Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "vieraiden" kutsuminen yo-juhliin, mikä juttu?

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   16.11.25 10:57:22

Vieraat lainausmerkeissä, koska pointtina siis ihmiset, joita juhlakalu ei edes tunne, mutta vanhemmat kutsuvat juhliin. Olen siis ollut nyt kolme vuotta eräässä työpaikassa ja täällä on tullut vastaan, että tyypit kutsuvat lastensa yo-juhliin työkavereitaan, jotka ei siis ole koskaan tavannutkaan tuota nuorta. Mikä idea tässä on?

Meillä järjestetään kaikille työntekijöiden ylioppilaille keräys ja se on ok, kun voi valita, että osallistuuko ja millä summalla. Olen yleensä pari euroa laittanut. Mutta olen saanut useamman henkilökohtaisen kutsun juhliin ja tätä en oikein tajua. Kerran menin ja sitten päädyinkin ostamaan jotain Pentikin astioita sille nuorelle, jonka olin tavannut pari kertaa. :D En ole sittemmin mennyt. Mutta onko tämmöisten kutsujen tarkoituksena ainoastaan se, että saadaan enemmän rahaa/lahjoja? Koska siltä se vaikuttaa...

Re: "vieraiden" kutsuminen yo-juhliin, mikä juttu?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.11.25 11:03:17

Jotkut kutsuvat jos on esim laittanut rahaa.keräykseen. Toiset taas haluavat pitää isot juhlat ja kutsuvat paljon väkeä. On niin vanhemmista kiinni mitä haluavat järjestää. Voihan jollain toki olla taka-ajstuskin että nuori saa lahjarahaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.25 11:47:15

Mun mielestä ihan ymmärrettävää, että kutsutaan työkaverit jos kerran tapana kerätä lahjakin. Eli jos osallistun keräykseen niin menisin juhliinkin, ja mennessä veisin ehkä jonkun kortin ja ruusun vielä lisäksi.

Päivämäärä:   16.11.25 11:49:02

No mun isä esimerkiksi halusi kustua kaksi parasta ystäväänsä vaimoineen minun ylppäreihin ja myös häihini. En ollut heitä koskaan ennen juhlia tavannut niin että muistaisin heitä itse (asuvat toisella puolella Suomea). Minusta se oli ihana ele. Eikö juuri juhlissa ole kiva tutustua uusiin ihmisiin? Mitä enemmän juhlijoita, sen kivemmat bileet. Ja sitä enemmän lahjoja sankarille,mikä on mukavaa sekin. Siinähän sitä tutustuu.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   16.11.25 11:56:36

En kehtaisi ja itsekin olen jättänyt väliin yo juhlat joiden porukat eivät ole edes niin tuttuja että kävisivät meillä kylässä.
Omien lasten yo juhlissa olivat vain lähimmän sukulaiset sekä kummit.

Lähettäjä: Mrs 
Päivämäärä:   16.11.25 12:00:34

Yo- juhliin on takana kutsua lähes kaikki, vanhemmat ovat niin ylpeitä valkolakin saamisesta, niin kutsutaan työkavereita jne. Olen käynyt lukuisissa yo-juhlissa joiden päätähden olen nähnyt vain kuvissa, tai tyyliin kerran pari kaupassa tms. Kuuluu meillä perinteeseen jos sukua vähän, halutaan että olisi vieraita paljon ylppäreissä. Erityisesti nämä yleistyneet syksyllä kirjoittavat.

Lähettäjä: haa 
Päivämäärä:   16.11.25 12:04:45

Muistan että tästä keskusteltiin omien yo-juhlieni aikaan. En olisi itse halunnut isoja juhlia, kaikki sukujuhlat ahdistivat todella paljon. Mutta niin ne vaan järkättiin. Siis sillä perustelulla että yo-juhlien pointtina on kuulemma se, että vanhemmat pääsevät kehumaan sukulaisille ja tutuille omaa lastaan. Että ne niinku järkätään perinteenä nimenomaan vanhemmille sukulaisille eikä sen ylioppilaan mielipiteellä ole asiassa mitään merkitystä.

Lahjarahaa tuli kyllä ihan kivasti mutta olipahan helkkarin ahdistava päivä. Tunsin itseni jonkinlaiseksi näyttelyesineeksi. Kymmenelle eri ihmiselle piti selittää arvosanoja eri aineissa ja puhua tulevaisuuden suunnitelmista, mitkä oli siinä vaiheessa itsellekin täysin epäselvät. Sitten minulle tuntemattomat ihmiset selittivät vuorostaan että älä sure, meidänkin Mirkku-Petteri sai huonommat arvosanat kuin halusi, ainoastaan kolme ällää ja nyt sit lähtee välivuodeksi Balille ennen kuin siirtyy Harvardiin opiskelemaan. Just joo.

Sellaista meillä. Älkää pliis järkätkö sellaisia juhlia mitä nuori ei itse halua. Vanhempien työkaverit olisi tosi outo valinta vieraiksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.11.25 12:17:29

Ennen vanhaan oli tapana laittaa paikallislehteen avoin kutsu yo-juhliin.

Ja jos töissä keräävät rahaa, niin kaikki, jotka osallistuvat lahjaan ovat kutsuttuja.

Meidän työpaikalla pitkään töissä olleet tuntevat myös toistensa lapset jollakin tasolla. On nähty lapsia, kun käyvät vanhemmiltaan jotakin hakemassa töistä, tai odottelevat vaikka taukohuoneessa vanhemman töistä pääsyä. On puhuttu lasten kanssa puhelimessa, kun soittavat vanhemmilleen töihin...

Älä osallistu lahjakeräyksiin jos ahdistaa.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   16.11.25 12:20:07

Ei se ole mitenkään "ennen vanhaan", kyllä maalla on edelleen tapana ihan avoin kutsu lehdessä :) Ei tietenkään kaikissa perheissä, mutta hyvin laajalti. Enkä pidä sitä lainkaan huonona tapana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.11.25 12:31:26

Avoin kutsu onkin vähän eri, ei silloin ole tapana tuoda kalliita lahjoja. Erikseen kutsutuilla on vähän eri etiketti.

Ymmärrän että kutsutaan harvoin tavattavia sukulaisia, joita ylioppilas itse ei ehkä tunne tai muista, mutta että vanhempien työkavereita ja tuttavia, se menee ehkä vähän pitkälle. Ellei ole tarkoitus, että niistä työkavereista tulee läheisiä perhetuttuja.

Päivämäärä:   16.11.25 12:38:38

"Avoin kutsu onkin vähän eri, ei silloin ole tapana tuoda kalliita lahjoja. Erikseen kutsutuilla on vähän eri etiketti."

Höpsistä, ihan samoilla etiketeillä lahjotaan, kukin kykynsä ja halunsa mukaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.11.25 12:45:14

Rahalahjat

Lähettäjä: outoa 
Päivämäärä:   16.11.25 12:46:21

"Jotkut kutsuvat jos on esim laittanut rahaa.keräykseen."

Mä taas olen aina katsonut että tämä on vain tietynlainen tapa. Tuntuisi todella oudolta ja vaivaannuttavalta mennä käytännössä itselle täysin vieraiden ihmisten juhliin kuokkimaan vain sillä perusteella, että on lahjoittanut muutaman euron työkaverin tai tämän sukulaisen merkkipäivän kunniaksi.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   16.11.25 13:00:10

Meillä ei keräyksiin laiteta nimiä, vaan korttiin kirjoitetaan vaan "työkaverit". Ja tosiaan minulle on tullut näitä henkilökohtaisia kutsuja, eli ei ole kutsuttu todellakaan kaikkia.

Meilläpäin oli tapana, että läheiset kutsutaan. Lehteen myös jotkut laittoivat ilmoituksen ja sitten jokainen tahollaan mietti, meneekö vai ei. Tämä on vähän kiusallinen tapa, kun kutsutaan henkilökohtaisesti ja sitten pitää keksiä tekosyitä. Tai ehkä vastaan kerran rehellisesti, että "kiitos kutsusta, mutta en osallistu juhliin, koska en tunne lastasi, enkä näin ollen halua käyttää kymmeniä euroja hänen lahjaansa." Ei varmaan tulisi uusia kutsuja. :D

Päivämäärä:   16.11.25 13:27:21

” Omien lasten yo juhlissa olivat vain lähimmän sukulaiset sekä kummit.”

Meillä oli tämä rippijuhlissa. Yo-juhlissa oli sukua, kummit, perhetutut, lapsen ystäviä sekä koulusta että harrastuksista ja ystävien tuttuja vanhempia, naapureita, vanhempien työkavereita, lapsen hoitaja lapsuudesta. Selkeästi yo-juhlat oli laajemmalla porukalla kuin rippijuhlat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.