Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sukusi asutustilalta kotoisin?

Lähettäjä: jamez 
Päivämäärä:   21.11.25 14:41:27

Suomessa asutettiin evakkoja sotien jälkeen nk. asutustiloille Itä- ja Pohjois-Suomeen.

Etelä-Suomen viljamaanomistajien maita suojeltiin, ja evakot laitettiin kuokkimaan suota. Onko sinun sukusi rakentanut elämänsä nk. asutustilalle?

https://yle.fi/a/74-20193875

Re: Onko sukusi asutustilalta kotoisin?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.11.25 14:46:31

Voi olla moni täälläkin perustanut hevostilansa entiselle nk. asutustilalle, siis tuolla syrjemmillä alueilla. Ja siellähän on kyllä hyvät treenimaastot, eikä ole paljoa vastaantulijoita!

Lähettäjä: Ralli 
Päivämäärä:   21.11.25 14:47:11

Minulla ei ole mitään henkilökohtaista kosketusta aiheeseen, mutta se kiinnostaa minua, ja koskettaa myös ihan inhimillisessä mielessä.

On ihan käsittämätön ajatus, että rakentaisit itse talon ja navetan, raivaisit itse pellot ja rakentaisit elämäsi tilan ja muutaman lehmän ympärille, ja vain muutaman vuoden kuluttua sinulle maksettaisiin siitä, että pistät tuottamattomat pellot pakettiin ja lehmät teuraaksi.

Suosittelen katsomaan tämän dokumentin Areenasta: https://areena.yle.fi/1-50104561

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.11.25 14:49:40

Sotien jälkeen asutustiloja jaettiin muillekin ihan Länsi-Suomessakin. Ja juuri noin että itse piti raivata ja rakentaa. Kasa rakennustarvikkeita vain tontin paikalla.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.11.25 14:52:16

Niin ja vissiin muutamasta rintamamiestalosta sai piirustuksia valita. Tässäkin lähistöllä on muutama ihan samanlainen talo ja sitten joku erilainen välissä. Syrjäseutua niin talojen välillä on useampi sata metriä ja tosiaan joka tilaan kuului useampi hehtaari maata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.