Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mökin tarpeelliset varusteet

Lähettäjä: askeetikko 
Päivämäärä:   28.11.25 13:14:42

Harkitsen mökin ostamista. Katsomassani kohteessa ei ole itse (sähköttömän ja vedettömän) mökkirakennuksen (tupa, kuisti, sauna) yhtään mitään paitsi kiuas ja tulisija. Siis ei oikeasti yhtikäs mitään. Kauppaan kuuluu käytännössä tontti, ranta ja seinät. Mietinkin tässä, kuinka paljon kustannukset (tai vaiva) tulee väkisinkin kasvamaan, kun kaikki tarpeelliset pitää jotenkin hankkia tontille.

Mieleen tulee ainakin ensimmäisenä pakollisina hankintoina huussi ja puuliiteri sekä keittiön kaapistot ja tasot + kaasujääkaappi ja -liesi. Myös jonkinnäköinen sänky/laveri olisi aika äkkiä hankintalistalla, kun lattialla on vähän ikävä nukkua pitemmän päälle... :)

Mitä kaikkea tarpeellista teille tulee mieleen, mitä mökillä asumiseen oikeasti tarvitsee? Saa heittää ihan mitä vaan laiturista ja verhoista vesuriin.

Re: Mökin tarpeelliset varusteet

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.11.25 13:18:08

No just ne laituri, verhot ja vesuri.
Sitten normaalit keittiötarvikkeet.
Mökki on sähkötön, niin mitenkäs valaistus?
Onko oma, köyttökuntoinen kaivo?

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   28.11.25 13:24:02

Toi on mun unelma!

Ulos kaasugrilli sivupolttimella. Siinä voit keittää vedet ja perunat ja tietysti grillata ruuat. Tietysti grillikota ois mahtava...mutta se maksaa.

Sisälle jonkinlainen kaapisto, mihin saat keittiötavarat ja toinen kaapisto vaatteille. Pieni ruokapöytä ja sänky.

Ulos huussin ja varaston lisäksi ruokailupöytä ja tuolit.

Mä rakastan just tollasta askeettista elämää

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.11.25 13:24:32

Kaasukeittolevy ei ole kallis ja etsimällä voi löytää vähän käytetyn jääkaapin. Meillä mökillä dometicin kaasujääkaappi. Toimii tarvittaessa myös akulla. Kaasugrilli myös kesällä itselle ehdoton.
Mökille olen itse etsinyt torista paljon löytöjä pienellä budjetilla. Ollut kiva harrastus . Mökille löytyi jopa ilmainen sänky patjoineen Helsingistä. Sijauspatjan ostin uutena.
Kannattaa ensin saada visio siitä minkälaiseksi mökin haluaa ja sitten lähteä etsimään esim torista. Niitähän ei aina heti löydä joten pitää vaan odotella milloin sopiva löytyy. Pöytiä yms kiva vielä maalata mieleisekseen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.11.25 13:24:45

Mitä itselle tulee mieleen:

- haluatko jonkun vesipumpun letkuineen, jotta saat järvestä vettä saunalle tai jopa mökkiin. Tarvittaessa hanan virittäminen.
- jos on kaivo, sen kunnostaminen
- se laituri rappusineen (mieti myös tarvitaanko jotain maatöitä että laiturin saa paikalleen, miten laituri saadaan rantaan jne...)
- puuliiteri, mutta myös joku varasto missä säilyttää muuta tarviketta, esim. pihatyökaluja, sitä vesipumppua talvella jne...
- jos vietät mökillä pidempiä aikoja, mites pyykinpesu? Pulsaattoripesukone?
- huonekaluja mökkiin sisälle: ruokapöytä, tuolit, jotain kaappia missä säilyttää esim. liinavaatteita ja omia vaatteita
- joku generaattori millä saat ladattua kännykkää
- keittiö- ja siivoustarvikkeet
- kottikärryt, harava, lapio ja muuta työkalua pihan kunnostukseen, moottorisahakin ehkä tarvitaan.
- perustyökalut, saha, vasara, akkuporakone...

Päivämäärä:   28.11.25 13:26:10

Meidän sähköttömään mökkiin maalasin vanhan emännänkaapin joka löytyi omista nurkista. Siihen mahtuu kivasti astioita yms.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.11.25 13:33:11

Riippuen vähän alueesta, mutta facen erilaisissa roskalavaryhmissä on jatkuvasti tarjolla millon mitäkin sänkyä, kaappia, tuolia, liinavaatetta yms, joten sellaiset ei välttämättä kuaheeta rahallista panostusta vaadi, jos jaksaa vähän kyttäillä tarjontaa tai ihan kysyy.

Huussi on helppo tehdäkin, jos lautatavaraa saa haalittua ja saha ja porakone/ruuviväännin pysyy käsissä Sitäkin on usein tarjolla ilmaiseksi erilaisissa faceryhmissä. Samoin ku jotain kattopellin palasia, varmaan yksikin isompi levy riittää huussin katoksi.

Puuliiteri varmasti hyvä, mutta ensihätään varmaan riittäis vaikka kuormalavoista ja parista kattopellistä ja ehkä pressusta kyhätty suojakin, nykyään kun ei saa puita säilyttää esim saunan alla tai talon seinustalla paloturvallisuussy

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.11.25 13:36:59

Lähti liian hätäseen äsken...

...Siis aloturvallisuussyistä.

Vedettömään/vesihanattomaan mökkiin tarvii joka tapauksessa myös mm ämpäreitä ja vesikanistereita.

Jonkinlaista hakkua, haravaa, sahaa, kottikärryä, pensassaksia, vesuria jne tarvii myös.

Kaikkihan riippuu pitkälti omasta vaatimustasosta ja lompakon paksuudesta, saahan siihen mökin laittoon palamaan kymmeniä tuhansia kertaheitolla, jos alkaa kaiken tekemään uusiksi, mutta suhteellisen halvalla, muutamalla tonnilla, voi helposti pärjätä alkuun, jos kierrätysmateriaalit ja tarvikkeet kelpaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.25 13:37:25

Varmaan ne kaasuliesi ja jääkaappi, ostaisin ihan runkopatjan sängyksi. Jos ostat ihan perus kahden polttimen kaasulieden, katso että soveltuu sisälle, pitää olla liekkivahti. Näissä halvoissa tokmanni/puuilo jutuissa ei ole.

Valaistus. Meetkö öljylampuilla, vai hankitko aurinkopaneelin ja akut, ledivalot ei paljoa sähköä vie, tietty helposti saat sellaisen joka pitää jääkaapin hengissä keväästä syksyyn, vähemmän menee kaasua. Tätä suosittelen, siloin uskaltaa jättää jääkaapin päälle viikoksi, ei tarvi raahata kaikkia ruokia kotiin viikonlopun jälkeen. Kenties pakastinkin toimii sillin.

Kaikkeen pikkusälään saa menemään paljon rahaa, tai riippuu tietty persoonasta.

Päivämäärä:   28.11.25 13:42:33

Meillä biolanin simplet huussina. Ei kauhean kallis ja voi laittaa sisällekin jos tilaa.

Lähettäjä: askeetikko 
Päivämäärä:   28.11.25 13:46:37

Kiitos todella paljon, tässä tulikin jo paljon hyviä ideoita! Ihana saada varmistus sille, että ei ne kustannukset välttämättä pilviin nouse, jos on itse valmis näkemään vaivaa.

Toi on todella hyvä pointti, että toria ja fb-ryhmiä kannattaa selata. Nopeasti katsottuna siellä on tälläkin hetkellä tarjolla jopa kokonaisia keittiöitä ja puuvarastoja :) Ei olisi välttämättä ihan heti tullut itselle mieleen ilman tätä ketjua, kun en ole koskaan sieltä metsästellyt mitään huonekaluja suurempaa. Työkalutkin pysyy kädessä, että jotain väliaikaisratkaisuja voi aina itsekin askarrella.

Ja myös hyvä muistutus, että hiljaa hyvä tulee. Varmaan tärkein on just se, että vesi- ja jätehuolto (sis. sen puuceen) toimii, kaikki muu on siitä vaan plussaa. Sitten siellä asustellessaan huomaa, että mitä itse kaipaa.

Meidän suvun mökille on asennettu aurinkopaneelit jo varmaan 20 vuotta sitten alunperin juuri valaistusta ajatellen (nyt homma eskaloitunut jo siinä määrin, että siellä voi tehdä etätöitä tietokoneella...), mutta osittain juuri sitä haluan oman mökin avulla pakoon. Kynttilät ja öljylamput siis eivät pelkästään riitä minulle vaan haluan aktiivisesti mökin, jossa ei ole sähkövalaistusta. Onhan se kätevää, kun jääkaappi toimisi sitten sillä samalla aurinkosähköllä kun ne valotkin, mutta kaasujääkaapin epäkäytännöllisyys on se hinta, minkä olen valmis maksamaan siitä, ettei mökillä ole minkäännäköistä sähköä.

Kaivoa ei tosiaan tässä katsomassani kohteessa ole, mutta juoma- ja ruoanlaittoveden mökille tuominen on mulle ihan tuttua puuhaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.