Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tempur-patja, hintansa arvoinen?

Lähettäjä: igga 
Päivämäärä:   6.12.25 12:31:42

Katselin netistä patjavaihtoehtoja. Moni kehuu Tempurin patjoja, mutta aika suolainen hinta. Joissakin patjoissa myös ilmeisesti joku "ihana pintakerros", jolloin niiden kanssa ei voi käyttää edes sijauspatjaa, joten patja likaantuu helposti. Eikä se materiaal ilmeisesti kestä edes vesipesua tekstiilipesurilla? Pelkkä lakanahan ei paljoa patjaa puhtaana pidä, ainakaan jos nukkuja hikoilee paljon, joten äkkiähän tuollainen patja menee likaiseksi.

Onko sinulla tempurin patja(t) ja onko hintansa arvoinen? Miten olet pitänyt puhtaana?

Eräässä blogissa sanottiin, että hän käyttää montaa lakanaa päällekkäin pitääkseen patjan puhtaana, mutta en kyllä tiedä, jaksaisinko itse käyttää kolmea aluslakanaa + kosteussuojalakanaa vain siksi, että patjan pintamateriaali on sellainen, ettei sen päälle voi laittaa sijauspatjaa. Joku ohut sijauspatjan suojus voisi tulla ehkä kyseeseen, mutta miten itse olette toimineet?

Re: Tempur-patja, hintansa arvoinen?

Lähettäjä: ts 
Päivämäärä:   6.12.25 12:35:37

Meillä tempurin patjat ja erikseen vielä petari, ei sen puhtauden kanssa ole ongelmaa kun laittaa laadukkaan kosteussuojalakanan ja patjansuojan, ja normi lakanat, eihän itse patjaa tarvitse peseskellä. Ollut kyllä hyvä ostos. Sana tyynyjen kanssa, kunnon tyynynsuoja ja tyynyliina ja niiden sopiva pesu niin pysyy hyvänä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.12.25 12:53:26

On hintansa arvoinen ja hyvä selälle. Sänkyyn kuuluu paksu petauspatja, jonka päälle olen pannut tavallisen puuvillalakanan. Ei ole ollut ongelma. Käytän kosteussuojia vain pienillä lapsilla.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   6.12.25 12:58:25

Mulla ei ole ollut Tempuria, mutta samanlainen memory foam sänky kyllä. Oli aivan kamala, enkä jaksa uskoa että Tempur olisi hyvä vaikka olisikin laadukkaampi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   6.12.25 13:04:26

Ei ole uskon asia. Kannattaa käydä kokeilemassa. Patjoja on eri kovuuksia. Minulla on pehmein, joka on silti tukeva.

Lähettäjä: ror 
Päivämäärä:   6.12.25 13:18:02

Omaa kokemusta ei ole, mutta googletin tempur-patjoja ja ainakin joissakin on irrotettava pestävä päällinen. En sitten tiedä miten helppo se on ottaa pois tai varsinkaan laittaa patjan päälle takaisin. Eli kutistuuko, menettääkö muotonsa, tms. Jos joku osaa jotain tuosta sanoa niin kiinnostaisi kyllä. Ja onko ihmisillä yleensä esim. 2x80 tai 90 cm patjoja vai onko suoraan 160 cm patja? Joskus luin jonkun hankkineen 2x80 cm patjat, mutten sen enempää tiedä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 13:37:05

Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   6.12.25 13:41:50

"
Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä."

Juuri tämä. En usko että Tempur tästä eroaa, Memory foam materiaalina kuitenkin reagoi kehon lämpöön josta muodostuu tuo kuoppa.

Lähettäjä: Kojoss 
Päivämäärä:   6.12.25 13:53:46

""
Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä."

Juuri tämä. En usko että Tempur tästä eroaa, Memory foam materiaalina kuitenkin reagoi kehon lämpöön josta muodostuu tuo kuoppa."

No juuri tuossa eroaa, ei herää kuopasta. Minulla oli ensin Jyskin memory foam, ei ollut hyvä pidemmän päälle vaikka aluksi oli ok. Aito tempur on ihan toinen juttu, ei tarvitse enää aamuisin herätä selkä ja olkapää kipeänä. Tempurin 25cm patjan lisäksi tavallinen 5cm petari päällä.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   6.12.25 14:25:55

On.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.25 14:32:05

Tempur eroaa halpis-memoryfoameista just siinä, ettei mene kuopalle. Meillä koiratkin hakeutuu aina tempurille, niitäkään ei saa halpiksilla huijattua XD

Tärkeää on valita Tempureista se omalle painolle, selälle ja mieltymykselle sopiva kovuus. Näitä ei voi kokeilematta/ilman asiantuntijan apua sokkona valita.

Lähettäjä: roran 
Päivämäärä:   6.12.25 14:34:30

"Miten tempur eroaa tavallisesta memory foamista? Tällä hetkellä itselläni memory foam ja ihan ylihypetetty. Herään aamulla kuopasta. Ja jos yritän yöllä vaihtaa asentoa, pyörähdän siihen samaan kuoppaan kerta toisensa jälkeen. Selkä kipeä."

Eksäni osti jonkun jenkkisängyn, jossa sijauspatjassa memoryfoamia. Ihan paska sänky, vaikkei todellakaan ollut halpa. Mutta siihen memory foamiin jäi monttu niin että pylly on aina kuopassa ja vähän ajan päästä eksäni sanoi, että hänellä tulee selkä kipeäksi. Jouduimmekin vaihtamaan puolia joka toinen yö, että eksäni lantio ei olisi aina siinä montussa ja säästyi selkäkivuilta.

Sitten hän antoi sijauspatjan pois ja osti tilalle jonkun 6 cm vaahtomuovisen sijauspatjan ja on ollut siihen tyyytyväinen.

Ainakaan tuon perusteella en itse ole koskaan kiinnostunut mistään memory foamista.

Äidilläni on joku tempur tyyny ja sen kanssa ei saa nukkua selällään. Oli joskus nukahtanut selällään maaten ja yöllä herättyään ei voinut liikkua. Ei liikkunut mikään muu kuin kulmakarvat ja huulet, kun kroppa oli käytännössä halvaantunut kaulasta alaspäin. Oli kuulemma ollut melkoinen homma herätellä kroppa niin että sai lopulta käännettyä kylkeä. Joten kiitos ei tuollaiselle tyynylle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.12.25 15:04:36

Meillä on Tempur. Ikää patjalla on varmaan lähemmäs 10 vuotta (joo pitäs kyllä pikku hiljaa vaihtaa uuteen) ja onhan se tässä vaiheessa jo likaantunut. Mutta niin on mikä tahansa patja. olen tuota pessyt tekstiili- ja höyrypesurilla, hyvin on kestänyt. Tavallista lakanaa käytän. Kosteussuojalakanaa pidin vain raskausaikana/synnytyksen jälkeen ekstrasuojana. Kosteussuojalakana on kamala kun ei hengitä, joten en haluaisi käyttää jatkuvasti.
Mutta tykkään kyllä kovasti ja tuo patja on pitänyt todella hyvin muotonsa vaikka on jo ikää. Tempuriin esimerkiksi ei jää sitä kuoppaa, mistä joku ylempänä puhui. Ei edes tämän ikäiseen.

Lisäksi minulla ja miehelläni on Tempurin tyynyt.

Käytin pitkään jotain Jyskin ja Ikean memoryfoam tyynyä (kokeilin kai molempia merkkejä) ja Tempur on kyllä huomattavasti parempi. Pitää paremmin muotonsa, on just täydellisen pehmeä. Olisko Jyskin tyyny ollut liian littana ja Ikean taas liian kova.

"Äidilläni on joku tempur tyyny ja sen kanssa ei saa nukkua selällään."

Tyynyjähän on myös Tempurilla monen muotoista. En ole kuullut tyynystä jolla ei saisi nukkua selällään, yleensä vaan osa tyynyistä on esim. korkeampia jolloin ne eivät ole niin hyviä selällään nukkujalle. Ei mikään tyyny yksinään vedä kroppaa niin jumiin ettei pysty liikkumaan, ellei sitten kropassa ole jo valmiiksi jumeja/kulumaa tms. jotka edesauttavat sitä. Mutta tyynyhän pitää valita sen mukaan missä asennossa nukkuu, riippumatta siis tyynyn merkistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.