kuulu yhteiseen aikaan, mutta kaikki muut pienemmät arjen jutut ja työt.

Ilmankos miehet olettavat naisten emännöivän ja kantavan kaiken valmiina pöytään, jos näin toimitaan koko seurusteluaika ennen yhteenmuuttoa.

Päivämäärä:   7.12.25 17:06:51

^ Mut siis miks ei näitä hommia voi hoitaa ihan omalla ajalla yksin ollessaan? Häipyisin aika vikkelään paikalta jos mies tai kaveri alkais siivoomaan tms. mun läsnäollessa. En oo ikinä tajunnu ihmisiä, jotka kaipaa muita ihmisiä seuraksi vessakäynneilleenkin, jotenkin törkeää toisen ihmisen aliarvostamista.

Päivämäärä:   7.12.25 17:12:22

"Mut siis miks ei näitä hommia voi hoitaa ihan omalla ajalla yksin ollessaan?"

No jos nyt joulun alla minun seurustelukumppanini viettäisi koko viikonlopun luonani, voin luvata että jossain vaiheessa minun pitää hänen täällä ollessaan vaihtaa jouluverhot ja ripustaa jouluvalot ja jopa siivota.

Päivämäärä:   7.12.25 17:41:08

^ Mutta miksi kutsuisit hänet koko viikonlopuksi, jos sinulla on tärkeämpääkin tekemistä (vaikken ymmärräkään, miksi pitäisi vaihtaa verhot jouluksi ylipäätään, saati muiden ihmisten läsnäollessa).

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   7.12.25 19:16:06

Luen tätä ketjua ja oon niin järkyttynyt että ruoka tippui melkein suusta. Onpa todella ahdistava ajatus ettei voisi kotonaan olla ja tehdä mitä tykkää, ihan kumpi osapuoli tahansa. Oksentaisin varmaan, jos joku tulis kertomaan kuinka "nyt keskitytään toisiimme 100% tämän vierailun ajan".

"Mutta miksi kutsuisit hänet koko viikonlopuksi, jos sinulla on tärkeämpääkin tekemistä (vaikken ymmärräkään, miksi pitäisi vaihtaa verhot jouluksi ylipäätään, saati muiden ihmisten läsnäollessa)."

Päivämäärä:   7.12.25 19:28:29

"^ Mutta miksi kutsuisit hänet koko viikonlopuksi, jos sinulla on tärkeämpääkin tekemistä (vaikken ymmärräkään, miksi pitäisi vaihtaa verhot jouluksi ylipäätään, saati muiden ihmisten läsnäollessa)."

Meidän suhteessa ollaan siinä vaiheessa, että ei erikseen enää kutsuta toisiamme kylään, vaan se yhdessä jomman kumman luona on jo ihan arkea. Yhteinen koti on suunnitteilla.

Päivämäärä:   7.12.25 21:19:01

"Mut siis miks ei näitä hommia voi hoitaa ihan omalla ajalla yksin ollessaan?"
"Mutta miksi kutsuisit hänet koko viikonlopuksi, jos sinulla on tärkeämpääkin tekemistä"

Ei minulla ole olemassa sellaisia viikonloppuja, ettei olisi mitään tärkeää tekemistä. Aina on, kun on eläimiä ja harrastuksia, ja se on miehen hyväksyttävä jos aikoo kanssani elää. Jos mies odottaa naista, joka voi keskittyä häneen 100% koko viikonlopun, saati pidemmän vierailun ajan, niin hän voi etsiä suoraan uuden naisen. En itsekään haluaisi miestä, jolla ei ole mitään muuta elämää kuin työ ja kumppani.

Lähettäjä: Sil viisii 
Päivämäärä:   7.12.25 23:18:45

Mun mielestä myös väärä mies.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   8.12.25 10:04:29

Ota tavoitteeksi että kun olette seuraavan kerran kaksin niin teet muutamia "omia juttuja": pieraiset kuuluvasti ainakin kerran, käyt vessassa ovi auki.. Tämän lisäksi kun sulla oli alotuksessa mainittuna noita omia juttuja joita et tee miehen seurassa tai kommunikoit kömpelösti niin yrität suorittaa noita ainakin osan ajasta. Kyllä se alkaa sujumaan.

Lähettäjä: Nappe 
Päivämäärä:   8.12.25 10:19:51

Mitä sitten pitää tehdä miehen vierailun ajan? Istua sohvalla ja keskittyä toisiin 100%???????
Kuulostaa ihan kauheelta.

Mua ahdisti tollanen sohvalla istuminen työpäivän jälkeen kun mies tuli kylään. Halusin tehdä kotihommia, käydä lenkillä, venytellä mutta s44tana kun piti istua sohvalla

Päivämäärä:   8.12.25 10:32:16

"Mitä sitten pitää tehdä miehen vierailun ajan? Istua sohvalla ja keskittyä toisiin 100%???????
Kuulostaa ihan kauheelta.

Mua ahdisti tollanen sohvalla istuminen työpäivän jälkeen kun mies tuli kylään. Halusin tehdä kotihommia, käydä lenkillä, venytellä mutta s44tana kun piti istua sohvalla"

Juu hyi hel... Jos seurustelu on vain ja ainoastaan tuollaista sohvalla istumista ja silmiin tuijottamista niin ihan hyvä että olen poistanut itseni markkinoilta aikaa sitten. Johan tuossa jäisi kotityöt tekemättä kokonaan ja menisi hermot toisen naamaan...

Päivämäärä:   8.12.25 12:21:01

Väärä mies !

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   8.12.25 12:32:29

Tutullani oli sama. Kun tutkiskeli asiaa tarkemmin, ymmärsi, että ei ole hetero.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   8.12.25 13:00:48

eräs, siis tuttusi vai hänen puolisonsa ei ollut hetsku?

Lähettäjä: ooo 
Päivämäärä:   8.12.25 13:12:11

Itse kipuilen sen kanssa, että mies viettää päiväkausia putkeen luonani. Siis to-ilta - ma-aamu on ihan vakio. Missä välissä hoidan hevoseni, kotiasiat ja muut hommat, kun hän on koko ajan siinä, nyt jo neljättä vuotta? Olen hänen viikonloopuvierailuidensa jälkeen ihan nääntynyt siihen passaamisen ja huomioinnin määrään.

Lähettäjä: Ihf 
Päivämäärä:   8.12.25 13:52:41

"Missä välissä hoidan hevoseni, kotiasiat ja muut hommat, kun hän on koko ajan siinä, nyt jo neljättä vuotta"
Yhdessä?

Päivämäärä:   8.12.25 14:03:12

ooo, kumpi teillä vaatii, että pitää passata ja huomioida?

Lähettäjä: sini 
Päivämäärä:   8.12.25 16:24:28

Sanoisin myös, että väärä mies.

Minulla oli vuosia aina noin eri miesten kanssa, mutta kun löytyi se oikea, niin alusta asti sai olla oma itsensä juuri sellaisena kuin on eikä tarvitse asiaa edes miettiä vaan hänen kanssaan on luontevaa olla kaikkea mitä ei ystävillekään ole.

Päivämäärä:   8.12.25 16:31:46

"Missä välissä hoidan hevoseni, kotiasiat ja muut hommat, kun hän on koko ajan siinä, nyt jo neljättä vuotta"
Yhdessä?
-----------

Yhdessä tietysti! Yhdessähän sitä arkea pitäisi elää.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   8.12.25 16:46:08

Milloin sinä itse majailet hänen luonaan passattavana?

Päivämäärä:   9.12.25 16:57:58

"Yhdessä tietysti! Yhdessähän sitä arkea pitäisi elää."

Meneekö tämä nainen sitten vuorostaan miehen luo osaksi viikkoa korjaamaan autoja tai tekemään remonttia? Kun yhdessä sitä arkea eletään?

Ainiin, ei tietenkään mene. Unohdin että tämä toimii vain jos naisella on ne hevoset ym. =)

Päivämäärä:   9.12.25 17:17:28

Nasu: Hevoseni, kotiasiat ja muut hommat on päivittäisiä asioita. Remontin tekeminen tai autojen korjaaminen ei, mutta jos nainen noiden urakoiden aikana viettää pitkiä viikonloppuja miehen luona, niin luonnollisesti jotenkin osallistuu. Remonttiin ehkä enemmän ja auton korjaaminen saattaa jäädä työkalujen ojenteluun. Eipä sillä, ei ne miehetkään yleensä osaa tuon enempää hevosten kanssa auttaa.

Päivämäärä:   9.12.25 18:42:35

Piste: siis hevoset ja okt on harrastuksia. Mitä jos mies korjailee tallissaan omaa harrasteautoa niin onko nainen velvoitettu vuorostaan osan viikkoa osallistumaan siihen? Voit keksiä tuohon auton korjaamisen tilalle minkä tahansa aikaa vievän harrastuksen.

Päivämäärä:   9.12.25 19:45:14

Nasu: Ei okt ole mikään harrastus, mutta siinä asuminen on valinta josta saattaa seurata päivittäistöitä, kuten vaikka lumityöt tai puulämmitys. Ei niitä jätetä hoitamatta sen vuoksi, että kumppani on käymässä. Kuten ei hevosiakaan jätetä hoitamatta.

Harrasteauton laittelu on yhtä lailla harrastus ja useimmiten tällaisilla miehillä on naisystävät, jotka itsekin viihtyvät siellä pajalla tai autoporukoissa, vaikka eivät osaisi kuin niitä työkaluja ojennella. Yhtä lailla hevosnaisten mukana kulkee näitä miehiä, jotka pitävät hevosta kiinni rataan tutustumisen ajan ja kantavat loimea ja karvankiilloketta, vaikka eivät muuta osaisikaan.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   9.12.25 21:20:41

Kyllä minä ripustaisin verhot, veisin koiran lenkille, laittaisin ruokaa - ja olettaisin, että mies osallistuu siihen kanssani. Jos ei miestä kiinnosta yhdessä tehdä asioita, ei hän ole puolisoainesta ollenkaan. Sellainen, että toinen tekee omiaan ja toinen vaan katsoo telkkaria tms. ei ole hyvä juttu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.