Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaimon kämpässä asuminen ja keittiörempan

Lähettäjä: maksaminen 
Päivämäärä:   21.11.25 15:28:44

Kun asutaan vaimon omistuskämpässä, joka tällä oli jo yhteenmennessä, pitääkö miehenä maksaa puolet vaimon haluamasta keittiörempasta kun kämppä on vain vaimon?

Re: Vaimon kämpässä asuminen ja keittiörempan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.11.25 15:32:05

Ei tietenkään pidä.

Lähettäjä: Impi 
Päivämäärä:   21.11.25 15:33:31

Me asutaan minun talossani, ja miehellä on sananvaltaa asioihin, mutta mitään remontteja ei saa maksaa. Pienemmät remonttitarvikkeet saa maksaa, muttei muuta. Hänellä lapsia myös edellisestä suhteesta ja jos mies kuolee ennen minua, niin on paljon selkeämpää ettei ole osallistunut isoihin remontteihin. Vaikka ollaan lasten kanssa hyvissä väleissä, tiedän, että perikunnat voivat kehitellä mistä vain riitaa.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   21.11.25 15:35:39

Esitä kysymys muodossa "Kun asutaan miehen omistuskämpässä, joka tällä oli jo yhteenmennessä, pitääkö vaimona maksaa puolet miehen haluamasta keittiörempasta kun kämppä on vain miehen?" niin saat vastaukseksi kymmeniä tuohtuneita "ei tietenkään, miksi kartuttaisit toisen omaisuutta, törkeää edes ajatella niin".

Vaikka tilanne on täysin sama, sinulle vastataan, että pitää. Koska vaimon asunto ja sinä olet mies.

Päivämäärä:   21.11.25 15:38:05

D, missähän kukaan on näin vastannut? Ei missään. Tilanne on sama, oli sukupuolet miten päin vaan. Remonttikukut kuuluvat asunnon omistajalle.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.25 15:45:26

D vissiin vähän harhainen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.25 15:48:52

Ei pidä, mutta ei myöskään pidä ihmetellä kun löytää itsensä kaverin sohvalta yöpymästä. Jos maksaisit vaimolle asiallista vuokraa, keittiörempan voisi kattaa sillä, mutta ilmeisesti vaan loisit kämpässä maksamatta senttiäkään.

Päivämäärä:   21.11.25 15:50:48

*** , vai oikein vuokraa parisuhteessa? Joopa joo.

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   21.11.25 15:57:47

"Jos maksaisit vaimolle asiallista vuokraa, keittiörempan voisi kattaa sillä, mutta ilmeisesti vaan loisit kämpässä maksamatta senttiäkään."

Kuinka moni vaimo (tai avopuoliso) maksaa miehelleen vuokraa siitä, että asuu tämän omistamassa asunnossa? Tai siis loisii siinä tapauksessa ettei maksa vuokraa, kuten *** aloituksen miestä luonnehti. Kyllähän näissä irl kaksoistandardi on, niin aloituksen keittiörempan maksamisessa kuin vuokranmaksussakin toisen omistamassa asunnossa asuessa. Miehen kohdalla pitää tietenkin maksaa eikä lokkeilla kun asuntohan on vaimon, naisen kohdalla taas ei tarvitse koska miehen omistama asuntohan on yhteinen koti. Jepjep.

Tässä asiassa olen miesten puolella, ei miehen tarvitse oletuksena olla maksamassa puolison asuntoon sen enempää keittiöremppoja kuin vuokraa kuin naisenkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.25 16:00:18

Niin vuokrasta en tiedä, mutta vähintään puolet asumiskuluista (= vastike, sähköt, vesimaksut jne) kuuluu kyllä myös sille toisen asunnossa asuvalle. Joku saattaisi maksaa enemmänkin, ihan vaan siksi että säästää joka tapauksessa asumiskuluissa verrattuna vuokralla asumiseen. Toki sitten ei saa olla sellaista "mun talo niin menee näin" vaan tasavertoisia asukkaita. Mutta omistaja joka tapauksessa maksaa remontit sun muut. Huonekaluja voi ostaa yhdessä, kun niitä yhdessä käytetään. Tai jos ei omistaja toivoo jotain ei välttämätöntä remonttia, sen kuluihin soisi osallistuvan.

Lähettäjä: IF 
Päivämäärä:   21.11.25 16:07:09

Oli sukupuolet kummin päin vain, ei remontteja tarvitse maksaa kuin sen, joka asunnon tai talon omistaa. Samoin kuin toisen lainaa ei tarvitse maksaa.

Sen sijaan asumiskustannuksiin eli niihin juokseviin kuluihin (jätehuolto, vesi jne.) kuuluu osallistua, vaikka ei asunnosta/talosta mitään omistaisikaan. Tässäkään ei ole sukupuolilla mitään väliä.

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   21.11.25 16:09:35

Ei todellakaan pidä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.11.25 16:09:51

Suurella todennäköisyydellä pikku pakko.

Lähettäjä: Ei meilläkään 
Päivämäärä:   21.11.25 16:10:59

Asutaan mun kokonaan yksin omistamassa asunnossa ja tehtiin just kevyt keittiöremppa (vaihdettiin vaan kaapit ja tasot). Koska asunto on mun niin maksoin koko rempan (8t) itse. Ei tullu ees mieleen, että mies maksaisi jotain rempasta, eikä kuulukaan.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   21.11.25 16:11:04

Mistä *** päättelee, että jos ei halua maksaa puolison asunnon remontteja = ei maksa puolta normi asumiskuluista? Sanottiinko aloituksessa niin? Ymmärrätkö eron ns. asumiskulujen ja omaisuuden kartuttamisen välillä? Asumiskulut ovat kuluja, joita muodostuu asumisesta, on asunto sitten omistus- tai vuokrasellainen. Asumiskulut kuuluu tietenkin jakaa jollakin keskenään sovitulla tavalla, mutta ei toisen omaisuuden kartuttaminen maksamalla jotakin remontteja ole puolitettava asumiskulu.

Lähettäjä: Ei meilläkään 
Päivämäärä:   21.11.25 16:11:21

Ja minä oon se vaimo, jos jäi epäselväksi :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.25 16:13:29

Ja kyllä minä näihin kodinkoneisiin osallistun, mitkä eivät ole asuntoon kuuluvia ja nykyään vielä ovat valitettavan lyhytikäisiä. Eli esimerkiksi tiskikone, pyykinpesukone jne. Eli keittiössä tietyt laitteet kuuluu minusta yhdessä hankittaviin, mutta toiset taas ei.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.11.25 16:16:25

Ei. Olisi eri asia, jos sinä haluaisit uuden kyökin ja vaimon mielestä sitä ei tarvita, mutta antaisi sinun tehdä kuten haluat .

Lähettäjä: cece 
Päivämäärä:   21.11.25 16:16:40

Täällä kirjoittelee varmaan paljon varttuneempia marjattoja, koska hyvin yleinen mielipide tällaisissa keskusteluissa on että mies maksaa tottakai. 2000-luvun työssäkäyvänä ja opiskelleena naisena on itsestäänselvää, että kukin maksaa oman omaisuutensa ja sen kulut kokonaan itse, yhteiset kulut jaetaan ja avioituessa avioehto tehdään molempien edun vuoksi avioliiton päättyessä. Mies maksaa kaiken-ajat jäi sinne, kun lapsia "vain tuli", naiset ei opiskelleet eivätkä käyneet palkkatöissä.

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   21.11.25 16:18:51

A omistaa asunnon ja maksaa sen remontit ja lainat.

Vesimaksut, sähköt yms. juoksevat kulut maksaa A ja B yhdessä 50/50

A menee melkein kaikki rahat joka kuukausi lainanmaksuun, juokseviin kuluihin, ruokaan yms.

B maksaa sen muutaman hassun satasen ja tämän jälkeen hän voikin sijoittaa loput rahat, käydä ulkomailla yms.

Onko ok, että B hyötyy tilanteesta näin kovin. Ilman An asuntoa hänen asumismenot olisivat vähintään 600 euroa enemmän kuukaudessa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.