Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tempur-patja, hintansa arvoinen?

Lähettäjä: igga 
Päivämäärä:   6.12.25 12:31:42

Katselin netistä patjavaihtoehtoja. Moni kehuu Tempurin patjoja, mutta aika suolainen hinta. Joissakin patjoissa myös ilmeisesti joku "ihana pintakerros", jolloin niiden kanssa ei voi käyttää edes sijauspatjaa, joten patja likaantuu helposti. Eikä se materiaal ilmeisesti kestä edes vesipesua tekstiilipesurilla? Pelkkä lakanahan ei paljoa patjaa puhtaana pidä, ainakaan jos nukkuja hikoilee paljon, joten äkkiähän tuollainen patja menee likaiseksi.

Onko sinulla tempurin patja(t) ja onko hintansa arvoinen? Miten olet pitänyt puhtaana?

Eräässä blogissa sanottiin, että hän käyttää montaa lakanaa päällekkäin pitääkseen patjan puhtaana, mutta en kyllä tiedä, jaksaisinko itse käyttää kolmea aluslakanaa + kosteussuojalakanaa vain siksi, että patjan pintamateriaali on sellainen, ettei sen päälle voi laittaa sijauspatjaa. Joku ohut sijauspatjan suojus voisi tulla ehkä kyseeseen, mutta miten itse olette toimineet?

Re: Tempur-patja, hintansa arvoinen?

Lähettäjä: ts 
Päivämäärä:   6.12.25 12:35:37

Meillä tempurin patjat ja erikseen vielä petari, ei sen puhtauden kanssa ole ongelmaa kun laittaa laadukkaan kosteussuojalakanan ja patjansuojan, ja normi lakanat, eihän itse patjaa tarvitse peseskellä. Ollut kyllä hyvä ostos. Sana tyynyjen kanssa, kunnon tyynynsuoja ja tyynyliina ja niiden sopiva pesu niin pysyy hyvänä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.12.25 12:53:26

On hintansa arvoinen ja hyvä selälle. Sänkyyn kuuluu paksu petauspatja, jonka päälle olen pannut tavallisen puuvillalakanan. Ei ole ollut ongelma. Käytän kosteussuojia vain pienillä lapsilla.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   6.12.25 12:58:25

Mulla ei ole ollut Tempuria, mutta samanlainen memory foam sänky kyllä. Oli aivan kamala, enkä jaksa uskoa että Tempur olisi hyvä vaikka olisikin laadukkaampi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   6.12.25 13:04:26

Ei ole uskon asia. Kannattaa käydä kokeilemassa. Patjoja on eri kovuuksia. Minulla on pehmein, joka on silti tukeva.

Lähettäjä: ror 
Päivämäärä:   6.12.25 13:18:02

Omaa kokemusta ei ole, mutta googletin tempur-patjoja ja ainakin joissakin on irrotettava pestävä päällinen. En sitten tiedä miten helppo se on ottaa pois tai varsinkaan laittaa patjan päälle takaisin. Eli kutistuuko, menettääkö muotonsa, tms. Jos joku osaa jotain tuosta sanoa niin kiinnostaisi kyllä. Ja onko ihmisillä yleensä esim. 2x80 tai 90 cm patjoja vai onko suoraan 160 cm patja? Joskus luin jonkun hankkineen 2x80 cm patjat, mutten sen enempää tiedä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 13:37:05

Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   6.12.25 13:41:50

"
Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä."

Juuri tämä. En usko että Tempur tästä eroaa, Memory foam materiaalina kuitenkin reagoi kehon lämpöön josta muodostuu tuo kuoppa.

Lähettäjä: Kojoss 
Päivämäärä:   6.12.25 13:53:46

""
Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä."

Juuri tämä. En usko että Tempur tästä eroaa, Memory foam materiaalina kuitenkin reagoi kehon lämpöön josta muodostuu tuo kuoppa."

No juuri tuossa eroaa, ei herää kuopasta. Minulla oli ensin Jyskin memory foam, ei ollut hyvä pidemmän päälle vaikka aluksi oli ok. Aito tempur on ihan toinen juttu, ei tarvitse enää aamuisin herätä selkä ja olkapää kipeänä. Tempurin 25cm patjan lisäksi tavallinen 5cm petari päällä.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   6.12.25 14:25:55

On.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 14:32:05

Tempur eroaa halpis-memoryfoameista just siinä, ettei mene kuopalle. Meillä koiratkin hakeutuu aina tempurille, niitäkään ei saa halpiksilla huijattua XD

Tärkeää on valita Tempureista se omalle painolle, selälle ja mieltymykselle sopiva kovuus. Näitä ei voi kokeilematta/ilman asiantuntijan apua sokkona valita.

Lähettäjä: roran 
Päivämäärä:   6.12.25 14:34:30

"Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä."

Eksäni osti jonkun jenkkisängyn, jossa sijauspatjassa memoryfoamia. Ihan paska sänky, vaikkei todellakaan ollut halpa. Mutta siihen memory foamiin jäi monttu niin että pylly on aina kuopassa ja vähän ajan päästä eksäni sanoi, että hänellä tulee selkä kipeäksi. Jouduimmekin vaihtamaan puolia joka toinen yö, että eksäni lantio ei olisi aina siinä montussa ja säästyi selkäkivuilta.

Sitten hän antoi sijauspatjan pois ja osti tilalle jonkun 6 cm vaahtomuovisen sijauspatjan ja on ollut siihen tyyytyväinen.

Ainakaan tuon perusteella en itse ole koskaan kiinnostunut mistään memory foamista.

Äidilläni on joku tempur tyyny ja sen kanssa ei saa nukkua selällään. Oli joskus nukahtanut selällään maaten ja yöllä herättyään ei voinut liikkua. Ei liikkunut mikään muu kuin kulmakarvat ja huulet, kun kroppa oli käytännössä halvaantunut kaulasta alaspäin. Oli kuulemma ollut melkoinen homma herätellä kroppa niin että sai lopulta käännettyä kylkeä. Joten kiitos ei tuollaiselle tyynylle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.12.25 15:04:36

Meillä on Tempur. Ikää patjalla on varmaan lähemmäs 10 vuotta (joo pitäs kyllä pikku hiljaa vaihtaa uuteen) ja onhan se tässä vaiheessa jo likaantunut. Mutta niin on mikä tahansa patja. olen tuota pessyt tekstiili- ja höyrypesurilla, hyvin on kestänyt. Tavallista lakanaa käytän. Kosteussuojalakanaa pidin vain raskausaikana/synnytyksen jälkeen ekstrasuojana. Kosteussuojalakana on kamala kun ei hengitä, joten en haluaisi käyttää jatkuvasti.
Mutta tykkään kyllä kovasti ja tuo patja on pitänyt todella hyvin muotonsa vaikka on jo ikää. Tempuriin esimerkiksi ei jää sitä kuoppaa, mistä joku ylempänä puhui. Ei edes tämän ikäiseen.

Lisäksi minulla ja miehelläni on Tempurin tyynyt.

Käytin pitkään jotain Jyskin ja Ikean memoryfoam tyynyä (kokeilin kai molempia merkkejä) ja Tempur on kyllä huomattavasti parempi. Pitää paremmin muotonsa, on just täydellisen pehmeä. Olisko Jyskin tyyny ollut liian littana ja Ikean taas liian kova.

"Äidilläni on joku tempur tyyny ja sen kanssa ei saa nukkua selällään."

Tyynyjähän on myös Tempurilla monen muotoista. En ole kuullut tyynystä jolla ei saisi nukkua selällään, yleensä vaan osa tyynyistä on esim. korkeampia jolloin ne eivät ole niin hyviä selällään nukkujalle. Ei mikään tyyny yksinään vedä kroppaa niin jumiin ettei pysty liikkumaan, ellei sitten kropassa ole jo valmiiksi jumeja/kulumaa tms. jotka edesauttavat sitä. Mutta tyynyhän pitää valita sen mukaan missä asennossa nukkuu, riippumatta siis tyynyn merkistä.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   6.12.25 16:54:00

On kokemusta ja kadun että ostin. Selkäkipeänä siinä väenvängällä nukuin pari vuotta kun en raaskinut laittaa pois kun olin siitä niin paljon maksanut. Nyt on kunnon jykevä patja ja selkäkivut tiessään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.12.25 17:39:14

Mulla on ollut toisen merkin memory foam -patja, enkä tykännyt. Oli sellainen olo, että pitää herätä kääntymään sieltä kuopasta (vaikkei ollut mitenkään erityisen pehmeä).

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   6.12.25 18:06:17

Meillä on Tempur, tai no, mulla on siinä tavallinen hyvä jousipatja, kun selkäni kipeytyi siitä oikein testimakaamastani Tempurista niin, etten saanut enää aamuisin sukkia jalkaani. Puoli vuotta yritin sietää ja sopeutua, sitten vaihdoin vanhan jousipatjani Tempurin tilalle ja mun Tempur-patja kiikutettiin mökille siipan patjaksi. Kahden viikon kuluttua selkäni oli jo huomattavasti parempi. Sittemmin oon päivittänyt jousipatjani.

Olen mallia rintava reitevä persevä, ja selälläni ollessa perä vain upposi ja upposi syvemmälle ja syvemmälle. Tempurini oli kumminkin se kovin versio.

Tempurin tyyny mulla on edelleen, se on oikein hyvä. Siippa taas ei tykkää omastaan yhtään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.12.25 18:08:40

Kaikki ei sovi kaikille, ei varmaan tempurkaan ole poikkeus. Itse selkävaivaisena olen tykännyt. Hetken aikaa kesti tottua, ehkä kuukauden päivät. Nyt ollut lähemmäs 15 vuotta. En tiedä milloin on käyttöikänsä päässä, vielä en ainakaan tunne tarvetta vaihtaa. Joku tuossa ylempänä sanoi että ei tykännyt ja vaihtoi tukevampaan patjaan. Minusta kuulostaa oudolta, kun mielestäni tempur on nimenomaan tukeva. Jos on hankkinut liian kevyelle hlölle tarkoitetun patjan, niin silloin lienee liian pehmeä.

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   6.12.25 18:10:32

"Olen mallia rintava reitevä persevä, ja selälläni ollessa perä vain upposi ja upposi syvemmälle ja syvemmälle. Tempurini oli kumminkin se kovin versio."

Minulla juuri tämä sama. Ilmeisesti ei sovi muodokkaalle. Toinen mitä inhosin tempurissa oli huono hengittävyys. Siellä kuopassa hiosti niin, että epäilin jo varhaisia vaihdevuosien.

Lähettäjä: Ongelmaselkä 
Päivämäärä:   6.12.25 21:16:20

Minulla oli Tempur Pro Plus patja eikä jäänyt mitään hyvää sanottavaa. Pari kuukautta yritin käyttää kunnes myin eteenpäin. Persus upposi kuoppaan ja patja antoi pohjia myöten periksi, sen sijaan hartialinja ei uponnut mihinkään eli kroppa oli mutkalla ja selkä kipeytyi. Lisäksi lonkka/persus puutui. Mieskin yritti nukkua patjalla josko olisi edes hänelle mennyt, mutta ei siitäkään mitään tullut. Ei sopinut meille kummallekaan.

Päädyin Tempurin jälkeen kokeilemaan Askon Airflow älyvaahtopatjaa (medium) ja SE on ollut pelastus! Siinä lantio ja hartia uppoaa juuri sopivasti patjaan eikä selkä mene mutkalle. Patja jakaa myös pintapainetta tosi hyvin eikä tarvitse koko ajan vaihtaa asentoa. Patja tukee juuri sopivasti. Luulin jo etten löydä sopivaa patjaa, mutta Askon patjalle annan pisteet 5/5.

Lähettäjä: -77 
Päivämäärä:   6.12.25 21:55:12

Tempurin sänky on paras, missä olen ikinä nukkunut. Todella hyvä selälle. Eikä taatusti tule nukkuessa kuoppaa, johon kierähtää.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   6.12.25 21:57:50

Meillä tempur ja on kyllä paras ostos ikinä. On varmaan joku 4 vuotta ollut käytössä. Ihan jårkytys kun joutuu muualle nukkumaan, oma sänky on loistava.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.12.25 22:00:35

Minulla on Tempurin keskikova patja ja se tukee hyvin. Siinä on irrotettava päällinen ja lisäksi käytän petauspatjan suojusta ja toistaiseksi on riittänyt että pesen sen suojuksen.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   6.12.25 22:15:53

Meillä tempurin sänkykokonaisuus ja ollut erinomainen sijoitus. Mieheni kanssa molemmat tykätty paljon, ollut käytössä nyt kuusi vuotta.

Lähettäjä: Meh 
Päivämäärä:   6.12.25 22:36:20

Meillä Tempurilta se paksuin petauspatja, joka riittää jos runkosänky on muuten hyvässä kunnossa. Asiantuntoja katsoi, että kovin patja paras meille ja on ollut kyllä todella hyvä Tempurin tyynyjen kanssa käytettynä. Muokkaantuu hyvin eri asentoihin ja ei herää mistään kuopasta. Mulla tyynyistä se joka sopii sekä kylki- että selinnukkujalle. Eli kannattaa katsoa itselle sopiva tyynymalli ja tyynyn korkeus. Suosittelen!

LähettäjäTEMPUR Aspa 
Päivämäärä:   8.12.25 10:12:48

Hei igga ja foorumilaiset,

Meidän paksujen patjojen pinnassa on pehmeä kerros, eivätkä sijauspatjat siten ole välttämättömät siinä mielessä kuin niitä usein käytetään pehmentämään kovan joustinpatjan tuntumaa. Petareita käytetäänkin patjojemme kanssa usein ergonomia- tai tottumus syistä, jos vaikka tarvitaan hieman lisää upottavuutta tai lisäpehmeyttä vartalolle. Meillä on petarimallisto myös runko- ja moottorisänkyihin, joiden rakenne on kimmoisampi ja tarvitsee mielestämme lisää mukautuvuutta.

Patjojen päälliset on helpot irrottaa pesuun ja kuten täällä on suositeltukin, myös me suosittelemme käyttämään suojalakanaa, joka estää nesteiden ja lian pääsyn vaahtoon. Sillä saa helposti lisävuosia arvokkaalle patjalle.

Muistutamme, että muistivaahtojen välillä on suuria eroja. Meilläkin on käytössä monenlaisia vaahtolaatuja, joilla on omat ominaisuutensa, puhumattakaan siitä kuinka montaa erilaista vaahtoa olemme ehtineet vuosikymmenten varrella valmistaa - kokeilemaan siis!

Jos keksitte muita hyviä kyssäreitä, niin asiakaspalvelumme auttaa, tai kilauta vaikka lähimpään myymälään 😊

Terveisin,

TEMPUR Aspa

Lähettäjä: igga 
Päivämäärä:   8.12.25 10:26:11

Mitä eroa eri patjoilla on? Esim. Tempur Cloudin saa 21 25 ja 30 cm paksuisena. Onko noissa samanpaksuinen pintakerros ja eroa paksuudessa on sitten vain patjan kokonaispaksuudessa, eli ei ole väliä ottaako 21 vai 30 cm patjan?

Enpä patjojen jämäkkyys? Jos haluaa jämäkän patjan, jossa pintakerros vähän joustaa muttei missään nimessä halua pehmeää upottavaa patjaa, niin mikä patja olisi hyvä? Tai mitä ominaisuuksia pitää katsoa patjaa valitessa?

Minä en kyllä ikinä ole hankkinut sijauspatjaa PEHMENTÄMÄÄN sänkyä. Päinvastoin. Jopa kovat/jämäkät sängyt ovat mielestäni liian pehmeitä ja joustavia ja haluankin jämäkän sijaispatjan jämäköittämään sänkyä. Tähän asti on ollut kovan runkopatjan kanssa jämäkkä 10 cm vaahtomuovipatja ja 6 cm jämäkkä sijauspatja. Ja aina kun vaahtomuovipatja on vieraskäytössä, on sänkyni mielestäni liian pehmeä. Tuollaisenaan se on aivan mahtava nukkua. Mutta ajattelin hankkia itselleni 160 cm sängyn tuon nykyisen 120 cm sängyn tilalle, joten siksi mietin, hankkisinko Tempurin seuraavaksi.

Eli jos Tempurin sängyt on kaikki pehmeitä, niin silloin ne on automaattisesti pois laskuista. En missään nimessä halua pehmeää, upottavaa sänkyä. Haaveissa on jämäkkä sänky, jossa mukautuvan pehmoinen pintakerros, mutta jos Tempurin patjat onkin vain jotain pehmeitä, joihin tällainen 55 kg henkilö uppoaa, niin missään nimessä en enää edes harkitse.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   8.12.25 10:34:22

Olisiko näistä jossain myynnissä "kopioita" mitkä tehtäisi samalla tehtaalla, mutta ei olisi brändilisää hinnassa? Eihän tuo memoryfoam mikään uniikki materiaali ole.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.12.25 12:09:33

Tempur on vihonviimeinen valinta, jos on minkäänlaista selkävaivaa

Lähettäjä: pisara 
Päivämäärä:   8.12.25 13:40:05

Ei tule tältäkään selkävaivaiselta ylistystä Tempurille. Selkä kipeytyi Tempurilla nukkuessa entisestään. Se ei tapahtunut yhdessä yössä vaan pikkuhiljaa, joten en edes heti osannut epäillä syyksi patjaa. Syy kuitenkin selvisi, kun pidemmät pätkät mökillä eri patjalla nukkuessa paransivat tilannetta. Ja lopulta uuden patjan hankkiminen avasi silmäni. Onneksi sain myytyä eteenpäin, mutta jäi tuosta oppirahoja maksettavaksi. Meille ei enää ikinä tule minkäänlaista memoryfoam-patjaa.

Lähettäjä: rorss 
Päivämäärä:   11.12.25 08:52:59

En muistaakseni ole koskaan testannut tempur patjoja mutta jotkut sanovat, että on ollut paras patja ikinä ja toiset taas, että kamalin asia maailmassa. Kiinnostaisi kyllä testata mutta valitettavasti omalla asuinpaikkakunnalla ei ole kivijalkamyymälää missä pääsisin kokeilemaan.

Lähettäjä: jkrf 
Päivämäärä:   12.12.25 17:45:13

No ei ole hintansa arvoinen. Ostin kovan vaahtomuovipatjan ja siihen hyvän vaahtomuovisijauspatjan ja on paljon parempi kuin tempur. Normaalihintaisena maksoivat noin tonnin, mutta olivat tarjouksessa puoleen hintaan, eli vähän alle 500 e ja ai että tykkään.

Lähettäjä: Jll 
Päivämäärä:   12.12.25 17:55:33

Ostin Askon memoryfoamit reilulla tonnilla alesta.Siinä mielessä hyvä notkoselkäiselke kylkinukkujalle että leveät olkapääni uppoavat hyvin patjaan
Selälle huono, ja tuntuu että menen jotenkin ns suppuun, lonkat kääntyy sisäkiertoon ja kyljellä ns.tippuu vähän eteenpäin. Uskaltaisiko kokeilla Tempuria?

Lähettäjä: Puli 
Päivämäärä:   12.12.25 18:32:13

Ollaan tykätty. Mutta täytyy ehdottomasti katsoa asiantuntevan myyjän kanssa että mikä on sopiva

Lähettäjä: .u. 
Päivämäärä:   14.12.25 11:25:48

"niitä usein käytetään pehmentämään kovan joustinpatjan tuntumaa"
"jos vaikka tarvitaan hieman lisää upottavuutta tai lisäpehmeyttä vartalolle"

Siis anteeksi mitä??? :DDD
Käyttääkö joku oikeasti sijauspatjaa PEHMENTÄMÄÄN kovaa patjaa?

Ihmisethän valittavat siitä, kun sänky on LIIAN PEHMEÄ ja siihen haetaan JÄMÄKKYYTTÄ sijauspatjalla :D

Lähettäjä: Huippu 
Päivämäärä:   14.12.25 11:28:30

Mulla sotkasta "tempur".

Ihan sairaan hyvä, ei tuu tavallista sänkyä mulle enää. Mulla siis itse sänky ja petari molemmat tuota lämmön mukaan muotoutuvaa materiaalia.

5v ollut nyt käytössä ja ihan uutta vastaava edelleen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.25 11:28:47

Mä en ole koskaan törmännyt liian pehmeään sänkyyn. Täysin nukkumiskelvottoman kovia on usein hotelleissa ja laivoilla tullut vastaan. On ollut pakko taitella tökki patjan päälle ja ottaa pyyhkeet peitoksi.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   14.12.25 12:32:18

Minulla on Iskusta ostettu memoryfoam patjoilla oleva sänky ja on ihan paras ostos vaikka ostohinta kirpaisi. Palelen helposti niin itselleni se on juuri ihana kun patjaan tulee ” kuoppa”, jossa on lämmin ja mukava nukkua kuin pesässä. Olen aikaisemmin nukkunut levottomasti niin nyt se öinen pyöriminen on jäänyt pois.

Lähettäjä: ¨¨ 
Päivämäärä:   14.12.25 14:18:56

Minä en missään nimessä halua nukkua kuopassa ja eksäni ostama joku jenkkisänky memoryfoam-sijauspatjalla oli meidän molempien mielestä ihan kamala, kun siihen muodostuui kuoppa nukkujan kohdalle.

Rakastan jämäkkää sänkyä, johon ei vajoa kuoppaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.