Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lukiolaisten koulupäivien pituus nykyään?

Lähettäjä: Kääpä 
Päivämäärä:   5.12.25 07:54:54

Omasta lukioajasta 20vuotta aikaa, mutta muistan että päivät oli pääsääntöisesti 8-16. Miehen lapsi käy lukiota nyt toista vuotta ja harvoin tuntuu olevan 8tunnin päivää. Mennään klo 12 ja päästään klo 14... Koeviikolla käydään tekemässä koe tunnissa ja loppupäivä vapaata. Laskin kyllä että neljänneksellä on tippunut opetuksen määrä meidän ajoista mutta eihän se nyt noin löysää voi olla! Lapsi muka pärjää hyvin, vaikka nykyään ei mitään todistuksia saada (?) mistä vois nähdä millasia arvosanoja tulee ja mitä edes on suoritettu. Kyseessä ei valitettavasti ole edes mikään poikkeuksellisen välkky lapsi, peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli alle 7.

Onko lukio oikeasti niin paljon lepposampi nykyään vai vedättääkö tuo pentu kaikkia?

Re: Lukiolaisten koulupäivien pituus nykyään?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.12.25 07:58:17

No ei kai niillä voi mitään opetusta tai arvosanoja olla, kun nykyajan vaatimukset on niin kova ja kaikkia ahdistaa niin maan perkeleesti :D Pitää vaan silitellä ja voivotella ja ymmärtää ja nyyhkiä.

Joo, mun aikana päivät oli yleensä 9-15, joskus 8-16 ja joskus sitten jotain lyhyempääkin mutta aika perus oli toi 6 h päivä. Koeviikolla oli vain koe mutta en muista, että sitä olisi tunnissa tehnyt.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.25 08:02:26

Minulla ei ollut koskaan klo 8-16 päiviä lukiossa. En muista, että sellaista päivää olisi voinut edes laittaa lukujärjestykseen, vaan viimeiset tunnit loppuivat klo 15.

Päivämäärä:   5.12.25 08:04:04

Zäkä, milloin olet lukion käynyt? Itse kävin 2000-2003 ja 8-16 oli ihan normaali päivä. Iltapäivän tunteja pidettiin ilman taukoa niin päästiin 15.30-15.45 kotiin

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.25 08:04:45

Vähän yli 20 vuotta sitten, eli oli jo luokaton lukio.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   5.12.25 08:19:35

Omani on nyt abi, ja se päivän pituus riippuu ihan siitä, mitä kursseja on millekin jaksolle ottanut. Ekana vuonna lapsi teki aika paljon valinnaisia, ja oli melkein kaikki päivät 8-16. Nyt on löysempää, kun opintopisteitä alkaa olemaan vaaditut 150 kasassa jo nyt. Menee siis reippaasti yli vaaditun kevääseen mennessä. Ensi jaksolla hänellä taitaa olla koulua vaan kolmena päivänä viikossa ja silloinkin pari tuntia kerrallaan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   5.12.25 08:21:22

Niin joo, ja suoritukset (kurssinumerot) ainakin meillä tulee Wilmaan, ja lukukauden lopussa näistä saa täällä vielä koonnin paperisena.

Lähettäjä: Caya 
Päivämäärä:   5.12.25 08:25:27

Kyllä tuolla omalla lukiolaisella on myös 8-16 päiviä, mutta myös niitä lyhyempiä, vaihtelee jaksottain ja sen mukaan mitä kursseja on valinnut

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   5.12.25 08:26:36

Päivien pituus riippuu opiskelun vaiheesta ja kurssien määrästä. Jos käy minimimäärän, eka vuosi on yleensä hyvin täysi (meillä 9 - 16), toka vähän helpompi ja abivuonna päivät ovat paljon lyhyempiä tai on hyppytunteja. On mahdollista, että jollekin päivälle sattuu yksi oppitunti ja jollekin viisi. Jos opiskelee minimimäärää enemmän, abivuosikin on täydempi.

Kursseista saa arvosanan ja ne näkyvät Wilmassa, joten en ymmärrä, mitä tarkoitat sillä, ettei muka tiedä, miten sujuu. Lukiossa ei jaeta mitään todistuksia, mutta siellä ne arvosanat näkyvät ihan joka kurssin jälkeen.

Ehkä sinun ei kannattaisi julistaa noin hanakasti, kun et selvästikään tiedä asiasta mitään.

T. Lukion ope

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   5.12.25 08:27:46

Mulla oli omina luokioaikoina parina ekana vuonna paljon jopa 8-17 päiviä, ja sitten abivuonna olikin tosi löysää kun olin suorittanut jo niin paljon että ei ollut montaa tuntia koulua viikossa. Moni koulukaveri suoritti vähän tasaisemmin, jolloin heillä ei ollut niin pitkiä päiviä. Olen kirjoittanut vuonna 2005.

Koeviikoilla oli meilläkin vain se koe, jonain päivänä saattoi osua kaksi koetta samalle päivälle (toinen klo 9 ja toinen klo 12), ja sitten saattoi olla päiviä ettei ole itsellä koetta ollenkaan. Riippui valinnoista. Kokeen tekoon oli aikaa 3h, mutta itse olen aina ollut nopea (ja pärjännyt silti hyvin) ja tunti oli minulle ihan normaali aika olla kokeessa.

Lähettäjä: Näyttää olevan 
Päivämäärä:   5.12.25 08:27:57

Viime ja tässä jaksossa:
8.15-14.30
9.45-16.00
8.15-14.30
9.45-16.00
8.15-14.30
Ei hyppytunteja välissä

Koeviikolla
9-14 ensin aamulla kertaustunnit, sitten ruoka ja koe.

Päivämäärä:   5.12.25 08:32:36

Ööh, hyvä Lukion ope. Enkö mä just asiasta kysymällä nimenomaan myöntänyt etten tiedä asiasta mitään? :D Siksi kysyn. Kiitos kuitenkin vastauksesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.25 08:35:58

Aikaisemmin lukio käytiin yleensä kolmessa vuodessa. Keväällä oli lakkiaiset, paitsi jos reputti ja piti uusia syksyllä. Mutta nykyään on ihan yleistä käydä sitä pidempään. Jos tähtää kolmeen ja puoleen vuoteen tai neljään vuoteen, niin kurssit eivät ole silloin niin tiiviitä. Voi hyvin olla, että nuorelle jolla ei keskiarvo ole kovin hyvä, olisi jo alussa suositeltu pidempää luokio aikaa.

Luota nuoreen ja anna hänen edetä omaan tahtiin. Monet voi jopa lopettaa lukion kesken, eikä sekään ole maailman loppu.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   5.12.25 08:51:16

Mä aloitin lukion -94 ja kyllä meillä oli jo silloin periodit käytössä: lukuvuosi jakaantui 4 jaksoon ja lopussa oli aina koeviikko, jolloin ei muuta opetusta ollut. Opetusta oli pääsääntöisesti 8-16, mutta hyppytuntejakin mahtui väliin. -95 alkoikin sitten "luokaton lukio" ja olihan se alaikäiselle iso vastuu, kun joutui käytännössä itse suunnittelemaan oman etenemisen ja lukujärjestyksen: annettiin vaan eteen lista kursseja joista itse kokosit ohjelmasi ja myös huolehdit, mitkä kurssit tuli käytyä ja mitkä skipattua.

Lähettäjä: Rousk 
Päivämäärä:   5.12.25 09:25:32

Aloittaja, sinä kauhistelet aloitusviestissä, että lapsi muka/kuulemma pärjää hyvin, vaikka ei saa edes numeroita eikä siten voi tietää, pärjääkö vai ei. On ihan oikein silloin sanoa, että jospa nyt lopettaisit kauhistelemisen, kun et selvästi tiedä edes perusasioita lukion käymisestä eli vaikkapa sitä, että kursseista saa numeroita. Todistus ei ole sama asia kuin numeron saaminen.

Voi kysyä, mutta tuollainen pöyristyminen on eri asia kuin neutraali kysyminen.

Ja se lapsi ei varmastikaan ole joka päivä koulussa vain klo 12 - 14, vaan olet taas poiminut sieltä jonkin yksittäisen päivän ja nyt kauhistelet sitä, että hui kauheaa, kouluun klo 12 ja pois klo 14, johan on markkinat.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   5.12.25 09:33:52

Varsin nuorta halveksiva sävy on kyllä aloittajan viestissä. Toivottavasti ei näy nuorelle itselleen isän kumppanin nurja suhtautuminen. Ihminen, joka itseään yrittää nostaa muita alas polkemalla saisi mennä terapiaan ja kiireesti.

Lähettäjä: Jop 
Päivämäärä:   5.12.25 09:34:15

Aikanaan itse sai aika lailla valita omat kurssinsa, joka vaikutti tietysti päiviin. Oli pakolliset kurssit, jotka piti mahduttaa ja valinnaisia halutessaan lisäksi.

Nykyään se lienee mahdollista että osa kursseista on verkkototeutuksia, jolloin näennäisesti nuoren päivä on lyhyempi, mutta verkkokurssin sisältö tietysti pitäisi myös oma-aloitteisesti opiskella ja suorittaa. Toinen asia on toki miten helppoa ne kurssit on läpäistä ja vaatiiko oikeesti ajankäyttöä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.12.25 09:34:56

Päivien pituus vaihtelee 6 viikon jaksoissa. Nyt on menossa jakso jossa päivät on 8-16. Välillä on ollu jaksoja joissa päivät on ollu lyhyempiä.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   5.12.25 09:45:56

Riippuu mitä kursseja valitsee. Minulla oli joillakin jaksoilla melko täydet päivät, mutta sitten oli niitäkin jaksoja, jolloin oli opetusta 2-6 h päivässä. Lukion kävin 2003-2006.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   5.12.25 10:11:04

Luokattomasta lukiosta ysärillä valmistuneena kolmessa vuodessa ahnehdin kursseja niin, että viimeisellä kahdella jaksolla oli vain muutamia kursseja, jotta pystyisin keskittymään yo-kokeisiin lukemiseen. Osan aineista kirjoitin jo syksyllä. Vika jakso oli minulla 10 h viikko, äidinkieltä ja liikuntaa, muistan vielä tämänkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.12.25 10:21:40

Vaihtelee jaksosta toiseen. Joskus on kaikki palkit täynnä ja päivät todella pitkiä, joskus on löysää ja lyhyttä, jos kursseja peruuntuu tai ei vaan sovi omaan lukujärjestykseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.