|
Lähettäjä: ptte
Päivämäärä: 6.12.25 13:05:30
Minulla on viisikymppinen mieskollega, joka ei siedä yhtään, ei minkäänlaisia kirosanoja. Ei saa sanoa hemmetti eikä himputti, kun se on ihan karseaa, eikä hän sitten suostu olemaan kyseisen henkilön kanssa missään tekemisissä. On monta kertaa sanonut, että esim. sukujuhlissa tai kavereiden illanvietossa hänellä menee maku jostain ihmisestä, jos tämä päästää suustaan jonkun kirosanan.
Ei meidän työyhteisössä mitenkään jatkuvasti kiroilla, mutta silti tuon yhden kanssa on mahdton enää työskennellä, jos on päästänyt suustaan jotain muuta kuin "voi ei" tai "voi harmi" tai" mikä kumma tälle masiinalle nyt tuli".
Toinen samantapainen tuntemani on päälle kolmekymppinen nainen, joka ei siedä vttu-sanaa. On todella hapan ihminen ylipäätään, mutta jos joku sanoo edes "sovittu!", höristää tämä korvansa ja pohtii, että sanoiko tuo nyt vttu vai ei. Ja jos joku sanoo, että "eräässä vanhassa tarinassa kerrottiin vitun voimasta", hän nostaa nokkansa pystyyn ja häipyy, kun joku sanoi "vttu".
Tuo kollega siis pitää mykkäkoulua lähes jokaiseen kollegaansa, kun tässä 13 vuoden aikana jokainen on onnistunut päästämään suustaan jonkun hänen kirosanaksi mieltämänsä termin. Itsekin onnistuin siinä viimein eilen, kun 12 kollegavuoden jälkeen möläytin "Meinasi lähteä kesällä järki lopullisesti kun puhelin hajosi yhtäkkiä kesken päivän, ja jouduin ostamaan uuden ilman että edellistä saa enää päälle. Olin ihan tatti otsassa kun menin ___-liikkeeseen ostamaan puhelinta". Hän huudahti "VAI ETTÄ TATTI!!" ja häipyi. Tatti oli siis kirosana. No, onneksi minun ei tarvitse kovinkaan paljoa tämän kanssa työskennellä, ja pakolliset hommat hänen on kuitenkin tehtävä, vaikka työkaverin joskus möläyttämä kirosana ärsyttääkin.
Tunnetteko te tuollaisia ihmisiä, tai oletteko kenties itse sellaisia, että jos joku joskus sanoo kirosanan, niin katkotte välit lopullisesti?
|