Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen puheviat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.25 21:11:27

Hei, onko jonkun lapsella ollut äännevikoja ja missä vaiheessa näihin aletaan puuttumaan? Omani on 3v. Ja r-äänne tulee väärin, muutenkin sanoisin, että puhe epäselvää kolmivuotiaaksi. Neuvolasta sanottiin, ettei vielä huolestuta, mutta toivoisin, että ongelmaan puututtaisiin ajoissa ettei kouluiässä enää tarvitsisi puuttua tähän ja oppisi puhumaan. Kyllähän tämä vaikuttaa jo muidenkin suhtautumiseen lapseen, kun puhe epäselvää. Mitä pitää tehdä, ottaa itse suoraan yhteyttä puheterapeutteihin kun neuvola ei asiaan vielä puutu?

Re: Lapsen puheviat

Päivämäärä:   17.11.25 21:14:54

"Tiesitkö, että suomen kielen vaikeimmaksi äänteeksi kutsuttu R-äänne opitaan yleensä 5-7-vuotiaana, mutta sen voi oppia myös myöhemmin, jopa aikuisena."

Jos osaisit googlettaa, ymmärtäisit, että 3-vuotiaan ei todellakaan tarvitse osata R-äännettä. Ja ei, ei teidän kuulukaan päästä mihinkään verorahoilla kustannettuun puheterapiaan.

Lähettäjä: ??7 
Päivämäärä:   17.11.25 21:18:29

Vedä henkeä ja odota kun lapsi kasvaa. 3 vuotiaalka on vielä monet kirjaimet hakusessa. 5-6 vuotiaana aletaan vasta harkitsemaan puheterapiaa jos puheesta ei saa selvää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.11.25 21:20:29

3 vuotiaana huolestutaan jos ei puhu tai ei saa mitään selvää. Jos teillä vain ärrä tulee huonosti ei hätää eikä kiirettä.

5 vuotiaskaan ei saanut lähetettä viime keväänä puheterapiaan vaikka puuttui D ja R sekä S tulee oudosti. Opetin itse äännepelien kanssa D:n ja ärrä tuli itsestään samalla. Nyt enää S suhisee vähän persoonallisesti.

Päivämäärä:   17.11.25 21:21:15

Mutta jos se r tulee selkeästi kurkusta täräyttäen? Voiko silti oppia ihan ilman ulkopuolisia apuja ääntämään sen oikein? Jotenkin ajattelisin, että oppisi helpommin jos sanoisi vaikka edes ällänä, mutta kun oppinut tuollaisen väärän tavan jo. Ja itse tunnen tuon ikäisiä lapsia, jotka sanovat kyllä ärrän ihan normaalisti (kaikki lapseni kaverit). Ja omat aiemmat lapset ovat oppineet tähän ikään mennessä, joten en usko kovin normi tuon 5-7v. yleisesti olevan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.11.25 21:21:53

Mun lapset kyllä osas r kirjaimen jo alle 2 vuotiaana. Harjoteltiin kirjaimia ihan tarkoituksella.

Päivämäärä:   17.11.25 21:24:18

O: siksi huolestuttaakin, kun kaksi aiempaa ilman erityisiä opetteluja kyllä sanoneet kaikki äänteet oikein kaksivuotiaita. Tällä nuorimmalla saa muutenkin vieraat huonosti puheesta selvää.

Päivämäärä:   17.11.25 21:25:52

..: apua, miten 5 vuotiaskaan ei saa lähetettä? Johan tuon ikäiset ymmärtävät paljon ja alkaa vaikuttamaan jo sosiaalisiinkin suhteisiin.

Päivämäärä:   17.11.25 21:41:32

No mun lapset ei edes puhuneet kaksivuotiaana ja ihan normaaleja ovat.

Opeta sitä lasta itse. Ei ne äänneharjoitteet ihmeellisiä ole. R kirjainta varten täytyy olla se kielen paikka kitalaessa kunnossa ja voimaa. Siksi ensin harjoitellaan D.

Meillä toimi kännykkäpelit hyvin, koska mitään muuta ei ole saanut pelata, joten piti sitä parhaana juttuna ikinä.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   17.11.25 21:48:53

Meillä harjoiteltiin puheterapiassa 5-vuotiaana k ja 6-vuotiaana r. Siihen saakka seurailtiin. 3-vuotiaana puhui lähinnä omaa siansaksaa.

En todellakaan huolestuisi, jos 3-vuotiaana ei osaa r-kirjainta.

Meillä tais esikoisellakin olla 3-vuotiaana useampikin kirjain hukassa, 5-vuotiaana osasi kaikki. Toinen on tuo puheterapiassa kävijä. Kolmas höpöttelee jo paljon nyt 2-vuotiaana, mutta ei tod osaa kaikkia kirjaimia.

Päivämäärä:   17.11.25 21:51:57

. : kiitos vinkistä. Pitääkin alkaa tutkimaan mitä pelejä löytyy. Tämä voisi motivoida häntä, kun muuten ei ole saanut vielä pelailla. Olen yrittänyt opettaa itse, mutta lapsi sanoo kurkkuärrän eikä jotenkin osaa eikä oikein edes yritä muuttaa mitään. Lukenutkin olen hänelle ääneen ihan pienestä saakka, mutta eipä ole tähän ainakaan auttanut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.11.25 22:16:30

Mun lapsi ei puhunut mitään tuossa iässä. Älä hätäile.

Päivämäärä:   17.11.25 22:23:36

Ei oke rahaa eikä puheterapeutteja, niin lähetteen saa vaan pahimmat tapaukset. Koulussa taas puheterapiaan ei enää pääse ja se juna sitten vähän kun meni jo kun ei siellä ole joka koulussa enää omaa puheopettajaa tms.

Toki asettaa aika eriarvoiseen asemaan sitten ne lapset, joilla on jotain ongelmaa, mutta ei kovin pahaa kun on täysin vamhempien jaksamisen ja paneutumisen takana oppiiko lapsi äänteet.

Mutta sinuna miettisin nyt vähän omaakin asennetta. Aika loukkaavaa että suhtaudut äännevikaan kuin johonkin vajaaälyiseen.

Pelejä on esim ärrätreeni ja me käytettiin sellaista ilmaista kuin puheterapia-sovellus.

Mutta ei kolmevuotiaalla mikään kiire ole.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.11.25 22:24:16

Mun 3v puhuu kuin 13-vuotias mut r ei tule. Selittää ihan kaikesta kaiken ja keskustelee ja kyselee, mut r ei tule vielä, enkä ole yhtään huolissaan siitä.

Lähettäjä: Flf 
Päivämäärä:   17.11.25 23:50:55

Lapselle kannattaa rauhallisesti sanoa, että "sanotko uudelleen, en saanut selvää". Ei kannata ärähtää "Älä sössötä!" tai silmiään pyöritellen huokailla "en mä saa selvää".

Siskoni lapsista yhdellä oli vaikeuksia oppia puhumaan. Puhui epäselvästi ja jäi jotenkin jankkaamaan. Eli selosti jotain lausetta, mutta aloitti aina alusta ja ei päässyt sitä loppuun. En tiedä tekikö tuota siksi, että halusi että hänen kanssaan vietetään enemmän aikaa vai oliko oikeasti joku puheen tuottamisen häiriö. Mielestäni teki tuota lähinnä silloin, kun joku jutteli hänen kanssaan kahden, ei porukassa.

Eli näin:
"Tiedätkö sä, siis tiedätkö, tiedätkö sinä Minna-täti, tiedätkö sinä Minna-täti, niin, tiedätkö. Tiedätkö sinä Minna-täti, tiedätkö Minna-täti, tiedätkö Minna-täti, että moneltako, moneltako on, tiedätkö Minna-täti, että, moneltako, moneltako Minna-täti, se leffa alkaa tänään."

Oli aika vaikeaa, kun ei tiennyt, että koettaako hän venyttää häneen kohdistuvaa huomiota loputtomiin vai onko nyt joku änkytyksen kaltainen ongelma, ettei vain pääse lauseessa eteenpäin. Yleensä vain sitten kysin "Tiedänkö mitä?" En välittömästi, mutta siinä vaiheessa kun oli jo muutaman kerran sitä jankannut. Ja tuo lapsi tosiaan tunsi jäävänsä sisarustensa jalkoihin kun oli keskimmäinen lapsi, ja aina jotenkin "vähemmän" kuin muut, ja sai itseensä paljon huomiota huonolla käytöksellä, esim. jäi venymään johonkin kun muut menivät/tekivät ja sitten sitä yhtä maaniteltiin kaksi tuntia, että tule sinäkin jo, jooko.

Ärrän kanssa taas ei ole pakko pitää kiirettä. Monilla on r-vika vielä 5-6 -vuotiaana, mutta korjaantuu siitä. Esim. Siskoni 14 v lapsi osaa nykyään sanoa ärrän todella hyvin, vaikka vielä viisivuotiaana korvasi sen ällällä. "Naapulin koilan nimi on Tulle".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.