|
Lähettäjä: RahaRaha
Päivämäärä: 1.12.25 23:22:32
Kerron heti aluksi, että meillä ei ole rahasta tiukkaa, koska olemme hyvin maltillisia kuluttajia. Tulomme ovat hieman mediaanitulojen alapuolella, eli emme ole hyvätuloisia mutta myös menomme ovat verrattain pienet, joten moniin työkavereihin tai tuttavapiiriin verrattuna meillä on kyllä varallisuutta jopa keskivertoa (tai mediaania) enemmän. En siis kirjoita siksi, että meillä ei olisi varaa ostaa lapsille jäätelöä tai fanipaitoja vaan siksi, että tämä kulutushysteria ahdistaa.
Muistan oman lapsuuteni, kesät maalla isovanhempien luona ja mato-ongella käymisen. Muistan eväsretket ja nuoriolla makkaran paistamiset, paljon kaikkea ei niin kaupallista tekemistä. Muistan kyllä myös huvipuistoreissut Linnanmäelle ja Puuhamaahan sekä Muumimaailman. Minun lapsuudessa ei ollut HopLoppeja. Minun lapsuudessa saatiin joku uusi lelu ehkä jouluna ja synttärinä, joulupukki saattoi tuoda uusia vaatteitakin, ja uusi koulureppu muutaman vuoden välein oli upea juttu. Vanhempani olivat keskituloisia tai jopa hyvätuloisia sen ajan tilastoissa.
Nyt taas tuntuu, että aivan koko ajan pitäisi olla ostamassa jotakin. Ahdistaa tämä ajatus, että kaikki on niin ylikaupallista. Joka paikasta pursuaa mainoksia, ettet voi elää ilman sitä ja tätä. Kävimme kesällä siellä Muumimaailmassa, ja sen kalliin pääsylipun lisäksi ihan jatkuvasti tuli vastaan vain myyntikojuja, koko ajan olisi pitänyt olla ostamassa lisää. HopLopissakin maksat ensin pääsymaksun voidaksesi sitten ostaa poletteja päästäksesi moniin toimintoihin. Eikö se sisäänpääsymaksu voi kattaa sen puiston? Nykyään pitäisi aina olla ostamassa jotain Rambo tallissa esiteltyä leikkihevosta tai ostaa keppihevoselle vähintään uudet kuolaimet. Pitäisi saada fanituotteita idoleista ja ihan aina olla ostamassa jotakin tai tekemässä jotakin maksullista.
Samaan aikaan osa kansaa valittaa, ettei rahat riitä mihinkään ja myös monet ei välttämättömiä hyödykkeitä tarjoavat yrittäjät ovat tiukilla. Väkisin tulee mieleen, että miksi meillä on keinotekoisesti rakennettu elintaso, johon kansalla ei oikeasti ole varaa? Olisiko Suomi parempi (ja tasa-arvoisemp) paikka elää, jos kaikilla olisi keskimäärin pienemmät asunnot ja vanhemmat autot, eikä ihmisiä "pakotettaisi" ostamaan kaikkea turhaa vain siksi, että saadaan velkarahalla keinotekoisesti nostettua elintasoa (velaksi)?
Minua ahdistaa tämä maailmanmeno. Ehkä en vain ole tottunut moiseen yltäkylläisyyteen, kun edelleen pilkon omat polttopuut omasta metsästä ja leivon leivätkin itse.
|