Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko tämä vaan tavallista elämää?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   21.11.25 14:02:42

Olen ollut tosi uupunut jo pitkään. Nimenomaan uupunut, en silitkään koe varsinaisesti olevani masentunut, vaan jaksan edelleen iloita pienistä asioista ja yrittää suunnitella tulevaa ja keksiä mukavia asioita.

Työterveydessä ja julkisella olen käynyt useampaankin kertaan eri paikoissa vuosien varrella. Työterveydessä ratkaisu on AINA ottaa verikokeet ja sitten kun todetaan, että niissä on kaikki mallillaan, niin kirjoitetaan ehkä viikko saikkua, että no huilaa nyt vähän, mutta ei sinne kotiin parane jäädä makaamaan. Julkisella puolellakin on selvitetty elimelliset syyt ja tehty masennustestejä, mutta en ole saanut niistä kovinkaan korkeita pisteitä.

Oma kokemukseni on, että minulle ei ole varsinaisesti ikinä tapahtunut mitään ihan super traagista, mutta vuosien varrella tulleet erinäiset ikävät asiat ovat vaan lopulta kasaantuneet, kun edellisestä suht rankasta tai stressaavasta asiasta ei ole ehtinyt edes kunnolla toipua kun jo seuraavaa on pukannut.

Mutta olenko vaan jotenkin herkkä ja helposti uupuva? Aikuisen ihmisen elämään kuuluu velvollisuuksia, menetyksiä, ikävien asioiden hoitamista, sehän on ihan selvä. Kun vertaan ystäviini, niin ei heidän elämänsä ole ainakaan kertomansa tai minulle näkyvän mukaan kuitenkaan tällaista näin kuoppaista menoa kuin minulla. Mutta onko tämä sitten kuitenkin ihan normi aikuisen arkea mitä itsellä on. Onko ihan turha mennä sanomaan vaikka työterveyteen että väsyttää, onko se vaan turhaa marinaa?

Viimeisen noin viiden vuoden aikana tilanne on ollut mm. tämä: Olen ollut koko ajan pätkätöiden kierteessä ja jatkuvassa työnhaussa ja pidemmän päälle tällainen epävarmuus on kyllä kuormittanut. Välissä olen myös ollut kahdesti työttömänä. Olen menettänyt lyhyen ajan sisään kaksi lemmikkiä ja ensin kohdannut huolen ja stressin niiden sairastessa. Kohdannut väkivaltaa parisuhteessa. Terveydentilani vuoksi olen joutunut luopumaan rakkaista harrastuksista ja toki terveys on rajoittanut arkea ja jaksamista muutenkin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sellainen vaiva jonka vuoksi kirjoitettaisiin esim. pidempää saikkua, korkeintaan akuutteihin oireisiin voisi saada lyhyen saikun jos ei kerta kaikkiaan kykene työhön.

Lisäksi hyvin läheinen ystäväni on menehtynyt. Ne työt joissa olen ollut, ovat olleet lähes kaikki sellaisia, joissa muutkin kuin minä ovat kokeneet uupumusta ja työn määrä ja vaatimukset ovat olleet aivan liialliset suhteessa tekijämäärään. Itse olen enimmän aikaa vain sinnitellyt jollain ihmeen kaupalla, moni muu on ollut pitkilläkin saikuilla. Nyt vielä toinen vanhempani menehtyi täysin yllättäen vajaa pari kuukautta sitten ja päälle pamahtivat hautajaisjärjestelyt sun muut asioiden hoitamiset. Siihen päällehän sitten tietenkin autoni hajosi isommin, eräs toinen läheinen sairastui vakavasti, töissä puolet kollegoista on saikulla vuorollaan, oma työsopimus taas kerran katkolla alkuvuodesta jne. Tähän päälle vielä se, että tuntuu kuin joku kirous olisi langetettu niskaan, sen verran sellaisia pienempiäkin surkeita sattumuksia on viime vuosina tullut tielle.

Mutta onko tämä vaan normaalia aikuisen ihmisen elämää, johon pitää totutella? Kyllä muistan nuorempanakin, että välillä tielle tuli töyssyjä, mutta niiden jälkeen oli sitten aina tasaisen tylsää arkea tai tapahtui jopa jotain mukavaa kun vaan jatkoi sitkeästi tarpomista. Nyt tuntuu, että ehdin esim. surullisen tapahtuman kuten rakkaan lemmikin menettämisen jälkeen nippanappa kerätä itseni ja elää viikon tai kaksi sellaista ihanan tylsää arkea, niin sitten sattuu jo vaikka katon läpi tunkeva vesivahinko yläkerran naapurissa ja seuraavassa kuussa läheinen ystävä menehtyy. Pisteenä iin päälle tietysti kuormittava työ.

Re: Onko tämä vaan tavallista elämää?

Lähettäjä: Nijvg 
Päivämäärä:   21.11.25 14:04:11

Jään lukemaan, kiinnostaa omalta osalta

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   21.11.25 14:16:56

Ja siis eihän kukaan voi siihen auttaa, ettei minulle tuollaisia kolauksia sattuisi jatkossakin elämässä. Eikä esim. muutaman viikonkaan saikkukaan tässä kohtaa poistaisi vuosien mittaan kertynyttä kuormaa, korkeintaan auttaisi hieman akuutimpaan tarpeeseen. Mutta onko minussa tosiaan vikaa kun koen tällaisesta elämästä olevani tosi uuvuksissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.25 14:19:21

Kuulostaa tutulta. Jos itsellä ei ole haasteita, niin aina lähipiiristä löytyy joku, joka tarvitsee edes sitä henkistä tukea. Sitten kun toinen autettu eteenpäin kaatuu omassa elämässä jotain.

Olen alkanut tulla siihen lopputulokseen, että elämässä on aina jotain. Hyvät ja onnelliset hetket on niissä pieniä pilkahduksia, joita voi myös itse keksiä. Se tietty vaatii tilanteesta riippuen aika paljon niitä henkisiä voimavaroja: yrittää löytää hyviä asioita, kun kaikki muu on vaikeaa. Ikävintä on, kun olet joutunut pinnistelemään liian pitkään ja sitten kun pääsisit nauttimaan siitä 95% hyvästä elämästä, kaikki se kura mikä on jäänyt käsittelemättä purkautuu ja yrittää pilata sen "hyvän pätkän".

Eli olosuhteisiin ei voi määräänsä enempää vaikuttaa, mutta siihen miten itse suhtautuu asioihin voi. Vaikka onkin raskasta, niin voit viettää elämäsi surkeudessa ja voivotella kun asiat on huonosti. Tai voit iloita niistä pienistä hyvistä hetkistä. Eli ei kannata jättää elämästä iloitsemista siihen hetkeen kunnes kaikki on hyvin, sillä sellaista hetkeä ei koskaan tule. Elämä on jo ohi muutoin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.25 14:29:38

Tavallista elämäähän tuo on. Ihmisiä kuolee ja sairastuu, mitä vanhemmaksi elää itse, sitä enemmän tuota on edessä. Samoin oman terveyden kanssa.
Asiat hajoilee, yleensä silloin kun ei todellakaan olisi siihen varaa. Ja vielä esim. kaikki kodinkoneet peräkkäin. Tätä se vaan on.

Pitää vain opetella itse madaltamaan odotustasoja ja elelemään niiden huolienkin kanssa. Ymmärtää se ettei ne lopu tai häviä, siinä ne kulkee mukana sen ajan kuin kulkevat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.