|
Lähettäjä: Tulilatva
Päivämäärä: 19.11.25 08:40:39
Eilen tuli ensimmäistä kertaa varmaan ainakaan 15 vuoteen tilanne, että multa pyydettiin rahaa lainaan. Pyytäjänä vanha ystävä, jonka kanssa ollaan viime vuosina oltu tekemisissä hyvin harvakseltaan. Joskus yritän soittaa, mutta laittaa aina viestin, ettei jaksa puhua tms. Tarkistin, että olemme puhuneet viimeksi alkukesällä -24, sen jälkeen on vaihdettu pari viestiä, viimeiset joskus monta kuukautta sitten. No nyt sitten laittoi viestin, että tilipäivään on viikko ja rahaa tilillä pari euroa, ja pitäisi saada ruokaa itselle ja teinille. Vuolaasti kertoi, miten on hiljattain saanut ADHD-diagboosin, mikä selittää huonot rahankäyttötaidot, ja miten asumistuki pieneni hallituksen leikkausten myötä, ja kun palkka on pieni, niin rahat on tiukalla koko aja jne. Laittoi, että jos voisi saada 40e, niin riittäisi perjantaihin, ja sitten kyselee taas muualta, että pärjää viikonlopun ajan.
Laitoin hänelle 50e, koska ei mulla ollut oikein syytä kieltäytyä, ja sovimme, että maksaa takaisin 25. päivä. Nyt mä vähän epäilen, että saan 25. päivä viestin, jossa pyydetään, että voisiko maksaa seuraavasta tilistä, kun on rahat tiukilla ja joulukin tulossa. Nimittäin kun olin siirtänyt rahan, niin sain myös viestiä, miten on pitänyt teinille ostaa kengät tarjouksesta, ja ne "onneksi kelpasi!" Toinen vaihtoehto on, että tämä lainailu alkaa olla toistuva ilmiö.
Kyllä mä hetken mietin, että miten hitossa ei 40€ riitä kahden hengen ruokiin kuin pariksi päiväksi, mutta sitten tajusin, että siitä vähintään puolet menee röökiin...
|