Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kollega ei siedä kirosanoja

Lähettäjä: ptte 
Päivämäärä:   6.12.25 13:05:30

Minulla on viisikymppinen mieskollega, joka ei siedä yhtään, ei minkäänlaisia kirosanoja. Ei saa sanoa hemmetti eikä himputti, kun se on ihan karseaa, eikä hän sitten suostu olemaan kyseisen henkilön kanssa missään tekemisissä. On monta kertaa sanonut, että esim. sukujuhlissa tai kavereiden illanvietossa hänellä menee maku jostain ihmisestä, jos tämä päästää suustaan jonkun kirosanan.

Ei meidän työyhteisössä mitenkään jatkuvasti kiroilla, mutta silti tuon yhden kanssa on mahdton enää työskennellä, jos on päästänyt suustaan jotain muuta kuin "voi ei" tai "voi harmi" tai" mikä kumma tälle masiinalle nyt tuli".

Toinen samantapainen tuntemani on päälle kolmekymppinen nainen, joka ei siedä vttu-sanaa. On todella hapan ihminen ylipäätään, mutta jos joku sanoo edes "sovittu!", höristää tämä korvansa ja pohtii, että sanoiko tuo nyt vttu vai ei. Ja jos joku sanoo, että "eräässä vanhassa tarinassa kerrottiin vitun voimasta", hän nostaa nokkansa pystyyn ja häipyy, kun joku sanoi "vttu".

Tuo kollega siis pitää mykkäkoulua lähes jokaiseen kollegaansa, kun tässä 13 vuoden aikana jokainen on onnistunut päästämään suustaan jonkun hänen kirosanaksi mieltämänsä termin. Itsekin onnistuin siinä viimein eilen, kun 12 kollegavuoden jälkeen möläytin "Meinasi lähteä kesällä järki lopullisesti kun puhelin hajosi yhtäkkiä kesken päivän, ja jouduin ostamaan uuden ilman että edellistä saa enää päälle. Olin ihan tatti otsassa kun menin ___-liikkeeseen ostamaan puhelinta". Hän huudahti "VAI ETTÄ TATTI!!" ja häipyi. Tatti oli siis kirosana. No, onneksi minun ei tarvitse kovinkaan paljoa tämän kanssa työskennellä, ja pakolliset hommat hänen on kuitenkin tehtävä, vaikka työkaverin joskus möläyttämä kirosana ärsyttääkin.

Tunnetteko te tuollaisia ihmisiä, tai oletteko kenties itse sellaisia, että jos joku joskus sanoo kirosanan, niin katkotte välit lopullisesti?

Re: Kollega ei siedä kirosanoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 13:36:49

Sinua harmittaa huonokäytöksisenä ihmisenä ne ihmiset joilla on hyvät tavat.

Kun saat oikeutetun huomautuksen siitä, että teet väärin, sinulle tulee paha mieli ja huono omatunto. Se harmittaa.

Et halua muuttaa huonoja tapojasi, ehkä lapsuudenkodissasi on myös huudettu "@!#$!" ja se tuntuu jopa kotoisalta. Tiedät kuitenkin ettei se ihan ole sopivaa ja siksi sinua tosiaan harmittaa kun tiedät tekeväsi väärin.

Kohta alkaa uusi vuosi. Silloin ihmiset saavat alun uudelle tekemiselle ja uusille aluille. Kiroilu ei kuulu työpaikalle ja useimmat ihmiset eivät halua sitä edes vapaa-ajalleen. Ehkä nyt voisit opetella paremmat tavat. Uuden vuoden kunniaksi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.12.25 13:42:57

Pakko olla provo. Minä kiroaisin tuossa tilanteessa kuin vanha merimies. Lakkaa varomasta liikaa muiden tunteita. Vaikuttaisi olevan hänen oma ongelmansa

Päivämäärä:   6.12.25 14:01:51

Oon todennut että näillä ihmisillä on taustalla joitakin traumoja. Tyyliin lapsena säikähtäneet kun heille on joku sukulainen ärähtänyt esim. että et prkl mene sinne. Ikuisesti vetäneet herneet aivolohkoon siitä.

Päivämäärä:   6.12.25 14:19:57

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.12.25 13:36:49

Sinua harmittaa huonokäytöksisenä ihmisenä ne ihmiset joilla on hyvät tavat."

Ööööö... Mitä ihmettä?
Onko nuo ihmiset mielestäsi hyväkäytöksisiä? Olet kyllä ensimmäinen ihminen, joiden mielestä noilla on hyvät käytöstavat kun nakkelevat niskojaan ja osoittavat mieltään mykkäkouluilemalla :DD

Kaikkien muiden mielestä nuo ovat jotain ihan muuta kuin hyväkäytöksisiä ja henkisesti aikuisen tasolla.

Kuten varmasti aloituksesta tajusit, ainakaan minulla ei ole tapana kiroilla jatkuvasti. Myöskään lapsuudenkodissani ei koskaan kiroiltu. Olen päälle nelikymppinen.

Mutta ehkä olet itsekin vielä lapsen tasolla, jos mielestäsi on oikea tapa pitää loppuelämän mykkäkoulua jokaiseen kollegaan, joka edes itsekseen jupisee, että "hemmetin rakkine, miksi et toimi..." Ei siis tarvitse edes sanoa sille kollegalle, että "Tuutko korjaamaan tätä himputin printteriä kun mä en saa tätä toimimaan".

Minua ei pätkääkään haittaa se, ettei tuollaiset viisivuotiaan tasolle jämähtäneet kuluta aikaansa seurassani mykkäkouluilemalla :D

Lähettäjä: Nepsy 
Päivämäärä:   6.12.25 14:24:56

Jotain autismin kirjoa

Lähettäjä: roran 
Päivämäärä:   6.12.25 14:28:11

Minä tunnen yhden tuollaisen vttu-naisen. On joku kaverin kaveri, tarkemmin en tunne. Tai siis oli kaveri, ilmeisesti ei enää ole tai ainakaan kaveri ei häntä enää illanviettoihin kutsu.

Oli jotain rentoa yhdessäoloa ja sen jälkeen pelasimme trivial pursuitia. Joku päästi suustaan sanan vttu ja tuo nainen oli täysin mykkä sen jälkeen. Kun myöhemmin sitten aloimme pelata sitä trivialia, tämä mökötti yksinään sohvalla ja leikki kuurokykkää. Lopulta suostui seinää tuijottaen sanomaan että ei aio pelata, koska ei siedä sitä että joku sanoo "vttu". Sen jälkeen hänellä ei ole mitään mielenkiintoa olla tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä joten ei aio osallistua lautapeliin. Hän ei siis suostunut tulemaan samaan pöytään sen kanssa, joka oli suustaan moisen sanan päästänyt.

Hän kai odotti että muut toimivat hänen päänsä mukaan ja se ruman sanan sanonut heitettäisiin oikein näyttävästi pihalle että hän voisi osallistua. Mutta sen sijaan todettiin vain "ok" ja tämä yksi jäi kiukuttelemaan sohvalle.

Aikuismaista olisi todeta, että "En pidä siitä että ihmiset kiroilee". Mutta kun tuossakin olimme toisen luona vierailla, ei hänellä pitäisi olla oikeutta sanella sitä miten muut käyttäytyvät, kun ei tuossakaan kaveriporukassa todellakaan "kiroilla kuin merimiehet".

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   6.12.25 14:35:10

Keksi uusia kirosanoja, sellaisia joita kukaan ei ole vielä kuullutkaan. Se voi hämmentää toista osapuolta, joka ei ole varma mitä tuli kuultua.

Jos puuskahtaa voi jötti!, voi pirkale! Voi seetuna! Voi vätti! Niin luetaanko nämä kirosanoiksi? Jos käyttää olemassa olevia neutraaleja sanoja huudahdukseen kuten voi matto! Voi karpalo! Voi seitani!

Vai onko se äkillinen huudahdus itsessään, siis äänen sävy mikä ärsyttää. Entä jos kiroilee kuiskaten?

Päivämäärä:   6.12.25 14:41:49

"Aikuismaista olisi todeta, että "En pidä siitä että ihmiset kiroilee". Mutta kun tuossakin olimme toisen luona vierailla, ei hänellä pitäisi olla oikeutta sanella sitä miten muut käyttäytyvät, kun ei tuossakaan kaveriporukassa todellakaan "kiroilla kuin merimiehet"."

Jotain tällaista olettaisinkin. Että aikuismaisesti todettaisiin, ettei pidä siitä kun joku kiroilee. En minäkään ymmärrä sitä, jos kirosanoja viljellään jatkuvasti. Mutta kun ei noissa ympäristöissä juurikaan edes kiroilla. Eikä tämä mieskollega siedä mitään "voimasanaan" viittaavaakaan.

Esim. "Onpa kettumaista toimintaa" on liikaa, koska kettumainen viittaa veetumaisuuteen. Pitäisi sanoa "onpa inhottavaa toimintaa". Eikä saa sanoa "Voi ketun printteri", kun se kettu on tosiaan veetun korvike. Saisi sanoa maksimissaan "Senkin printteri kun et toimi" tai "ärsyttävä printteri kun et toimi". Tai sitten, että "minua alkoi harmittaa, kun printteri ei toimi".

Kyseessä kun tosiaan on ihan aikuisten työpaikka, ei mikään pikkulasten päiväkotiryhmä...

Päivämäärä:   6.12.25 14:45:26

"Lähettäjä: Nepsy
Päivämäärä: 6.12.25 14:24:56
Jotain autismin kirjoa"

Hyvin mahdollista. Mutta muuten tuo kollega vaikuttaa ihan normaalilta. Siitä vee-sana -allergisesta en tiedä, kun en häntä juurikaan tunne.

Päivämäärä:   6.12.25 14:48:45

Ei siis toimi tuo Linnikan ehdottama, kun se kollega ei siedä mitään kirosanaan viittaavaakaan. Ei siis voi sanoa edes "Voihan koiviklapi, taas tämä printteri meni jumiin". Se koivuklapi viittaa hänen mielestään kirosanaan. Eikä saa manata edes kuiskaten, jos tämä kollega voisi kuulla sen. Saa sanoa maksimissaan voi ei ja voi harmi.

Lähettäjä: pooui 
Päivämäärä:   6.12.25 14:51:16

Voisiko tuollaisilla olla kehitysvamma? Lievä kehitysvamma kenties? Luokitellaanko Suomessa esim. autismi kehitysvammaksi?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   6.12.25 14:52:40

Minä ymmärrän hyvin! En todellakaan ole mikään siveyden sipuli, mutta mielestäni nämä v*ttujen viljelijät on niin vastenmielisiä ihmisiä että välillä ei tiedä miten päin olisi. Miten voi olla että kuvitellaan että tuollainen puhe on ok, saati normaalia.
Itsehillinnän ja muiden kunnioituksen puute loistaa poissaolollaan ja se on niin vaivaannuttavaa.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   6.12.25 15:20:35

Onhan tuo kollega nyt aikamoinen riesa, miksi hänellä olisi oikeus kieltää ihmisiä käyttämästä mitä tahansa sanoja.
Toki kiroilu varsinkin näillä genitaaleilla on hirveän kuuloista, mutta ei nämä mielensä pahoittajat sen viisaammin käyttäydy.

Päivämäärä:   6.12.25 15:36:34

"Lähettäjä: j
Päivämäärä: 6.12.25 14:52:40

mielestäni nämä v*ttujen viljelijät on niin vastenmielisiä ihmisiä että välillä ei tiedä miten päin olisi."

Ei meidän työpaikalla eikä kaveripiirissäni ole kukaan mikään "vttujen viljelijä". Olen aloittanut tuossa työpaikassa 21 v sitten, joista 13 v ollut tuossa nykyisessä yksikössä, ja tuo kollega aloittanut siellä vuoden minua myöhemmin, niin tiedän aika hyvin, mikä siellä on yleinen toimintatapa ja ilmapiiri, saati millaista käytöstä ja puhetyyliä edellytetään. Missään ei ole kielletty kiroilemasta, saati sanomasta mitään kirosanan tapaista, mutta yleisiin käytöstapoihin kuuluu, että ei kiroilla jatkuvasti. Se on vain tämän yhden kollegan itsekeksimä sääntö, ettei kukaan saa sanoa mitään kirosanaan viittaavaa, jota rikkovat joutuvat hänen mykkäkoululistalleen.

Tuo kollega on jotain ihan omaa luokkaansa. Kukaan muu ei aloita loppuelämän kestävää mykkäkoulua, jos joku joskus sanoo vaikka kahden kesken toiselle "hemmetti", "asia meni ihan päin persettä", tai "se vttuili *jollekin* ihan tarkoituksella".

On ihan eri asia sanoa jollekin, että "puhut aika rumasti" tai "kiroilet aika usein", kuin vetää koko vihannesvalikoima hengityselimistöön siksi, kun joku yksinään mutisee, että "mihin hemmettiin oikein ehdin hukata sen tavaran, joka vielä minuutti sitten oli kädessäni". Meidän muiden mielestä täysin eri asia, kuin kailottaa niin, että kuuluu käytävän toiseen päähän "Mihin hemmettiin se nitoja taas katosi", tai lisätä nitojan eteen "s44tana", saati koko ajan puhuessaan selittää, kuinka "joku vtun amatööri taas pskoi vttu koko vtun projektin niillä stanan pskoilla ideoillaan jostain vtun uuden rakkineen rnkkaamisesta jollain vtun uusilla pskasysteemeillä". Ei tuollaista kieltä kukaan jaksaisi kuunnella, eikä se olisi edes hauskaa kuunneltavaa.

Enkä oikeasti edes tunne ketään, joka tuolla tavalla puhuisi ja olisi mainitsemasi "vttujen viljelijä". Mutta joskus 10 v sitten oli kaupan kassajonossa takanani muutama teini, joista yhdellä suu kävi tauotta ja teksti oli tuon tapaista. En edes tiennyt, että kukaan osaa puhua tuohon tyyliin kuin se teini :D Ehkä heitä sinun ympärilläsi on sitten enemmänkin, mutta itse en sellaisia tunne.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.12.25 15:55:57

Kiroilu ja rumat puheet ovat huonoa ja sivistymätöntä käytöstä. Valitettavasti sellaista joutuu sietämään muuallakin kuin työpaikoilla ja sukujuhlissa. Asiakkaani ovat yleensä hankalassa tilanteessa olevia enemmän tai vähemmän epäsosiaalisia, mutta hekin pyytävät anteeksi, jos kiroilevat minun kanssani keskustellessaan.

Lähettäjä: .-./ 
Päivämäärä:   6.12.25 16:02:44

minä kiroilen suuttuessai paahemin kuin sarvipää itse. positiivista on että saan sen tyhjän tilan ympärilleni. miksi siis asiaa muuttaisin.
läheiset ja tykaverit tietää että nyt paras poistua hetkeksi eikä tuosta kukaan ota nokkiinsa. tietävät että mun tapa reagoida katastofiin.
ei siinä auta hymeksityt hitsin pimpulat tai voivottelut kaaoksen hetkellä.

Lähettäjä: jdek 
Päivämäärä:   6.12.25 16:40:38

Jos minä potkaisen varpaan johonkin, niin todellakin sanon jotain muuta kuin "aijai kun sattuu!" tai "Au!". Kyllä siihen aika varmasti eksyy jotain muutakin lisäksi. Jos joku tuosta saisi ongelman itselleen, niin en pitäisi normaalina ihmisenä... Kun en kuitenkaan ole mikään kuninkaallinen, saati elä sellaisten keskellä, niin pidän ihan normaalina tätä rahvaan käytöstä...

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.12.25 17:13:12

En pidä kiroilusta, mutta uskallan kyllä sanoa järeät sanat aina, kun joku ottaa päähän. Se on mielestäni normaalia.

Toisten kontrollointi ei ole normaalia. Varsinkin jatkuva. Sanoisin tuolle tyypille suoraan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.12.25 17:48:59

En mielestäni kiroile juuri koskaan (saatan sanoa kyllä 'voi paska' ja sekin on saanut muutamat pois tolaltaan) mutta ei tulisi mieleenkään yrittää muita ihmisiä kouluttaa muuttamaan tapojaan. Mutta tässä sen näkee, ettei me olla täydellisiä kukaan vaan töpätään vaan kaikki eri tavoin.

Päivämäärä:   6.12.25 17:52:54

Kyse on pakkoneuroosista. Tunsin yhden tyypin jolla oli tuollainen samanlainen pakkomielle kirosanoihin. Ei ollut uskonnollinen tai mitään, vaan suhtautui pakonomaisesti kirosanoihin.

Lähettäjä: olrra 
Päivämäärä:   6.12.25 17:58:30

On todellakin ihan eri asia jutella jonkun kaverikollegan kanssa asiosita käyttäen kirosanoja tai kirosanan korvikkeita, kuin työpalavereissa viljellä samoja termejä. Aloituksen tilanteissa ilmeisesti ei edes ole kyse mistään työpalavereista, vaan ihan jostain kollegojen keskinnäisistä höpöttelyistä. Kummallinen tuo viisikymppinen kollega. Mitenhän hän on elämässään selvinnyt? Onko esim. koskaan katsonut mitään leffoja tai sarjoja?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.12.25 18:03:48

Ei ole tuollaista tullut vastaan, mutta yhdellä kaverilla on neuroosi tien ylittämisestä vain suojatietä pitkin. Aikuinen ihminen ei voi ylittää suoraa maantietä kirkkaassa päivänvalossa ja on ihan ahdingossa jos virallista ylityspaikkaa ei ole mailla halmeilla.

Lähettäjä: Vikke 
Päivämäärä:   6.12.25 20:38:55

Muutama kirjoittaja tässä ketjussa ei joko osaa ilmaista tarkoitustaan selkeästi tai on aivan yliherkkä mitä tulee kirosanan käyttöön. Tai omaa jonkin häiriön, jonka vuoksi ei kykene hahmottamaan ns normaaliutta.

Satunnainen kirosanan tai sellaiseen tarkoituksella kirosanaa vastaavan sanan käyttö on täysin normaalia ja jopa asiallista tai tarkoituksenmukaista kun siihen on peruste.

Viestintään kuuluu tarvittaessa painokkaammat ilmaisut, kertomaan jonkun asian merkityksellisyydestä. Merkityksellisyys voi olla henkilökohtaista tai käsiteltävään asiaan liittyvä jopa äärimmäisen tarpeellinen korostus joka koskettaa isompaa tarkoitusta, kuten työ asian hoitamista tai yhteisön hyvinvointia.

Hyvä ja luotettava esimerkiksi työkaveri ja ihminen ei muutu huonoksi yhdestä silloin tällöin ääneen sanotusta sanasta yhtään sen huonommaksi.

Normaaliin ja kattavaan viestintään ja kommunikointitaitoihin kuuluu myös hankalien ja epämiellyttävien asioiden käsittely ja kyky ilmaista niitä tarvittaessa. Sekä ottaa vastaan erilaisia viestejä eri muodoissa.

Todellisuudessa kaikenlainen haastavien asioiden esiin tuominen kun siihen on syytä, eli asioiden ilmaisu painosanoilla varustettuna tai ilman niitäkin, on usein perustellusti käytettynä nimenomaan merkki hyvistä viestintätaidoista ja esimerkiksi jopa yksilön rohkeudesta ja aktiivisuudesta, josta tulisi olla ennemminkin ylpeä. Toimiva ihmissuhde ja yhteisö on tasapainoinen kokonaisuus, johon kuuluu myös uskallus kohdata ikävämmätkin tunteet ja asiat oikeaan aikaan jotta kaikki voivat oikeasti voida hyvin. Ja ei, edellinen ei tietenkään tarkoita että esimerkiksi mikä tahansa käytös on ok ja missä määrin tahansa.

Nämä ovat Ihmisen sosiaalisia perustaitoja, joka osalta tuntuu olevan syystä tai toisesta hukassa.

(laiskoille ajattelijoille, ymmärrysongelmaisille, tahallisille provoajille ja/tai tarkoituksen tahallisille toiseen muotoon vääntäjille tiedoksi, älkää turhaan vaivautuko alkaa keksimään vastaukseksi mitään sellaista, kuten että "säähän väität että jatkuva kiroilu on ok" tai että "susta toisia saa loukata jos omasta mielestä se on tarpeen" tai jotain vastaavaa... Edellisen kaltaiset ei mene läpi kuin teidän itsenne tasoisille tyypeille, enemmistö ihmisistä onneksi tajuaa onneksi kyllä ja omaa riittävät sosiaaliset kyvyt ja taidot)

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.12.25 21:16:09

Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan hyvin koulutetut ihmiset, joilla oli käytössään runsaasti sanastoa, keksivät paremmin kirosanoja kuin ne, joille suullinen ilmaisu oli vähemmän sujuvaa.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   6.12.25 21:20:27

Taustallahan voi olla uskonnollisuutta tai henkilö voi olla uskonnollisen kasvatuksen uhri, vaikka hän itse ei olisikaan uskossa. Hän järkyttyy, kuinka joku kehtaa vapaasti kiroilla.

Päivämäärä:   6.12.25 22:34:49

"Ei ole tuollaista tullut vastaan, mutta yhdellä kaverilla on neuroosi tien ylittämisestä vain suojatietä pitkin. Aikuinen ihminen ei voi ylittää suoraa maantietä kirkkaassa päivänvalossa ja on ihan ahdingossa jos virallista ylityspaikkaa ei ole mailla halmeilla."

Mun autistinen kaveri on samanlainen. Aivan hullun tarkka sääntöjen noudattamisesta. Kiusaan sitä vähän lenkeillä ja ylitän tiet tahallaan ei suojatieltä ja sen on seurattava;)

Päivämäärä:   6.12.25 22:35:34

"Taustallahan voi olla uskonnollisuutta tai henkilö voi olla uskonnollisen kasvatuksen uhri, vaikka hän itse ei olisikaan uskossa. Hän järkyttyy, kuinka joku kehtaa vapaasti kiroilla"

Voi olla, mutta myös pakkoneurottisuus aiheuttaa tuollaisia.

Lähettäjä: Gf 
Päivämäärä:   6.12.25 23:31:22

"Minä ymmärrän hyvin! En todellakaan ole mikään siveyden sipuli, mutta mielestäni nämä v*ttujen viljelijät on niin vastenmielisiä ihmisiä että välillä ei tiedä miten päin olisi. Miten voi olla että kuvitellaan että tuollainen puhe on ok, saati normaalia.
Itsehillinnän ja muiden kunnioituksen puute loistaa poissaolollaan ja se on niin vaivaannuttavaa."

Samoin! Siis kiroilen melko paljon itsekin - yksin - , mutta en pakota ketään kuuntelemaan kiroiluani. Samoin toimii mieheni, kiroilee kun luulee ettei kukaan kuule, mutta ei toisten läsnäollessa.

Muiden kiroilun kuunteleminen on vain jotenkin niin vajaamielisen ja vastenmielisen kuuloista, ettei kiroilu sovi kuin kiroilijan itsensä korville. Muiden korviin se kuulostaa aina lapselliselta.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   7.12.25 06:43:20

m: eivät ne hyvinkouluttautuneet ja sivistyneet hoe jatkuvasti keksimiään kirosanoja tai muuten rumia. Heillä kun on laaja sanavarasto, voivat käyttää kiroilleessaankin aivan muita kuin näitä perinteisiä.

Päivämäärä:   7.12.25 07:29:39

Tietääkseni tuo mieskollega ei ole uskonnollinen tai saanut uskonnollista kasvatusta. Mikään hänessä ei viittaa uskonnollisuuteen/uskovaisuuteen. Kuitenkin moni tuntemani uskovainen saattaa sanoa voimasanan, varsinkin miehet. Tunnen siis paljon uskovaisia, eivätkä he ole noin sensitiivisiä voimasanoja kohtaan. Tuosta vttu-tyypin taustasta en tiedä, mutta ainakin hän meikkaa, käyttää alkoholia, treffailee miehiä tinderistä, ym. sellaista, joita uskovaiset ystäväni eivät tee. Joku muu syy heidän käytökselleen siis on... Tai ehkä sille ei ole sen kummempaa syytä kuin hyvä syy aloittaa mykkäkoulu ja kiukutella kuin aivoton olento.

Myös meidän esihenkilöistä taatusti jokainen on onnistunut päästämään suustaan jonkun voimasanan, tai sellaisen korvikkeen, joten tuo mieskollega ei suostu olemaan pomonkaan kanssa tekemisissä. Mutta täysin ei voi välttää, joten eikö tuollainen tee hänen elämästään hankalaa? Varsinkin, jos tuollainen käytös on ihan oma valinta, eikä aivovamma tms.? Kukaan ei ole missään vaiheessa sanonut, että tuolla ihmisellä on sairaus/vamma, vaan hän vaikuttaa muuten täysin tavalliselta ihmiseltä, eikä mitenkään eroa muista.

"Muiden kiroilun kuunteleminen on vain jotenkin niin vajaamielisen ja vastenmielisen kuuloista, ettei kiroilu sovi kuin kiroilijan itsensä korville. Muiden korviin se kuulostaa aina lapselliselta."

Tämä on totta. Mutta tuolloinkin voisi päässään pohtia, että onpa tuo lapsellinen kun sanoi kirosanan, eikä aloittaa loppuelämän kestävää mykkäkoulua ja "en suostu olemaan tuon kanssa enää koskaan missään tekemisissä".

Ainakin minussa tuo aiheutti lähinnä olon, että nytpä ei tarvitse varoa, pääseekö suusta "hemmetin vekotin" vai ärsyttääkö minua "niin ratosti", kun minun ei tarvitse enää olla tekemisissä tuon kollegan kanssa. Hän ei varmaan voi tulla kahvihuoneeseen enää kenenkään läsnä ollessa. Kuitenkin työskentelee enimmäkseen läsnä, harvoin etänä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.12.25 08:12:02

Tiedän montakin maisteria, joilta lentää perkeleet ja @!#$ siinä kuin duunareilta. Ei ole koulutussidonnainen tämä kiroiluasia.

Lähettäjä: Voiviude 
Päivämäärä:   7.12.25 09:54:38

Sellainen jatkuva vi´tun viljely ja kiroilu joka paikassa on moukkamaista, siinä mielessä joku tolkku kirosanoihin on hyvä olla olemassa. Vähintään tajuta että tietyissä tilaisuuksissa tai vieraiden ihmisten kanssa.

Mutta tuollainen aloituksessa mainittu päinvastainen touhu on vähintään yhtä typerää käytöstä.

Lähettäjä: Onneehesa 
Päivämäärä:   7.12.25 10:05:37

Nyt se päästeli niitä ite, kun heka vesilasku 20% vuosinousua yksikköhinnassa. Kun tää epeli oli taloyhtiön hallitukses pkaeudul, niin mummon vollotti kovasti jo 5 % vuosikorotusta. Isännöitsijä sano että 3 % on vielä kohtuullista ja siedettävää ku siis ite olin hallituksessa. Johtopäätös on selvä: Ahneeks on heka mennynä!

Lähettäjä: neddys fancy 
Päivämäärä:   7.12.25 11:10:13

kiroilu on rumaa. lapsille sanotaan aina ettei saa kiroilla. ja aikuiset kiroilevat televisiossa ohjelmissa ja laulujen sanoissa. menee jo oudoksi.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   8.12.25 08:37:18

Tuollainen käytös on vain surkea keino yrittää kontrolloida ihmisiä ympärillä. Kiroaisin itse sen kummemmin miettimättä silloin kun se kirosana tulee, kenenkään aikuisen ihmisen ei tarvitse kävellä munankuorilla jonkun toisen aikuisen mielenterveyden vuoksi. Eihän se on hyvä kollega varomisesta huolimatta, niin miksi jatkaa samaan malliin?

Lähettäjä: rkr 
Päivämäärä:   8.12.25 10:32:54

Minulla on muutama uskovainen kaveri, jotka lähinnä sanovat "voihan käsi!" ja "voi raato!" tai "Ai raato!". Eli vaikka heidän suustaan harvoin pääsee varsinainen kirosana, niin kyllä hekin sanovat muutakin kuin "Au!" ja "Voi ei!". Ja jonkin verran myös kiroilevat, vaikka harvoin. Miehet sitten saattavat päästää kirosanan useammin kuin naiset. Eli kirosanat ei oel minun tuntemieni uskovaisten keskuudessa täysin kielletty.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   8.12.25 10:40:27

Jotenkin miellän vielä lapsellisemmaksi tiettyjen sanojen kauhistelun. "Pienenä opetettiin että 5aatana on ruma sana eikä sitä saa koskaan sanoa." Ei, se on vain sana, siinä missä matto tai kastelukannu. Sen sanominen ei revi taivasta auki tai aiheuta maanjäristyksiä. Sillä vain ilmaistaan tietynlaista tunnetilaa, harmistusta tai kuvataan asiaa. Ei tarvitse vetää herneitä nenään ja pahoittaa mieltään.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.12.25 12:35:14

Jotenkin miellän vielä lapsellisemmaksi tiettyjen sanojen kauhistelun. "Pienenä opetettiin että 5aatana on ruma sana eikä sitä saa koskaan sanoa." Ei, se on vain sana, siinä missä matto tai kastelukannu. Sen sanominen ei revi taivasta auki tai aiheuta maanjäristyksiä. Sillä vain ilmaistaan tietynlaista tunnetilaa, harmistusta tai kuvataan asiaa. Ei tarvitse vetää herneitä nenään ja pahoittaa mieltään.

^ Niin tämä. Mikään ei ole lapsellisempi kuin aikuinen, joka kiskaisee lantun nenään kun kuulee jonkun kirjainyhdistelmän, jolla ei edes kuvailla häntä itseään. Yhyhyyhhyy toi sano ruman sanan!!!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.