|
Lähettäjä: Lipat
Päivämäärä: 28.11.25 14:26:24
Itse jotenkin pitää kaatumista ihan normaalina asiana jos se tapahtuu jonkin syyn takia. Jos ihan ilman syytä kaatuilee usein niin ei tietenkään hyvä juttu eikä siitä ole nyt kyse.
Esim lapset kaatuilee leikkiessä ja touhutessa, ja se taitaa edelleen olla normaalia, vai onko? Ja aikuisetkin välillä kompastuu johonkin tai liukastuu liukkaalla.
Olen tutustunut yhteen ulkomaalaiseen ja tuntuu että hänestä kaatuminen on kamala asia. Kertoi kuinka olivat lapsensa (5v.) kanssa leikkipuistossa ja lapsi oli juossut muiden lasten kanssa ja kaatunut. Lapsi oli alkanut itkeä. Tuttuni oli pelästynyt kauheasti ja oli ollut ihan hädissään. Nyt eivät mene leikkipuistoon, koska siellä oli tapahtunut tämä kauhea tapaturma. Lapselle ei ollut siis tullut mitään fyysisiä vammoja.
Kun tuttuni oli käymässä Suomessa, olimme isommalla porukalla kävelyllä metsässä. Yhdessä kohdassa nauraa rätkätin silmät vettä vuotaen jotain juttua ja meinasin kompastua maasta törröttävään juureen. Horjahdin ja jatkoin matkaa normaalisti (ja hihittelin mielessäni, että olisipa ollut hassua jos olisin heittänyt nurin siinä naureskellessani). Myöhemmin tuttu päivitteli mulle, että kuinka kamalaa kun olin meinannut kaatua metsässä. En ollut edes tiennyt että oli nähnyt tilannetta, mutta olikin tullut perässäni joten oli nähnyt sen ja pelästynyt.
Tuosta monta kuukautta myöhemmin olin lähdössä retkeilemään ja vaeltamaan eli paljon liikkumista erilaisissa maastoissa. Ennen reissua tuttuni oli jotenkin tosi huolissaan siitä että lähden reissuun ja vielä yksin. Lopulta sanoi, että mitä jos kaadun reissussa kun olin silloin metsäretkelläkin meinannut kaatua. Siinä sitten rauhoittelin ja sanoin että kaikki kyllä menee hyvin jne.
Jotenkin jännä, että joku ottaa kaatumiset noin vakavasti ja järkyttyy ihan läheltä piti tilanteestakin niin että muistaa sen pitkään vaikka kyse on ihan normaalista asiasta. Vai onko sitä itse jotenkin tottuneempi siihen että välillä sattuu ja tapahtuu, kun lapsuudesta asti rymynnyt menemään missä sattuu, kaatuillut pyörällä, pudonnut hevosen selästä jne.
Tulipa pitkä tarina, kun alkoi tällainen asia pohdituttamaan näin perjantaina.
|