Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen opiskelut ja eläminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.25 10:02:19

Kuinka kauan on tapana ”elättää” lasta?
Tyttö sai lukion suoritettua ja hyvän jatko-opiskelupaikan, jonka aloitusta odottaa.
Ollaan puhuttu koulun alkamisesta, ja sen tuomista vastuista, mutta on vähän sitä mieltä, että elämä jatkuu kuten lukiossakin. Suurinta riitaa aiheuttaa, että kouluun on matkaa ja vaikka asumme kaupungissa niin julkisilla siihen menee aikaa. Autoa ei ole eikä koulussa olisi ilmeisesti parkkimahdollisuuttakaan. Toivoo ja odottaa, että järjestämme hänelle kyydit mutta tuntuu melko työllistävästä sitoutua vuosiksi ”koulutaksiksi”. Ei halua muuttaa pois kotoa, enkä tietenkään pakota. Miten olette järjestäneet opiskelijan koulumatkat?

Toinen asia on, ettei halua tehdä opintojen aikana töitä eikä se nyt varmaan pakko olisikaan, jos asuu kotona. Ei ole koskaan innostunut töiden tekemisestä, kesätyötä ei ole ollut mutta ei niitä nyt tarjollakaan ole ollut. Olen yrittänyt patistaa hakemiseen. Asiaa ei auta, että lapsen isä eli puolisoni on sitä mieltä, ettei se tässä vaiheessa ole pakollista. Että kyllä sitä ehtii..Onko muut nuoret töissä? Omassa nuoruudessa oli pakko, mutta se oli ihan eri aikaa se.

Rahaahan meillä ei ole maksaa mitään asuntoa, vaan ollaan melko pienituloisia.

Eli nyt toivon kokemuksia, en saarnaa. Miten teidän nuoret selviää opinnoista taloudellisesti? Pitääkö tässä nyt pistää hevoset pois, että saa lapselle vuokrakämpän maksettua ja ”pakotettua” hänet muuttamaan. Vai jotenkin sitten vain järjestettyä kyydit? Koulumatka kestää julkisilla melkein tunnin, ja se on kohtuutonta.

Re: Lapsen opiskelut ja eläminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.12.25 10:05:51

Vajaa tunti julkisissa mahdotonta? Höpö höpö, pääkaupunkiseudulla ihan normaalia istua julkisissa tunti suuntaansa.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   5.12.25 10:10:17

Julkisilla vajaa tunti suuntaansa ei kyllä ole mikään mahdoton matka. Voihan sitä kyytiä välillä tarjota. Nyt vastuunottoa siirtämään nuorelle itselleen, koulun varmaan olisi voinut valita lähempää kotiakin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.12.25 10:20:53

Siis lapsi on keksinyt, että hänen pitää saada kyyti vaikka bussit kulkee, ja sinä mietit että pitääkö myydä hevoset pois?

Ei pidä, pitää sanoa lapselle että todellisuus ei toimi näin ja oikeassa maailmassa pitää mennä bussilla koska se on se, mihin aika ja raha teillä riittää. Jos haluaa jotain muuta, voi mennä töihin ja hankkia asunnon lähempää. Kotona asuessa diili on tämä.

Miten ihmeessä olet selvinnyt elämästä tähän asti, jos jälkikasvun jokainen päähänpisto otetaan jonain totuutena?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.12.25 10:44:55

Jos lapsi muuttaa omaan kotiin, mikä tässä kohtaa elämää on jo hyvin kohtuullista ja tavallista, ette te sitä maksa, vaan lapsi itse.

Lapsi saa opintotuen ja opiskelijan asumislisän ja tarvittaessa opintolainaa, ja tietysti hakee vähintään kesätöitä. Opiskelijahintaan kulkemiset, mihin sitten muuttakaan.

Teette siellä nyt avutonta peräkammarilasta, joka ei pysty ottamaan vastuuta omasta elämästään ja odottaa, että vanhemmat hoitavat kaiken lopun elämää. Ei niin.

Tässä kohtaa meillä on muutettu pois kotoa (ei ole tarvinnut pakottaa, ovat kyllä halunneet sitä jo itsekin). On kyllä silloin tällöin tuettu taloudellisesti, koska se on ollut mahdollista, mutta ei ole maksettu vuokraa ja otettu vastuuta lapsen taloudesta, lapsen pitää itse jo aikuisena oppia ja opetella rahankäyttöä ja vastuullisen ihmisen elämää.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   5.12.25 10:52:05

Voisiko olla aika keskustella että koska jo opiskelija, vastaa itse kulkemisesta? Ja ette häneltä veloita kotona asumisesta koska opiskelee, mutta teidän tulotasonne ei mahdollista sellaista että ei tekisi itse kesäisin töitä? Ja että teillä ei ole mahdollista kuskata häntä kouluun, ajallisesti ja itsenäistymisen kannalta? Tytär huomaa pian että ne muut siellä ovat omillaan tai varakkaiden perheiden lapsia. Mutta kesällä opiskelijat tekevät töitä, ei se tosiasia ole muuttunut miksikään. Sano puolisolle että nyt on tyttären aika aikuistua.

Lähettäjä: Norkko 
Päivämäärä:   5.12.25 10:53:01

Jos ei teidän ohjeet niin sosiaalinen paine toivottavasti toimii. On noloa asua kotona ja maksattaa kaikki vanhemmilla kun muut ottavat jo vastuuta omasta elämästään ja elävät itsenäisesti.
Suomessa opintojen ohella ei tarvitse tehdä koko aikaa töitä. Kesätyöt riittää. Mutta täytyy olla valmis elämään halvasti. Tuohonkin sosiaalinen paine auttaa. On noloa elää vanhempien loisena.

Päivämäärä:   5.12.25 10:56:38

Kyllä tuossa iässä pitäisi jo olla sen verran omatoimisuutta, että hoitaa itse opintoihin kulkemiset. Kannattaa myös miettiä paljonko rahaa antaa, on hyvä harjoitella sitä, että opintotuella pitää tulla toimeen (tai sitten niillä töillä tai opintolainalla lisäksi).

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.12.25 11:56:10

Mun lapset on 16 ja 17v ja oon nyt näyttäny ja selittänyt tarkemmin miten laskut maksetaan. Isompi maksaa itse puhelinliittymän ja linja auto kortin opintotuesta. Lapsilää ei enää tule ja opintotuki on 100e kuussa niin saa maksaa ite silmälasitkin. Puhutaan rahasta ja järkevästä rahan käytöstä. Tietävät asumistuen ja toimeentulotuen vaikkei me toimeentulotukea saada, ollaan kuitenki pienitulosia. Omilleen ku muuttavat niin uskon että pärjäävät ihan hyvin. Jos jatkaa opintoja lukion jälkeen niin satunnaisesti aion rahallisesti auttaa isommissa hankinnoissa mutta arki pitää ite huolehtia. Ollaan myös puhuttu tästä paljon puhutusta lapsiperhe koyhyydestä ja siitä mitä elämä on kun saa hyvän työpaikan. Ja mitä se elämä tulee olemaan jos ei viitsi opiskella ja nähdä vaivaa oman tulevaisuuden takia. Nämä asiat pitää lapsille selittää ennen kun ne on täys ikäsiä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.12.25 12:33:31

Lukiosta valmistunut ihminenhän on aikuinen ja järjestää itse oman elämänsä parhaalla katsomallaan tavalla. Toki vanhemmat voivat tukea nuoren aikuisen itsenäistymistä, mutta ei se nyt ihan niin mene, että nuori sanelee säännöt. Jos ei osaa kotona olemista arvostaa, niin on hyvä ja vuokraa itse itselleen asunnon. Aika moni aikuinen kulkee päivittäin töihin yli tunnin työmatkoja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.12.25 12:44:14

Tunti koulumatkaa on täysin normaalia. Täällä Pohjois-Karjalassa 45-60min bussilla tai taksilla on ihan peruskauraa joskus eskarista tai alakoulusta saakka.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.25 12:47:15

"Koulumatka kestää julkisilla melkein tunnin, ja se on kohtuutonta."

Ei siinä ole mitään kohtuutonta. Monilla koulukyyditettävillä kestää paljon pidempäänkin jo alakoulusta lähtien.

Päivämäärä:   5.12.25 13:02:54

Tunti yhteensä vai tunti yhteen suuntaan? Eka on ihan normaalia, toinen jo vähän rankempaa mutta tiedän että ihan ala-astelaisiakin kulkee saman mittaisia koulumatkoja julkisilla joten eiköhän opiskelijakin selviä. Vaikka kyllähän se venyttää päivää huomattavasti.

Keskustele nuoren kanssa siitä, että työpaikat on jo valmiiksi kortilla tulevaisuudesta puhumattakaan, ja että rahan lisäksi sillä opiskeluaikojen työllä saa täytettä ansioluetteloon ja mahdollisia suosittelijoita. Yhdellä kaverilla oli karu herätys kun ei tehnyt mitään töitä opiskeluaikoina ja polleana puhui miten alallaan on niin hyvä työllisyys ja palkkaus, mutta valmistui sitten työttömäksi ja sai työn vasta yli vuoden hakemisen jälkeen.

Ja kotona asuminen on ihan ok, ja asumistukien pienentyessä tulee varmasti yleistymään. Eli nuori asuu kotona, silloin tällöin voi saada kyydin koululle ja alkaa hakemaan osa-aikatöitä. Näin minä toimisin.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   5.12.25 13:03:37

Eiköhän pian löydä sieltä opiskelijakavereita ja poikaystävän? Kun olette kertoneet realiteetit ja näkee mitä muut tekevät, alkaa aikuistua. Sanot että ei ole mahdollista teille se ja tämä, mutta hän nuorena ihmisenä voi hoitaa asioita niin, että pystyy itse itselleen hankkimaan ja tekemään mitä tarvitsee. Nyt on tullut se aika kun on aloitettava työnteko, muuten jää jalkoihin kun kaikki muut ovat olleet jossain töissä, ja tämä teidän ei ole. Töissä opitaan työelämän taitoja, niitä ei kotona opita.

Lähettäjä: mippis 
Päivämäärä:   5.12.25 13:07:13

Tunti suuntaansa julkisilla on ihan normaali. Tyttö voi valita joko kulkee julkisilla samalla kun asuu kotona tai alkaa etsimään omaa asuntoa lähempää opiskelupaikkaa. Omaan asuntoon muutettuaan elää niin kuin kaikki muutkin opiskelijat eli opintotuella, lainalla ja menee tarvittaessa töihin. Vanhemmat voivat avustaa jonkin verran, muttei nyt niin, että vanhemmat maksaa koko vuokran.

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   5.12.25 13:11:20

Lapsihan on jo täysi-ikäinen. Ehdottomasti vähintään kesätöihin ja kulkee itse koulumatkansa. Vanhemmat kyyditsevät vain, mikäli se heille erikseen sopii. Mutta noista kahdesta asiasta pitäisin ehdottomasti kiinni. Oppii muuten aivan lusmuksi. Miten hän aikoo valmistuttuaan saada töitä, jos hän ei yhtään kerrytä työkokemusta edes kesätöinä?

Päivämäärä:   5.12.25 13:27:07

Oli vähän hankala ymmärtää aloituksessa kaikkea.

Lapsi ei halua muuttaa pois kotoa ja se sinulle sopii.
Miksi pohdit pitääkö sinun laittaa hevoset pois jotta saat lapselle vuokrakämpän? Lapsihan jää kotiin asumaan?

Hämmennystä herättää myös tuo hevoskommentti sillä olet varmasti tietoinen suomen toimivasta tukijärjestelmästä. Suomessa saa opintotukea ja asumislisää, nuorille on myös halpoja opiskeluasuntoja. Ei kukaan sinun hevosiasi tule hakemaan.

Itse olen 45 ja asuin kotona 23-vuotiaaksi saakka, äiti ei olisi vielä silloinkaan päästänyt kotoa pois. Nyt on oma lapsi ja minun puolestani saa asua täällä vaikka mummoksi. En ole koskaan omaa lasta pois kotoa heittämässä.

Omat vanhemmat oli joutuneet kovasti tekemään nuorena töitä ja halusivat minulle parempaa, kannustivat pitämään kesälomat lomina (vaikka kerran vaadin päästä mansikkamaalle töihin) ja opiskeluaikana en käynyt myöskään töissä. Elin vaatimattomasti ja nostin hieman lainaa.

Siihen en itse lähtisi että kuskaisin lasta kouluun joka päivä. Tuon ikäinen kyllä itse jaksaa hoitaa koulupäivänsä ja on kohtuutonta vaatia että te vanhemmat päivittäin vuosia kuskaisitte. Sinähän olet kasvattaja ja tiedät kyllä että lapselle pitää laittaa myös rajoja, 18-vuotiaan aivot eivät ole vielä läheskään valmiit. Tunnin koulumatka on todella kohtuullinen, oman alakoululaisen lapseni koulumatka on 50 minuuttia.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   5.12.25 13:40:59

Julkisilla kouluun tai omilla rahoilla vuokrakämppä lähempää. Kesäksi töihin.

Lähettäjä: Rv 
Päivämäärä:   5.12.25 13:45:30

Siis syrjäseudulla kestää alakoululaisillakin tunnin suuntaansa koulussa käyminen linja-autolla.

Nyt ryhtiliike vanhemmille!! Lapsi ei ole enää mikää lapsi vaan asiat pitää hoitaa itse. Olette tehneet karhunpalveluksen

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   5.12.25 13:52:17

Tunnin koulumatka ei ole mitenkään kohtuuton. Fiksu nuori käyttää tuon ajan lukemiseen ja läksyjen tekoon. Onpa ne sitten tehty kun pääsee kotiin.

Tytön otettava jo vastuu elämästään, jos meinaa nyky-yhteiskunnassa tulla toimeen. Ei vanhemmat loppuelämää jeesa - pudotus tulee olemaan raju kun jää "yksin".

Lopettakaa myös itse se paapominen ja ryhdistäytykää vanhempina.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   5.12.25 13:57:49

Ei kukaan käske heittämään tytärtä kotoa omilleen vielä kun ei siihen ole valmis eikä ole varaa. Hevosista ei tarvitse luopua, tytär asuu kotona vielä sen ajan kun opiskelee. Nuoret aikuistuvat ja lähtevät omilleen, se on luonnollista. Luonnoton on tilanne että jäädään peräkammaripojaksi tai -tytöksi ja ei irtaannuta omaan elämään. Jos terveyttä ja fiksuutta, elämä kantaa. Omat vanhemmat olivat tehneet paljon töitä ja kannustivat opintoihin ensin ja siinä ohessa tekemään töitä. Lapsi on saanut lukion käytyä ja nyt menee jatko-opintoihin jonne on itse hakenut. Nyt on aika vähän tiedostaa mikä on vanhempien takertumista, mikä lusmuilua?

Päivämäärä:   5.12.25 14:05:07

Kyllä tunnin jaksaa, siihen kyllä tottuu. Mulla oli autolla saman ikäisenä noin 35min matka kouluun, mutta tein vielä ajokorttia joten skootterilla ajelin kun vanhemmat suostuí kuskaamaan vaan jos olisi liian huono sää skootterilla ajaa. Busseja ei mennyt yhtään kun oli ihan skutsissa. Kyllä siinä noin tunti vierähti suuntaansa. Kyllä sitä jaksoi kun laittoi hyvät musiikit ja tottui vaan. Ajokortille tuli pakkasilla vähän kiire hankkia mutta ajeltua tuli vielä lokakuussa kahdet hanskat päällä ja pari takkia. Vähän jopa ikäväkin niitä päiviä :D

Päivämäärä:   5.12.25 14:08:56

Aloittajan ei tarvitse järjestää yhtään mitään. Hyysäät vaan liikaa eikä aikuinen tyttäresi opi aikuistumaan. Jos on päättänyt opiskella tunnin matkan päässä eikä halua muuttaa, niin sitten kulkee sen tunnin julkisilla. Jos ei halua mennä töihin, niin sitten ottaa opintolainaa. Tai tuskin se enää tässä tilanteessa pääsisikään mihinkään töihin kun on käynyt vaan lukion ja työkokemus on nolla.

"Pitääkö tässä nyt pistää hevoset pois, että saa lapselle vuokrakämpän maksettua ja ”pakotettua” hänet muuttamaan."

Miksi pitäisi? Opiskelija saa asumislisän, opintotuen ja opintolainan, jolla pystyy maksamaan elämisensä.

Toistan, älä hyysää, teet vaan sillä hallaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.12.25 14:30:49

Nyt olisi tyttären aika alkaa ottaa vastuuta omasta elämästään ja vanhempien aika lopettaa lapsen hyysääminen.

Tunnin koulumatka on ihan normaali, ei todellakaan mitenkään kohtuuton.

Mahdollisen asunnon hankkiminen ja maksaminen on lapsen oma asia. Totta kai on OK auttaa tarvittaessa, mutta ei kaikkia asioita kuulu hoitaa ja huolehtia täysi-ikäisen lapsen puolesta.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   5.12.25 14:40:57

Ei, et myy hevosia etkä kuskaa tyttöä. Tyttö ei halua tehdä töitä eikä muuttaa pois ja odottaa täys ylläpitoa? Bussi kulkee, siinä voi sitten alkaa miettiä että olisiko kiva asua sittenkin lähempänä.
Itse asuin ammattikoulun aikana vielä kotona mutta tein kyllä töitä ja makselin siitä pientä summaa kotiin, osalla rahasta ostelin jo omaan kotiin tavaroita ja osa meni sitten siihen omaan elämään.
Eli sain asua kotona ja ruokaa tuli jääkaappiin mutta pientä summaa maksoin ja tottakai tein osani kotona. Jotain vastaavaa toivoisin omille lapsilleni myös jos mahdollista. Että kunhan ottaa jollain tapaa vastuuta siitä elämästään niin voin auttaa asui kotona tai ei mutta mitään täysipäiväistä kodinhoitajaa/kyydittäjää on turha odottaa. Olihan se opiskelu helppoa kun ei tarvinnut miettiä vuokran maksua ym mutta kuitenkin tein töitä ja en laittanut kaikkea haisemaan vaan koko ajan valmistaudun siihen muuttoon.
Eli tukea voi mutta myös nuorelle sitä vastuuta. Ei oma elämäni todellakaan antaisi myöden mitään päivittäisiä kyytejä, töissäkin on käytävä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.12.25 14:47:05

Jos lapsen on mahdollista asua kotona, antaisin asua ja maksaisin elämisen jos vain pystyisin. On ihan hyvä, jos varsinkin alussa voi oikeasti keskittyä opintoihin eikä elää kitkutellen ja töitä tehden. Ja ne vähät rahat mitä saa opintotuesta (sehän on tosi pieni jos asuu vanhemmillaan) voi säästää tai käyttää huvituksiin. Osa varmaan kauhistuu että puhun huvituksista, mutta minusta on tosi tärkeää mielenterveydelle että saa joskus käydä ulkonakin.

MUTTA, edellyttäisin lapselta kyllä sitten muuta osallistumista. Eli opinnot suoritetaan oikeasti kunnolla ja niihin panostetaan, kun ei olla töissä. Opiskelu on wsitten oikeasti se työnteko ja siihen suhtaudutaan riittävällä vakavuudella. Sen lisäksi pitää tehdä kotitöitä mukisematta ja oma-aloitteisesti ihan tasapuolisesti vanhempien kanssa. Eli kaikki kotityöt jaetaan kaikkien aikuisten kesken tasan ja ne tehdään kunnolla. Eli lapsi pesee koko perheen pyykkejä, siivoaa koko taloa, käy kaupassa, laittaa ruokaa kaikille jne... sen mukaan miten hommat jaetaan. Ja jos lapsi on enemmän kotona (koulupäivät lyhyempiä) kuin te, silloin hän hoitaa enemmän kotitöitäkin.

Tunnin koulumatka on ihan normaali, monella on tunnin työpäiväkin. Bussissa voi vaikka opiskella. ja jos kaupungissa asutte, voi olla että pyörällä pääsisi nopeammin kuin julkisilla.

Todennäköisesti sosiaalinen paine kyllä nopeasti kannustaa muuttamaan omilleen.

Päivämäärä:   5.12.25 14:52:35

Vaihtoehto 1: lapsi asuu kotona ja kulkee julkisilla. Ette lupaudu kuskaamaan AIKUISTA ihmistä joka päivä. Tiedostatko että kasvatat lapsesi pumpulissa? Mihin hän menee ikinä töihin jos työkokemusta ei ole vielä kertynyt ja sitten jatko-opiskelu aikana ei löydy oman alan töitä? Nyt oikeasti alatte patistaa kesätöihin ensi kesästä lähtien. Meinaatko tehdä lapsen koulutehtävät myös itse ja kuskata hänet työhaastatteluihin? Lapsesi ei opi itsenäiseksi ikinä tuolla tyylillä, eikä hänelle kerry taitoja selviytyä mistään vastoinkäymisistä.

Vaihtoehto2: lapsi menee opiskelija kämppään asumaan. Joko soluun tai vuokrakämppään. Hän saa opintotukea, asumislisää ja nostaa opintolainaa tarvittaessa ja menee niihin kesätöihin niinkuin kaikki muutkin aikuiset ihmiset. Jossain kohtaa sen nuoren pitää itsenäistyä ja oppia elämään itsenäisesti. Teette aikamoisen karhun palveluksen jos nuoren ei tarvitse oppia huolehtimaan itsestään ja kotitöistään.

Minä kävin tuon ikäisenä töissä ja koulussa. Minulla oli vuokrakämppä ja maksoin kaikki kulut, vakuutukset jne yksin. Kotiin oli matkaa 250km ja minua avustettiin parilla satasella synttäreinä ja jouluna. Minusta tuli itsenäinen ihminen joka muutti jopa ulkomaille yksin töihin. Kaverini sen sijaan ei edelleenkään 35 vuotiaana osaa pitää huolta itsestään ja äitinsä maksaa välillä edelleen auton huollot, vuokrat ja puhelinlaskut kun kaveri elää yli varojensa jatkuvasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.