Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kupari vai hormonikierukka?

Lähettäjä: Ehkäisy 
Päivämäärä:   22.11.25 18:59:55

Kokemuksia kiitos. Kolmas vaihtoehto olisi steri, mutta sitä en Suomessa julkisella tule saamaan niin mietin selviäisinkö jollain pidempiaikasella ehkäisyllä, ainakin voisin kokeilla. Toki mietin vakavasti steriä omalla rahalla ulkomailla.

Hormoniehkäisy ei ole koskaan sopinut minulle, saan rajut sivuoireet. Kuparikierukka taas mietityttää sen suhteen että en haluaisi tiputteluvuotoa.

Olen nuorempana tullut minipillereiden läpi raskaaksi ja nyt ehkäisylaastarin kanssa. Eli sen lisäksi että saan niistä rajut sivuoireet niin lapsikin vielä yrittää tulla väkisin. Mulla on todella vaikea raskauspahoinvointi enkä tule koskaan jaksamaan raskautta eli steri olisi kyllä hyvä vaihtoehto.

Re: Kupari vai hormonikierukka?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.25 19:07:14

Mulla ei ole kuparikierukasta tullut koskaan tiputteluvuotoa. Joskus asennuksen jälkeen tuli satunnaisesti bakteerivaginoosin oireita. Ainut haittapuoli on oikeasti kivuliaat krampit.

Päivämäärä:   22.11.25 19:08:38

Se on yleensä hormonikierukka, mistä on tiputteluvuotoa. Mulla tiputtelu kesti 7kk.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.11.25 19:09:43

Sulle ei ole sopinut hormoniehkäisy ja mietit kuitenkin hormonikierukkaa? Niin miksi? Siis etkö ymmärrä, että hormonikierukka on hormoniehkäisy?

Päivämäärä:   22.11.25 19:09:58

Laiton jälkeen krampit vai muulloin? En tiedä miten julkisella mutta ainakin yksityisellä laittoon saa puudutteen niin siihen meinasin turvautua.

Vai onko krampit kokoaikasia? Ja kiva kun mulle tulee bv herkästi, ei siihen viittis antibioottia kokoaika popsia.

Päivämäärä:   22.11.25 19:11:04

Joo onhan se hormoniehkäisy mutta kovasti gyne mua yritti puhua siihen kun hormonivaikutus on ”paikallisempi”.

Menkat mulla on aika niukat ja vähäkipuiset, buranalla pärjään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.11.25 19:13:16

No mitä se gyne kuparikierukasta osasi kertoa?

Päivämäärä:   22.11.25 19:15:10

Kuparissa on riski, että vuodot ja kivut pahenee ihan reilusti. Tai sitten ei. Kuparilla on suurempi riski raskauteen kuin hormonikierukalla.

Päivämäärä:   22.11.25 19:15:17

Krampit kuukautisten aikaan. Ei tule ”koko aikaa”. Lisäksi mulla bv oireet ei todellakaan ole vaatineet mitään antibioottia vaan mennyt ohi. Tyyliin muutama päivä ennen kuukautisten alkua ollut oireita, jotka loppuu vuodon alkuun. Tosin enää ei sitäkään.

Päivämäärä:   22.11.25 19:20:40

Okei! Ei kuparista sanonut juuta eikä jaata. Päätyi määräämään pillerit mutta itseäni kiinnostaisi kuparikierukka kun en enää jaksa hormonien sivuvaikutusta.

Voisihan sen kierukan kanssa olla sitten laukeematta sisään kriittisinä päivinä ja jos vielä kerran tuun raskaaksi ehkäisyn läpi niin sitten se steri. Ärsyttää vaan kun ei ole terveydelle ihan asiallista tehä abortteja mutta steriäkään ei julkiselta taida enää saada. :/ ja en toki varmaan ois saanutkaan, olen 29 v ja lapseton. Hyperemeesi ei taida riittää.

Päivämäärä:   22.11.25 19:24:29

Hyperemeesiin on lääkkeet, jotka kaverilla auttoi ihan kivasti.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.11.25 19:44:13

Minulla on ollut 13 vuotta kuparikierukka (2 kpl). Ensimmäisissä muutamissa kierroissa oli runsaampaa vuotoa ja voimakkaita kramppimaisia menkkakipuja, mutta sen jälkeen ei mitään sivuvaikutuksia. Menkat yhtä niukat ellei niukemmat kuin ennen kierukkaa. Kipuja suurimmassa osassa kiertoja ei ollenkaan, joskus nippaisee kerran kun menkat on alkamassa. Ei tulehduksia.

Päivämäärä:   22.11.25 20:04:59

Piste tiedän. Mulle on kokeiltu neljää eri lääkettä (tosiaan kaks kertaa paksuna) jotta selviän keskeytykseen asti, josta vaan neljännet auttoivat eikä nekään tarpeeksi. Jouduin silti vielä sairaalaan ja olin toimintakyvytön. Omin päin sitten vikaksi päiväksi tuplasin annostuksen - oli siedettävämpi olo mutta kyllä siinä alko elämänhalu lähteä silti.

Eikä se lapsi ole nyt se pointti. En koe menettäväni mitään jos en lasta saa, en ole koskaan sellasta halunnut.

Kiitos kuparikierukka kommentista :) taidan kallistua sit siihen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.