Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ole vieläkään valmis lapseen!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.25 19:33:31

Olen 27-vuotias, naimisissa, vielä jonkun aikaa opiskelija, mutta opinnot lähenevät loppuaan. Valmistumiseen vain muutama kuukausi. Lähipiirissä ihmiset perheellistyvät oikein urakalla. Vielä joku aika sitten ajattelin, että kunhan opinnot saa loppuun, niin sitten on sopiva aika saada lapsi. Mutta en koe olevani vieläkään valmis lapseen lähiaikoina!

Mulla on jotenkin aivan liian kova uradraivi päällä. Tuntuu, että elämäni on vieläkin jotenkin liian kiireistä lapselle, ja että en pystyisi vielä täysin panostamaan äitiyteen. Ahdistaa ajatuskin, että pitäisi siirtyä melkein heti opinnoista päästyä äitiysvapaalle. Ja ihan tunnetasollakin vauvajutut tuntuvat edelleen jokseenkin kaukaisilta "sitten joskus" -asioilta. Mies kyllä työelämässä ja kokee olevansa valmis lapseen, että minua tässä vielä odotellaan.

Mutta samaan aikaan ahdistaa tuo hedelmällisyyden heikkeneminen kolmenkympin jälkeen. Mulla on vieläpä endometrioosi, joka ei yhtään auta asiaa. Varmaan pitäisi olla jo aika nopea, jos ei halua ottaa riskiä, ettei lasta sitten kuulukaan enää silloin kun siihen kokee olevansa vihdoin valmis. Ja entä jos sitä päivää ei tule?

En odota, että kukaan täällä tekee ratkaisua puolestani. Oli vain pakko saada tämä kaadettua jonnekin, että saa vähän ulkopuolistakin perspektiiviä näihin hyvin sekaviin ajatuksiin.

Re: En ole vieläkään valmis lapseen!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.25 19:35:23

Mä oon 26v ja musta tuntuu, että oon ihan liian ite liian lapsi kasvattamaan lasta. Jotenkin aina järkyttyy kun näkee jonkun kaverin teiniajoilta pukkaavan lastenrattaita. Vaikka tosiaan ihan ”lastentekoiässä” tässä ollaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.25 19:43:29

Ikinä ei ole sopiva aika ja jos niikseen tulee niin Ikinä et ole valmiskaan. Eli jos haluat lapsia niin vedät syvään henkeä ja annat mennä. Hyvin se menee.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.12.25 19:44:24

Onko sulla sit joku työ ja ura nyt?

Ihan fiksua opiskekujen jälkeen tehdä hetki töitä ennen lapsia. Koulutus vanhenee ja työllistyminen heikkoa ellei ole päivääkään alansa töitä tehnyt ja välissä ollut kotona.

Katselkaa asiaa 3 vuoden päästä uusiksi, endometrioosia ehkäiset tietysti käyttämällä hormonaalista ehkäisyä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.12.25 19:46:15

Osa kärsii lapsettomuudesta jo 20 vuotiaana. Osa tulee ekalla yrittämällä raskaaksi 35 vuotiaana. Joo hedelmällisyys laskee, ikinä ei ole hyvä aika mutta en lähtisi yrittämään jos nyt ajatukset nuo. Hengitä ja katsele ensi syksynä miltä tuntuu.

Päivämäärä:   5.12.25 19:49:14

mieheni tapasin kun olin 27v mutta lapseen olin valmis vasta 40v. Nyt toinen lapsi tulossa 44v

Päivämäärä:   5.12.25 19:51:01

Ihmisillä on ihme listoja mitä pitää olla ennen lapsia. Niin oli minullakin kunnes tajusin että ei elämä mene ennalta kirjoitettujen listojen mukaan ja sitten alkoikin olla ikää vastassa. Oli heitettävä listat nurkkaan ja ruvettava yrittämään. 2 vuoden jälkeen onnistui. Luojan kiitos, että onnistui. Luojan kiitos, että ymmärsin heittää "pitää olla"-listat veks. Tämä on tärkeämpää kuin mikään muu. (ja velat perinteisesti pillastuu tästä lopusta, mutta se kertoo enemmän heistä ja kuinka kesken ovat asian käsittelyn kanssa.)

Päivämäärä:   5.12.25 19:51:40

No kannattaa ottaa ihan rauhassa, tee töitä ja kerää kokemusta. Parasta on, jos onnistut löytämään vakipaikan ennen lapsia ja sitten sulle maksetaan äitiysloman palkka.

Tietysti voit myös sairastua vakavasti ja unohtaa kaikki haaveet mitä sulla oli seuraavaksi 7 vuodeksi. Niinkin voi käydä, toivottavasti ei kuitenkaan teille :)

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   5.12.25 19:56:07

No mulla on paska työ (mitä en todellakaan jaksa enää montaa vuotta tehdä , lähihoitaja) ei muuta ammattia. Ei mitään hajua mitä opiskella. Mutta kyllä meillä tässä on yritys päällä. Ja ainiin, olen 32 v. Mutta tekstistäsi paistaa ettet ole valmis vielä lapseen. Ei hätää,kyllä sulla vielä aikaa on myöhemminkin vaikka endo olisikin.Teet nyt mitä tykkäät.

Lähettäjä: hilla 
Päivämäärä:   5.12.25 19:59:38

Eka lapsi 23 ja toinen 26v, tiesin aina että haluan lapset nuorena, olisi kamalaa olla pikkuvauvan äiti nyt 41v sori vaan :D

Päivämäärä:   5.12.25 20:04:20

Hilla: ei siinä ole mitään anteeksipyydeltävää, jokaisella on ihan oikeus haluta lapsia silloin kun haluaa.

Päivämäärä:   5.12.25 20:07:55

Minä en tiennyt vielä 33-vuotiaanakaan haluanko lasta. No, ekasta kierrosta tärppäsi ja nyt 34-vuotiaana olen viimeisilläni raskaana.

Ensisynnyttäjien keski-ikä on 30,3 vuotta, aloittaja on vielä hyvinkin nuori ja kuulostaa myös hyvin epäkypsältä jos panikoi tilannettaa ulkoisten odotusten vuoksi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   5.12.25 20:08:40

Jos asiaa oikeasti alkaa miettimään ja kiertelemään, ei ole koskaan se hyvä aika, ja kappas, sinne meni ne hedelmälliset vuodet ja sitten ollaankin hoidoissa, kun ei enää raskauduta luonnollisesti.

Sulla, aloittaja on kyllä vielä aikaa, mutta ei mitenkään mahdottoman paljon. Vuodet vierii yllättävän kovaa kyytiä, ja ne tuntuu vaan nopeutuvan, mitä vanhemmaksi tulee. Osa meistä on tosi sikiäviä vielä reilusti yli kolmekymppisinä, mutta aika harva. Ja mitä enemmän aikaa menee, sitä harvempi.

Jos haluat perheen ja niitä lapsia, niitä vaan pitää alkaa tekemään, varsinkin, jos haluat enemmän kuin yhden! Isompi perhe vaatii useampia vuosia lastentekoikää. Edes kaksi lasta tulee vaatimaan sen ainakin kolme vuotta yhteensä, vaikka lapset tehtäisiin lähekkäin.

Toki se on sun oma päätös, mutta jos (ja kun) se mieskin lapsia jo odottaa, mieti tarkkaan. Se voi olla miehelle myös kynnyskysymys. Jos ei päätöstä tule muutaman vuoden sisään, hänelle voi olla helppo vaihtaa nuorempaan, joka haluaa lapsia. (Tosi ikävä sanoa näin, mutta totuushan se on! )

Ei lasten tekoon ole ikinä ns. hyvää aikaa. Aina on jotain, mikä sanoo, että ei vielä. Ja sitten kohta se jokin sanoo, että ei enää, se juna meni jo.

Tsemppiä!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.25 20:13:01

"Tämä on tärkeämpää kuin mikään muu. (ja velat perinteisesti pillastuu tästä lopusta, mutta se kertoo enemmän heistä ja kuinka kesken ovat asian käsittelyn kanssa.)"

En ole vela, olen kolmen lapsen äiti. Ja pakko kyllä sanoa että ota se pää pois pakaroiden välistä. Se mikä on sinulle tärkeää, ei ole sitä jollekin toiselle ja elämässä on muutakin kuin lisääntyminen.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   5.12.25 20:16:54

Mitä puoliso on asiasta mieltä? Olisiko tuota ahdistusta mahdollista päästä purkamaan ammattilaisen kanssa?

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   5.12.25 21:06:41

Jos valmistut (taloudellisesti) hyvään ammattiin niin mene lapsettomuusklinikalle ennakolta pakastamalla munasoluja. Jos kävisikin niin että endometrioosi vaikeuttaa raskautumista jos vaikka vasta 10v päästä haluat lapsia niin sulla olis sit paljon paremmat mahdollisuudet. Maksaa muutaman tonnin mutta kirjoituksestasi päättelen ettei se ole sulle ongelma kunhan saat työuran vauhtiin.

Mä en myöskään todellakaan halunnut lapsia 27-vuotiaana. Joskus 31v mietin ekaa kertaa tosissaan asiaa mut vasta 36v täytettyäni jätettiin ehkäisy pois. Ja mulle kävi niin että olin 22-30v sellaisessa suhteessa että luojan kiitos en sen miehen kanssa lapsia saanut vaikken sillon vielä tajunnut millainen tyyppi se oli. Sit 30+ löyty oikea tyyppi ja nyt 40v on kaks pientä lasta ja kolmas yrityksessä ja asiat niiiin hyvin. Toki olen onnellinen että tulin raskaaksi vähän myöhemmällä iällä.

Päivämäärä:   5.12.25 22:38:35

Väärän kumppanin kanssa monella onneksi tuleekin tuo fiilis.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.12.25 22:43:28

Aloittaja olet 27 v vasta -turha panikoida. Itse sain 38 vuotiaana esikoisen .

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   6.12.25 02:17:27

On ihan yleistä, ettei tunne itseään valmiiksi ensimmäistä lasta varten. Itsekin mietin asiaa pitkään, ja omana 36v syntymäpäivänä totesin, että NYT. Ja päätöksen jälkeenkin oli erittäin epävarma olo, koska tiesin, ettei sen jälkeen voi enää perääntyä.

Kaveri odotti endometrioosin kanssa liian kauan ja jäi ilman lasta. Älä odota, toimi. Muutkin ovat siitä selvinneet, niin selviät myös sinä. Et ole ajatuksesi kanssa yksin, joten hyvin kaikki menee.

Päivämäärä:   6.12.25 06:57:44

Miksi ihmiset opiskelee vielä 26-vuotiaina? Mikä meidän koulutusjärjestelmässä on vikana?

Ihmekös ei lapsia tule jos koulut saa päätökseen vasta kun kolmekymppiä kolkuttelee ovella. Tuskin kukaan opiskelee noin kauan vain sen takia, että saa sen jälkeen unohtaa koko työuran ja elannon ja alkaa tekemään lapsia.

Aloittaja, tee lapsia vasta kun olet valmis ja haluat. Älä tee ”koska on pakko”. Valmistaudut siihen, että lapsia ehkä tulee tai sitten ei tule. Itse en sinun ikäisenä halunnut lapsia ja se ”halu” tuli vasta muutama vuosi myöhemmin kun elämään tuli enemmän taloudellista turvaa. Lapsi syntyi kun olin 30.

Päivämäärä:   6.12.25 07:02:12

En ollut valmis vielä 29v korkeakoulutettuna hyvätuloisena omistusasujana., vaikka toki olin myös naimisissa vakaan ja myös hyvätuloisen fiksun miehen kanssa.

Tultiin kuitenkin vanhemmiksi ja lapset on kasvattaneet meitä. Ei olla täydellisiä ja on tehty virheitä. Sellaista se vaan on.

Jos joku harmittaa niin se ettei hankittu lapsia jo nuorempana.

Kukaan ei ole valmis. Kunhan elämä ei ole ihan levällään ja pää sekaisin niin siihen oppii matkan varrella.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.12.25 08:30:42

Mulla on useampikin kaveri, jotka on aloittaneet lasten hankinnan sen verran vanhana, että eivät ehtineet saada lapsilukua täyteen, ja sekös heitä harmittaa. Eli jos toiveissa on useampi lapsi, kannattaa aloittaa ajoissa. Ikinä ei tiedä sitäkään paljonko lasten hankinnasta innostuu eli mikä sitten olisi se itselle sopiva lapsiluku.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   6.12.25 10:59:27

Mä en ollut 27-vuotiaana vielä edes seurustellut, saati miettinyt lapsia.

Päivämäärä:   6.12.25 11:14:58

Ehkä itse yrittäisin tehdä pari vuotta töitä ensin, niin saa kokemusta ja jalansijaa + rahaakin työelämästä.

Mutta toisaalta - miehesi on valmis. Sekin ratkaisee paljon. Pidä vain ns pakolliset äitiys- ja vanhempainvapaat ja sitten miehesi voi hoitaa loput. Tämä oli oma ratkaisuni asiaan ja kaikki sujui todella hyvin. Olin 8 kk kotona ja puolisoni 1,5 v. Lapsi nyt 10 ja oli hyvä päätös päästää hänet elämäämme, kun ilmoitti tulostaan itse.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.12.25 12:21:29

"Ensisynnyttäjien keski-ikä on 30,3 vuotta, aloittaja on vielä hyvinkin nuori ja kuulostaa myös hyvin epäkypsältä jos panikoi tilannettaa ulkoisten odotusten vuoksi."

Tämä.

Nykytilanteessa on myös vain järkevää hankkia se työpaikka ensin, monet kun kangertelee jo pelkkien harkkapaikkojen saamisessa ja työpaikat ne vasta tiukassa ovatkin !

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   6.12.25 12:27:20

Aloittaja, tee valmistuttuasi töitä ihan rauhassa, äläkä ota mitään painetta perheen perustamisesta. Tee päätöksiä sitten, kun siltä tuntuu, älä muiden painostuksesta.

Päivämäärä:   6.12.25 13:42:27

Sinun ei ole mikään pakko tehdä lasta vaikka kaikki muut ympärilläsi tekevät

Päivämäärä:   6.12.25 14:35:12

"Jos joku harmittaa niin se ettei hankittu lapsia jo nuorempana."

Tämä. Ja oma esikoinen syntyi kun olin 28.

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   7.12.25 09:16:53

Ja sitten se mistä kukaan ei kehtaa puhua, eli on vanhempia jotka katuvat lasten saamista. Aina jaksetaan paasata kuinka hommatkaa vaan nuorina, lapset on parasta. Toisella puolella on sitten ne jotka katuvat päätöstään.

Itsellä tuntui 31 vuotiaana ekan kerran, että voitaisiin lähteä yrittämään. Olen tyytyväinen että kasvoin rauhassa aikuiseksi. Kummallakaan ei ole enää tarve mennä ja kokea ja hillua vaan se normaali arki ja perheenä vietetty aika tuntuu oikealta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.12.25 11:11:29

Minä olen kohta 35v enkä tiedä vieläkään. Kiirehän tässä alkaa jo tulemaan. Toisaalta olen sujut senkin ajatuksen kanssa ettei lapsia koskaan tule.

Lähettäjä: neddys fancy 
Päivämäärä:   7.12.25 11:11:53

voihan sen lapsen adoptoida. aina vaan parempi onkin jos adoptoi ja on myös ympäristöteko.

Päivämäärä:   7.12.25 12:11:12

Just sai tallikaveri pari päivää sitten ekan lapsen ja täytti elokuussa 45. Takana varmaan 20 vuotta yritystä, lukuisia keskenmenoja ja hedelmöityshoitoja. Mies vaihtui muutama vuosi sitten ja senkin kanssa kaikki vuodet yritetty, pari mennyt kesken ja vihdoin heillä onnisti. Eli ihan kaikki on mahdollista. En tosin tiedä onko tämä lapsi ihan luomuna onnistunut, vai tarvitsiko jeesiä, mutta aika ihme joka tapauksessa hänen historiallaan. Eli aloittaja, et koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan, joten turha sitä on varsinaisesti stressata. Ei se loppujenlopuksi ole teidän käsissä

Päivämäärä:   7.12.25 12:22:37

Erosin 29 vuotiaana parisuhteesta, koska mies ei pystynyt edes keskustelemaan haluaako ikinä lapsia. Nyt olen 35v ja lapsia ei ole edelleenkään, vaikka miehiä ja tilaisuuksia olisi kyllä ollut.

Olet vielä sen ikäinen että voit ihan hyvin käyttää muutaman vuoden ja tutustua itseesi, varsinkin kun voit saada vielä jonkun 30 kriisin. Kaikki aina pelottelee ettei lapsia voi saada 25 vuoden ikävuoden jälkeen, mutta totuus on että ehkä voit saada niitä myöhemmin tai ehkä et ole koskaan voinut saada. Kannattaa elää sellaista elämää mikä tuntuu hyvältä ja sitten ottaa ne vastoinkäymiset vastaan kun niitä tulee.

Itse varmaan jään lapsettomaksi kun edelleenkään minulla ei ole edes miestä mutta se on nykyään ihan ok. En ole yhtään sama ihminen kuin olin 6 vuotta sitten ja prioriteetit on muuttuneet matkan varrella.

Päivämäärä:   7.12.25 12:23:16

"voihan sen lapsen adoptoida"

Vaan kun ei voi. Kriteerit ovat todella tiukat ja kaikki syynätään asunnon koosta lähtien.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   7.12.25 12:29:37

” Vaan kun ei voi. Kriteerit ovat todella tiukat ja kaikki syynätään asunnon koosta lähtien.”

Tämä. Ja siinäkin tulee ikä vastaan. Adoptiovanhemmat ei saa olla liian ”vanhoja”.

Päivämäärä:   7.12.25 12:31:25

"voihan sen lapsen adoptoida. aina vaan parempi onkin jos adoptoi ja on myös ympäristöteko."

Näin kirjoittaa vain ihminen joka ei tiedä adoptioprosessista mitään.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.12.25 10:48:51

Ootko miettinyt syitä, että miksi haluat lapsen? Onko se siksi kun mies haluaa? Vai siksi kun se on se yleinen normi? Onko sulla itselläsi aito halu siihen että haluat elää perhe-elämää?

Tekstistäsi jotenkin huokuu se, että et ehkä ole näistä asioista varma? Jos taas tiedät ne syyt, miksi lapsen haluaisit saada, niin koskaan ei ole oikea aika. Se on varmasti jokaiselle vähän "huonossa kohtaa" elämää.

Päivämäärä:   8.12.25 11:45:13

Sain itse lapseni 25-vuotiaana ja nyt melkein 40- vuotiaana on omaa aikaa harrastaa, luoda uraa, matkustella jne. Samaan aikaan omat samanikäiset ystäväni vaihtavat vaippoja tai yrittävät lasta, jatkuvaa räkätautikierrettä ja unettomia öitä. En todellakaan ollut valmis äidiksi 25-vuotiaana, mutta siihen on kasvanut. Näin jälkikäteen ajateltuna oli maailman paras päätös saada lapsi nuorena, en minä enää jaksaisi öitä valvoa tai kykkiä leikkipuistossa. Parasta on, kun voidaan teinin kanssa harrastaa ja reissata yhdessä.

Päivämäärä:   8.12.25 11:54:34

Ei kai sitä ikinä ole lapsiin valmis jos asiaa jää enemmän pohtimaan, eihän voi edes tietää, mitä se pitää sisällään. Itse kannustaisin hyppäämään rohkeasti vaan uuteen jos itselle on selvää, että joskus niitä lapsia haluaa. Ehdottomasti mielummin ennemmin kuin myöhemmin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.12.25 12:11:08

"nyt melkein 40- vuotiaana on omaa aikaa harrastaa, luoda uraa, matkustella jne. Samaan aikaan omat samanikäiset ystäväni vaihtavat vaippoja tai yrittävät lasta, jatkuvaa räkätautikierrettä ja unettomia öitä."

Tämä ei kyllä ole sitten yhtään hyvää mainosta lapsiarjelle, jos sen sitä oli tarkoitus olla. Päinvastoin, tulee todella mieleen, että kukaan äiti ei oikeasti tykkää siitä itse lapsiarjesta, vaan suorastaan inhoaa sitä ja odottaa, että lapset kasvavat, jotta pääsee tekemään niitä oikeasti kivoja juttuja. Ja että ne lapset sitten tosiaan ovat pois kaikesta muusta, kuten siitä urasta. Toisin kuin moni muu väittää.

Päivämäärä:   8.12.25 12:30:46

"Tämä ei kyllä ole sitten yhtään hyvää mainosta lapsiarjelle, jos sen sitä oli tarkoitus olla. Päinvastoin, tulee todella mieleen, että kukaan äiti ei oikeasti tykkää siitä itse lapsiarjesta, vaan suorastaan inhoaa sitä ja odottaa, että lapset kasvavat, jotta pääsee tekemään niitä oikeasti kivoja juttuja. Ja että ne lapset sitten tosiaan ovat pois kaikesta muusta, kuten siitä urasta. Toisin kuin moni muu väittää."

Ei varmasti olekaan. Ja ihan rehellisesti sanottuna, että nauttinut siitä ihan pikkulapsiajasta yhtään, koska kuormitun kaikesta todella helposti ja tarvitsen paljon aikaa palautua. Mutta kun lapsi on kasvanut, on mahdotonta kuvitella edes elämää ilman häntä. Mikään ei ole parempaa kuin oman lapsen seura! Ja kun itselle on tullut ikää, on havahtunut siihen, että elämässä mikään ei ole niin merkityksellistä kuin se oma lapsi. On onni ja etuoikeus seurata hänen kasvuaan aikuiseksi, olla läsnä ja tukena. Jos en olisi saanut lasta nuorena, varmaan vieläkin pohtisin, olenko valmis, haluanko edes lapsia. Ja tällä elämänkokemuksella sanoisin, että olisin jäänyt niin paljosta paitsi ilman lastani.

Lähettäjä: vela 
Päivämäärä:   8.12.25 12:59:52

On ihan ookoo sisäistää se ajatus, ettei ole välttämättä koskaan valmis lapseen. Eivät kaikki vaan ole.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.12.25 15:35:10

Jos et tunne olevasi valmis lapseen niin älä missään nimessä ala tekemään sitä lasta. Anna ajan kulua ja katso mihin se johtaa. Elä elämääsi eikä ikävuodet saa painostaa päätöksiin. Voit aivan hyvin tehdä lapsen vaikka 35.vuotiaana.
Ei täällä ht.netissä kukaan voi tietää sinun hormonaalisen toiminnan päättymistä.
Voihan se hyvin olla, että myöhemmin tiedätkin haluavasi olla lapseton.
Tärkeintä on että elät nyt omannäköistä elämääsi.

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   8.12.25 15:38:49

Nyt kyllä toinen näkökulma esiin - mulle vauva- ja pikkulapsiaika on ollut ehdottomasti parasta aikaa elämässä. Niin kivaa pienten kanssa että joku heräily öisin menee samalla helposti.

Lähettäjä: Valmius 
Päivämäärä:   8.12.25 16:11:20

Kyllä ne raskauden ajan hormonimuutokset muokkaa tytöstä äidin, niin fyysisesti kuin henkisesti. Nainen käy aikamoisen muutosprosessin raskauden aikana ja on valmis äidiksi kun lapsi syntyy. Äitiys ei ole mielipidekysymys.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   8.12.25 20:26:53

Minä olen jo yli 40 ja edelleenkään en tiedä olenko valmis lapseen. Kohta varmaan pitäisi alkaa tietää kun laskettu aikakin on jo tiedossa :'D Kuulun niihin joille itsestään selvää ettei lapsia tule, kun olin exän kanssa. Erosin 35 - vuotiaana, tapasin jokunen vuosi sitten uuden miehen ja uudessa suhteessa ehdoton ei muuttuikin "ehkä sitten joskus". Kun ikää on niin ajateltiin että ehkä ei enää onnistu ja käytännössä annettiin vaan mahdollisuus, tulee jos on tullakseen. Tulikin sitten aika nopeasti.
En tiedä olenko valmis lapseen, mutta tämä elämänvaihe on toisaalta nähty. Meillä menee hyvin, kuitenkin jotain elämältä haluaisi lisää, mennä eteenpäin. Ajatus perheestä tuntuu mukavalta. Perheellisillä kavereilla on väliin rankkaa, mutta myös paljon elämäniloa ja sisältöä.
Aloittajalla on vielä hyvin aikaa, mutta kannattaa tietysti tiedostaa että vanhemmiten lapsen yrittämiseen on parempi suhtautua vähemmän ehdottomasti.

Päivämäärä:   8.12.25 21:07:14

Sanoisin, että mieti ehdin haluatko niitä lapsia ja jos päädyt lopputulokseen kyllä, tee mahdollisimman nopeasti. Lapsen kanssa voi opiskella, vaihtaa työpaikka jne. ei se mikään maailmanloppu ole. Katso kuitenkin kenen kanssa sen lapsen teet jos oletat isän olevan kuvioissa jatkossakin. Ja älä jätä lähemmäs 40, surettaa lasten puolesta, joiden äiti ei enää jaksa ja ymmärrä nuorten menoa, kun omasta nuoruudesta on niin kauan ja ikä alkaa painaa. Mitään hyvää sillä odottelulla ei saavuta kenenkään kannalta. Omalta kohdalta ihanaa, kun lapset tehty hyvän miehen kanssa parikymppisenä ja nyt on vapaa nauttimaan elämästä lasten kanssa tai ilman 40 vuotiaana. Toivottavasti kohta jo lapsenlapsia. <3

Päivämäärä:   8.12.25 22:43:08

Itse 29v ja aloin puolison kanssa yrittämään, ei tulosta, nyt 31v ja juuri kerättiin munasoluja ivf-hoidosta. Kipeä toimenpide, mutta toivotaan sen väärti. Toivon, että olisimme aloittaneet yrittämään aiemmin. Julkiselle on niin pitkä jono, että meidän lastenhankinta yksityisellä on maksanut n. 12te. Pelkät lääkkeet 1200e.

Päivämäärä:   9.12.25 00:46:41

Hanki nyt ensin se työpaikka. Muuten menee koko koulutus hukkaan, koska kukaan ei palkkaa vanhaksi menneellä tutkinnolla kokematonta ihmistä joka on ollut vain lasten kanssa kotona.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.