Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko täällä muita kenellä ei ole säästöjä?

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   24.11.25 16:21:16

Onko täällä muita kenellä ei ole juuri yhtään säästöjä, ja kenties lähinnä velkaa vain?

Tuossa yhdessä ketjussa ihmisillä oli niin hyvin raha-asiat, oli 10-20 tuhatta euroa ihan perussumma.

Kuinka ikinä saada oma taloustilanne paremmaksi?

En juo, polta, enkä käytä huumeita. Kaikessa todella tunnollinen ja vastuullinen, paitsi talousasioissa. Ja niin olen sairaslomalla ollut jo pidempään ja vaikka menisin töihin niin sillä tuskin rikastuisin kuitenkaan kun kaikki menee lyhennyksiin ja elämiseen...

Re: Onko täällä muita kenellä ei ole säästöjä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.11.25 16:24:17

Kyllä. Ikää 39v ja säästöjä ei ole kertynyt. Velkaa sen sijaan kyllä. Vinkkejä otetaan vastaan, vaikka talous sinänsä tasapainossa.

Päivämäärä:   24.11.25 16:29:31

Itse huomasin että Rahamaratonilla on sellainen talouskirja, ajattelin itse kokeilla sitä. Olen huomannut että nää ongelmat itsellä johtuu tunnepuolesta. Eli sitä täytyisi työstää jotenkin.

Päivämäärä:   24.11.25 16:30:07

https://holvi.com/shop/rahamaratoni/

Lähettäjä: Viki 
Päivämäärä:   24.11.25 16:33:31

Oi kyllä! Siis mä ihmettelen joka kerta niitä ketjuja, missä kaikilla (jopa parikymppisillä) tuntuu olevan vähintään 50 tuhatta säästössä, toiset 50 tuhatta osakesalkussa, sitten on 200 t omakotitalot jne jne.

Mä veikkaan, että tää säästöttömyys on melko tabu aihe, kun nyktään on trendikästä olla kokoomuslainen menestyjä joka asiassa.

Itse olen aina tehnyt töitä, mutta rahat on menneet elämiseen. En ole ostellut turhia, mutta lemmikkiin on tietysti välillä mennyt enemmän rahaa. Auto on ollut aina, koska olen asunut myös maalla ja syrjemmässä. Eikä tosiaan mikään kallis auto, onkohan kallein autoni maksanu 4999 € :D muut autot semmoista 2000-3000 €.

Päivämäärä:   24.11.25 16:34:47

Ps. Samalla huvittaa kun keskipalkat on jotain 3300 €/kk, kun itsellä se on ollut maksimissaan 2500 € ja monilla alle 2000 euroakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.25 16:37:00

Aloita kirjaamalla kaikki kulut ja tulot ylös, sitten joka palkasta otat aina edes 20e sivuun. Ja siihen ei kosketa. Summa voi olla myös joku muu. Budjetointi auttaa myös huomaamaan mihin kaikki rahat menee. Jos tällaista tapaa ei ole koskaan ollut, sen muodostumiseen menee muutama kuukausi. Eli ole ankara itsellesi vaikka vuosi, ja katso tuleeko muutosta. Ajan myötä kun tulee tavaksi niin helpottaa.

Päivämäärä:   24.11.25 16:37:06

Äh, jatkan vielä! Ei tarvitse tulla kuin yksi iso oma terveyshuoli / avioero / lemmikin sairastuminen, auto hajoaa, niin johan menee rahat.

Itse maksan edelleen entisen elämän kuluja yhdistelylainalla. Erossa oli pakko ottaa lainaa että pääsi alkuun, mm. perus huonekalut, pesukone jne.

Lähettäjä: Olen 
Päivämäärä:   24.11.25 16:37:15

Ei normaalilla duunarilla ole säästöjä. Velkaa kyllä on. Sitten nämä rikkaat kultalusikka suussa syntyneet vievät kavereineen(rikkaita) kaikki työpaikat. Ovat niin hiton ahneita ettei köyhä duunari saa velkojaan maksettua. Tämä on tosi juttu.

Päivämäärä:   24.11.25 16:38:40

"'Aloita kirjaamalla kaikki kulut ja tulot ylös, sitten joka palkasta otat aina edes 20e sivuun. Ja siihen ei kosketa"

- entä jos se 20 euroa menisi ruokakauppaan, kun muutakaan ei enää ole? Silloin siihen on pakko koskea.

Päivämäärä:   24.11.25 16:39:35

Yksi euro? 20snt?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.11.25 16:40:56

Täällä 34v, säästöjä on rahastoissa 700€ ja siinä ne sitten onkin. Velkaa on opintolaina, joustoluotto ja luottokortti.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   24.11.25 16:45:10

"Ei normaalilla duunarilla ole säästöjä. Velkaa kyllä on. Sitten nämä rikkaat kultalusikka suussa syntyneet vievät kavereineen(rikkaita) kaikki työpaikat. Ovat niin hiton ahneita ettei köyhä duunari saa velkojaan maksettua. Tämä on tosi juttu."

Jotta sellainen katkera tilitys siellä sitten. Miten jonkun hyväosaisen ahneus estää duunaria maksamasta velkojaan? Ai viemällä hänen duunarityöpaikkansa? Miksi "ahne hyväosainen" ei saisi käydä töissä? Minä en ole kultalusikka suussa syntynyt, mutta olen ahkera. Olen aina hoitanut opiskelut ja työni hyvin ja nyt palkkani on 7000 euroa kuukaudessa. Ei se ole huippuhyvä, mutta ihan riittävä ja täysin omalla ahkeruudella saavutettu. Tee sinä sama perässä niin ei tarvitse valittaa.

Päivämäärä:   24.11.25 17:06:12

Viki, älä muuta sano! Tuleepa helpottunut olo ettei todellakaan ole ainoa. Totta ettei kovinkaan moni varnaankaan mainosta sitä, ettei niitä säästöjä ole. Itsekin ihmettelen, miten joillakin on niin paljon. Kuten sanoit niin ihan normaali elämäkin, lemmikki ja auto varsinkin vie paljon rahaa.

Päivämäärä:   24.11.25 17:08:00

"Lähettäjä,,

Päivämäärä24.11.25 16:45:10

"Ei normaalilla duunarilla ole säästöjä. Velkaa kyllä on. Sitten nämä rikkaat kultalusikka suussa syntyneet vievät kavereineen(rikkaita) kaikki työpaikat. Ovat niin hiton ahneita ettei köyhä duunari saa velkojaan maksettua. Tämä on tosi juttu."

Jotta sellainen katkera tilitys siellä sitten. Miten jonkun hyväosaisen ahneus estää duunaria maksamasta velkojaan? Ai viemällä hänen duunarityöpaikkansa? Miksi "ahne hyväosainen" ei saisi käydä töissä? Minä en ole kultalusikka suussa syntynyt, mutta olen ahkera. Olen aina hoitanut opiskelut ja työni hyvin ja nyt palkkani on 7000 euroa kuukaudessa. Ei se ole huippuhyvä, mutta ihan riittävä ja täysin omalla ahkeruudella saavutettu. Tee sinä sama perässä niin ei tarvitse valittaa."

Ihmisillä voi olla eri lähtötilanteits ja elämäntilanteita. Aina ei voi saavuttaa sitä mitä haluaisi, vaikka olisi kuinka ahkera. Esim. 7000 e kk palkkaa...

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   24.11.25 17:08:40

Ei ole säästöjä ,en ole töissä.en saa mistä rahaa

Päivämäärä:   24.11.25 17:09:41

"Mä veikkaan, että tää säästöttömyys on melko tabu aihe, kun nyktään on trendikästä olla kokoomuslainen menestyjä joka asiassa."

Näin se on. Säästöttömyyttä hävetään siksikin kun yleinen oletus on se, että aikuinen, jolla ei ole säästöjä on elänyt holtittomasti ja kuluttanut rahansa juhlimiseen. Tällä tavalla ajatteleville ei tule mieleenkään, että kaikkien tulot eivät kerta kaikkiaan ole niin isot, että niistä jäisi merkittäviä säästöjä. Nykyään moni elää hyväosaisessa kuplassa, jossa kenenkään palkka ei ole ainakaan pienempi kuin se suomalainen keskipalkka eli yli kolme tonnia. Eivät nämä ihmiset mieti, että täällä on toisenlaistakin eloa kuin hyväpalkkaista asiantuntijatyötä tekevillä. Että jotkut meistä joutuvat sinnittelemään jopa alle kahden tonnin palkalla. Matalapalkkatyöläiset ovat näille ihmisille näkymättömiä, olemattomia, jotain mikä ei heidän maailmaansa kuulu. Silloin on helppo sanoa, että pakkohan nyt jokaiselle on jäädä palkasta säästöön.

Lähettäjä: melinda 
Päivämäärä:   24.11.25 17:13:26

Mulla on vaan opintolainaa (vielä vajaa parisen vuotta olis jäljellä yliopistossa) :D Ei löydy säästöjä. Kaikki mitä opintojen ohella työstä tulee tilille menee suoraan elämiseen, koska tunteja ei pysty tiiviiden opintojen ohella juuri tekemään kuin viikonloppuisin tai öisin, ei niistä paljoa kerry. Lisäksi on krooninen sairaus mikä myös taloudellisesti ottaa oman osansa. Mutta en kyllä oikeastaan murehdi asiaa, olen kuitenkin onnellinen ja suht kivuton, se riittää mulle just nyt.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.11.25 17:13:39

Ei ole säästöjä.

Asuntolainaa on jäljellä vielä 46tuhatta.

Palkka on pienentynyt erilaisten lisien vähettyä. Esimerkiksi meillä loppui sunnuntaityöt joita ahkerasti tein. Ylitöitä ei ole eikä ylimääräisiä vuoroja saa tehdä.

Kaikki menee mitä tulee. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Kauhulla olen katsonut että vaatteet alkaa vetelemään viimeisiään yksi toisensa jälkeen eikä ole varaa ostaa uusia.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   24.11.25 17:15:05

Eli kaikki duunarit on laiskureita ja menestyjät ahkeria.
Olen aina hoitanut työni moitteetta, mutta olen niin tyhymä, ettei mitään mahdollisuutta opiskella parempi palkkaista työtä.
1400e/kk pärjättävä, kun ei muuhun pysty vaikka on kuinka ahkera.
Säästössä 6000e

Päivämäärä:   24.11.25 17:16:07

Ihanaa että tästä puhutaan.

Todella itseäkin hävettää kun tuntuu että aikuisella kuuluisi olla raha-asiat täydellisesti, säästöjä vähintään 10 t e jne.

Itselläkin palkka ollut korkeimmillaan sen 1200 e/kk. Tuosta on välillä hyvä muistuttaa itseään... Eikä ihmetellä ja syyttää itseään että miksei ole rahaa!

Päivämäärä:   24.11.25 17:17:42

"
Ps. Samalla huvittaa kun keskipalkat on jotain 3300 €/kk, kun itsellä se on ollut maksimissaan 2500 € ja monilla alle 2000 euroakin."

Saatat yllättyä, kun alat vertailla nettopalkkoja näistä brutoista...

Lähettäjä: huiska 
Päivämäärä:   24.11.25 17:18:11

Käytännössä säästöjä ei ole, tilillä on pari tonnia. Pienipalkkaista työtä olen tehnyt aina, asuminen ja työpaikalle siirtyminen ovat vieneet leijonanosan tuloista. Nyt jäin työttömäksi ja pienestä palkasta johtuen ansiosidonnainen on myös hyvin pieni, joten eiköhän tässä nyt kulu nuo vähäisetkin säästöt. Velkoja ei onneksi ole ja auton käyttökin on nyt vähäisempää mutta asuminen vie toki edelleen paljon rahaa. Kai tässä joutuu muuttamaan johonkin itsemurhayksiöön.

Lähettäjä: Toffifeena 
Päivämäärä:   24.11.25 17:23:22

LähettäjäTiina
Päivämäärä24.11.25 17:15:05

Eli kaikki duunarit on laiskureita ja menestyjät ahkeria.

Siis tämä! Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että olen laiska! Mutta on käynyt hyvä tuuri aivojen suhteen, opiskelu on ollut mulle aina tosi helppoa. Siksi olen päätynyt opiskelemaan paljon sen sijaan, että olisin mennyt nuorena töihin. Se on ollut mulle se helppo ja kevyt vaihtoehto. Ja sitä kautta aukesi ovet hyviin työpaikkoihin ja isoihin tuloihin. Ja sen myötä on tullut kerättyä myös reilummin säästöjä. En oikeasti ole tehnyt kovaa duunia asemani eteen, vaan kunnia menee puhtaasti geeneilleni, jotka on antanut älliä millä pärjätä akateemisesti. Monet mun duunarikaverit on todellakin sata kertaa ahkerampia kuin minä!

Päivämäärä:   24.11.25 17:24:35

Sääntö on: Max 50% palkasta elämiseen (asunto, vakuutukset, ruoka), Max 30% hupiin (harrastukset, vaatteet, ravintolat) ja 20% säästöön. Mihin rahasi menee? Elätkö liian leveästi vai mikä estää laittamasta 20% netto palkasta esim rahastoihin kasvamaan joka kuukausi? Minä sijoitin jopa opiskelijana 60e kuukaudessa rahastoihin mikä tekee 720e/vuosi usean vuoden ajan. Opiskeluiden jälkeen olikin sitten kasvanut jo korkoa kivasti.

Ja ennen kun joku tulee taas ampumaan viestintuojan niin tämä tietenkään ei koske työttömiä tai sairaseläkkeellä jne olevia, jotka eivät pysty säästämään vaan palkka työläisiä.

Päivämäärä:   24.11.25 17:25:43

''Saatat yllättyä, kun alat vertailla nettopalkkoja näistä brutoista...''

3300 euron bruttopalkasta jää n. 2400 euroa nettona.
2000 euron bruttopalkasta jää käteen n. 1600 euroa nettona.

Niin, eihän toi KAHDEKSANSATAA euroa kuukaudessa olekaan mikään iso summa, eihän...

Lähettäjä: Missä on m strömsö 
Päivämäärä:   24.11.25 17:33:52

Ja se että yksinäinen ihminen yksin asuvana on yksin maksavana varmasti aika tyhjätasku normaaliduunarina.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.11.25 17:45:05

"Joka neljännellä suomalaisella ei ole lainkaan säästöjä, kun taas yhä useamman suomalaisen säästöt ovat kuluneet loppuun elinkustannuskriisin vuoksi. Samaan aikaan suomalaisten kotitalouksien pankkitalletukset ovat kaikkien aikojen ennätyksessä.
Ei lainkaan säästöjä: Joka neljännellä suomalaisella ei ole säästöjä, ja naisilla tämä osuus on miehiä suurempi, 32 %.
Pienituloiset: Pienituloisista kotitalouksista 42 % ilmoitti, ettei selviäisi edes kuukautta ilman tuloja." (AI)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.25 17:52:54

Ei ole säästöjä, asuntovelkaa 25 000€ ja työtön olen nyt.
Repikää siitä.

Päivämäärä:   24.11.25 17:54:51

"
''Saatat yllättyä, kun alat vertailla nettopalkkoja näistä brutoista...''

3300 euron bruttopalkasta jää n. 2400 euroa nettona.
2000 euron bruttopalkasta jää käteen n. 1600 euroa nettona.

Niin, eihän toi KAHDEKSANSATAA euroa kuukaudessa olekaan mikään iso summa, eihän..."

Sujuvasti unohdit sen 2500€ bruton tuosta välistä ;)
Eli vertaapa sitä 3300€ / 2500€ nettoa tai 2500€ / 2000€ nettoa. Kyllähän ihan jokainen tietää, että 1300€ bruttoerossa on väkisinkin merkittävä ero.

Vertailun vuoksi 3800€ palkalla nettoero tuohon 2500€ bruttoon on n. 600€
Iso raha kyllä, mutta silti alle puolet siitä mitä bruttoero. Lähes sama toteutuu 2500€ ja 3300€ välillä. Eikä kummassakaan tapauksessa puhuta mistään suuripalkkaisista henkilöistä.

Päivämäärä:   24.11.25 17:58:45

Mä säästin 1200-1500e kuukausituloista useamman tonnin vuodessa. Nyt palkkaa kilahtaa tilille 1870e kuukaudessa ja tästä saan 500-800e kuukaudessa säästöön. Saisin enemmänkin jos olisi tarve. Kyllä meillä pienituloisilla duunareillakin voi säästöjä olla. Asun yksin, tai siis koiran kanssa joka syö osansa mun rahoista :D

Mulla menee automaattisesti 20e/kk tiettyyn rahastoon ja siellä on nykyään varsin kiva potti vaikka kertasummat ovatkin olleet pieniä. Pienilläkin summilla saa kyllä ihan mukavat säästöt vuosien aikana kerättyä, kunhan sen säästämisen vain aloittaa eikä jää jumittamaan siihen ettei ne summat ole isoja. Kun ei niiden tarvitse sitä olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.