Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äiti hylkäsi uuden miehen takia

Lähettäjä: Manna 
Päivämäärä:   4.12.25 17:30:10

Olen eroperheestä, jäimme siskon kanssa äidin luokse asumaan. Äiti käytti meihin, erityisesti minuun, kun olin "tottelemattomampi" henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Uhkailua erinäisillä asioilla ja kuritusta luunapista ja tukkapöllystä vitsaan ja remmiin.

Kun täytin viisitoista vuotta, äitini löysi uuden miehen, joka vaikutti kyllä mukavalta, muttei kuitenkaan hyväksynyt meitä nuoria. Sisko oli seiskaluokalla ja minä ysillä, kun äiti alkoi viihtyä kaiket viikonloput miehen kotona, minne meitä ei kutsuttu. Sisko käytti alkoholia reilusti ja tuli raskaaksi kuusitoistavuotiaana.

Minulle äiti sanoi kustantavansa lukiuon, mutta sen jälkeen ei heruisi penniäkään. Ja näytti missä on ovi, mistä voin viimeistään kahdeksantoistavuotiaana häipyä. Lisäsi vielä, etteivät linnunpoikasetkaan palaa pesäänsä, kun ovat sieltä kerran lähteneet.

Niinpä äiti sitten muutti tämän uuden miehen kanssa yhteen vähän ennen kuin minä täytin 18. Sisko muutti vauvan kanssa poikaystävänsä äidin ja isän hoteisiin. Minulle löytyi pieni asunto, josta isäni maksoi puolet vuokrasta.

Lukion jätin kesken kolmosluokalla, kun ei minulla olisi ollut varaa pitää mitään ylioppilasjuhlia eikä ollut mihinkään muuhunkaan varaa, mihin luokkatovereilla oli.

Nyt äiti on vanha, mies on dementoitunut. Äiti ei ole ollut millään tavalla tukena elämässäni, kun se mies ei minua ja siskoani hyväksynyt. Äiti soittelee minulle kolme kertaa viikossa ja kaataa henkisen roskasankonsa niskaani. Olen yrittänyt anta hänelle anteeksi, mutta unohtaa en voi.

Aika kurja lapsuus ja nuoruus mulla kyllä oli. Onneksi aikuisena on kivempaa, on omat rakkaat lapset ja hyvä mies.

Re: Äiti hylkäsi uuden miehen takia

Lähettäjä: Mvzd 
Päivämäärä:   4.12.25 17:31:31

<3

Lähettäjä: ,__, 
Päivämäärä:   4.12.25 17:32:35

Siis jätit lukion kesken koska ei olisi ollut varaa pitää juhlia?... Paljon oon tekosyitä kuullut, mutta tuo on huonoin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.12.25 17:39:16

Älä vastaa puhelimeen, laita numero estoon ja unohda. Keskity hyviin asioihin elämässäsi. Äitisi on aikuinen ja pärjää tekemiensä valintojen kanssa. Yksi valinnoista on omien lasten hylkääminen ja aikuinen kyllä ymmärtää, että sellaisella teolla on seurauksensa. Et ole mitään velkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.12.25 17:42:28

Miksi ihmeessä vastaat hänelle? Sano suoraan, kuinka surkea äiti hän on ollut ja että mädäntyköön rauhassa. Sitten estät hänet.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   4.12.25 17:43:32

Missä sinun isäsi oli? Aika kaukainen juttu jo, vai onko tämä yhä tarina jota kerrot? Useat elävät lapsuuden ja nuoruuden eroperheessä, eivätkä syyttele äitiä tai isää. Milloin tämä sinun lukioaika oli? 1980-luvulla?

Päivämäärä:   4.12.25 17:47:21

"Useat elävät lapsuuden ja nuoruuden eroperheessä, eivätkä syyttele äitiä tai isää"

Onko sinusta normaalia vanhemmuutta unohtaa oma lapsi uuden kumppanin takia?

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   4.12.25 17:50:21

Minun äitini hävisi enkä häntä siitä syytä. Melkein kaikki ystäväni kouluaikana olivat eroperheistä, eikä se kovin kummallista ollut. Onko tämä joku aikamatka takaisin 1980-luvulle?

Lähettäjä: Rexi 
Päivämäärä:   4.12.25 17:53:39

Ei tässä mielestäni ole kyse elämisestä eroperheessä, vaan lasten laiminlyönnistä ja hylkäämisestä. Kohteliko sinun äitisi sinua yhtä huonosti kuin ap:n äiti?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.12.25 17:58:00

Että tälläinen stoori tänään.

Päivämäärä:   4.12.25 18:00:50

Ihan ensin välit poikki äitiin. Sitten hankkiudut ammattikouluun opiskelemaan itsellesi ammatin ja siinä samalla käyt kaksoistutkintona sen ylioppilastutkintosi. Onhan sinulla jo hoitokontakti mielenterveystaholla? Jos ei, laita se aluilleen, se on pitkä prosessi.

Se ei ole sinun vikasi mitä sinulle on tapahtunut, mutta sinun vastuullasi on millaisia valintoja elämässäsi jatkossa teet.

Lähettäjä: Jop 
Päivämäärä:   4.12.25 18:15:30

Samaiset ihmiset varmaan itkeä tirauttivat taannoin erään someukkelin perhehelvetti-videolle ja nyt kun naisihminen kertoo omista kokemuksistaan, tullaan kettuilemaan ja tuomitsemaan uhri.

Lähettäjä: no ny 
Päivämäärä:   4.12.25 18:17:17

Lukion jättäminen kesken kalkkiviivoilla "kun ei olis varaa pitää juhlia" on jopa tämän palstan mittapuulla yksi tyhmimpiä asioita mitä olen ikinä lukenut. Tuntuu oudolta että tyyppi, joka oikeasti kuvittelee että lukio käydään pääasiassa niiden juhlien takia on edes sinnitellyt sinne viimeiselle luokalle asti?

Kannattaa muutenkin taaksepäin katsoessa olla ehkä vähän kriittisempi omaa itseään kohtaan, että kuinka iso osa ongelmista johtuikaan siitä, että kävit itse hieman hitaalla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.12.25 18:29:47

Lähettäjäno ny 

Päivämäärä4.12.25 18:17:17

Lukion jättäminen kesken kalkkiviivoilla "kun ei olis varaa pitää juhlia" on jopa tämän palstan mittapuulla yksi tyhmimpiä asioita mitä olen ikinä lukenut. Tuntuu oudolta että tyyppi, joka oikeasti kuvittelee että lukio käydään pääasiassa niiden juhlien takia on edes sinnitellyt sinne viimeiselle luokalle asti?

Kannattaa muutenkin taaksepäin katsoessa olla ehkä vähän kriittisempi omaa itseään kohtaan, että kuinka iso osa ongelmista johtuikaan siitä, että kävit itse hieman hitaalla.

Tämä.

Ja onhan sinulla isä. Hän varmasti olisi ne yo-juhlat järkännyt.
Entäs isovanhemmat?

Mun äiti vihasi minua syntymästäni asti. Niinpä isä ja minä muutimme pois hänen ja pikkuveljieni luota, kun olin 3-v.

Hienosti pärjäsin, ja lukionkin kävin loppuun, ja muut koulut myös.

Päivämäärä:   4.12.25 18:40:57

Äiti hylkäsi uuden miehen takia, mutta näemmä isä hylkäsi myös, siitä vain ei mainita sanaakaan tarinassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.12.25 19:19:42

Että tällanen satu tänään, haluutko jouluapukassin vai mitä?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   4.12.25 19:24:03

Nyt sä olet aikuinen ja sun pitää oikeasti ottaa vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja elämästäsi, etenkin kun sulla jo niitä omia lapsia.
Nyt ei enää ole aika kantaa mukanaan tällaista lapsuuden kuormaa, olit silloin lapsi etkä ole noille tapahtuneille asioille ja silloiselle elämälle yhtään mitään.

Sinänsä äitisi on tavallaan vastuunsa kantanut siihen asti, kun olit 18 v vaikka et hänestä äitiä saanut, jollaisen olisit halunnut. En ole kyllä kovinkaan montaa lasta nähnyt, joka ehdottomasti on sitä mieltä että heidän vanhempansa on kaiken tehneet aivan oikein. Tarinasi ei edes oikeasti ole paha vaikka näitä lapsuuden traumoja ei oikein vertailla voi, kun jokaisella se oma paha kokemus on se elämänsä pahin kokemus.

Sä voit vain parantaa nyt omaa ja lastesi elämää, tekemällä asiat toisin ja elää arvojesi mukaista elämää.

Päivämäärä:   4.12.25 19:24:26

Ei tää tarina oikein lähde lentoon. Keksi parempi seuraavalla kerralla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.12.25 19:25:15

Lähettäjä. 

Päivämäärä4.12.25 18:40:57

Äiti hylkäsi uuden miehen takia, mutta näemmä isä hylkäsi myös, siitä vain ei mainita sanaakaan tarinassa?

Aloittajahan kirjoitti, että lukioaikana isä maksoi puolet hänen vuokrastaan. Siis isä ei hylännyt.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.12.25 19:28:45

Pitää vissiin mennä itkemään itseni uneen, kun en ole ikinä saanut valmistujaisjuhlia. Yhdestäkään kolmesta ammatistani. Ois vissiin pitänyt jättää opinnot kesken.

En nyt osta tätä tarinaa. Kukaan ei lopeta opintoja valmistumisen kynnyksellä siksi, ettei pidä juhlia. Ihan oikeasti.

Lähettäjä: Nojaa 
Päivämäärä:   4.12.25 20:46:44

"Lukion jättäminen kesken kalkkiviivoilla "kun ei olis varaa pitää juhlia" on jopa tämän palstan mittapuulla yksi tyhmimpiä asioita mitä olen ikinä lukenut. Tuntuu oudolta että tyyppi, joka oikeasti kuvittelee että lukio käydään pääasiassa niiden juhlien takia on edes sinnitellyt sinne viimeiselle luokalle asti?"

Jos kotona vanhemmmat tai vanhempi on epänormaaleja niin helposti nuorena ajattelee ihan mitä sattuu. Näin vajaa viisikymppisenä sitä ihmettelee itseään sen ikäisenä. Että miten helkkarin tyhmä ja hölmö siinä iässä oli kun ei kunnolla paimennettu.

Noissa menneissä ei kannata enää velloskella. En itse tuollaisen äidin kanssa kummemmin tekemisissä olisi. Se että hän oli aikoinaan huonohko äiti, olisi vielä jotenkin sulatettavssa - tapauksesta toki riippuen, mutta mikään tämän päivän oksennusämpärinä sinun ei tarvitse olla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.12.25 21:19:31

Mun lapsen juhlat on se että mennään vaikka pitsalle. Ei ole ketään ketä juhliin kutsua. Tuskin tuo traumatisoituu loppuiäksi.

Päivämäärä:   4.12.25 21:42:04

"Lähettäjä*

Päivämäärä4.12.25 19:25:15

Lähettäjä.

Päivämäärä4.12.25 18:40:57

Aloittajahan kirjoitti, että lukioaikana isä maksoi puolet hänen vuokrastaan. Siis isä ei hylännyt."

Missä isä oli muun ajan? Miksei isä halunnut auttaa juhlien pitämisessä? Miksei aloittaja voinut asua isän luona? Miksei isä ottanut mitään vastuuta lasten kasvattamiseata ja elatuksesta, jos äidistä ei ollut siihen?

Lähettäjä: Xn 
Päivämäärä:   4.12.25 21:54:45

Ei ehkä kannata noin kirjaimellisesti tulkita. Eiköhän tuo juhlat ole vähän kuin vertauskuva sille, että taakka kävi liian raskaaksi. Abivuosi on stressaava ja tukena soisi vanhempien olevan. Kontrasti muihin tulee esiin ehkä juhlien kautta.

Ei kannata ollanoin armoton muita kohtaan. Aloittajalle neuvoksi, että menneessä vellominen ei auta mitään. Katse tulevaisuuteen.

Lähettäjä: no ny 
Päivämäärä:   4.12.25 22:50:49

"Ei ehkä kannata noin kirjaimellisesti tulkita. Eiköhän tuo juhlat ole vähän kuin vertauskuva sille, että taakka kävi liian raskaaksi. Abivuosi on stressaava ja tukena soisi vanhempien olevan. Kontrasti muihin tulee esiin ehkä juhlien kautta."

Tällä palstalla ei ole mitään kirjainrajaa vaan aloitukseen saa ihan vapaasti kirjoittaa kaiken juuri niin kirjaimellisesti kuin se on. Jos kirjoitat tykkääväsi kaurapuurosta, uskomme että tykkäät kaurapuurosta. Jos kerrot että myöhästyit bussista, emme pidä sitä vertauskuvana sille että olisit halunnut taksin, mutta sinulla ei ollut varaa siihen, vaan ostamme sen että oikeasti myöhästyit bussista. Ja jos kirjoitat että lopetit lukion kolmannelta koska sinulla ei olisi ollut varaa pitää juhlia, niin sitten me uskomme että se oli juuri niin. Me kun emme katsos tunne aloittajaa emmekä sinua emmekä ketään muutakaan täällä, joten emme voi tietää millä aaltopituuksilla kukakin toimii ja kuinka järkeviä ratkaisuja tekee. Olemme täysin sen varassa, mitä he itse asioista kertovat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.