Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten paljon oikein kuuluu liikkua arjessa?

Lähettäjä: Greda 
Päivämäärä:   3.12.25 10:05:19

Eli mun ongelma on se, että vihaan liikuntaa. Siis oikeasti vihaan, enkä saa siitä mitään hyvää oloa irti. Käyn rutiininomaisesti joka päivä paitsi sunnuntaisin tekemässä tosi pienen aamulenkin, joka kattaa reilunkilometrin hölkän kuntoportaiden luokse, kolmeen kertaan portaiden juoksun ja samaisen reikun kilsan hölkän takaisin kotiin, thats it. Olen kokenut, että ns velvollisuus hoidettu jo ennen kuin aurinko nousee ja illan saa keskittyä rakkaaseen harrastukseen, joka taas ei ole liikunnallinen vaan taiteellinen. Mutta onko sittenkään? Venyttelystä kyllä tykkään ja sitä harrastan iltaisin kotona, mutta se nyt ei liikuntaa ole toki. Hyötyliikunnaksi laskettakoon vaikka lisäksi reilun 1km / suunta kävelty työmatka. Mulla ei ole terveysongelmia tms syitä olla liikkumatta enempää, mutta ihan rehellisesti vapaa-ajalla teen mielummin monia muita asioita. Esim kuntosali on paikka joka ei kutsu minua ajatuksena tippaakaan.
Mutta asia on alkanut mietityttää kovasti, koska siskoni on ottanut nyt asiakseen piinata minua oikein urakalla siitä, että liikun ihan liian vähän, saan irvailua asiasta jatkuvasti. Ja varsinkin siitä, että en käy salilla. Kommenttien myötä olen alkanut kokea asiasta huonoa omatuntoa ja alkanut murehtia, että olenko minä tosiaan ihan vaan ”laiska sohvaperuna”? Pitääkö jokaisen hyvän ihmisen oikeasti käydä salilla? Harrastatko kaikki muut arjessa paljon liikuntaa ja olenko minä epäonnistuja tässä asiassa? Elänkö minä aivan väärin, kun en liiku tämän enempää?
Mietteitä, pohdintaa ehkä vertaistukea kaipailisin.

Re: Miten paljon oikein kuuluu liikkua arjessa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.25 10:09:36

Millaista työtä teet? Mielestäni liikut kyllä ihan tarpeeksi mutta jos istumista onkin koko loppu päivä niin sitten kyllä hyötyisit kevyestä lisä liikunnasta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.12.25 10:11:05

No ihan varmasti ”kaikki muut” eivät käy salilla. Mutta kyllähän lihaskunnosta on hyvä huolehtia ja sali nyt vaan on ylivoimainen paikka siihen. Kuulostat kyllä kovin epävarmalta, onko sulla kova tarve miellyttää siskoasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.25 10:13:10

Liikuntasuositus THL:n sivuilta:

Liikunnan terveyshyötyjen saavuttamiseksi aikuisten (18–65-vuotiaat) tulisi harrastaa viikossa

kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa vähintään 2 h 30 min tai vaihtoehtoisesti raskasta kestävyysliikuntaa vähintään 1 h 15 min
lihaskuntoa ja liikehallintaa ylläpitävää liikuntaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Eli lihaskuntoa suositellaan viikottain pari kertaa. Ihmisen ikääntyessä lihaskunto vähenee kaikilla. Mitä ylempää lähdetään, sen parempi ja treenaaminen jarruttaa vähenemistä. Itse motivoidun sillä, että "voima lihaksissa erottaa kävelevän ihmisen sängyssä makaavasta ihmisestä". Tämän sanoi 100 vuotta täyttäänyt sukulaiseni, joka pääsee vielä itse ponnistamaan sängystä ylös ja liikkumaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.12.25 10:15:16

Kyllähän sinä jo liikut paljon enemmän, kuin monet muut :) Siskosi naljailu on asiatonta, mutta hän on ihan oikeassa siinä, että lihaskuntoharjoittelusta on tosi paljon hyötyä. Hyvä lihaskunto ehkäisee esimerkiksi selkävaivoja ja muita kremppoja sekä varmistaa sen, että jaksat tehä asioita vielä vanhanakin. Lihasmassaa nimittäin katoaa etenkin keski-iän jälkeen hyvin nopeasti, jos lihaksille ei anna lainkaan töitä.

Kotonakin voi toki tehdä lihaskuntoa, mutta kunnolliseksi vastukseksi ja nousujohteiseen treenaamiseen ei oikein riitä mitkään limupullot. Pitäisi siis investoida järkeviin painoihin, ja ne on yleensä aika kalliita. Siksi itse suosittelen salia - saat pienehköllä summalla käyttöösi paljon laitteita ja erilaisia painoja. Hyvä PT voisi auttaa pääsemään alkuun.

Minusta sali nimenomaan on motivoivaa, koska paremmat voimatasot näkyvät ihan arjessa ja istumatyökin on itselleni helpompaa, kun ei satu niskaan tai selkään. Jaksan yleisesti nyt paljon paremmin, kuin ennen saliharrastusta. Mitään isoja endorfiineja en ole liikunnasta koskaan saanut, mutta kyllä se tuntuu hyvältä, kun on tehnyt jotain järkevää oman hyvinvointinsa eteen ja tietää myös kehittyvänsä. Mutta toki jos olet salia jo kokeillut eikä se yhtään nappaa, niin sitten vaan jatkat samaa rataa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.12.25 10:16:10

Ja tosiaan, työ vaikuttaa paljon. Toimistotyöläiselle (kuten minä) olisi todella hyvä tehdä edes jotain lihaskuntoa. Jos taas olet raksalla töissä, niin ei ehkä tarvetta. Silloin korostuu ehkä enemmän kehonhuolto.

Päivämäärä:   3.12.25 10:16:48

Sinun liikkumisesi ei kuulu siskolleni ollenkaan. Mikä hänen ongelmansa on?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   3.12.25 10:38:01

Määrällisesti liikuntaa on ihan riittävästi. Tulevaisuuden toimintakyvyn ylläpitämiseksi vaihtaisin yhden lenkin lihaskuntoharjoitteluun. Sitä ei ole pakko tehdä salilla. Pyydä vaikka pt:tä tekemään sinulle kotona tehtävä lihaskuntotreeni, joka kestää yhtä kauan kuin tuo lenkki. Mielellään esim fyssaritaustainen pt, ei pelkän lyhyen kurssin käynyt tietyn tyyppiseen treeniin keskittynyt.

Oma, mielestäni riittävä treenimäärä: 1x viikossa sali, 1-2x viikossa yhden lajin lajitreeni 1-2x viikossa toisen lajin lajitreeni, päivittäin yhteensä 6-7 km reipasta kävelyä koiran kanssa vaihtelevassa maastossa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.12.25 10:50:30

No, mä en liiku yhtään, jos aloittajan siskon määritelmät on liikuntaa. Sen sijaan teen joka päivä aamutallin (40min-1.5h, riippuen siitä mitä kaikkea sisällytän siihen), ruokin välissä 2x hevoset, teen iltatallin ja lappaan tarhoista paskat (vajaa tunti). Niitten lisäksi muut hevospuuhastelut, talon lämmitys, kesällä puutarhahommaa ja talvella lumitöitä. Mutta siis en liiku, koska vihaan sitä - en ikinä tekisi esim. tuota aloittajan porrastreeniä.

Päivämäärä:   3.12.25 10:51:52

Sama homma, en koskaan liiku pelkästään liikkuakseni, mutta kävelen töihin 4 kilsaa päivässä, kauppareissut ja koiralenkit + ratsastan.

Lähettäjä: Eeva 
Päivämäärä:   3.12.25 10:56:41

Minusta tuo on oikein hyvä mitä teet! Arkiliikunta on tärkeää. Itselle sitä tulee koiran kanssa kävelystä ja metsissä haahuilusta. Asun sen verran syrjässä, että autolla kuljen joka paikkaan. Itsellä saatu geeniloton kautta sellainen kroppa, joka vaatii paljon tukilihaksia ettei tulisi kremppoja. Olen ratsastanut aina, ja ratsastus+autolla ajo on sellainen kombo mitä kroppa ei vaan kestä ilman muuta jumppaa. Kesällä uin luonnonvesissä ja talvisin käyn hallilla vesijumpassa. Ja pyrin käymään mahdollisimman paljon jumppatunneilla, jotka kehittävät lihaskuntoa. Mitään kotona jumppailua en saa aikaiseksi. Mitä vanhemmaksi tulen sen enemmän tulee kremppoja kun teen vielä melko fyysistä työtä. Ja varsinkin yläkroppaan yritän saada lihasta. Välillä käyn joogassa ja pilateksessa, tai kavereiden kanssa pallopeleissä. Minulla sisko, jolla vielä pahemmat ongelmat geenien suhteen ja hän käy salilla 4krt/vko + kävelee. Itse en tykkää salista, mutta käyn välillä soutulaitteella siellä.

Lähettäjä: töyitl 
Päivämäärä:   3.12.25 10:59:14

Mikään pakko ei ole mitenkään erityisesti lenkkeillä ja urheilla, jos muutenkin tulee arkiliikuntaa monta tuntia päivässä. Mutta nykyään kun koneet hoitaa kotityöt, joka paikkaan kuljetaan jotenkin muuten kuin omalla lihasvoimalla ja työnteko on istumista ja vapaa-ajalla vain löhötään, niin pitää erikseen urheilla.

Useampi tunti kevyttä liikuntaa ja jonkin verran raskaampaa olisi suositus. Mutta nykylaiskojen keskuudessa suositellaan, että koettakaa liikkua edes puoli tuntia päivässä...

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   3.12.25 12:25:38

Sitä lihaskunnon ylläpitämistä ja kohottamista ei todellakaan turhaan suositella. Varsinkin naisilla viimeistään neljänkympin kohdilla lihasmassan määrä alkaa vähenemään jo ihan itsestään, jos ei tee mitään.

Eli pelkkä kevyt aerobinen liikunta ei riitä, jos haluat pysyä kunnossa. Se korkeintaan ylläpitää kevyttä toimintakykyä, mutta eniten tarvitset lihaksia päivittäiseen jaksamiseen.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   3.12.25 12:31:38

Paljonhan sä liikut kun vertaa esim minuun. Mä en liiku tyyliin yhtään enkä etenkään harrasta liikuntaa.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   3.12.25 12:33:20

Puoli tuntia kävelyä lounaan ja illallisen jälkeen on aika hyvä. Ei jää raskas olo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.