Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omaan pihaan ponit vielä "vanhoilla päivillä"

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   24.11.25 11:31:06

Onko muita jotka intoutuneet joko pitkän tauon jälkeen tai valkonokkana?
En tiedä mikä vaihdevuosisekoilu tämän aiheuttaa :D Idea lähti vitsistä, nyt huomaankin miettiväni ja suunnittelevani asiaa ihan tosissaan. Eilen illalla salaa mieheltä tutkailin meidän tiluksia, yhteen maatilarakennukseen saisi juuri sopivan pihaton hoitotilalla tehtyä..

Hevostausta suht vankka eli tiedän sinällään mihin olisin ryhtymässä. Ikäni ratsastanut, olin vuosia töissä ratsastuskoulussa ja kaksi omaa hevosta ollut itsehoitotallissa. Kun vikan möin, päätin ettei enää ikinä - tuli vaan niin mitta täyteen. Nyt taukoa jo 10 vuotta, vain rapsuttelemassa käynyt kaverien hevosia. Muksukin täyttää 7 eli ruuhkavuodet takana päin eikä elämässä stressiä muutenkaan. Maatila ja laitumet löytyy, aikaa on, rahaa on. Haluaisin kaksi ponia pihaan! Vaikka shettiksiä, ei kiinnostele niinkään enää ratsastus vaan ihan ajohommiin, maasta touhuiluun, temppuja, tädille sielunhoitoa <3 Lapsi ei ole kiinnostunut hevostelusta ainakaan toistaiseksi joten ihan omaksi harrastukseksi ostaisin. Olenko hullu? Mielelläni kuulisin mielipiteitä ja kokemuksia puolesta sekä vastaan.

Re: Omaan pihaan ponit vielä "vanhoilla päivillä"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.25 11:38:41

Jos kerran aikaa on, rahaa on ja tilaa on, niin miksi ei?
Tee kuitenkin tilat niin suuriksi, että jos itse tai lapsesi haluaakin muutaman vuoden päästä hevosia, niin nekin sujuvasti mahtuvat. Ja kun budjettia on, niin laitata kaikki talliarkea helpottavat herkut kerralla, niin ei tarvitse väsyä talliarkeen.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   24.11.25 12:08:35

Ihan kiva idea. Kun tilat jo on. Eipä muuta kun ponikaupoille.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.11.25 12:16:25

No kyllä mä ottaisin ennemmin sellaisen kokoiset, että pystyy sitten halutessaan ratsastamaankin. Esim. jos lapsi innostuukin, niin joku russi on paljon sopivamman kokoinen kuin shettis.

Päivämäärä:   24.11.25 12:37:40

Shettiksellä pystyy aikuinenkin ajamaan, sit jos alkaa taas ratsastus kiinostamaan, helppo siihen on kolmas ottaa tai vaihtaa toinen shettis isompaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.11.25 12:46:12

Mikä valkonokka?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.11.25 12:53:34

Ottaisin myös toiseksi suomenpienhevosen tai islanninponin, jotta halutessaan voi ratsastaa, vaikka vain köpötellä tai opettaa lasta.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   24.11.25 13:39:03

No se lapsikin voi sloittaa åoneilla harrastuksen, jos alkaa kiinnostamaan. Tuossa tilanteessa ostaisin itselleni ne mitkä haluan.

Lähettäjä: LL 
Päivämäärä:   24.11.25 13:57:11

Vanhoilla päivillä? Et liene kovin vanha, jos lapsesi on kuitenkin vasta 7-vuotias. Olen itse jo 52-vuotias, viimeisin lapsikin muuttanut omilleen useampi vuosi sitten, mutta haaveilen samasta kuin aloittaja, eli kaksi shettistä (tai miniatyyrihevosta). Omia mulla ei ole koskaan ollut ja harrastuskin ollut tauolla kohta 20 vuotta. Tilaa, aikaa ja rahaa olisi nyt paremmin kuin nuorempana. Nyt kai tuo olisi toteutettava jos joskus vielä aikoo.

Jotenkin silti mietin, että olenko nyt jo liiankin vanha. Hevonen voi elää pitkään, pysynkö terveenä, pystynkö hoitamaan sitä vielä 15 tai 25 vuoden kuluttua? Toki nuorempikaan ikä ei takaa terveyttä ja nyt olen oikein hyvässä kunnossa, mutta vanhetessa tätä joutuu miettimään eri tavalla, kun se terveyden rapistuminen on vääjäämätöntä.

Päivämäärä:   24.11.25 14:23:28

Jos raha ei ole niin ongelma, niin miten olisi vähän vanhemmat ponit? Vähän rescue-ajatuksella? Tai muuten pikkuvikaiset.

Tänä siis ideaksi LL:lle.

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   24.11.25 14:55:44

Ehkä mitoittaisin tilat niin, että halutessa sinne voi ottaa myös isomman ponin tai hevosenkin. Muutoin ei kannata alkaa ennakoimaan oman tai lapsen mahdollisia mielenmuutoksia, vaan laittaa juurikin ne pikkuponit joista haaveilee. Jos jollakulla mieli muuttuu, niin eihän mikään estä laittamasta siihen hetkeen sopivaa kaviokasta sitten. Ja jos ei muutu, niin väljissä tiloissa on aina mukavampi harrastaa kuin pieneksi käyvissä.

Lähettäjä: Tiiu 
Päivämäärä:   24.11.25 15:11:19

Itse oon nyt 52 ja mulla on kaksi shettistä ollu nyt noin 15 vuotta. Isoa hevosta en ole koskaan omistanutkaan. Shettikset on kivoja, just sopivan kokoisia monenlaiseen puuhailuun. Kantsii hankkia heti sellaiset joilla pääsee suvun puolesta myös näyttelyihin ja käyttiskisoihin, niin aukee ihan uusi maailma!

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   24.11.25 15:23:53

Mulla taas on kyllä koko ajan ollut hevosia, mutta halusin ne omaan pihaan ja varsottaa, joten ostin oman pikkutilan 45-vuotiaana. Nyt ovat olleet omassa hoidossa 10 vuotta ja varsojakin on syntynyt. Eli aloittajalle tsempit, siitä vaan asiaa edistämään!

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   24.11.25 16:54:59

Kiitos teille rohkaisusta, ideoista ja tsempeistä! Aivan ihania viestejä :) Ehkä minä sitten lähden ajamaan tätä puskista tullutta ponihaavettani vaan eteenpäin. Ja miehen sulatus on aloitettava! Tarvitsen häntä kuitenkin remppaan.

Juu, sen verran mieleni kiemuroita jo tunnen (ja menneisyyteni) että tilat tehdään sit kunnolla ja tarpeeksi reilun kokoisiksi. Voi hyvin ollakin että kaviokkaiden määrä tai koko kasvaa vuosien aikana jos homma ihan vie. Sama oli kanojen kanssa, otin alkuun kolme+kukko ja nyt niitä on jo 13... Tilat riittää onneksi vieläkin ruhtinaallisesti.

Laitoin tuon vanhoilla päivillä lainausmerkkeihin juuri siksi etten ole ikäloppu. Nyt mittarissa siis 47v. Mutta siinä mielessä vanha että hurmiohevostelut meni 20 vuotta sitten ja taukokin on jo kohtuu pitkä. Fysiikka on yhä hyvä raskaasta työstä johtuen.

En halua ennakoida mitään tulevaa ottamalla valmiiksi hevosta tai isoa ponia. Tahdon just ne pikkuponit ettei varmasti ole mikään "pakko" ratsastaa. Luulen että ottaisin heti stressiä sen liikutuksesta selästä käsin vaikkei oikeasti tarvitsisikaan ottaa! Sitten pitäisi jo varmuudeksi päästä ensin tunneille taitoja verestämään jne. Enkä lastakaan nyt mieti. Tahdon ne mun ihka omat pienet tähän joita hoidan ja liikuttelen. Aktiivipihaton. Uudet käänteet sitten tulevaisuuden tarpeiden mukaan.

Kiitos vielä kaikille!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.