|
Lähettäjä: Aina kiire
Päivämäärä: 16.11.25 18:42:21
12 v lapsi ja aamuisin aina sitä kohta, kohta jankutusta kun herätän. Lopulta tulee älytön kiire, vaatteet eivät kelpaa ja niistä tulee vääntöä jne. Lopulta olen itse melkein myöhässä töistä, kun en saa lasta ulos ovesta. Meillä siis lähtö samaan aikaan. Lasta ei voi yksin jättää lähtemään, koska vaihtaa vaatteensa epäsopiviin ja koittaa salakuljettaa ties mitä kouluun. Lisäksi myöhästyy niin, että minun pitäisi töiden alettua selvitellä missä on ja koska ehtii kouluun.
Nyt aamumme menevät näin:
Herään itse 30 min ennen lasta, että ehdin laittaa kahvin tippumaan ja tehdä syömistä vaille omat aamutoimet valmiiksi.
6.30 lapsen hammaspesut ja ennen on tässä kohtaa nousuut ylös saman tien. Nyt saan käydä hoputtelemassa 5 minuutin välein ja lopulta menetän hermoni ja lapsi herää vähän ennen klo 7. Sitten lapselle tulee kiire kun pitäisi ehtiä syödä ja pukea puolessa tunnissa. Yleensä minulla alkaa nousta stressi kun lapsi syö vielä klo 7.20 yövaatteissa aamupalaa. Yleensä aamupala jää vähän kesken ja tuon lapsen eteen päivävaatteet jotka ovat vääriä ja tulee täysi sota etenkin jos on liikuntapäivä ja pitäisi laittaa liikunta vaatteet.
Klo 7.30 pitäisi päästä lähtemään ettei kummallaakaan tulisi kiire matkalla. Kuitenkin 7.35 olemme vielä eteisessä, lapsi ilman ulkovaatteita ja jää jankkaamaan jostain aivan turhasta asiasta minkä haluaisi ottaa mukaan kouluun tai ei suostuisi laittamaan takkia vaikka mittari on lähellä nollaa aamuisin. Muutenkin minulle tulee paljon poissaoloja lapsen lääkäreiden, koulun pakollisten keskusteluiden ymv takia niin en viitsisi jatkuvasti käydä kasvatuskeskusteluissa siitä, että lapsi ei ole pukeutunut säänmukaisesti. Kuitenkaan ongelma ei ole siinä etteikö lapsella olisi vaatteita vaan siinä, että hän ei niitä pue kuin tappelun kanssa. Itse on saanut valita vaatteensa ja minä olen päättänyt millä ominaisuuksilla esim vedenpitävä takki syksyyn tai pitkähihaisia paitoja. Viime viikolla oli ottanut vaihtovaatteet mukaan ja vaihtanut matkalla t-paidan lyhyet mekon alla käytettävät shortsit sekä puoleenreiteen ylettyvän mekon. Lämmintä oli tuolloin +1.
Herätyskello ei toimi, lapsi sammuttaa sen ja menee takaisin peiton alle.
Nukkumaan menee ihan ajallaan eikä nukkumaan menoa ole siirretty myöhempään vaikka ikää on tullutkin.
Ne illalla valmiiksi katsotut vaatteet ei auta, kun ne eivät kelpaa enää aamulla.
Kouluun ei saa siksi ottaa ylimääräistä tavaraa, koska keskittyy sitten niihin tunneilla. Opettajalla on lupa takavarikoida esim nyt jouluun asti tavarat jotka häiritsevät lapsen keskittymistä tunneilla. Kevätjuhlasta toin kestokassillisen opettajan takavarikoimaa tavaraa. koululta.
Emme varmaan ole ainoita tässä maailmassa joilla on näin takkuisia aamut ja pakko olla heitäkin joilla aamut sujuvat. Joten vinkkejä kiitos! Minua ärsyttää, kun joka ikinen arkiaamu on nykyään yhtä hoputtamista ja hermojen menetystä. Tuntuu, että ihan älyttömän monesta itsestään selvästä asiasta joutuu väämtämään. Esim siitä, että sukat nyt vain on laitettva kouluun etenkin näin syksyllä ja talvella eikä kouluun todellakaan oteta kynsilakkoja mukaan.
|