Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parhaat syömiset maidottomalle?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.12.25 15:14:01

Meillä lapselle napsahti maitoallergia ja oon ihan pihalla. Ruoista ehkä vielä just selviän, mutta aamupalat, iltapalat ja välipalat jne ihan kaikki. Lapsi tykännyt kauheasti jugurteista ja esim raejuustosta ni ollaan yritetty tarjoilla noita vegaanimalleja, ni on kyllä hirveitä.
Kyseessä 2v lapsi.

Re: Parhaat syömiset maidottomalle?

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   3.12.25 15:21:39

Meillä 6v ja 3v maidottomat lapset. Ne jogurtit (kaura,soijapohjaiset) on mielestäni ihan kamalaa prosessoitua kamaa.. mut esikoinen tykkää ja saa yhden tai kaksi pientä purkillista viikossa. Aamupalalla syödään puuroa, johon lisätään mustikoita, vadelmia ja banaania ja hieman mustikkakeittoa. Leivän päällä levitteenä maistuu parhaiten Keiju Valkea ja Eleplantin levitteet. Nekään ei terveellisiä, mut minkäs teet, olivat oppineet syömään leivän levitteellä. Kokeiltiin hummukseen totuttaa, mut ei onnistunut. Leivän päällä kalkkunaleikettä ja kasviksia. Välipaloilla hedelmäsmoothieta, taateleita, maissikakkuja, cashewpähkinöitä. Ruuan laitossa ruokakerma korvattu oddlygoodin kaurakermalla. Tsemppiä, aika monesti maitoallergia lapsilla väistyy iän karttuessa, niin voi olla ettei tilanne kestä ikuisesti

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   3.12.25 15:27:24

Meillä suuri herkku on keitetty riisi ja siihen sekoitettu ananasmurska tai päärynäsose.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.12.25 15:33:30

Munakasmuffinit on helppoja ja hyviä, täytteitä voi varioida pitkälti.

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   3.12.25 15:33:44

Maitoallergia ei enää onneksi ole niin vaikea, kun korvaavia tuotteita on tullut valtavasti. Jäätelöt on vielä suurimmaksi osaksi ylihintaista shaibaa, mutta niitä ei tarvitse onneksi jatkuvasti syödä.

Paras jogurtti ja ainoastaan ainoa, jota itse pystyn syömään, on Alpron turkkilainen soijajogurtti, ne ovat todella hyviä. Oletteko kokeilleet muroja esim. mantelimaidon kanssa?

Ruokakermoja ja kermaviilejä on erilaisia kasvipohjaisina, ei ongelmaa. Raejuustoa en syönyt ennen muutenkaan, ei kai kukaan sitä kaipaa... Maidottomat juustot on mitä on, leivän päällä käytän levitteen ja leikkeleen lisäksi yleensä kurkkua.

Päivämäärä:   3.12.25 15:38:52

Minä ostin nyt floraa, lapsi tottunut oivariiniin niin ei oikein maistunut, mutta pitää keijua kokeilla ensi kerralla.
Kaura ruokakermaa laitoin kastikkeeseen, toimi ihan ok siinä.
Ihan pelkkää kauramaitoa tarjosin ruokajuomana, ei maistunut. Mantelimaitoa ei olla vielä keritty testaamaan.

Munakasmuffinssit otankin testiin, lapsi tykkää kanamunasta muutenkin

Päivämäärä:   3.12.25 15:43:39

Lapsen ei ole mitään tarvetta juoda maitoa eli ruokajuomaksi käy kyllä ihan vesi.

Päivämäärä:   3.12.25 15:47:40

Joo eipä tuo juoma nyt ongelma olekaan, mutta oli lähinnä siihen että onko kokeillut mantelimaitoa murojen kanssa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.12.25 15:48:29

Flora on varmaan hirvein maidoton levite. Annan äänen eleplantille.

Päivämäärä:   3.12.25 15:49:33

Me käytetään Keijun maidotonta margariinia, en maistanut Eleplantissa hyötyö hintaeroon.

Lähettäjä: tohveli 
Päivämäärä:   3.12.25 16:14:40

Olen kohta 40-vuotias ja ikäni ollut allergian vuoksi maidoton. Myös toinen lapsistani on allerginen maidolle.
Nykyisin maidottomana on saatavissa vaikka mitä. Ei tarvitse mennä kuin reilu 10 vuotta taaksepäin, niin maidottomia vaihtoehtoja ei hirveästi ollut eikä ihmiset ymmärtänyt maidotonta ruokavaliota. Joka paikassa tuputettiin laktoositonta ja oltiin ihmeissään, kun se ei kelpaa.

Näistä uusista maidottomista "korvikkeista" tykkään itse Alpron greek style - jogurteista. Muutenkin soijapohjaiset on ihan ok. Kaurapohjaisista maistuu, jotenkin ikävästi se kaura läpi. Margariineista Keiju on mielestäni paras.

Muutoin suosittelen etsimään aamupala vaihtoehdoiksi luontaisesti maidottomia. Esim. kiisselit, vispipuuro, puurot yleensäkin joko veteen tai soijamaitoon tehtynä. Hedelmät ja marjat joko sellaisenaan tai esim. puurossa tai smoothiessa. Meillä yleinen aamupala on joku puuro, johon päälle marjoja ja pähkinöitä. Smoothiet tehdään yleensä soijamaitoon tai soijajogurttiin ja mukaan paljon ihania hedelmiä tai vihanneksia sekä esim. pellavansiemenrouhetta. Leivät päällysteenä salaatti, kurkku, tomaatti ja paprika maistuu meillä kaikille. Leikkeleistä meillä oikeastaan tykkää vain mies, joten harvoin ostetaan niitä. Ja ruokajuomana meillä kaikki juo vettä.

Leivontaan löytyy nykyisin kans aivan ihania ohjeita, kun hakee tyyliin "vegaaninen pulla". Aiemmin maidottomia leivontaohjeitakin oli vaikea löytää ja itse sai soveltaa.

Päivämäärä:   3.12.25 16:16:13

Ajatusvirhe: ei laiteta smoothieen vihanneksia, mutta marjoja siitäkin edestä :)

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   3.12.25 20:38:34

Meillä lapsi ollut maitoallerginen ja vaikka käyttänyt soijajuomaa ja jogurtteja niin lämpimissä ruoissa soijatuotteista ei tykännyt enkä minäkään. Itse käyttänyt puuroissa, kanakastikkeissa yms. Sitten kaurajuomaa/kaurakermaa. Tämä itsellekin uponnut enkä maista isompaa eroa maitoon ja kermaan eli suosittelen kauratuotteita kuumentamiseen, jos veteen ei halua tehdä. Toki kookosmaito esim. Kanakastikkeessa kaurakerman kera toimii, jos kookoksen mausta tykkää.

Margariineista meillä käytetty keijua.

Välipalaksi sitten myös suosittelisin ihan noita luontaisesti maidottomia vaihtoehtoja kuten erilaisia leipiä, smoothieta, pilttejä, hedelmiä, paistettua tai keitettyä munaa.

Munakkaita, lettuja, pannaria yms. Voi tehdä korvaavilla tuotteilla. Pakastealtaasta löytyy riisipiirakoita yms. Myös maidottomina tai itse voi maidottomasta lehtitaikinasta tehdä kinkkuhyrriä, nakkipiiloja yms. Suosittelen tutustumaan pakaste altaiden valikoimaan.

Lähettäjä: Aut 
Päivämäärä:   3.12.25 21:08:52

Katso fb, siellä ryhmä maidottomille, maidottoman hyvää nimeltään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.25 21:58:40

" ni ollaan yritetty tarjoilla noita vegaanimalleja, ni on kyllä hirveitä."

Osa on, varsinkin Valion. Moni epäilee, että Valion (Oddlygood) maitopropaganda menee niin pitkälle, että tekevät tarkoituksella niin hirvittäviä vegaanituotteita ettei kukaan niitä halua syödä. Varsinkin juustot.

Alprolla on hyvät jogurtit, löytyy isompaa ja pienempää, löytyy suklaista proteiinivanukasta ja kerrosjogurttia.ä

Leivän päälle sinistä keijua tai Eleplant-levitettä. Eleplantista on kaksi versiota, levite ja "voi", voi käyttää ihan kuten voita ja makukin on vastaava.

https://www.vegaanituotteet.net/ Täältä löytyy listaus vegaanituotteista, näistä osa voi olla merkinnällä "saattaa sisältää maitoa".

Päivämäärä:   3.12.25 22:02:45

"Osa on, varsinkin Valion. Moni epäilee, että Valion (Oddlygood) maitopropaganda menee niin pitkälle, että tekevät tarkoituksella niin hirvittäviä vegaanituotteita ettei kukaan niitä halua syödä. Varsinkin juustot."

Tätä en ymmärrä, siis esim. noita Oddlygoodin jogurtteja. Kauheita limaisia litkuja, ei mitään tekemistä jogurtin kanssa. Onko siellä tuotekehityksessä ihmisiä, jotka eivät ole ikinä syöneet jogurttia vai miksi tuollaisia päästetään myyntiin?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.12.25 22:21:32

Kannattaa kokeilla eri jugurtteja. Osa on tosi kummallisia, sellaisia limaisia, mutta osa taas (minusta) oikein hyviä. Varsinkin Alpron tuotteet on kivoja. Kaurajugurteista en ole koskaan innostunut, niissä vähän jännä sivumaku.

Ennen kaikkea näissä "maidon korvikkeissa" (kuten tietysti kaikessa) kannattaa muistaa se, että asenne vaikuttaa ihan hirveästi. Lasten kohdalla sillä vanhempien asenteella on valtava merkitys. Jos asenne on jo valmiiksi se, että odotetaan täysin maidon makuista tuotetta ja suhtaudutaan vähän epäilevästi ja nyrpistellen jo lähtökohtaisesti, onko mikään ihme että tuote maistuu pahalta. Ja lapsi muuten kuulee vaikka vanhemmat luulevat puhuvansa vain keskenään. Lapsi myös näkee vanhempien ilmeet. Ja sitten jos vielä yksi tuote ei maistukaan kovin hyvältä, kaiken muun kokeilu on entistä negatiivisempaa. Kannattaa siis muistaa avoin mieli ja positiivinen ruokapuhe.

jos lähtee sillä asenteella, että on hauskaa kokeilla erilaisia tuotteita, sieltä voi oikeasti löytyä maistuviakin. Ja tottuminenkin vie aikaa, ei kannata hylätä tuotetta jos eka lusikallinen maistuu vähän oudolta.

Itse olin monta vuotta vegaanina ja voin sanoa että kun palasin syömään maitotuotteita, ne maistui ensin tosi oudolle. Olin syönyt paljon mm. Alpron jugurtteja ja sen jälkeen kaikki maitopohjaiset jugurtit maistui jotenkin eltaantuneelle ja tunkkaiselle. Mutta sitten sitä taas tottui ja nykyään syön enemmän maitopohjaisia tuotteita. Ihan sama se on toisin päin.

--

Sitten vielä muita ehdotuksia. Leivän päällä kannattaa opetella syömään kasviksia. Ei ole pakko olla aina just juustoa. Toki sitten on leikkeleet yms. ja kananmuna.

Myslejä ja muroja voi syödä myös esim. hedelmäsoseen kanssa. Itse käytän paljon Bonnen hedelmäsoseita (ja halpismerkkien vastaavia).

Päivämäärä:   4.12.25 09:46:03

Minun tarvitsee tuota keijua kokeilla. Floran kanssa ei leipä maistu. Tänään kyllä voitelin leivän maksamakkaralla ja kelpasi hyvin, en muista onko tämä lapsi syönyt maksamakkaraa koskaan. Puuron tein ja laitoin sekaan floraa ja kauramaitoa, ei kelvannut. Tosin ei edes maistanut.

Tämä kyseinen lapsi on tykännyt sokerittomista jugurteista ja on muutenkin makean kanssa aika nirso, esim jäätelöä ei syö ollenkaan. Ni ainakin noi kaurapohjaiset jugurtit (elovena ja aito) mitä ollaan nyt kokeiltu niin ovat tosi makeita. Onko joku jossa olisi edes vähän sellaista maitojugurtin hapokkuutta? Minusta esim alpron vanukas oli tosi hyvää, mutta tällä lapsella tosiaan ei oikein noi makeat maistu.

tutustuinkin jo vähän tuohon facebookin ryhmään ja aika moni kehui nimenomaan oddlygoodin tuotteita, niin hämmästyin nyt vähän kun täällä oltiin sitä mieltä että ne nimenomaan tosi huonoja.

Päivämäärä:   4.12.25 10:02:37

Jos lapsi tykkää leivän päällä maksamakkarasta niin kokeileppa myös hummusta. Meillä toinen lapsista (ei maitoallergikko) on ihastunut siihen.

Meillä kokeillaan uusia ruokia ja markkinoille tulevia tuotteita mielellään. Suurin osa on sellaisia, jotka eivät jää ostoslistalle, mutta välillä löytyy myös uusia suosikkeja. Näistä maidottomista vaihtoehdoista osa on jäänyt pysyvästi myös meidän perheen maitoa syövien ruokalistalle. Kuten juurikin hummus ja nuo Alpron greek style jogurtit. Lasten kanssa olen huomannut, että on todella tärkeää, että koko perhe kokeilee, eikä vain se maidoton lapsi.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   4.12.25 10:49:58

Jäätelö:
4 pakastettua banaania
4-5 taatelia
1-2dl kookosmaitoa
Pari lusikallista kaakaojauhetta
Tummasuklaapaloja
(Pakastemarjoja)
Tehosekoittimeen, syödään mumskis, mumskis.

Päivämäärä:   4.12.25 10:58:12

Maidosta tykkään alpron Light soijasta ja mantelimaidoista menee alpro ja s-ryhmän halpismerkki. Kaikki kauramaidot maistuu mielestäni kauhealle.

Jugurtteja ja vanukkaita on paljon ja jokaisen makunystyrät on henkilökohtaiset. Itse tykkään kaurapohjaisista eniten.

Ainolta on tullut kaurajäätelöä. Vielä en ole ehtinyt testaamaan. Tähän mennessä pingiivini kaurajäätelö on ollut ihan hyvää. Mieskin on tykännyt siitä.

Kaurapohjaisia ruokakermoja on huru mycket ja ovat todella hyviä. Mieheni on maitotilan poikia ja on oppinut minun kautta tykkäämään enemmän näistä kuin maitopohjaisista.

Vegaaneille kiitos että maidottomia tuotteita on paljon. Pelasti mun elämän yli 10 vuotta sitten kun maitoallergia pamahti elämään urtikarian kyljessä.

Päivämäärä:   4.12.25 11:08:24

Yhdellä työpaikalla oli vegaanista juustoa. Oli mielestäni hyvää ja raikasta kun kokeilin. Mutta mulla maha kestää höylättävät juustot vielä näissä pienissä määrissä mitä joskus käytän niin vielä ei ole ollut tarvetta niihin siirtyä. Sulatejuustoja en kestä mitenkään enää.

Päivämäärä:   4.12.25 11:59:00

Maustamattomista kokeilisin alla olevia. Tuota havregurttia on litran purkissa mutta on eri tavaraa. Tuo pikkupurkki on eri paikassa kun muut jogurtit, siellä missä turkkilaiset jogurtit maitokaapissa on.
Alpro ei mene minulla paljaaltaan, mutta myslin kanssa menee.

Tee se puuro veteen.

Https://www.vegaanituotteet.net/products/1832/fi/oatly-havregurt-turkkilainen-500g
https://www.vegaanituotteet.net/products/691/fi/alpro-greek-style-no-sugars

Päivämäärä:   4.12.25 12:25:07

Teenkin siis puuron veteen, mutta lapsi tottunut syömään puuron maidolla niin sen takia kokeilin kauramaitoa siihen. Mutta ei ollut tosiaan toimiva keino.

Tuo jogurtti onkin sillai hankala kun ei saisi olla maustamaton, mutta ei makeakaan :D

Päivämäärä:   4.12.25 13:02:12

Jos lapsi on tykästynyt juurikin siihen maidon makuun puuron kanssa niin voi olla vaikea ainakin heti alkuun saada lapsi syömään puuroa esim. kauramaidon kanssa. Maku on aivan erilainen. Toki kannattaa kokeilla olisiko mantelimaito tai soijamaito enemmän lapsen makuun. Jos ei, niin jätä "maito" suosiolla pois puurosta ja kokeile josko lapsi tykkäisi puurosta kiisselin kera tai ihan vain marjojen.

Lähettäjä: Elovena 
Päivämäärä:   4.12.25 14:44:18

Kannattaa tosiaan avoimesti kokeilla kaikkea. Täällä ihmeen moni olettaa, että kaikilla on sama maku.

"Raejuustoa en syönyt ennen muutenkaan, ei kai kukaan sitä kaipaa..." Siis jos minä en syö, ei kukaan muukaan halua? No, raejuusto ei ehkä ole se kaikkein tärkein ruoka-aines, mutta tämä asenne kummastuttaa.

Kauramaitotuotteistakin voi myös tykätä, kun täällä "tuputetaan" soijamaitoa ja soijajogurttia. Ei niissäkään vikaa ole varsinkaan, jos lapsi niistä tykkää, mutta miksi tyrmätä joku tuote vain siksi, jos joku nettikirjoittelija ei itse siitä tykkää?

Taidan olla vähän erilainen kuin moni muu täällä, pidän nimittäin kauramaidon mausta. En ole allerginen tai intolerantikko enkä millään dieetillä (= ruokavalio), vaan voin käyttää maitoa ja mitä tahansa ruoka-ainetta. Olen silti vaihtanut luomumaidon Elovena-kauramaitoon – aivan puhtaasti maun takia. Kaurapuuroon teen puoliksi veteen, puoliksi kauramaitoon.

Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että Floraa pahempaa levitettä ei ole koskaan keksitty. Itse syön Oivariinia, mutta jos olisi pakko vaihtaa se margariiniin, niin Floraan en koskisi pitkällä tikullakaan. Keiju taitaa olla ihan ok.

Rohkeasti kokeilemaan ja kuten joku sanoi, asenne on myös tosi tärkeä. Ei kannata itse nyrpistellä nenää ja etukäteen tuomita mitään pahanmakuiseksi.

Päivämäärä:   4.12.25 18:07:57

Meillä soija- ja kaurakermat ei uppua mutta mantelimaito ja kookoskerma ovat hyviä ja monikäyttöisiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.