Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä koviin jalkakipuihin

Lähettäjä: Iridessa 
Päivämäärä:   30.11.25 07:07:42

Onko muilla foorumilaisilla kokemuksia, hyviä vinkkejä tai hyviä ohjeita miten toimia, kun jalkoja särkee sitkeästi ja hyvin voimakkaasti. Ja siis minulla kipu tuntuu nimenomaan ikään kuin jaloissa ns isojen luiden sisällä, kuin sääriluita ja reisiluita revittäisiin sisältä rikki, ei siis lihaskipuina. Toisinaan kipu on ihan lamauttavankin kovaa ja jalkojen päälle ei meinaa kärsiä varata painoa. Olen kokeillut kylmätä, lämmittää, levätä, laittaa eri kipugeelejä, venytellä ja verrytellä, ottaa kipulääkettä, käynyt hierojalla (joka ohjasi menemään lääkärille) jne.
Olen käynyt nyt kaksi kertaa aiheesta lääkärissä. Ensimmäisellä kerralla todettiin todella lyhyellä vilkaisulla, että hetkeksi urheilu kevyemmälle ja buranaa, kipuja ei oikein otettu edes vakavasti.
Toisella kerralla menin kovan kipuaallon keskellä näytille, mieheni suunnilleen kantamana koska kävely oli niin tuskaista. Vilkaistiin taas ja todettiin ettei näy mitään ulkoista. Ja otettiin jotkut perusverikokeet; hemoglobiini ja ferritiini vähän alhaalla (tätä varten olen syönyt jo tovin rautalisää) sekä jotkut tulehdusarvot ihan himpun verran yli viitteiden, kuulemma ei mitään mikä merkitsisi), kuulemma rasitusperäistä ja taas kipulääkekuuri ja nyt myös kepit mukaan, joilla pääsin könkkäämään kotiin. Vaikka kuinka yritin sanoa ettei lihakset ole kipeät vaan kipu tuntuu syvemmällä ja olen huilinut treenistä (enkä kärsisi juosta vaikka haluaisinkin), niin lihasperäiseksi lääkäri sen halusi määrittää. Lähete fyssarille, kunhan pitkästä jonosta sinne joskus varmaan tammikuussa aika tulee. Lopuksi vielä lääkäri huikkasi, että joskus flunssassa jäseniä voi särkeä, voi olla flunssa nousemassa…Jäi todella hölmö olo käynnistä. Tuntui kuin lääkäri olisi luullut minun typeränä tulleen näytille vähän arkojen lihasten takia, vaikka tämä kipu on jalat alta vievää ja ihan jotain muuta. Entisenä kilpaurheilijana tiedän kyllä millaista on lihaskipu ja kestän aika kovaakin sellaista ongelmitta. Tämä on ihan jotain erilaista. Mutta kun lääkärit sanoo noin, niin ei kai se on vaan uskottava ja koitettava jotenkin selviytyä ja toivoa että tämä menee vaan ohi…joskus D:
Työterveys meillä on se suppein mahdollinen ja äärimmäisen kehno, sieltä ei apua tällaisiin saa. Työt mulla on tietokoneella etänäkin onnistuvia, joten olen tehnyt ne nyt niin, en siis tarvitse saikkua.
No lääkekuurit on tässä syöty kiltisti ja ohjeiden mukaan toimittu, mutta jalkakivut on silti edelleen ihan hirveitä, nimenomaan tuntuu että sääri ja reisiluut halkeaa. Tilanne tuntuu vaan pahenevan. On öitä kun itken kipua ja aamuja kun mieheni on joutunut nostamaan minut sängystä ylös, koska en vaan kärsi varata jaloille painoa ja hetkiä kun ei vaan kärsi kävellä. Päivät menee niin, että jonkun aikaa on aina helpompaa ja kipu laantuu taustalle ikään kuin kasvukipujen tasolle ja pärjään sen kanssa, kunnes taas tulee kovempi kipuaalto ja jalat on aivan älyttömän kipeät. Yöt on ihan pahimpia. Ja normaalisti hyvin aktiiviliikkujana ja elämäniloisena ihmisenä tällainen käy myös mielen päälle kovasti, esim rakkaista harrastuksistani ei oikein tule mitään tässä tilassa ja turhauttaa kovasti. Ja taustaa sen verran, että olen siis kohta kolmekymppinen nainen ja tätä tilannetta kestänyt about elokuun lopusta alkaen.
Kaikenlaisia teidän hyviä vinkkivitosia ja keinoja mitkä on auttanut teillä sekä omia kokemuksia saisi jakaa, kiitos jo etukäteen <3

Re: Vinkkejä koviin jalkakipuihin

Lähettäjä: Tossut 
Päivämäärä:   30.11.25 07:26:02

Hyvä, että pääset fyssarille. Osaa katsoa onko vikaa lantion asennossa, jaloissa vai missä mikä aiheuttaa tuon kivun.

Et kerro mitään liikunnasta yms. Ja onko elintavoissa tapahtunut muutosta. Esim. Vääränlaiset juoksukengät tai jos käyt tallilla ja olet hankkinut uudet tallikengät voivat aiheuttaa tuollaista kipua. Sinun siis miettisin onko tuon elokuun jälkeen tapahtunut jotain muutosta. Ja vaikka olet entinen kilpa urheilija niin se ei poista sitä etteikö kehosi voisi rasittua ja kipu olla rasitus peräistä.

Minulla vastaavan kivun on aiheuttaneet huonot kengät ja työn tuoma kuormitus. Kymmenen vuotta meni ongelmitta, mutta lasten saannin jälkeen tilanne muuttuikin eli kroppa ei ole enää samalla tavalla kestänyt kuormitusta kuin ennen. Töissä oli pakko käyttää turvakenkiä ja vaikka kuinka vaihdoin eri malleihin, sain teetetyt pohjaliset kenkiin niin jalkani eivät kestäneet. Töissä oli paljon kävelyä, nostelua yms. Kävin säännöllisesti fyssarilla yms. Minulla ei auttanut muu kuin lopulta vaihtaa työtä. Työn vaihdon jälkeen kaikki säryt katosi eli vika oli kengissä.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   30.11.25 07:32:15

Itse löysin avun alaraajafyssarilta, sitä ennen oli lääkärikäynnit yms kokeiltu. Semmoiseen spesialistiin kannattaa ainakin yhden käynnin verran uhrata rahaa. Jos oot Savon alueelta, niin Kuopiossa Isto Paalimäkeä suositan lämpimästi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.25 07:45:30

Mene eri lääkärille ja laajempiin tutkimuksiin. Vai suljettiinko syöpä pois jo niillä aiemmilla kokeilla? Entä osteoproosi? Rasitusmurtumat?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.