Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä terveysvaivaa ratkomaan ensin?

Lähettäjä: välimerkki 
Päivämäärä:   25.11.25 10:43:28

Kehossani on niin paljon vikaa etten oikeasti tiedä mistä olla yhteydessä lääkäriin ensin, kaikkea kun ei voi hoitaa kerralla. Voisitteko auttaa? Joko yleisellä tasolla (koska ongelmani on mahdollisesti lähtökohtaisesti täysin harhainen) tai itse ongelmien perusteella.

1. Selkä takkuaa pahasti eikä mikään kotijumppasärkylääkelepokylmäkuuma -hoito auta. Välillä on parempi, välillä ei pysty yhtään kumartumaan.
2. Hormonit on ihan sekaisin, mutta vuosi sitten sain verikokeet asiasta, ne oli normaalit ja homma jäi siihen lääkärin puolesta. Kuukautiset heittelee, parta kasvaa, hiukset tippuu, iho kukkii. Tähänkään ei mikään itsehoito tai lisäravinne auta.
3. Refluksi on paha, mutta sitä tutkittiin tässä ja sanottiin ettei haluta leikata, yritä pärjäillä. En vaan oikein pärjää vaikka miten yritän syödä oikein, nukkua käytännössä istuen, ottaa PPItä ja alginaatteja ja pepcidiä ja ihan kaikkea mitä on. Toki nykyään ruoka sentään pysyy alhaalla enimmäkseen, toisin kuin vuosi sitten.
4. Hampaat on toivottomassa kunnossa, mutta niille ei oikein kai voi mitään kun refluksi (jonka kanssa pitäisi vain pärjäillä) ne syö. Hoidan minkä pystyn mutta vaikea on tapella hammastahnalla vatsahappoja vastaan.
5. Nivelet on vihaisia, etenkin polvet ja lonkat vihloo. Tähän sain joskus ison tappelun jälkeen kipulääkettä, mutta nyt olen allerginen sille enkä uskalla ottaa. Reumatestit jne negatiiviset joten aika pitkälti tämänkin kanssa käskettiin vain pärjäilemään. Tuntuu ettei uskota.

Paino on normaali, kun sitä tietenkin ehdotettaisiin omahoitona. Koskaan en ole ollut ylipainoinen. Siksi kai noita hormoneitakaan ei sen enempää tutkita kun yleensä esim pcosiin liittyy ylipaino oleellisesti. Ei sillä että uskoisin että saisin ylipainoisena parempaa kohtelua.

Kaikki mielipiteet tervetulleita.

Re: Mitä terveysvaivaa ratkomaan ensin?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   25.11.25 10:53:20

Kuulostaa siltä, että sulla on hormonituotanto sekaisin.
Jotain häikkää munasarjoissa.
Estrogeenia itsehoitona purkista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.25 10:56:53

Hirsutismi

Päivämäärä:   25.11.25 10:57:00

Niin kuulostaa, mutta verikokeet sanoi muuta. Testotkin on täysin viiterajoissa.

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   25.11.25 11:00:36

Gynelle. Vaihdevuosioireita tuosta listastasi ovat nivelkivut (myös mahdollisesti se selkä), sekä tietysti nuo 2. kohdan oireet kaikki niinkuin itsekin olit jo luokitellut. Hormonikorvaushoidolla saat kuntoon monta asiaa ja sitä ei tarvitse enää verikokein tutkia. Oirekuva riittää. Käy vaikka Facebookin vaihdevuosiryhmistä kysymässä/selvittämässä suositukset oman alueesi gyneistä ja varaat ajan sellaiselle. Kaikki gynet eivät ole valitettavasti hyviä vaihdevuosiasioiden kanssa, joten valitse oikeasti hyvä huolella.

Ja tämän sanon ammatiltani sairaanhoitajana, vaihdevuodet juuri läpi käyneenä. Minullekin eka gyne (nuorehko nainen) nauroi ja sanoi, että eihän sinulla nyt vielä nelikymppisenä esivaihdevuodet voi olla, terve lisääntymiskykyinen nainen. Vuoden päästä marssin toiselle gynelle (vanhempi täti) ja päättäväisesti VAADIN saada hoitoa. Sain tablettimuotoisen hormonikorvaushoidon ja siihen jäi mukamas nivelrikosta johtuvat sorminivelkivut, öiset halvaannuttavat lonkkakivut, unettomuus, sydämen muljahtelut, voimakas yöhikoilu, kipeät paisefinnit, hiustenlähtö, masennus, jatkuva pissalla ramppaaminen ja mitähän vielä. Väsynyt ja uupunut olen edelleen, mutta hormonikorvaushoidosta en luovu ikinä. Alkuvuodesta ultralla todettiin, että 2v tuosta ekan gynen naureskelusta munasarjat ovat rusinoituneet, eikä niissä ole mitään toimintaa enää. Eli olen postmenopaussissa. 47-vuotiaana. Esivaihdevuosioireet alkoivat kuukautisten heittelyllä 10v sitten. Vuosia kärsin turhaan nivelsäryistä ja siitä, että sormien nivelet olivat kankeat aamuisin. Vaihdoin työtä ja lopetin ratsastamisen. Ehkä olisin voinut jatkaa niitä, jos olisin heti saanut avun, mene ja tiedä.

Lähettäjä: ,gf, 
Päivämäärä:   25.11.25 11:03:43

1. Selkä takkuaa pahasti eikä mikään kotijumppasärkylääkelepokylmäkuuma -hoito auta. Välillä on parempi, välillä ei pysty yhtään kumartumaan.

--- Fyssarille. Varmasti eteenkippaantunut lantio, joka kipeyttää selän ja koko kropan, koska virheasento lähtee yleensä jo jalkateristä lähtien. Pelkkä selän jumppaaminen on siis hyödytöntä.

2. Hormonit on ihan sekaisin, mutta vuosi sitten sain verikokeet asiasta, ne oli normaalit ja homma jäi siihen lääkärin puolesta. Kuukautiset heittelee, parta kasvaa, hiukset tippuu, iho kukkii. Tähänkään ei mikään itsehoito tai lisäravinne auta.

--- Jos hormonit on sekaisin, niin sille ei välttämättä voi itse tehdä mitään. Mutta omalla kohdallani on auttanut viljaton ruokavalio. Ihon kukkimiseen auttoi myös lisätyn sokerin ja varsinkin pähkinöiden jättäminen pois. En tiedä miksi juuri nuo auttoivat, sillä luulin, että ongelmana tosiaan hormonit, mutta noiden avulla hormonitoimintakin tuntui tasaantuneen. Menkat säännöllistyi, ylimääräinen karvankasvu loppui, hiukset alkoi vahvistua (varmaan siksikin kun lisäsin proteiinin saantia ja proteiinihan on hiuksille tärkeää). Mutta isoin ja nopeiten näkyvä muutos oli tosiaan ihon rauhoittumisessa. Jo kolme päivää viljattomasta ruokavaliosta naaman iho oli silottunut ja ei enää kukkinut ja ärtynyt joka asiasta.

3. Refluksi on paha, mutta sitä tutkittiin tässä ja sanottiin ettei haluta leikata, yritä pärjäillä. En vaan oikein pärjää vaikka miten yritän syödä oikein, nukkua käytännössä istuen, ottaa PPItä ja alginaatteja ja pepcidiä ja ihan kaikkea mitä on. Toki nykyään ruoka sentään pysyy alhaalla enimmäkseen, toisin kuin vuosi sitten.

--- Minulla tulee nestemäiset maitotuotteet ja sokeri ylös. Varsinkin iltaisin tulee kaikki ylös. Iltakaakao ja karkki teki olosta yhtä hlvettiä kun kaikki nousi ylös heti kun menin pötkölleen. Tuleeko sinulla siis kaikesta oireita vai oletko huomannut joidenkin ruoka-aineiden pahentavan oireita? Ääni on usein käheä refluksin vuoksi, mutta hampaat säästyneet.

4. Hampaat on toivottomassa kunnossa, mutta niille ei oikein kai voi mitään kun refluksi (jonka kanssa pitäisi vain pärjäillä) ne syö. Hoidan minkä pystyn mutta vaikea on tapella hammastahnalla vatsahappoja vastaan.

--- Tässä olet ihan oikeassa. Ja jos refluksi vaivaa, niin hampaita ei edes kannata hangata liikaa. Mutta jos refluksia ei saa rauhoittumaan, on aika turha tehdä hampaille mitään, kun ne ovat kohta taas samassa kunnossa...

5. Nivelet on vihaisia, etenkin polvet ja lonkat vihloo. Tähän sain joskus ison tappelun jälkeen kipulääkettä, mutta nyt olen allerginen sille enkä uskalla ottaa. Reumatestit jne negatiiviset joten aika pitkälti tämänkin kanssa käskettiin vain pärjäilemään. Tuntuu ettei uskota.

--- Minulla pahiten niveliä turvotti ja kipeytti vehnä, toiseksi eniten kaura. Viljaton ruokavalio toi avun tähän ongelmaan eikä ole nivelet turvonneet ja kipeytyneet moneen vuoteen. Mutta jos syön viljoja, varsinkin noita kahta, niin ai kamala... Ehkä sinullakin on joku ruoka-aine tai useampi, jotka aiheuttavat nivelten kipuja tai pahentavat niitä? Sinun pitää vain itse kokeilla, mikä voisi olla syynä. Minun oireeni viittasivat reumaan mutta sitä ei löytynyt. Vilja-allergia/yliherkkyys ilmeisesti minulla suurin ongelma ruokavaliossa...

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.11.25 11:05:03

Nelli, mitä tabletteja sait?

Lähettäjä: ,gf, 
Päivämäärä:   25.11.25 11:07:27

Olen 41 v ja minulla esivaihdevuodet meneillään. Söin kesällä muutaman kuukauden miten sattuu ja ihan hirveä olo. Mutta sitten palasin ruotuun ja oireet katosivat.

Vaikka kaikkea ei voi korjata itse, niin moniin asioihin voi yleensä vaikuttaa, jos vain tajuaa, mistä apua saisi. Minulla kesti 10 v tajuta, että monet oireeni johtuivat vilja-allergioista/yliherkkyydestä, eli en minäkään nopeasti kaikkea ymmärtänyt...

Päivämäärä:   25.11.25 11:25:21

Gynelle ja kiropraktikolle.

Ruokavaliosta vilja ja maitotuotteet pois.

Päivämäärä:   25.11.25 11:42:02

Viljoja en syö, enkä juo maitoa. Enkä tietenkään happamia asioita, alkoholia, kofeiinia, rasvaista ruokaa, mausteita... hyvin tiukalla refluksiruokavaliolla mennään, eikä se mitään auta. Ihan pelkkä vesi tulee ylös kun keho sille päälle sattuu. Kaikki nämä on valitettavasti kokeiltu :( myös oudommat jutut, kuten matalahistamiininen ruokavalio ja muu mahdollisesti täysi hömppä, ei apua.

Olen myös 30.

Mutta lähinnä mietin että mitä lähteä seuraavaksi puskemaan ja toivomaan että lääkäristä olisi jotain hyötyä. Kun tässä suossa on niin vaikea valita mihin voisi todennäköisimmin saada apua.

Päivämäärä:   25.11.25 11:50:26

Se on lääkärin tehtävä selvittää mikä sua vaivaa. Ei sun taikka ht.netin. Me täällä ei tiedetä vaikkapa sinun lääkityksiä, allergioita, labratuloksia tmv, jotka vaikuttavat diagnooseihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.