Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun haava ei vaan parane (OK)

Lähettäjä: Pöpö 
Päivämäärä:   26.11.25 07:27:59

Mainittakoon näin alkuun että olen käyttänyt koiraa lääkärissä jo 7 kertaa ja hoitokontakti on olemassa. Seuraava kontrolli alle 3 viikon päästä, ellei muutosta huonompaan ilmaannu.

Koiraltani poistettiin silmä lokakuun alussa. Leikkaushaava tulehtui pahoin, koiran koko naama turposi ja tulehdusarvot olivat pilvissä. Sai suoneen antibioottia kahteen otteeseen, tulehduseritettä otettiin ruiskulla pois haavasta kolmella eri kerralla ja suun kautta antibioottia meni pari viikkoa. Tämän jälkeen tulehdusarvot palautuivat normaaleiksi ja turvotus laski.

Koska haavasta tihkui vielä verensekaista eritettä jossa näkyi tulehdussoluja, koira sai viikon kuurin Fucidin-antibioottivoidetta ja lisäksi Vetramil-suihketta. Haavan "pohja" oli kyllä parantunut umpeen mutta toisesta kulmasta haavan reunat eivät olleet menneet kiinni.

Viikon päästä paikallishoidon aloituksesta haava oli edelleen kostea ja testissä näkyi vielä vähän tulehdussoluja ja aloitettiin jälleen antibiootti suun kautta 10 päivää.

Kuurin jälkeen haava ei vieläkään ollut ummessa. Antibiootista luovuttiin, ja seuraavaksi meni viikko Abilar-pihkasalvaa. Se ei auttanut, ja nyt alkoi viikko uudestaan Fucidinilla, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan.

Olen myös puhdistanut sitä ohjeen mukaan Hexaspraylla, keittosuolaliuoksella ja kokeillut ollut koskematta siihen ollenkaan. Ei vaikutusta.

Haava ei vuoda eikä punoita eikä ole turvonnut, eikä sitä voisi mitenkään havaita ulospäin, mutta kun karvoja raottaa vanupuikolla, löytyy noin 3-4mm pituinen "reikä" jonka pohjalla jotain vaaleaa (tulehduseritettä kai). Haavan reunat eivät vaan jostain syystä mene kiinni kun tulehdusta on vielä jäljellä.
Haava on kuitenkin rauhallinen. Joskin kutiava. Koira voi muuten erinomaisesti, luojan kiitos.

Minulla on kotihoito-laserlaite jonka pitäisi olla tehokas hitaasti paraneviin haavoihin. Olen käyttänyt sitä nyt 14 päivää + 3 päivän tauko + 10 päivää, mutta lopullista paranemista ei vaan tapahdu.

Nyt ennen kontrollia ell ehdotti että kokeilen erilaisia paikallishoitovalmisteita mutta minulla oli kova luotto esim. Vetramiliin ja Abilariin koska ovat aiemmin toimineet hyvin. Nyt kuitenkaan ei. En enää tiedä mitä seuraavaksi kokeilla.

Koiran ruokavaliota olen alkanut muuttaa siten että olen lisännyt siihen aineosia joissa on aminohappoja, antioksidantteja ja tulehdusta poistavia tekijöitä yms. mutta eihän ne heti vaikuta.

Kiitos jos jaksoit lukea, kaikki ideat otetaan lämmöllä vastaan <3

Re: Kun haava ei vaan parane (OK)

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   26.11.25 07:32:20

LedFuture-laitteella sain oman koiran haavan lopulta paranemaan. Teho perustuu Led-valon bakteereja tuhoavaan vaikutukseen ja vaikka kuulostaa ihan hömpältä niin on todella tehokas.
Näitä on joillakin eläinlääkäreillä vuokrattavana.

Re: Kun haava ei vaan parane (OK)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.25 07:36:04

Ootko käyttänyt koko ajan samalla eläinlääkärillä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.