Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi poni kotiutuminen

Lähettäjä: Himpula 
Päivämäärä:   1.12.25 21:30:00

Meille tuli poni viikko sitten. 6 vuotias ruuna, ratsastuskoulusta. Pistettiin pihattoon kahden muun ponin kanssa, tulevat hyvin juttuun.

Ihmisiä kohtaan poni on vaan arka, häslä, kävelee yli, vetää perässä. Tuli meille ratsastuskoulusta, lapsille ratsuksi. Lapset ei oo toistaiseksi tehneet mitään ponin kanssa, minä aikuisena saan harjattua, juoksutettua jne.

Meillä on nuo muut kotiutuneet ihan parissa päivässä ilman ongelmia. Tätäkään ei siis yksin ole jätetty, otetaan aina kaveri mukaan hoitopaikalle.

Tuleekohan tästä lapsille vielä poni? En oo vielä selkään uskaltanut laskea, kun poni säikkyy ja on haastava juoksuttaa

Re: Uusi poni kotiutuminen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.12.25 21:37:23

Ekana tulee mieleen että ootko siis liikuttanut ponia kunnolla? Ratsastuskoulusta tuleva poni on tottunut säännölliseen liikutukseen. Tuo käytös voi olla ihan vaan liikaa energiaa. Vähintään tunti reipasta ratsastusta joka päivä ja katsoo miltä sitten näyttää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.12.25 21:38:14

Anna aikaa, mikäli tilanne on vielä sama joulun jälkeen, niin ihmettelen koita saada joku osaava ratsastamaan ponia, syöttele heinät siellä hoitopaikalla, elä ja hengittele ponin kanssa. Muutto on iso asia ponin elämässä, helposti siitä menee sekaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.25 21:38:17

Samaa miettisin kuin viivarivi, ratsastuskouluponi on todennäköisesti liikkunut ihan vähintään tunnin päivässä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.12.25 21:39:31

Joillekin kestää kauemmin kotiutua. Millainen oli edellisessä paikassa ?

Päivämäärä:   1.12.25 21:41:31

Lapset ei uskalla selkään, itse oon liian iso. Juoksuttanut oon päivittäin ja maasta käsitellyt. Koitan saada jonkun kaverin ratsastamaan ponia, poni melko pieni shettis/welsh risteytys. Säkää ehkä 110cm

Päivämäärä:   1.12.25 21:43:04

Ihan kiva oli edellisessä, lapset ratsasti ja hoiti ponin ihan itse. Seisoi nätisti käytävällä. Nyt häslää ja kääntyy väärinpäin narujen ali, kuopii, pyörii ja hyörii

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.12.25 21:44:30

Minäkin väitän, että poni kaipaa liikuntaa ja touhua. Joo, ratsastuskoulutunnit eivät pääsääntöisesti ole rankkoja, mutta useimmiten niitä on vähintään pari päivässä. Opettaja läpiratsastaa siihen päälle. Joskus vuosia sitten meille tuli vähäksi aikaa r-koulusta ostettu poni. Ruokintaohjeet oli kysytty ratsastuskoululta, ja niillä samoilla määrillä mentiin ja ponia taluteltiin että se "kotiutuu". Onneksi suostuivat hankkimaan opettajan auttamaan, vaikka olivat ajatelleet, että vasta sitten kun poni muuttaa meiltä pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.25 21:45:37

Kävittekö kokeilemassa ennen ostoa vai ostotteko sian säkissä?

Päivämäärä:   1.12.25 21:51:23

Käytiin pariin kertaan kokeilemassa poni. Ihan toimiva poni oli, siksi ajattelen olisiko kyse siitä, ettei paikat ole vielä tuttuja. Poni asunut aina tuolla edellisessä paikassa.

Huomenna otan päivä heinät tuohon hoitopaikalle ja syödään siinä ja ihmetellään. Pistän myös puskaradiot laulamaan, jos löytyisi joku selkään

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.12.25 22:00:58

Jos asunut ikänsä edellisessä paikassa niin sellasella helposti kestää kauemmin kotiutua uuteen paikkaan ja uuteen arkeen. Juoksutusta ja tekemistä niin ettei kerää paineita ja puuhastelua niin että tottuu uusiin kuvioihin ja ihmisiin. Karsinatallissa helpommin tottuu ruokkijaan ja tarhaanvientikin luo tuttavuutta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.12.25 22:04:08

Miten isolta tallilta se tuli? Joka tapauksessa kotipihassa kolmen ponin pihatossa se on täysin erilaisessa ympäristössä kuin asiakkaita ja henkilökuntaa pursuavalla ratsastuskoululla, jossa henkilökunta on pitänyt sille jöötä. Se saa myös paljon vähemmän liikuntaa. Voitte vielä joutua tekemään ison työn ennen kuin poni sopeutuu uuteen tilanteeseensa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.