Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä selkeyttä ja nopeutta lapsen aamuihin?

Lähettäjä: Aina kiire 
Päivämäärä:   16.11.25 18:42:21

12 v lapsi ja aamuisin aina sitä kohta, kohta jankutusta kun herätän. Lopulta tulee älytön kiire, vaatteet eivät kelpaa ja niistä tulee vääntöä jne. Lopulta olen itse melkein myöhässä töistä, kun en saa lasta ulos ovesta. Meillä siis lähtö samaan aikaan. Lasta ei voi yksin jättää lähtemään, koska vaihtaa vaatteensa epäsopiviin ja koittaa salakuljettaa ties mitä kouluun. Lisäksi myöhästyy niin, että minun pitäisi töiden alettua selvitellä missä on ja koska ehtii kouluun.

Nyt aamumme menevät näin:
Herään itse 30 min ennen lasta, että ehdin laittaa kahvin tippumaan ja tehdä syömistä vaille omat aamutoimet valmiiksi.
6.30 lapsen hammaspesut ja ennen on tässä kohtaa nousuut ylös saman tien. Nyt saan käydä hoputtelemassa 5 minuutin välein ja lopulta menetän hermoni ja lapsi herää vähän ennen klo 7. Sitten lapselle tulee kiire kun pitäisi ehtiä syödä ja pukea puolessa tunnissa. Yleensä minulla alkaa nousta stressi kun lapsi syö vielä klo 7.20 yövaatteissa aamupalaa. Yleensä aamupala jää vähän kesken ja tuon lapsen eteen päivävaatteet jotka ovat vääriä ja tulee täysi sota etenkin jos on liikuntapäivä ja pitäisi laittaa liikunta vaatteet.
Klo 7.30 pitäisi päästä lähtemään ettei kummallaakaan tulisi kiire matkalla. Kuitenkin 7.35 olemme vielä eteisessä, lapsi ilman ulkovaatteita ja jää jankkaamaan jostain aivan turhasta asiasta minkä haluaisi ottaa mukaan kouluun tai ei suostuisi laittamaan takkia vaikka mittari on lähellä nollaa aamuisin. Muutenkin minulle tulee paljon poissaoloja lapsen lääkäreiden, koulun pakollisten keskusteluiden ymv takia niin en viitsisi jatkuvasti käydä kasvatuskeskusteluissa siitä, että lapsi ei ole pukeutunut säänmukaisesti. Kuitenkaan ongelma ei ole siinä etteikö lapsella olisi vaatteita vaan siinä, että hän ei niitä pue kuin tappelun kanssa. Itse on saanut valita vaatteensa ja minä olen päättänyt millä ominaisuuksilla esim vedenpitävä takki syksyyn tai pitkähihaisia paitoja. Viime viikolla oli ottanut vaihtovaatteet mukaan ja vaihtanut matkalla t-paidan lyhyet mekon alla käytettävät shortsit sekä puoleenreiteen ylettyvän mekon. Lämmintä oli tuolloin +1.

Herätyskello ei toimi, lapsi sammuttaa sen ja menee takaisin peiton alle.
Nukkumaan menee ihan ajallaan eikä nukkumaan menoa ole siirretty myöhempään vaikka ikää on tullutkin.
Ne illalla valmiiksi katsotut vaatteet ei auta, kun ne eivät kelpaa enää aamulla.
Kouluun ei saa siksi ottaa ylimääräistä tavaraa, koska keskittyy sitten niihin tunneilla. Opettajalla on lupa takavarikoida esim nyt jouluun asti tavarat jotka häiritsevät lapsen keskittymistä tunneilla. Kevätjuhlasta toin kestokassillisen opettajan takavarikoimaa tavaraa. koululta.

Emme varmaan ole ainoita tässä maailmassa joilla on näin takkuisia aamut ja pakko olla heitäkin joilla aamut sujuvat. Joten vinkkejä kiitos! Minua ärsyttää, kun joka ikinen arkiaamu on nykyään yhtä hoputtamista ja hermojen menetystä. Tuntuu, että ihan älyttömän monesta itsestään selvästä asiasta joutuu väämtämään. Esim siitä, että sukat nyt vain on laitettva kouluun etenkin näin syksyllä ja talvella eikä kouluun todellakaan oteta kynsilakkoja mukaan.

Re: Millä selkeyttä ja nopeutta lapsen aamuihin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.25 18:46:47

Joskus kovapäiselle lapselle ei muu toimi kuin rangaistukset. Ota pois siltä sen puhelin, kiellä kaverimenot ja harrastukset ja puhu joka päivä miksi ja mitä pitää tehdä että asioita saa takaisin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.11.25 18:47:24

Valitkaa vaatteet illalla valmiiksi yhdessä.
Selkeästi hän tarvitsee aamulla aikaa, herätä hänet aikaisemmin? Eihän puhelin ole samassa huoneessa kun hän nukkuu tai telkkari aamiaisella päällä?

Lähettäjä: Lommo 
Päivämäärä:   16.11.25 18:50:06

Mun vanhempani olisivat antaneet myöhästyä ja palella kesävaatteissa, jos olisin ollut niin tyhmä etten olisi totellut heitä. Olisin saanut myös itse kantaa seuraukset: opettajan ja reksin puhuttelun, mahdollisen jälki-istunnon, kaiken kivan missaamisen kun olen kipeänä kotona ja vanhempien moitteet. En tietysti tiedä saako nykyään tehdä näin, vai tuleeko kakea ja lasua.

Päivämäärä:   16.11.25 18:53:18

Kyllä tunti pitäisi minun mielestäni riittää aamupalan syömiseen ja valmiiksi valittujen vaatteiden pukemiseen.
Tai se on aikaisemmin riittänyt. Tietysti tuota voisi kokeilla, mutta nyt herään itse 1,5 tuntia ennen töihin lähtöä eli 2 tuntia ennen töiden alkua ja se on jo aika pitkä aika minun mielestäni. Varsinkin kun ei ole esim lemmikkejä ymv mistä pitäisi myös huolehtia.

Ei ole telkkari aamuisin päällä eikä illalla klo 19.00 jälkeen, että osaa rauhoittua nukkumaan. Puhelinta ja läppäriä ei tietenkään saa pitää omassa huoneessaan yöllä.

Puhelinkielloilla ymv ei tunnu olevan mitään merkitystä. Räyhää ja pahoittaa mielensä kunnolla kun ei saa läksyjen jälkeen puhelimeen aikaa, mutta ei ota opikseen yhtään. Vaan sama vääntö seuraavana aamuna.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.11.25 18:53:39

Puhelin kokonaan pois lapselta.
Illalla vaatteet valmiiksi.
Herätys puolta tuntia aiemmaksi.
Herätyskello vaikka korkean vaatekaapin päälle.

On asioita, mistä ei vaan neuvotella, ja kouluun lähtö on yksi niistä.

Mitä 12-v vammainen lapsi edes tekee kynsilakoilla?
Asiat, mitkä häiritsevät normaaleja juttuja otetaan yksinkertaisesti vaan pois.

Meidän 11-v on jo pari vuotta lähtenyt ihan omatoimisesti kouluun, eikä ole kertaakaan myöhästynyt.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   16.11.25 18:54:08

Siis 12-vuotiaasta kyse, kuulostaa tappelulta taaperon kanssa. Nyt vähän ryhtiä siihen vanhemmuuteen, muuten olet aivan k'usessa hetken päästä.

Päivämäärä:   16.11.25 18:55:58

Lapsesi on ilmeisesti joku erityistarpeinen? Ei ns. normaali lapsi?

Päivämäärä:   16.11.25 18:56:04

Lommo: Kun se olisikin näin, että lapsi saisi ne puhuttelut, mutta ei. Kyllä se on vanhemman mentävä yhdessä lapsen kanssa koululle kasvatuskeskusteluun koulun määräämänä aikana eli yleensä klo 9-13 välillä. Enemmän tuo koulun rangaistus kolahtaa vanhempiin kuin lapseen, kun on palkattomasti pois töistä.

Päivämäärä:   16.11.25 18:58:26

Tähti nuo kynsilakat nyt vain oli esimerkki. Yhtä hyvin lapsi voi koittaa salakuljettaa kouluun värityskirjan, jonkun pelin, helmilaatikon jne.

Päivämäärä:   16.11.25 18:58:31

Mitä diagnooseja lapsella on?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.11.25 19:01:38

No lakkaa menemästä niihin keskusteluihin.

Ja lopeta se paapominen.

Päivämäärä:   16.11.25 19:03:28

"Yhtä hyvin lapsi voi koittaa salakuljettaa kouluun värityskirjan, jonkun pelin, helmilaatikon jne."

Mikä mulla menee nyt ohi, siis 12-vuotias?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.11.25 19:05:49

Onko lapsi käynyt neurologississa tutkimuksissa? Eikö koulusta ole suositeltu mitään, entäs päiväkodissa? Onko lapsen kanssa ollut aina tällaista?

Päivämäärä:   16.11.25 19:12:03

On lapsi käynyt useinkin tutkimuksissa ja meillä on asiakkuus sairaalan psyk.polille jatkuvasti. Käsiteltävänä on kuitenkin sairaalassa isommat haasteet niin tällaisia arkisia pienempiä asioita ei viitsi sinne pyytää työstettäväksi.
Ei ole muita diagnooseja kuin päiväkoti ikäisenä todettu autisminkirjo ja adhd diagnoosi taisi tulla eskarissa vai ensimmäisellä luokalla.
Mutta ei siis mitään kehitysvamma ymv diagnoosia ja luulisin, että tämä olisi havaittu esim lasten neurologian polilla, koska tutlimukset ovat olleet niin laajoja.

Päivämäärä:   16.11.25 19:16:27

"Käsiteltävänä on kuitenkin sairaalassa isommat haasteet niin tällaisia arkisia pienempiä asioita ei viitsi sinne pyytää työstettäväksi."

Ehdottomasti pitää nämäkin ongelmat tuoda siellä julki, ovat niin iso osa jokaista arkipäivää.

Päivämäärä:   16.11.25 19:17:55

” Ei ole muita diagnooseja kuin päiväkoti ikäisenä todettu autisminkirjo ja adhd diagnoosi taisi tulla eskarissa vai ensimmäisellä luokalla.
Mutta ei siis mitään kehitysvamma ymv diagnoosia”

No johan sitä on tuossakin ihan riittämiin.

Päivämäärä:   16.11.25 19:18:41

Herätys aikaisemmin, kuten moni sanonut. Vaatteet illalla valmiiksi ja ne päälle ennen aamupalaa. Aamupalaksi jotain sellaista, minkä voi syödä vaikka matkalla, jos ei muuten ehdi?

Päivämäärä:   16.11.25 19:18:54

No kai sä aloittaja ymmärrät, että autismi ja adhd vaikuttavat siihen, miten lapsi käyttäytyy? "Ei mitään kehityshäiriötä". Mitä ne sitten on? Eihän se lapsi normaalikaan ole. Vähän tuntuu siltä, että lapsi on perinyt äitinsä äo:n.

Kaikenlaista sitä saakin täällä lukea, hommaa sille skidille lääkitys ja ala pitämään parempaa kuria.

Päivämäärä:   16.11.25 19:20:33

0/5, autisti toimii kuten autisti ja vanhempi sen kun ihmettelee että miksi lapsi ei käyttäydy normaalisti.

Päivämäärä:   16.11.25 19:26:21

Juu tuota: Ainahan joka paikassa saa lukea kommentteja ettei adhd tai autismi ole syy käyttäytyä eritavalla mitä muut. Lapsella ei siis ole mitään sellaisia diagnooseja mitkä voisivat oikeasti olla syy tähän vuosia jatkuvaan perusasioista vääntämiseen ja siihen, että kaikki asiat vievät ihan älyttömästi aikaa ja joka ikiseen asiaan pitää valmistautua ikuisuus puhumalla tai muuten tulee täysistoppi.

Sairaalassa koitetaan saada koulussa esiintyviin ongelmiin ratkaisuja tai toimintamalleja. Koulussa on kuitenkin paljon lapsia ja rajallisesti resursseja. Kotona minulla ei ole vastuulla kuin yksi lapsi niin tottakai nuo koulun ongelmat ovat sellaisia mitkä pitää ratkoa ensimmäisenä.

Päivämäärä:   16.11.25 19:29:01

Eli olet vain vähän yksinkertainen? Noita diagnooseja haetaan juuri sen takia, että arki lapsen kanssa on niin hankalaa. Omat lapseni ovat onneksi diagnoosivapaita (siinäpä uusi termi...), mutta melkoista vääntöä oli silti esiteinivaiheessa. Onko sillä lapsellasi lääkitys adhd:een? Jos ei, niin miksei?

Päivämäärä:   16.11.25 19:30:13

Ilman kuria kasvanut lumihiutale. Onneks tää on provo, ei kukaan ole noin surkea huoltaja.

Päivämäärä:   16.11.25 19:32:03

Ja joka paikassa huudellaan, että vanhemmat hakevat lapsilleen diagnooseja kun eivät jaksa kasvattaa. Oikeasti minusta tuntuu, että en muuta ole tehnytkään kuin koittanut kasvattaa lasta toimimaan omatoimisesti ja sopeutumaan elämään muiden mukana. Esim lapsen ollessa päiväkoti-ikäinen minulla soi herätyskello jo klo 5.00, että ehdin 8.00 alkavaan työhön. Yleensä jo se, että sain lapsen pukemaan omatoimisesti vaati tuolloin vähintään tunnin siihen päälle aamupala ymv. Yleensä ulkovaatteiden pukemista en enää ehtinyt lapsen antaa harjoitella. Mutta pointtina se, että diagbooseista huolimatta olen mielestäni koittanut tukea lapsen omatoimisuutta ja kasvattaa hänet sopeutumaan sääntöihin jne.

Päivämäärä:   16.11.25 19:33:16

On lääkitys, mutta lapsi ottaa lääkkeet aamupalalla ja vaikutus loppuu yleensä noin klo 17 aikoihin.

Päivämäärä:   16.11.25 19:34:48

Joo, mutta oletko yhtään ymmärtänyt, miten se autismi esimerkiksi vaikuttaa lapsen ajatteluun ja kokemukseen maailmasta, ja miten sellaista ihmistä pitää kasvattaa eri tavalla?

Päivämäärä:   16.11.25 19:35:01

"Mutta pointtina se, että diagbooseista huolimatta olen mielestäni koittanut tukea lapsen omatoimisuutta ja kasvattaa hänet sopeutumaan sääntöihin jne."

And how's that going for you?

Päivämäärä:   16.11.25 19:36:35

"Lapsella ei siis ole mitään sellaisia diagnooseja mitkä voisivat oikeasti olla syy tähän vuosia jatkuvaan perusasioista vääntämiseen ja siihen, että kaikki asiat vievät ihan älyttömästi aikaa ja joka ikiseen asiaan pitää valmistautua ikuisuus puhumalla tai muuten tulee täysistoppi."

Tän on pakko olla provo.

Päivämäärä:   16.11.25 19:38:08

Piste: Siksi tulin täältä kysymään neuvoja, koska koen tässäkin asiassa olevani hyvin surkea huoltaja ja äärimmäisen huono kasvattaja. Mikään ei tunnu sujuvan vaikka rutiinit ovat tarkat ja ovat aina olleet, on mietitty tarkasti mitkä säännöt ovat sellaisia ettei niistä jousteta ja ne ovat mahdollisimman selkeät lapsen hahmottaa. On asioita joita voi vähän katsoa läpi sormien, että arki saadaan jotenkin rullaamaan. Silti arkiset asiat eivät vain ota sujuakseen.

Päivämäärä:   16.11.25 19:41:24

Eipä siihen välttämättä ole mitään, mikä auttaisi.

Veljeni on autisti ja lisäksi lapsena hänellä oli vaihteelva määrä muita diagnooseja, joista suurin osa ei kuitenkaan jäänyt pysyväksi. Yläasteelle saakka elämä oli yhtä taistelua, koulu pienryhmässä liian kuormittavaa ja arki todella hanurista kaikille. Murrosiässä onneksi tapahtui muutos parempaan, kuormituskyky parani ihan kuin itsekseen ja nyt hän on työssäkäyvä aikuinen.

Olisi voinut käydä myös päin vastoin ja tilanne olisi kasvaessa pahentunut.

Lähettäjä: lsnkvffn 
Päivämäärä:   16.11.25 20:01:16

Pakotat ottamaan lääkkeen aamulla ja lähdet töihin. Lapsi hoitaa sitten itsenä miten hoitaa, syö tai ei syö, palelaa väärissä vaatteissa, myöhästyy kouluista jne.
Semmosta se on.
Oppii ehkä jotain, tai sitten ei.,
12-vuotias on pahasti jälkeenjäänyt jos ei pysty hoitamaan itseään kouluun! Sitten johonkin erityiskouluun vaan.
Kokeile edes! Lakkaa paapomasta ja katso mitä tapahtuu. Koska ei tapahdu mitään kamalaa kuitenkaan. lapsi myöhästää, menee väärissä vaatteissa kouluun ja saa ehkä nuhan.
LOPETA se paapominen.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   16.11.25 20:03:46

Voisko toimintaterapeutista olla apua. Heillä voisi olla vinkkejä miten aamusta selviää paremmin.

Päivämäärä:   16.11.25 20:06:52

Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan kysynyt lapsen mielipidettä asiaan? Olisiko hänellä tarjota mitään ideoita, kun tiedetään että aamutoimiin menee x minuuttia suunnilleen ja matkalla pitää olla kello y.

Varmaan aika turha kysyä, lapsi tuskin kykenee ajattelemaan asiaa oikealta kantilta, mutta joskus nekin voi yllättää.

Lähettäjä: *zelda 
Päivämäärä:   16.11.25 20:46:28

Todellakin, lääkkeet lapselle suuhun, ja jätät selviytymään itse aamutoimista.
Mitä kamalaa tapahtuu, jos menee ilman sukkia kouluun? Korkeintaan saa nuhan.

Terve, vammaton 12-v ei tarvitse tuollaista paapomista ja ohjausta.
Sun lapsi käyttäytyy kuin uhmaikäinen kolmivuotias.

Lähettäjä: Papakko 
Päivämäärä:   16.11.25 20:51:23

Onko mahdollista että valvoo yöllä (puhelimella, lukee, piirtää jne) tai menee liian myöhään nukkumaan unentarpeeseen nähden

Lähettäjä: --oo-- 
Päivämäärä:   16.11.25 20:53:46

Tsemppiä aloittaja!

Itse varmaan laskisin rimaa. Jos lapsi ei ehdi syödä aamupalaa, niin sitten ei syö. Jos ei pue takkia, sitten ei pue. Tuossa iässä lapset tekee hölmöjä valintoja vaikka olisivatkin ihan normaaleja. Minä en 12-vuotiaana suostunut käyttämään talvella pipoa enkä pitkiä kalsareita, ja ihan hyvin olen sitten kuitenkin myöhemmin pärjännyt elämässä. En usko, että opettajatkaan jaksaa puuttua säänmukaiseen pukeutumiseen enää tuon ikäisten kanssa. Jos liikuntavaatteet puuttuu, siitäkin ehkä selviää yhdellä Wilma-merkinnällä.

Meillä oli välillä lasten ollessa n. 8-10 v sellainen vaihe, että aamuisin ei meinannut tapahtua yhtään mitään, kaikesta piti sanoa monta kertaa että mitään sai tapahtumaan. Kerroin sitten yhtenä iltana etukäteen, että huomenna aion muistuttaa syömisestä ja pukemisesta yhden ainoan kerran, ja sen jälkeen on lasten oma asia että noudattavatko he ohjeita vai eivät. Tuona aamuna he lähtivät kouluun syömättä aamupalaa kun eivät sitä saaneet ajoiksi, mutta eivät kuolleet nälkään eikä muutakaan hirveää tapahtunut.

Onko teidän välttämätöntä lähteä aamulla samaan aikaan? Meillä on usein aamuja, että vanhemmilla alkaa työt klo 8 ja lapsilla/lapsella koulu klo 9. Itsenäinen kouluun lähtö on onnistunut ekaluokalta alkaen ja niinhän sen kuuluisi onnistua yleensäkin. Jos lapsi myöhästyy, ei se ihan oikeasti enää ole sinun ongelmasi.

Tappelu on aamulla turhaa eikä ainakaan auta asiaa. Ei ole kiva sinulle eikä lapselle, kun joka aamusta tietää jo etukäteen, että tappeluksi menee. Tuo on loistava idea, että kysyy lapselta itseltään, mikä auttaisi.

Päivämäärä:   16.11.25 20:58:05

"Terve, vammaton 12-v ei tarvitse tuollaista paapomista ja ohjausta. "

Aloittajan lapsella on kaksikin eri diagnoosia.

Lähettäjä: osjdfoisfhd 
Päivämäärä:   16.11.25 21:55:14

mä hoidin itseni 7-vuotiaasta asti yksin kouluun kun äidin työvuoro alkoi klo 6 ja hän lähti jo ennen seitsemää.

Aloittaja, olet joutunut ikävään valtataistelutilanteeseen lapsesi kanssa, se on kurjaa molemmille ja lapsi ottaa mittaa susta miten paljon voi sua pyörittää.

Tee niinkuin moni neuvoo, jätä lapsi hoitamaan koko aamu itse - ja kokemaan seuraukset esim koulussa.
Olet selvästikin aikamoinen curling-vanhempi, se ei ole hyväksi lapsen kehitykselle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.