Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuttavan uusi mies on ällöttävä

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.11.25 14:46:33

Tuttavani on ollut miehensä kanssa pari vuotta, mutta en ole miestä tavannut paitsi nyt. Minun piti viedä tälle tuttavalle yksi juttu, mutta eilen laittoi viestin, että ajavat meistä ohi, niin voisi käydä ohimennen hakemassa sen asian. Meillä oli siivous menossa, mutta ajattelin, että varmaan käy pihalla/oven raossa, kun ei meillä ole ollut tapana kyläillä. No olikin yllätys, kun ovikello soi ja tuttava ja tämä mies astelivat sisälle. Vähemmän yllätys oli, että kun kaksi vierasta ihmistä pamahti yhtäkkiä pimeään eteiseen tummat vaatteet päällä, niin koirat reagoivat ja alkoivat haukkua. Kun koirat aloittivat, niin tämä ihan vieras mies sanoi välittömästi, että "turpa kiinni". Mä menin ihan hämilleni, enkä osannut edes sanoa mitään. Kohta mies sanoi uudestaan "turpa kiinni". Siis mitä hittoa? Käveletkö sä kutsumatta vieraiden ihmisten taloon ja alat komentaa niiden lemmikeitä ja vielä noin tylysti?

Jännä juttu, etteivät nuo koirat välittäneet äijän komennoista mitään. Mä sain kyllä koirat hiljaiseksi ihan asiallisella "nyt hiljaa" -komennolla. Mutta olipa vastenmielinen ensikohtaaminen. Mies myös haisi pinttyneelle röökille ja naamasta näkyi + äänestä kuuli, että röökiä ja luultavasti myös viinaa kuluu. Toivottavasti en tapaa häntä enää ikinä.

Re: Tuttavan uusi mies on ällöttävä

Lähettäjä: Leena Lepakko 
Päivämäärä:   23.11.25 15:18:20

Kaikki miehet on ällöttäviä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.11.25 15:18:45

ok

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.11.25 15:21:48

No voi hitsin pimpulat, kun sun koirille tuli nyt paha mieli.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.25 15:27:04

mulla koirien kuuluu hälyttä eli haukkua jos jostain poikkeavaa eli vaikka ne yllätysvieraat.
se on niiden työ. ei niitä vieraaat käskytä. ulos ja haipakkaa heleen täältä.
kaverit tietää ja tietää miten toiitaan. vieraat tunkeutujat saakin tikata reikiä täyteen haukun kera.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.11.25 15:27:25

No kyllä toi turpa kii kommentti ä, varsinkin vieraalta mieheltä, kuulostaa ihan just siltä itseltään.
Jos olisi mun deitti, en tapaisi enää koskaan.

Lähettäjä: ht-lady 
Päivämäärä:   23.11.25 15:34:40

Lähettäjä: Leena Lepakko
Päivämäärä: 23.11.25 15:18:20

Päivämäärä:   23.11.25 15:37:41

M: no siis nimenomaan! Jos olisi sanonut jotain "hei, ei tarvi haukkua" tms, niin ois ollut ihan ok. Mutta mun mielestä "turpa kiinni" on tosi ruma ja junttimainen ilmaisu, sanoo sen kenelle tai mille tahansa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.11.25 15:54:39

Turpa kiinni on asiaton kommentti, mutta todellakin vieraat saa, voi ja pitääkin komentaa koiria, joa tekevät jotain tarpeetonta/väärää.

Päivämäärä:   23.11.25 15:58:03

Ällö: kyllä se on ensisijaisesti koiran ja talon omistajan tehtävä. Mutta kuten sanoin, niin tilanne tuli yllätyksenä, niin en ehtinyt välittömästi reagoida. Sitä paitsi: kyllä meillä koirat saakin varoittaa tulijoista ja se on jopa suotavaa, kun ottaa huomioon, että olen aika usein yksin koirien kanssa kotona. Eli koirat eivät tehneet mitään tarpeetonta/väärää.

Päivämäärä:   23.11.25 16:02:22

***, omistaja ei välttämättä näe, jos koira yrittää napata jotain pöydältä tms. Ja juu, vaikkapa parhaan ystäväni koira menee omieni jatkona, ei sitä kohdella mitenkään eri tavalla siksi, ettei ole omani. Ja samalla tavalla nostan kissan pois pöydältä tai ohjeistan lapsiakin. Aina kaikilla ei ole silmiä selässä ja kylä kasvattaa. Eipä ole yksikään asiakaskaan pahastunut, jos olen heidän lapsiaan ohjannut pois kulkuväyliltä tms - siihen on ihan syynsä.

Lähettäjä: krk 
Päivämäärä:   23.11.25 16:05:10

Miehillä on joku kummallinen ajatus, että pullistelemalla ja olemalla törkeä he jotenkin saavuttavat muiden kunnioituksen. Lisäksi ajattelevat, etä haisemalla pahalta he ovat jotenkin miehekkäitä.

Minun naapurillani kaksi suht pientä koiraa. Tai saattaa ne olla keskikokoisiakin, mutta eivät ole kovin isoja. Nuoremmalla on joku kausi, että se haukkuu kaikelle ja se sitten provosoi vanhempaakin ja niillä on aina joku huutokonsertti jos rappukäytävässä/pihalla on joku/jotain.

Eipä kävisi mielessäkään alkaa karjua niille "Turpa kiinni". Vähän tilanteesta riippuen annan naapurin mennä koiriensa kanssa, tai sitten menen kyykkyyn ja annan koirien tulla haistelemaan, jolloin ne tutustuvat minuun (joka kerta uudelleen :D) ja lakkaavat haukkumasta, kun tajuavat, etten ole kovin kummallinen. On siis ihan omistajan kanssa sovittu, että saan tehdä noin tai miten on paras toimia. Että onko parempi, että hän vain nopeasti menee koiriensa kanssa johonkin suuntaan vai että koirat saavat tutustua minuun (taas), että rauhoittuvat sitä kautta.

Mutta pidän tuollaista komentelevaa, varsinkin toisten kotiin tulevaa ja komentelevaa todella ällöttävänä ihmisenä. Varsinkin, jos hygienian kanssa on pahoja haasteita... Hyi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.25 16:06:19

Lähettäjä: Leena Lepakko
Päivämäärä: 23.11.25 15:18:20

KOMPPAAN!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.11.25 16:07:24

Mitähän ällö taas tarinoi? Ei tässä koira yrittänyt syödä pöydältä mitään eikä yksikään lapsi ollut millään kulkuväylällä. Vaan aloittajan koirat varoittivat tulijasta, kuten niiden aloittajan mukaan halutaankin tekevän - koirat siis eivät tehneet yhtään mitään ei-toivottua. Todellaan ei ole OK, että ventovieras alkaa komentamaan koiria, ja vielä tuolla tavalla.

Päivämäärä:   23.11.25 16:08:56

Ja koska joku tarttuu, niin komentaa tai korjata käytödtä voi tehdä ihan asiallisesti karjumatta turpa kiinni. Se oli täysin asiatonta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.11.25 16:09:20

krk: Nimenomaan, todennäköisesti paljon toimivampi tapa olisi mennä kyykkyyn koiran tasolle ja moikata lempeästi. Yleensä koirat tajuavat tässä vaiheessa, ettet ole uhka.

Tai jos ei tiedä miten toimia, omistajalta voi aina kysyä. Yleensä se karjuminen ei kuitenkaan toimi mihinkään eläimeen kovin hyvin. Etenkin kun se karjumisen tekee ventovieras, eikä omistaja :D

Päivämäärä:   23.11.25 16:10:20

--, otin kantaa tuolla myöhemmin mainittuun, että vieraat eivät saa komentaa koiria. Kyllä saavat.

".ei niitä vieraaat käskytä" oli tuo kommentti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.