Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ole vieläkään valmis lapseen!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.25 19:33:31

Olen 27-vuotias, naimisissa, vielä jonkun aikaa opiskelija, mutta opinnot lähenevät loppuaan. Valmistumiseen vain muutama kuukausi. Lähipiirissä ihmiset perheellistyvät oikein urakalla. Vielä joku aika sitten ajattelin, että kunhan opinnot saa loppuun, niin sitten on sopiva aika saada lapsi. Mutta en koe olevani vieläkään valmis lapseen lähiaikoina!

Mulla on jotenkin aivan liian kova uradraivi päällä. Tuntuu, että elämäni on vieläkin jotenkin liian kiireistä lapselle, ja että en pystyisi vielä täysin panostamaan äitiyteen. Ahdistaa ajatuskin, että pitäisi siirtyä melkein heti opinnoista päästyä äitiysvapaalle. Ja ihan tunnetasollakin vauvajutut tuntuvat edelleen jokseenkin kaukaisilta "sitten joskus" -asioilta. Mies kyllä työelämässä ja kokee olevansa valmis lapseen, että minua tässä vielä odotellaan.

Mutta samaan aikaan ahdistaa tuo hedelmällisyyden heikkeneminen kolmenkympin jälkeen. Mulla on vieläpä endometrioosi, joka ei yhtään auta asiaa. Varmaan pitäisi olla jo aika nopea, jos ei halua ottaa riskiä, ettei lasta sitten kuulukaan enää silloin kun siihen kokee olevansa vihdoin valmis. Ja entä jos sitä päivää ei tule?

En odota, että kukaan täällä tekee ratkaisua puolestani. Oli vain pakko saada tämä kaadettua jonnekin, että saa vähän ulkopuolistakin perspektiiviä näihin hyvin sekaviin ajatuksiin.

Re: En ole vieläkään valmis lapseen!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.25 19:35:23

Mä oon 26v ja musta tuntuu, että oon ihan liian ite liian lapsi kasvattamaan lasta. Jotenkin aina järkyttyy kun näkee jonkun kaverin teiniajoilta pukkaavan lastenrattaita. Vaikka tosiaan ihan ”lastentekoiässä” tässä ollaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.25 19:35:57

Tuota menoa jäätte lapsettomaksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.25 19:43:29

Ikinä ei ole sopiva aika ja jos niikseen tulee niin Ikinä et ole valmiskaan. Eli jos haluat lapsia niin vedät syvään henkeä ja annat mennä. Hyvin se menee.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.12.25 19:44:24

Onko sulla sit joku työ ja ura nyt?

Ihan fiksua opiskekujen jälkeen tehdä hetki töitä ennen lapsia. Koulutus vanhenee ja työllistyminen heikkoa ellei ole päivääkään alansa töitä tehnyt ja välissä ollut kotona.

Katselkaa asiaa 3 vuoden päästä uusiksi, endometrioosia ehkäiset tietysti käyttämällä hormonaalista ehkäisyä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.12.25 19:46:15

Osa kärsii lapsettomuudesta jo 20 vuotiaana. Osa tulee ekalla yrittämällä raskaaksi 35 vuotiaana. Joo hedelmällisyys laskee, ikinä ei ole hyvä aika mutta en lähtisi yrittämään jos nyt ajatukset nuo. Hengitä ja katsele ensi syksynä miltä tuntuu.

Päivämäärä:   5.12.25 19:49:14

mieheni tapasin kun olin 27v mutta lapseen olin valmis vasta 40v. Nyt toinen lapsi tulossa 44v

Päivämäärä:   5.12.25 19:51:01

Ihmisillä on ihme listoja mitä pitää olla ennen lapsia. Niin oli minullakin kunnes tajusin että ei elämä mene ennalta kirjoitettujen listojen mukaan ja sitten alkoikin olla ikää vastassa. Oli heitettävä listat nurkkaan ja ruvettava yrittämään. 2 vuoden jälkeen onnistui. Luojan kiitos, että onnistui. Luojan kiitos, että ymmärsin heittää "pitää olla"-listat veks. Tämä on tärkeämpää kuin mikään muu. (ja velat perinteisesti pillastuu tästä lopusta, mutta se kertoo enemmän heistä ja kuinka kesken ovat asian käsittelyn kanssa.)

Päivämäärä:   5.12.25 19:51:40

No kannattaa ottaa ihan rauhassa, tee töitä ja kerää kokemusta. Parasta on, jos onnistut löytämään vakipaikan ennen lapsia ja sitten sulle maksetaan äitiysloman palkka.

Tietysti voit myös sairastua vakavasti ja unohtaa kaikki haaveet mitä sulla oli seuraavaksi 7 vuodeksi. Niinkin voi käydä, toivottavasti ei kuitenkaan teille :)

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   5.12.25 19:56:07

No mulla on paska työ (mitä en todellakaan jaksa enää montaa vuotta tehdä , lähihoitaja) ei muuta ammattia. Ei mitään hajua mitä opiskella. Mutta kyllä meillä tässä on yritys päällä. Ja ainiin, olen 32 v. Mutta tekstistäsi paistaa ettet ole valmis vielä lapseen. Ei hätää,kyllä sulla vielä aikaa on myöhemminkin vaikka endo olisikin.Teet nyt mitä tykkäät.

Lähettäjä: hilla 
Päivämäärä:   5.12.25 19:59:38

Eka lapsi 23 ja toinen 26v, tiesin aina että haluan lapset nuorena, olisi kamalaa olla pikkuvauvan äiti nyt 41v sori vaan :D

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.25 20:04:20

Hilla: ei siinä ole mitään anteeksipyydeltävää, jokaisella on ihan oikeus haluta lapsia silloin kun haluaa.

Päivämäärä:   5.12.25 20:07:55

Minä en tiennyt vielä 33-vuotiaanakaan haluanko lasta. No, ekasta kierrosta tärppäsi ja nyt 34-vuotiaana olen viimeisilläni raskaana.

Ensisynnyttäjien keski-ikä on 30,3 vuotta, aloittaja on vielä hyvinkin nuori ja kuulostaa myös hyvin epäkypsältä jos panikoi tilannettaa ulkoisten odotusten vuoksi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   5.12.25 20:08:40

Jos asiaa oikeasti alkaa miettimään ja kiertelemään, ei ole koskaan se hyvä aika, ja kappas, sinne meni ne hedelmälliset vuodet ja sitten ollaankin hoidoissa, kun ei enää raskauduta luonnollisesti.

Sulla, aloittaja on kyllä vielä aikaa, mutta ei mitenkään mahdottoman paljon. Vuodet vierii yllättävän kovaa kyytiä, ja ne tuntuu vaan nopeutuvan, mitä vanhemmaksi tulee. Osa meistä on tosi sikiäviä vielä reilusti yli kolmekymppisinä, mutta aika harva. Ja mitä enemmän aikaa menee, sitä harvempi.

Jos haluat perheen ja niitä lapsia, niitä vaan pitää alkaa tekemään, varsinkin, jos haluat enemmän kuin yhden! Isompi perhe vaatii useampia vuosia lastentekoikää. Edes kaksi lasta tulee vaatimaan sen ainakin kolme vuotta yhteensä, vaikka lapset tehtäisiin lähekkäin.

Toki se on sun oma päätös, mutta jos (ja kun) se mieskin lapsia jo odottaa, mieti tarkkaan. Se voi olla miehelle myös kynnyskysymys. Jos ei päätöstä tule muutaman vuoden sisään, hänelle voi olla helppo vaihtaa nuorempaan, joka haluaa lapsia. (Tosi ikävä sanoa näin, mutta totuushan se on! )

Ei lasten tekoon ole ikinä ns. hyvää aikaa. Aina on jotain, mikä sanoo, että ei vielä. Ja sitten kohta se jokin sanoo, että ei enää, se juna meni jo.

Tsemppiä!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.25 20:13:01

"Tämä on tärkeämpää kuin mikään muu. (ja velat perinteisesti pillastuu tästä lopusta, mutta se kertoo enemmän heistä ja kuinka kesken ovat asian käsittelyn kanssa.)"

En ole vela, olen kolmen lapsen äiti. Ja pakko kyllä sanoa että ota se pää pois pakaroiden välistä. Se mikä on sinulle tärkeää, ei ole sitä jollekin toiselle ja elämässä on muutakin kuin lisääntyminen.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   5.12.25 20:16:54

Mitä puoliso on asiasta mieltä? Olisiko tuota ahdistusta mahdollista päästä purkamaan ammattilaisen kanssa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.