Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisen jätätte yksin illalla kotiin?

Lähettäjä: Jahkailija 
Päivämäärä:   13.11.25 16:49:39

Ystäväni pyysi minua konserttiin (kotikaupunkiin), kun hänen miehensä ei pääse. Konsertti on tiistaina alkaen klo 19.00 ja arvioitu kesto 2 tuntia. Sieltä kotiin minulla kestäisi 10-15 minuuttia. Lapsella on ikää 12 vuotta eli 6. liokkalainen. Hän on päivällä koulun jälkeen usein 3 tuntia yksin/ kavereiden kanssa ennen kuin minä tulen töistä. Vaikka lapsella ei ole pimeän pelkoa ymv niin onhan se varmasti eri asia olla illalla pimeässä kuin päivällä valoisaasa yksin kotona. Lapsen kavereita ei viitsi enää tuohon aikaan pyytää arki-iltana. Minulla on tuona päivänä vapaata eli koulun jälkeen lapsen ei tarvitse olla yksin vaan ehdimme viettää aikaa konsertin alkuun asti yhdessä.

Sanoin harkitsevani hetken mitä teen. Järki sanoo, että kyllä lapsi jo pärjää yksin tuon ajan. Jotenkin tunnetasolla kuitenkin arveluttaa jättää lapsi yksin ”ei pakollisen” menon takia kotiin ja vielä noin myöhään. Konsertti kyllä houkuttaisi, olen siirtänyt omia/ ilman lasta menoja tähän asti siihen, että lapsi on isompi eikä enää kaipaa seuraani niin paljoa.

Joten mitä tekisitte tilanteessani? Jättäisittekö lapsen kotiin vaikka ajatus jännittääkin? Toisaalta jos lapsi kokee, että ei haluakkaan olla yksin voihan sieltä lähteä pois kesken kaiken ja matkaan menee se 10-15 minuuttia.

Re: Minkä ikäisen jätätte yksin illalla kotiin?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.11.25 16:58:30

Kysyisin lapselta itseltään. Mulla on 14v myös öisin yksin kotona ja se on ok.

Voi kai kaverin ottaa yökylään, antaa lasten kikatella kikatuksensa rauhassa ja tulet sitten sopivasti katsomaan, että nukkumaanmeno ei veny.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.11.25 17:04:06

Sellainen huomio kannattaa tehdä, että illalla ihmisen rationaalinen ajattelukyky vähenee ja tunnepitoinen ajattelu lisääntyy mikä saattaa aiheuttaa jännitystä muutenkin oudossa tilanteessa. Itse ahdistuin lapsena iltaisin ulkona ollessa ja oli ihanaa tulla sisään turvaan. ..että yksin saattaa alkaa jännittää vaikkei mitää hätää olisikaan

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   13.11.25 17:15:12

Teen vuorotyötä ja mies on työmatkoilla. Niin olen jättänyt tuon ikäisen koko illaksi kotiin. Esim. niin että tulee kotiin koulusta, syö itse iltaruuan ja iltapalan, hoitaa koiran ulkoilutuksen ja menee nukkumaan. Olen itse töistä vasta klo 01 kotona. Pystyy soittamaan mummolle, joka asuu n.5km päässä jos tulee hätä ja pari kaveria asuu tässä ihan naapurissa. Tiedän, että työkaverit jotka on yksinhuoltajia saattaa jättää vielä pienempiäkin koululaisia illaksi kotiin työvuoron ajaksi. Lapsi on ollut ekaluokkalaisesta asti koulun jälkeen yksin kotona tai mennyt jollekin kaverilleen leikkimään. On tottunut olemaan yksin. Yöksi en uskalla jättää vielä, jos sellainen tarve tulee niin menee sitten mummolle tai mun siskolle yöksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.11.25 17:22:07

Kyllä tuon ikäisen täytyy jo osata ohlla yksin kotona. Mikäli ei ole mitään sairauksia.

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   13.11.25 17:30:43

Omaa saman ikäistä en jättäisi yksin (ahdh + kirjolla), mutta lähes kaikki hänen kavereistaan ovat niin omatoimisia ja valovuosia vanhemman oloisia, niin heistä minulla ei olisi huolta. Riippuu lapsesta, mutta tuo on niin lyhyt aika, että kysy lapselta mielipidettä.
Uskoisin, että pärjää oikein hyvin.

Lähettäjä: Mas 
Päivämäärä:   13.11.25 17:53:30

Olen jättänyt tuon ikäisen nyt koko syksyn kerran viikossa illalla yksin, kun olen käynyt joogassa. Illalla lasta kuitenkin jännittää helpommin, joten on tärkeää että lapsi tietää milloin tulet kotiin ja on joku kenelle soittaa jos rupeaa liikaa pelottamaan. Minä jätän myös tarkat ohjeet, että klo. 20.00 otat iltapalaa ja iltapalan jälkeen iltapesut. Ja kun tulen klo 21.15, niin pitää olla iltahommat valmiina ja yöpuku päällä. Nämä tutut iltarutiinit rytmittävät mukavasti iltaa ja tuovat turvallisuuden tunnetta. Hyvin on mennyt ja nykyisin pystyn keskittymään jopa itse joogassa ilman että mieleen pälkähtää, pärjääköhän lapsi siellä.

Lähettäjä: Mas 
Päivämäärä:   13.11.25 17:58:45

Vielä sen verran, että tiedän, että oma lapseni katsoo yksin iltaisin iltapalaa syödessään telkkaria. Meillä on periaatteessa sääntö, että syödessä ei ruutuja, mutta näyttelen tietämätöntä tästä. Telkkarin katsominen tuo varmasti turvallisen olon lapselle ja muistan omasta lapsuudesta, että yksin ollessa oli kiva tehdä jotain vähän luvatonta, joten katsokoon "salaa". Ohjelmat mitä katsoo ovat kuitenkin sinänsä sellaisia, mitä saa katsoa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.11.25 18:05:43

Jos se on lapselle itselle ok, ja varmasti on, niin todellakin jättäisin.

Meillä on vuoden nuorempi tyttö, eikä olisi mitään ongelmaa jättää häntä muutamaksi tunniksi yksin iltaisin. Eihän jokaiselle koiran iltalenkillekään enää ole muutamaan vuoteen halunnut lähteä mukaan.
Toki meidän tyttö on terve ja normaali, emmekä ole curlingvanhempia.

Ihan mielenkiinnosta, niin milloin ap ajattelit, että on se maaginen raja, kun lapsen voi jättää pariksi tunniksi yksin? 15? 18?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.