|
Lähettäjä: rjrj
Päivämäärä: 27.11.25 15:05:40
Olen miettinyt tätä asiaa paljon, kun lähipiirissä on ollut parantumattomasti sairaita ja heidän kuolemaansa on pitänyt vain odotella, vaikka loppu on ollut melkoista kitumista.
Eutanasian vastustajat ihmetyttävät. Eutanasiahan on kuolevan oma toive omalle kohdalleen.
Minun mielestäni aihe on äärimmäisen yksinkertainen:
Vaikka sinä et eutanasiaa itsellesi haluakaan, niin älä kiellä sitä keneltäkään toiselta.
Eutanasiaa omalla kohdallaan lähitulevaisuudessa toteutettavaksi eivät toivo terveet ihmiset, vaan ne, jotka tietävät, että loppu on tulossa ja se ei välttämättä ole kivaa koettavaa eikä kenellekään kaunista katseltavaa. Sitä toivovat kuolemansairaat, jotka eivät halua kitua hengiltä sekä kuolemansairaiden omaiset, jotka ovat hänen kanssaan tekemisissä ja näkevät ja kuulevat tuskan eivätkä halua eutanasiaa toivovan läheisensä kituvan kuoliaaksi. Eikä autanasiaa olla toteuttamassa terveelle ja toimintakykyiselle henkilölle. Eikä edes kuolemansairaalle, joka ei sitä omalle kohdalleen halua.
Katsoin eilen tämän Yle areenasta.
https://areena.yle.fi/1-50974129
Tämäkin on jotenkin niin käsittämätöntä, että kuolinapua ei saa, vaikka tilanne on tuo. Suunnittelevat Sveitsiin lähtöä, kun Suomessa ei saa kuolla kauniisti.
Kaverini äiti oli samantapaisessa tilanteessa, menehtyi 53-vuotiaana ja hänkin haaveili eutanasiasta. Ei kuitenkaan saanut sitä ja menehtyi tukehtumalla. Tuosta aikaa lähes 10 v ja kaverini on sanonut, että pahin asia elämässään on ollut kuunnella äitinsä kuolonkorinaa. Tai oikeastaan ykkössijasta taistelee ylimielisten lääkäreiden asenne, jotka eivät suostuneet edes tulemaan potilaan huoneeseen, kun eivät kestäneet kuunnella korinaa ja vinkumista, vaan kommunikoivat vain hoitajien välityksellä ja käytävällä keskustellen.
Olen sitä mieltä, että jokaisen eutanasian vastustajan pitäisi olla jonkun kuoliaaksi kituvan vierellä. Siihen tuodaan tuoli, syötävää, juotavaa ja potta. Siitä ei poistuta edes vessaan. Siinä istutaan niin kauan, että muuttaa mielensä.
Edelleen: Vaikka et itsellesi eutanasiaa halua, niin älä kuitenkaan kiellä sitä toisilta.
Eutanasian vastustajat puolustelevat kantaansa myös sillä, että "voidaan panostaa saattohoitoon enemmän". No miksei sitten panosteta? Miksi saattohoito on niin laadutonta, että ihmiset vaativat eutanasiaa itselleen tai omalle läheiselleen?
|