Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten tulla hiljaisen henkilön kanssa toimeen?

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   4.12.25 11:05:39

Ongelmani on useasti se että minun on "vaikea tulla toimeen" tosi hiljaisen ihmisen kanssa. Eniten harmaita hiuksia tuottaa henkilö joka on hiljainen, ei sano mitään mutta jos kysyy niin hän vastaa hyvin töksähtäen ja lyhyesti. Minulla on tälläinen henkilö eräässä projektissa ja tunnen oloni hänen seurassa tosi hankalaksi ja epämukavaksi. Jopa vähän pelkään häntä ja hänen reaktioita. Huomaan itse tulevani pidättyväiseksi ja hiljaiseksi hänen seurassa. En tarkoita että pitäisi hölötellä koko ajan jotakin, mutta piinaava hiljaisuus ja hankala tunnelma 8 h päivässä tämän kanssa on hirveää. Jospa hän pelkääkin minua? Jos näin on, toivon että hän pelkää minua yhtä paljon kuin minä häntä! :)

Olen itse puhelias, tykkään puheliaista ihmisistä, selkeistä toiminta ohjeista heti homman alkaessa puolin ja toisin. Tämä hiljainen ei sano mitään miten toimimme tai puhu mitään mistään, sitten saattaa keskellä päivää kysyä olen tehnyt homman X. No sittenhän minulle tulee hirveä kiire, kun tästä X asiasta ei ollut aluksi selkeästi sovittu. Nykyään ymmärrän kysyä teenkö homman X.

Miten voin kehittää itseäni??
Yhteistä meillä kahdella on vain ilma mitä hengitämme pakosta. Leppoisaa on ollut pari päivää kun hän on poissa ja olen tehnyt muiden kanssa hommia. Hommasta X on myös sovittu miten toimitaan etukäteen.

Tunnen oloni sujuvaksi monien ihmisten kanssa, kunhan he vaan puhuvat! En itsekään mitään jaskaa jaksa jauhaa, mutta peruskeskustelua projektista ja mitä siihen kuuluu, enkä töksähteleviä vastauksia tai nyrpeää naamaa. Minua ärsyttää ja huomaan itsekin muuttuvani hijaiseksi ja vaivaantuneeksi hänen seurassa, en tykkää :(

Olen katsonut peiliin, miettinyt onko vika yksin minussa?

Re: Miten tulla hiljaisen henkilön kanssa toimeen?

Lähettäjä: Mvzd 
Päivämäärä:   4.12.25 12:00:42

Ennenkaikkea, mitä hiljainen ihminen ajattelee/ kokee näissä tilanteissa?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.12.25 12:05:12

Mua ärsyttää nää niin paljon, että kysyn suoraan, onko joku vialla? Ja kerron myös sen, että koen itse kommunikoinnin puutteen epäkohteliaaksi sekä sen, että se on projekteissa aina riski jos tieto ei kulje. En edellytä mitään joutavaa hyvääpäivääkirvesvartta-jutustelua, mutta jos ei asiallisesti pysty töistä puhumaan niin ei ole mun kanssani oikeassa projektissa.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   4.12.25 12:33:07

Siis tuo ”oletko tehnyt asian x?” On sitä kommunikointia, eikö? Siihen voi hyvin vastata että ”en ole vielä tehnyt”

Ongelma on siinä että sosiaalisesti haasteelliseksi ihmiselle muutos on tosi hankala. Hänelle voi ihan yksinkertaisesti olla vaikea keksiä, mitä pitäisi sanoa tai ei tajua että joku ei olekaan itsestään selvä vaan pitää erikseen sopia.

Ja jos aloittaja sinä et itse myöskään nostanut työjärjestystä esiin niin et kai voi syyttää toista siitä että hän tekee samoin? Hän kuitenkin sinulle vastaa jos kysyt? Vastaako kuitenkin sen asiaan liittyvän asian? Vai eikö siis kerro sinulle lainkaan asioita vaikka kysyt?

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   4.12.25 12:53:53

Ootteko käynyt mitään "tiimiytymiskeskustelua" kun aloititte projektin? Itselleni olisi myös haastavaa tehdä kuvatun kaltaisen kanssa töitä. Vähintään joku aloituskeskustelu, että molemmat ovat vähän kartalla miten toinen ajattelee niin toimintaperiaatteista ja itse projektista. Eikö tuollainen kommunikoinnin puute näy yhtään työn tuloksessa?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.12.25 12:57:36

Onko tässä nyt vikana tosiaan se, ettei teillä ole mitään kommunikaatiota vai se, että toinen ei jutustele mukavia töitä tehdessä? Saatteko te työt sovittua, ja onko se sen toisen vastuulla että sinä tiedät, mitä hommia sinun pitää tehdä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.12.25 13:04:33

Hiljaisuus ei ole piinaavaa vaan rentouttavaa! Hölötys on rasittavaa. Työasiat pitää saada sovittua, muuten työkaverisi ei vaan välitä jutella.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   4.12.25 13:12:49

Kysy, voidaanko käydä työnjako läpi, kun se auttaisi sinun työskentelyäsi. Hiljainen, itseohjautuva varmasti auttaa sinua työssäsi, kunhan hoidat työsi, eikö sitä pidä useasti kerrata. Ehkä oket huidellut kaikkea muuta höpltellessäsi ja hiljaisella on jo huoli työn valmistumisesta. Kumpi homman x teki?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   4.12.25 13:25:53

Otat heti päivän aluksi vetovastuun ja sovitte, miten hommat hoidatte. Sitten vaikka kuulokkeet korviin, jos työ sen sallii, niin ei tarvitse kärsiä kiusallisesta hiljaisuudesta.

Meitä on moneen junaan. Yksi puhuu, toinen on hiljaa. Toinen kärsii hiljaisuudesta ja toinen hölötyksestä. Pääasia, että kommunikoitte työn hoitoon tarvittavat asiat.

Päivämäärä:   4.12.25 13:31:15

Itse työskentelen mielummin hiljaa. Jos toinen höpöttää kokoajan, niin vastailen toki alkuun, sitten jos menee hermo jatkuvaan puhumiseen, niin lyhennän omia vastauksia toivoen että keskustelu ei jatku tai sanon vain suoraan, että keskitytään työhön.

Toiaeen kysymykseen; en koe hiljaisuutta minään, ehkä enempikin hyvänä asiana. Avaan kyllä itse suuni, jos koen että hiljaisuus on jotenkin kiusallista/epämielyttävää, mutta harvoin on. Esimerkiksi autossa istuessa koitan keksiä jutun aihetta, mutta työmoodissa ollessani olen mielummin hiljaa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.12.25 13:34:39

Käykää työpäivän aluksi selkeästi läpi työnjako ja työtehtävät, sen jälkeen annat kaverille työskentelyrauhan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.12.25 13:36:33

No pnhan se nyt raskasta että joka tiedon joutuu nyhtämään pideillä eikä oma-aloitteisuutta löydy keskusteluun. Projekteissa juuri omien ajatusten tuominen esille, asioden kyseenalaistaminen ja pallottelu on se koko ryhmässä tehtävien projektien tärkeimpiä osioita. Herätellä keskustelua, jotta päästää parempaan lopputulokseen. Jos joku vastaa kyllä/ ei niin ei kyllä kovin tehokas projektin jäsen ole. Pitää olla valmis kertomaan enemmän kuin yhdellä sanalla.
Mä en jaksa tollasia ihmisiä, miksi edes olla ihmisten seurassa jos ei ota kontaktia

Lähettäjä: Vähäpuheinen 
Päivämäärä:   4.12.25 13:56:22

Mä olen melko hiljainen, etenkin isommassa porukassa. Puhun kyllä, jos mulla on jotain sanottavaa ja tunnen että mulla on jotain annettavaa keskusteluun, ja vastaan kun kysytään, mutta en ala tappelemaan puheenvuorosta, puhumaan muiden päälle ym. epäkohteliasta.

Nykyinen tiiminvetäjä antaa mun esihenkilölle aina palautetta siitä, että en ota osaa keskusteluihin. Pitää olla rohkea ja puhua. Tiimissä myös muita kaltaisiani ja tiimin palavereissa tiiminvetäjä aina sanoo, että pitää rohkeasti puhua. Musta toi rohkeuden hokeminen on jotenkin tympeää. Ihan kun kaikki olisivat peloissaan eivätkä sen takia uskalla puhua. Ei siihen puhumiseen mitään rohkeutta tarvita vaan sen että on jotain sanottavaa ja ennen kaikkea annetaan tilaa puhua. Tuo tiiminvetäjä on itse oikea papupata joka hölöttää koko ajan. Tekee niinkin että kysyy joltain jotain mutta jatkaa omaa monologiaan ilman että keskeyttäisi edes sen verran että toinen ehtii vastata. Jos jotain haluaisi sanoa niin pitäisi aina alkaa huutaa päälle ja keskeyttää monologi.

Aloittajalla ei varmaan ole noin räikeä tilanne mutta usein hiljaisiin toimii se että oikeasti kuuntelee heitä silloin kun he puhuvat. Toki voi joutua kysymään jotain jotta saa hiljaisen puhumaan, mutta sitten kun hiljainen puhuu niin kuuntelee.

Päivämäärä:   4.12.25 14:27:58

"Nykyinen tiiminvetäjä antaa mun esihenkilölle aina palautetta siitä, että en ota osaa keskusteluihin. Pitää olla rohkea ja puhua. Tiimissä myös muita kaltaisiani ja tiimin palavereissa tiiminvetäjä aina sanoo, että pitää rohkeasti puhua. Musta toi rohkeuden hokeminen on jotenkin tympeää. Ihan kun kaikki olisivat peloissaan eivätkä sen takia uskalla puhua. Ei siihen puhumiseen mitään rohkeutta tarvita vaan sen että on jotain sanottavaa ja ennen kaikkea annetaan tilaa puhua."

Meillä oli myös tällainen esihenkilö joka kaikissa palavereissa aina sanoi mm., että kukaan ei uskalla sieltä linjoilta sanoa mitään, kukaan ei uskalla kommentoida mitään, kaikki on liian arkoja avaamaan mikkiä, olkaa vain rohkeita ja sanokaa jne. Joo on tylsä käydä yksinpuhelua, mutta jos ei ole kommentoitavaa, niin ei sitä viitsi puhua mistään asian vierestäkään ihan vain puhuakseen jotain. Ärsyttävää!

Päivämäärä:   4.12.25 14:39:37

Kyllä vika on sinussa, koska sinä ajattelet vain itseäsi ja mikä sinulle on mukavaa. Kannattaa sivistää itseään lukemalla introverteistä niin ymmärtää hiljaisuutta. Minä esim teen töitä parhaiten yksin ja hiljaisessa tilassa. Kun minut istutetaan jonkun hölöttäjän kanssa samaan toimistoon ja pakotetaan olemaan sosiaalinen niin työtehoni laskee varmaan puolella. Kaikissa tapaamisissa osallistun ja keskustelen kaikki työhön liittyvät asiat, mutta en puhu yksityiselämästäni töissä ja vihaan yli kaiken ihmisiä jotka yrittävät näitä asioita väkisin tonkia.

Se että töissä haluaa tehdä töitä eikä höpöttää ylimääräisiä pitäisi olla täysin ok eikä mikään ongelma. Asiakaspalvelussa on pakko puhua mutta muissa töissä ei pitäisi olla.

Jos sinusta hiljaisuus on niin epämukavaa niin voit kysyä, että hei mikä on sinulle sopiva työtapa ja häiritseekö jos minä välillä kyselen/puhun jne. Tämä vastaus saattaa arvartaa maailmankuvaa. Jotkut ihmiset ärsyyntyvät kun kyselyt keskeyttävät sen oman syvän keskittymisen joka saattaa palautua vasta 20 minuutin päästä.Ehkä kannattaa istua eri toimistossa tmv jos et pysty antamaan muille tilaa.

Lähettäjä: iri 
Päivämäärä:   4.12.25 14:43:11

Miten ihmeessä täällä on viime aikoina ollut näin monta aloitusta siitä, miten töissä ei tulla toimeen jonkun ei-kailottajan kanssa. Ei kestetä mutismia, puhevikoja ja hiljaisuutta.

Mitä jos tulette pois sieltä mukavuusalueeltanne ja opettelette tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa niin, ettei se enää ole teille ongelma?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.12.25 17:35:53

., aloittajan ongelma oli nimenomaan se ettei edes työasioista voi keskustella. On ok olla hiljainen, mutta sitten ei ehkä kannata hakeutua töihin, jossa tehdään ryhmässä projekteja.

Päivämäärä:   4.12.25 19:02:50

Aloittaja tekee työkaverin kanssa tehtävän jaon heti aamulla tai vaikka joka päivälle niin että molemmilla on omat vastuu alueet että hommat tulee tehtyä ja sitten vaikka lyötte kalenteriin 10 minuutin kahvi keskustelun joka päivälle, jossa käytte läpi ne juoksevat työasiat.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.25 19:29:48

Mä oon hiljainen, tai siis vain ujo. Hitaasti lämpeevä. Mutta yleensä tuun juttuun ihmisen kans joka on mua sosiaalisempi. Mutta olen myös herkkä aistiin sen jos mua pidetään jotenkin outona, huonompana ihmisenä niin se kyllä näkyy sit siinä että on entistä enemmän varautunut ja sulkeutuu kuoreen. Meitä kun on erilaisia, kun hyväksytään kaikki sellasena kuin on ilman ennakkoluuloja niin pääsee pitkälle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.12.25 19:44:23

Kaikki eivät ole suulaita ja puhumassa kokoajan. Puhuu silloin kun on asiaa ja vadtaa juuri sen verran kuin näkee tarpeelliseksi.
Sopikaa päivän aluksi työnjako

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   4.12.25 20:17:42

"Aloittaja tekee työkaverin kanssa tehtävän jaon heti aamulla tai vaikka joka päivälle niin että molemmilla on omat vastuu alueet että hommat tulee tehtyä ja sitten vaikka lyötte kalenteriin 10 minuutin kahvi keskustelun joka päivälle, jossa käytte läpi ne juoksevat työasiat."

Joku tällainen, yllä oli vastaavia ohjeita. Työkaveria ei kiinnosta jutustelu joten luovi sen mukaan. Pelisilmää voi rakentaa itsekin. Kai se puhumaton oli puhumaton heti alkuunsakin joten pystyi tekemään johtopäätöksen että tämä nyt on tämmöinen persoona. Omaan makuun on turha niitä yrittää muokata, ajattele ainoastaan että miten se duuni hoituu sellaisen kanssa.

Jäsentele hommat ensin omassa päässäsi ajatellen sitä toisen osapuolen toimintatapaa ja sitten käyt läpi että miten tehdään. Sitten teette hommat ja löpiset juttujasi muiden puheliaiden kanssa. Kyllä se siitä.

Lähettäjä: Vikke 
Päivämäärä:   4.12.25 20:51:02

Kuten edellä on jo moni todennut, sellaiset asiat kuin tiimin työn johtaminen ja ihmisten välinen yhteistyö ei tapahdu itsestään, vaan niihin tulee panostaa aina ensin. Lisäksi johtajuutta on monenlaista, ja jotta hommat sujuu kaikki tarpeellinen olisi osattava ottaa huomioon. Ilmeisesti ainakaan aloittajan tehtäviin tai osaaminesern ei edelliset kuulu. Kenen tai keiden tehtäviin eri asioiden johtaminen ja vastuu seurannasta kuuluu? Millaiset toimintatavat teillä on työtehtävien hoitoon? Onko niitä edes? Ovatko ne riittävän kattavat?

Yksilöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ei useimmiten ole ongelma, vaan edelliset. Ei ole järkevää alkaa ekana ajattelemaan työkaverin mahdollisia vikoja.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   5.12.25 08:46:22

Johtaminen ja tekemisen ohjeistus ja alkusuunnittelu kuuluisi hänelle ja hän ei ole sitä tehnyt, siksi päivänkulku jää epäselväksi. Hänen kuuluisi opastaa minua, eikä minun häntä miten toimimme. Hän on näyttänyt miten hän toimii mutta ei ole puhunut mitään. Otan itse helposti johtajan aseman monessakin paikassa jos tarvitsee, mutta tässä asiassa en koe sen olevan minun asemani, vaan tämä hiljainen on johtaja.

"Omaan makuun on turha niitä yrittää muokata, ajattele ainoastaan että miten se duuni hoituu sellaisen kanssa. "
-näin olen ajatellut, teen hommat ja hän hyväksyy ne ja piste. kysyn jos on kysyttävää, eikä muuta. olemme päivän hiljaa.

Ja hommasta X, sanoin että en ole vielä tehnyt, otin sen homman ja tein sen.
olisin kokenut että hän olisi jo aamulla sanonut että se kuuluu minulle. ei sanonut vaan kysyi myöhään olenko sen tehnyt. itse oletin että hän on sen homman ottanut itselleen kun ei minulle aluksi sanonut että ota sinä se.

Ja hänen hommaan kuuluu sanoa mikä on minun osioni, mutta hänelle tuntuu sopivan että teen kaiken ja hänenkin hommat, vaikka hän ei siihen mitenkään ohjeista eikä sano mitään. Eli mun pitäisi olla selvännäkijä mitä hän haluaa tai kysyä: mihin hän sitten vastaa tökerösti. Selvä kommunikointi ongelma meillä on, mitä en koe olevan muiden kanssa jotka ovat helpommin lähestyttäviä ihmisiä.
Tämä projekti loppuu kuukauden päästä ja se oli sitten siinä, tämä menee nyt tältä osin näin, ollaan hiljaa ja hoidan vaan oman osuuteni minkä luulen sen olevan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.25 09:38:02

Oisko autisti? Autisteilla on ongelmia kommunikoinnissa ja ne olettaa että ihmiset osaa lukea ajatuksia. Eräs kaverini on tällainen. Välillä tekee mieli repiä hiustukkoja päästä kun a. Ei ilmaise itsenään tai halujaan. B. Ei pidä ajantasalla, vaan olettaa että ihmiset ymmärtää hänen liikkeitään ilmankin c. Vastaa järkyttävällä viiveellä ja viime tipassa. Esim. Jos sovitaan jotai porukalla yhteistä tekemistä niin ei saa saanottua mielipidettään, ota kantaa mihinkään, mutta silti saattaa narista päätöksistä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.