Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanh.lestoille kysymys: voiko lahkoonne kääntyä

Lähettäjä: ElisaH 
Päivämäärä:   18.11.25 13:16:58

myöhemmin, aviopuolison kautta?

Suoli24 -lähteenä ei ole lähde ollenkaan, niin siksi kysyn.

Vierestä seuraan tilannetta, jossa vuosia sitten ystävä löysi vanh. lestan miehen, menivät naimisiin. Sitä ennen ystäväni eli vapaakirkkoa tai helluntailaisuutta, ei tosiaan vanh. lestaa.

Nyt sitten ovat suhteen alusta lukien käyneet Reisjärven opistolla, Suviseuroissa jne.

Ja kyllä, mies on aina ollut vanh.lesta. Itse ystävä sanoi mulle aikoinaan. Kuulemma ei jyrkimmästä päästä vanh.lesta, mitä lie tarkoittaa..

Kun kerran yhdessä käyvät lestojen pirskeissä, niin onko ystävä kääntynyt jonkin virall. riitin kautta heimoon?

Re: Vanh.lestoille kysymys: voiko lahkoonne kääntyä

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.11.25 13:24:02

Ei tarvitse mihinkään kääntyä. Lestadiolaiset kuuluvat myös kirkkoon mutta pitävät myös omat seurat koska kirkossa ei saarnata tarpeeksi Jumalan pelosta

Re: Vanh.lestoille kysymys: voiko lahkoonne kääntyä

Lähettäjä: tiu 
Päivämäärä:   18.11.25 13:34:43

Niin ei kai siinä mitään virallisia riittejä edes ole? Lestadiolaisethan on kirkon herätysliike, että kirkkoon liittyminen sitten vaan ja sehän onnistuu vaikka netissä. Käsittääkseni vapaakirkon tai helluntailaisten kaste riittää, että ei kirkkoon liittyjää uudelleen kasteta. Ja mikäli on kuulunut aiemmin yhdistysmuotoiseen helluntaiseurakuntaan, on voinut kuulua yhtä aikaa myös kirkkoonkin. Vapaakirkkoon tai Helluntaikirkkoon kuuluva ei voi yhtä aikaa kuulua luterilaiseen kirkkoon.
Ja toisaalta, kyllähän seurakunnissa voi käydä vaikka missä, ilman että kuuluu seurakuntaan. Itse en kuulu kirkkoon, mutta ihan sujuvasti käyn kirkon tilaisuuksissa jos on itseäni kiinnostavia. Kukaan ei tule kysymään että missä rekisterissä ne kirjat on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.