Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varusteet telttailuun

Lähettäjä: Summer 
Päivämäärä:   23.11.25 08:39:17

Olisiko täällä retkeilyä ja vaelluksia harrastavia? Kaipaisin vinkkejä hyvistä varusteista.

Mitään pidempiä vaelluksia en ehkä tule tekemään mutta retkeilyä niin että olisin yötä jossain. Näin voisi esim viikonloppuisin lähteä pidemmällekin kotoa. Nyt majoittunut mökeissä ja hotelleissa ja kalliiksihan se tulee. Tarkoitus siirtyä telttailuun jolloin saa myös joustoa liikkumiseen pidemmän matkan aikana. Vaihtoehtona myös yöpyä autossa.

Millaisia varusteita teillä on telttaillessa? Suositelkaapa hyviä varusteita. Retkeilen lähinnä pluskelien aikaan. Toki yöllä voi aina mennä miinuksen puolelle mutta missään parinkymmenen asteen pakkasissa ei ole tarkoitus yöpyä teltassa.

Re: Varusteet telttailuun

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   23.11.25 09:05:50

No teltta tietenkin, itselläni on Hilleberg Nallo, hyvä mutta hintava. Teltan voisit aluksi vuokrata, esim. paikalliseen Suomen Ladun järjestöön liittymällä saat edullisesti varusteita vuokralle.
Reppu tai pieni rinkka, tässä luotan perinteiseen Fjällrävenin Kajka-rinkkaan. Sama juttu kuin teltan kanssa, voit vuokrata ensin ja ostaa sitten itsellesi mieluisimman.

Makuupussi kannattaa kyllä ostaa omaksi. Jos et retkeile talvella niin esim. Fjällrävenin three seasons on oikein mainio.
Makuualusta on yksi tärkeimmistä varusteista! Olen tykännyt ilmatäytteisestä Expedistä, tässä on toki rikkoutumisen riski aina mukana. Toimiessaan on kevyt kuljettaa mukana ja antaa oikeasti mukavuutta nukkumiseen. Tyynynä toimii mukana aika kulkeva kevytuntuvatakki.

Tarvitsen tietenkin myös tarpeet veden keitttämiseen. Nykyään on tosi hyvin pieniä kaasukeittimiä, joilla saa yhdelle hengelle nopeasti veden kuumaksi.

Kannustan siis liittymään Suomen Ladun jäseneksi ja varusteiden suhteen lainapalvelua sekä neuvontaa tarjoavat myös mm. Partioaitta ja Skandinavian Outdoor.
Mukavia retkiä!

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   23.11.25 09:07:35

Minä en pysty terveyssyistä kunnolla vaeltamaan (nilkka ei kestä jäykkiä vaelluskenkiä eikä rinkan lisäpainoa) ja teen paljon yhden yön reissuja koiran kanssa niin, että kävelyä tulee maks. viisi kilsaa autolta kohteeseen.

Siksi en ole mikään varustehifistelijä enkä grammanviilaaja, vaan olen ostanut kelvollisia mutta edullisia vaelluskamoja. Teltta on kahden hengen tunneliteltta, Helsportin joku perusmalli joka maksoi tarjouksessa jotain 150 euroa. On todella helppo pystyttää ja pidän tilavassa eteisestä, johon saa tavarat suojaan.

Rinkan ostin niinikään edullisesti, koska en tarvitse mitään huippulaatua. Halusin ”kaupunkikelpoisen” ja nätin rinkan, joten ostin Anar-merkin pikkurinkan. Minulla oli ensin isompi käytössä, mutta olen todennut että 65 litran rinkkaan saan vuorokauden tai kahden kamat kohtuuhyvin. En ole tosiaan mikään grammanviilaaja :)

Makuupussi on ainoa johon olen panostanut enemmän, se on Warmpeace 600 -untuvapussi ja se on niin ihana että se jo yksikään houkuttelee retkeilemään :)

Alusta on ihan joku perus puhallettava malli, maksoin siitä muistaakseni 60 euroa. Menee pieneen tilaan tyhjänä ja mahtuu rinkan sivutaskun. Lämmin se ei toki ole.

Vanhaan trangiaan ostin kaasupolttimen ja se on ihan näppärä, toki vie paljon tilaa rinkassa.

Koiralle pitäisi ensi kaudeksi ostaa oma reppu, jotta se saisi kantaa omat varusteensa selässä :)

Päivämäärä:   23.11.25 09:08:36

Ruokailusta vielä. Pussiruoka on helppo ratkaisu, mutta niitä kannattaa maistella etukäteen, osa on ihan hirveän makuisia. Energiaa tarvitsee kuitenkin saada.

Itse olen myös ottanut illaksi telttaan jotain herkkua, esim. vähän suklaata tai karkkia.

Päivämäärä:   23.11.25 09:10:26

Helsportin teltat on muuten oikein hyviä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.