Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kollega ei siedä kirosanoja

Lähettäjä: ptte 
Päivämäärä:   6.12.25 13:05:30

Minulla on viisikymppinen mieskollega, joka ei siedä yhtään, ei minkäänlaisia kirosanoja. Ei saa sanoa hemmetti eikä himputti, kun se on ihan karseaa, eikä hän sitten suostu olemaan kyseisen henkilön kanssa missään tekemisissä. On monta kertaa sanonut, että esim. sukujuhlissa tai kavereiden illanvietossa hänellä menee maku jostain ihmisestä, jos tämä päästää suustaan jonkun kirosanan.

Ei meidän työyhteisössä mitenkään jatkuvasti kiroilla, mutta silti tuon yhden kanssa on mahdton enää työskennellä, jos on päästänyt suustaan jotain muuta kuin "voi ei" tai "voi harmi" tai" mikä kumma tälle masiinalle nyt tuli".

Toinen samantapainen tuntemani on päälle kolmekymppinen nainen, joka ei siedä vttu-sanaa. On todella hapan ihminen ylipäätään, mutta jos joku sanoo edes "sovittu!", höristää tämä korvansa ja pohtii, että sanoiko tuo nyt vttu vai ei. Ja jos joku sanoo, että "eräässä vanhassa tarinassa kerrottiin vitun voimasta", hän nostaa nokkansa pystyyn ja häipyy, kun joku sanoi "vttu".

Tuo kollega siis pitää mykkäkoulua lähes jokaiseen kollegaansa, kun tässä 13 vuoden aikana jokainen on onnistunut päästämään suustaan jonkun hänen kirosanaksi mieltämänsä termin. Itsekin onnistuin siinä viimein eilen, kun 12 kollegavuoden jälkeen möläytin "Meinasi lähteä kesällä järki lopullisesti kun puhelin hajosi yhtäkkiä kesken päivän, ja jouduin ostamaan uuden ilman että edellistä saa enää päälle. Olin ihan tatti otsassa kun menin ___-liikkeeseen ostamaan puhelinta". Hän huudahti "VAI ETTÄ TATTI!!" ja häipyi. Tatti oli siis kirosana. No, onneksi minun ei tarvitse kovinkaan paljoa tämän kanssa työskennellä, ja pakolliset hommat hänen on kuitenkin tehtävä, vaikka työkaverin joskus möläyttämä kirosana ärsyttääkin.

Tunnetteko te tuollaisia ihmisiä, tai oletteko kenties itse sellaisia, että jos joku joskus sanoo kirosanan, niin katkotte välit lopullisesti?

Re: Kollega ei siedä kirosanoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 13:36:49

Sinua harmittaa huonokäytöksisenä ihmisenä ne ihmiset joilla on hyvät tavat.

Kun saat oikeutetun huomautuksen siitä, että teet väärin, sinulle tulee paha mieli ja huono omatunto. Se harmittaa.

Et halua muuttaa huonoja tapojasi, ehkä lapsuudenkodissasi on myös huudettu "@!#$!" ja se tuntuu jopa kotoisalta. Tiedät kuitenkin ettei se ihan ole sopivaa ja siksi sinua tosiaan harmittaa kun tiedät tekeväsi väärin.

Kohta alkaa uusi vuosi. Silloin ihmiset saavat alun uudelle tekemiselle ja uusille aluille. Kiroilu ei kuulu työpaikalle ja useimmat ihmiset eivät halua sitä edes vapaa-ajalleen. Ehkä nyt voisit opetella paremmat tavat. Uuden vuoden kunniaksi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.12.25 13:42:57

Pakko olla provo. Minä kiroaisin tuossa tilanteessa kuin vanha merimies. Lakkaa varomasta liikaa muiden tunteita. Vaikuttaisi olevan hänen oma ongelmansa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 14:01:51

Oon todennut että näillä ihmisillä on taustalla joitakin traumoja. Tyyliin lapsena säikähtäneet kun heille on joku sukulainen ärähtänyt esim. että et prkl mene sinne. Ikuisesti vetäneet herneet aivolohkoon siitä.

Päivämäärä:   6.12.25 14:19:57

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.12.25 13:36:49

Sinua harmittaa huonokäytöksisenä ihmisenä ne ihmiset joilla on hyvät tavat."

Ööööö... Mitä ihmettä?
Onko nuo ihmiset mielestäsi hyväkäytöksisiä? Olet kyllä ensimmäinen ihminen, joiden mielestä noilla on hyvät käytöstavat kun nakkelevat niskojaan ja osoittavat mieltään mykkäkouluilemalla :DD

Kaikkien muiden mielestä nuo ovat jotain ihan muuta kuin hyväkäytöksisiä ja henkisesti aikuisen tasolla.

Kuten varmasti aloituksesta tajusit, ainakaan minulla ei ole tapana kiroilla jatkuvasti. Myöskään lapsuudenkodissani ei koskaan kiroiltu. Olen päälle nelikymppinen.

Mutta ehkä olet itsekin vielä lapsen tasolla, jos mielestäsi on oikea tapa pitää loppuelämän mykkäkoulua jokaiseen kollegaan, joka edes itsekseen jupisee, että "hemmetin rakkine, miksi et toimi..." Ei siis tarvitse edes sanoa sille kollegalle, että "Tuutko korjaamaan tätä himputin printteriä kun mä en saa tätä toimimaan".

Minua ei pätkääkään haittaa se, ettei tuollaiset viisivuotiaan tasolle jämähtäneet kuluta aikaansa seurassani mykkäkouluilemalla :D

Lähettäjä: Nepsy 
Päivämäärä:   6.12.25 14:24:56

Jotain autismin kirjoa

Lähettäjä: roran 
Päivämäärä:   6.12.25 14:28:11

Minä tunnen yhden tuollaisen vttu-naisen. On joku kaverin kaveri, tarkemmin en tunne. Tai siis oli kaveri, ilmeisesti ei enää ole tai ainakaan kaveri ei häntä enää illanviettoihin kutsu.

Oli jotain rentoa yhdessäoloa ja sen jälkeen pelasimme trivial pursuitia. Joku päästi suustaan sanan vttu ja tuo nainen oli täysin mykkä sen jälkeen. Kun myöhemmin sitten aloimme pelata sitä trivialia, tämä mökötti yksinään sohvalla ja leikki kuurokykkää. Lopulta suostui seinää tuijottaen sanomaan että ei aio pelata, koska ei siedä sitä että joku sanoo "vttu". Sen jälkeen hänellä ei ole mitään mielenkiintoa olla tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä joten ei aio osallistua lautapeliin. Hän ei siis suostunut tulemaan samaan pöytään sen kanssa, joka oli suustaan moisen sanan päästänyt.

Hän kai odotti että muut toimivat hänen päänsä mukaan ja se ruman sanan sanonut heitettäisiin oikein näyttävästi pihalle että hän voisi osallistua. Mutta sen sijaan todettiin vain "ok" ja tämä yksi jäi kiukuttelemaan sohvalle.

Aikuismaista olisi todeta, että "En pidä siitä että ihmiset kiroilee". Mutta kun tuossakin olimme toisen luona vierailla, ei hänellä pitäisi olla oikeutta sanella sitä miten muut käyttäytyvät, kun ei tuossakaan kaveriporukassa todellakaan "kiroilla kuin merimiehet".

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   6.12.25 14:35:10

Keksi uusia kirosanoja, sellaisia joita kukaan ei ole vielä kuullutkaan. Se voi hämmentää toista osapuolta, joka ei ole varma mitä tuli kuultua.

Jos puuskahtaa voi jötti!, voi pirkale! Voi seetuna! Voi vätti! Niin luetaanko nämä kirosanoiksi? Jos käyttää olemassa olevia neutraaleja sanoja huudahdukseen kuten voi matto! Voi karpalo! Voi seitani!

Vai onko se äkillinen huudahdus itsessään, siis äänen sävy mikä ärsyttää. Entä jos kiroilee kuiskaten?

Päivämäärä:   6.12.25 14:41:49

"Aikuismaista olisi todeta, että "En pidä siitä että ihmiset kiroilee". Mutta kun tuossakin olimme toisen luona vierailla, ei hänellä pitäisi olla oikeutta sanella sitä miten muut käyttäytyvät, kun ei tuossakaan kaveriporukassa todellakaan "kiroilla kuin merimiehet"."

Jotain tällaista olettaisinkin. Että aikuismaisesti todettaisiin, ettei pidä siitä kun joku kiroilee. En minäkään ymmärrä sitä, jos kirosanoja viljellään jatkuvasti. Mutta kun ei noissa ympäristöissä juurikaan edes kiroilla. Eikä tämä mieskollega siedä mitään "voimasanaan" viittaavaakaan.

Esim. "Onpa kettumaista toimintaa" on liikaa, koska kettumainen viittaa veetumaisuuteen. Pitäisi sanoa "onpa inhottavaa toimintaa". Eikä saa sanoa "Voi ketun printteri", kun se kettu on tosiaan veetun korvike. Saisi sanoa maksimissaan "Senkin printteri kun et toimi" tai "ärsyttävä printteri kun et toimi". Tai sitten, että "minua alkoi harmittaa, kun printteri ei toimi".

Kyseessä kun tosiaan on ihan aikuisten työpaikka, ei mikään pikkulasten päiväkotiryhmä...

Päivämäärä:   6.12.25 14:45:26

"Lähettäjä: Nepsy
Päivämäärä: 6.12.25 14:24:56
Jotain autismin kirjoa"

Hyvin mahdollista. Mutta muuten tuo kollega vaikuttaa ihan normaalilta. Siitä vee-sana -allergisesta en tiedä, kun en häntä juurikaan tunne.

Päivämäärä:   6.12.25 14:48:45

Ei siis toimi tuo Linnikan ehdottama, kun se kollega ei siedä mitään kirosanaan viittaavaakaan. Ei siis voi sanoa edes "Voihan koiviklapi, taas tämä printteri meni jumiin". Se koivuklapi viittaa hänen mielestään kirosanaan. Eikä saa manata edes kuiskaten, jos tämä kollega voisi kuulla sen. Saa sanoa maksimissaan voi ei ja voi harmi.

Lähettäjä: pooui 
Päivämäärä:   6.12.25 14:51:16

Voisiko tuollaisilla olla kehitysvamma? Lievä kehitysvamma kenties? Luokitellaanko Suomessa esim. autismi kehitysvammaksi?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   6.12.25 14:52:40

Minä ymmärrän hyvin! En todellakaan ole mikään siveyden sipuli, mutta mielestäni nämä v*ttujen viljelijät on niin vastenmielisiä ihmisiä että välillä ei tiedä miten päin olisi. Miten voi olla että kuvitellaan että tuollainen puhe on ok, saati normaalia.
Itsehillinnän ja muiden kunnioituksen puute loistaa poissaolollaan ja se on niin vaivaannuttavaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.