Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko hoitanut asiasi kuoleman varalta

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   19.11.25 20:21:36

Tuli mieleen tuosta exän talo-ketjusta. Oletteko, varsinkin eronneet vanhemmat, hoitaneet asianne kuntoon oman kuoleman varalta? Lähinnä niin, etteivät lapset ole ongelmissa, jos joutuvat selvittelemään asioita kuoleman jälkeen?
Minulla on talo ja lainaa siitä, jonkin verran muuta epälikvidiä omaisuutta, mutta ei suurempaa rahallista omaisuutta. Olen ottanut itselleni henkivakuutuksen, jolla lapset saavat maksettua lainan pois ja hoidettua mahdolliset perintöverot. Lisäksi minulla on kaikki omaisuuteeni liittyvät paperit yhdessä kansiossa, samoin salasanat ja tunnukset erilaisiin palveluihin jotka pitää päästä sulkemaan, lähinnä somet yms. Ei tietenkään esimerkiksi pankkitunnuksia. Samasta paikasta löytyy myös lemmikkien dokumentit rokotuskortteineen kaikkineen. Olen myös muistuttanut lapsia siitä, että jos sattumalta kuolen muistavat hakea myös työnantajan vakuutuksesta henkivakuutusrahat, se ei välttämättä tule mieleen.
Testamenttia en ole tehnyt, lapset ovat ainoita perillisiä ja uskon, että onnistuvat jakamaan esimerkiksi arvokkaammat korut keskenään ilman suurempia riitoja.
Yritän myös pitää tavaramäärän sen verran pienenä, etteivät joudu hankkimasn roskalavaa pihaan kun joskus tätä taloa tyhjentävät, ainoa ongelma varmaan tulee olemaan kirjahyllyni, jossa on muutama tuhat kirjaa.

Re: Oletko hoitanut asiasi kuoleman varalta

Lähettäjä: Reiska 
Päivämäärä:   19.11.25 20:24:58

Joltain osin kyllä, kaikki ei ole vielä ihan valmiina.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.11.25 21:37:02

En, ei omaisuutta (velkaisen auton voivat myydä pois), ei jälkeläisiä. Koirat varmaan palautuisi kasvattajalle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.11.25 22:09:54

Olen melko samoin kuin aloittaja. On myös henkivakuutus ja ryhmäeläkevakuutuksesta olen laittanut ohjeet papereihini. Äidin kuoleman jälkeisen valtavan tavaroiden hävitysurakan jälkeen olen entisestään vähentänyt tavaraa, jakanut nyt jo lapsille mm. koruja ja myynyt niistä kaikki turhat. Ihan jo siksikin että yhden kokonaisen elämän heittäminen roskiin oli henkisesti kamalaa, enkä halua sitä lapsilleni.
Nyt isäni kuoli ja siellä odotettavissa sama h3lvetti.

Minun jälkeeni sellaista ei tule.

Päivämäärä:   19.11.25 22:12:40

Kirjat muuten ovat inhottavimmasta päästä hävitettäviä...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.11.25 22:19:12

Olen tehnyt kuolinkansion silloin kun isäni yllättäen kuoli. Hän oli säästänyt kaikki tärkeät paperit yhteen paikkaan, mikä helpotti kyllä asioiden hoitamista. Päätin helpottaa myös omien lasteni urakkaa. Kansiosta löytyy kaikki oleellinen.

Päivämäärä:   19.11.25 22:24:58

” Kirjat muuten ovat inhottavimmasta päästä hävitettäviä...”

Kippaa sekajätteeseen niin se on sillä selvä.itse sanoisin, että kirjat ovat melkein helpoimpia, huonekalut ja vanha elektroniikka vaatii kuljetuksia jonnekin.

Päivämäärä:   19.11.25 22:29:36

Nykyaikana on myös kätevää, kun monet tilaukset menevät kuukausiveloituksena luottokortilta tai tililtä. Kun pankki saa tiedon kuolemasta niin nämä veloitukset eivät enää veloitu ja siinä samalla palvelut sulkeutuvat.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   19.11.25 22:33:14

"Kun pankki saa tiedon kuolemasta niin nämä veloitukset eivät enää veloitu ja siinä samalla palvelut sulkeutuvat."

Mistä lähtien laskun maksamatta jättäminen on ollut irtisanomisilmoitus? :D

Päivämäärä:   19.11.25 22:38:47

Kenen sekajäte vetää tuhansia kirjoja?

Päivämäärä:   19.11.25 22:41:25

” Mistä lähtien laskun maksamatta jättäminen on ollut irtisanomisilmoitus? :D”

Tässä nyt ei ole kyse mistään Apu lehden tilauksesta vaan esimerkiksi joku spotify tai Netflix joka pyörähtää käyntiin että sinne omat korttitiedot työntää. Kun se kortti ei toimi syystä tai toisesta ja kk veloitusta ei voida tehdä niin se palvelukin loppuu siihen.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   19.11.25 22:46:50

Ehkä voivat sitten vaikka polttaa kirjat pihalla. Niistä en silti eläessäni halua luopua. Niiden hävitys voi vaikka olla maksu siitä ilosta, että saavat jotain perintöä 

Päivämäärä:   19.11.25 22:49:25

” Kenen sekajäte vetää tuhansia kirjoja?”

Lava pihalle, menee kirjat ja ne huonekaluliike siinä samalla. Asuntojen tyhjentämisestä ei tule @!#$äkään, jos siellä yritetään jokaista nanson paitulia saada uuteen kotiin. Jos tavaroista haluaa jotain rahaa, niin niiden hävittämiseen menee pitempi aika. Jos tavarat haluaa kierrättää, niin menee vähän vähemmän aikaa ja roskalavalle nakkomalla pääsee kaikista nopeiten eroon kaikesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.