Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luetun ymmärtäminen on huonompaa kuin koskaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.25 13:30:45

Törmään tähän päivittäin, kun viestin sisältöä ei sisäistetä. En voi kuitenkaan alkaa työssäni toimimaan luetun ymmärtämisen opettajana, joten jos sitä viestiä ei ymmärrä eikä kysymyksiin vastata, sitten se on niin että asiaasi ei hoida kukaan eteenpäin. Ei yhteiskunta ole automaattipalvelu missä mitään ei tarvitse tehdä itse, kunhan vähän johonkin sohaistaan ja toivotaan että joku tekee jotain kunhan ei vaan itse tarvitse,

Re: Luetun ymmärtäminen on huonompaa kuin koskaan

Lähettäjä: Pliis 
Päivämäärä:   13.11.25 13:33:36

Olen huomannut tämän.
Onko syy siinä että ei jakseta lukea alkutervehdystä pidemmälle vai sisälukutaidossa/ luetun ymmärtämisessä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.11.25 13:39:48

Jep saman olen huomannut. Tämä on erityisen raskasta just työelämässä, kun pitäisi saada asioita hoidettua. Itsellä menee tuhottomasti aikaa siihen, että yritän muotoilla viestit mahdollisimman selkeästi mutta silti lyhyesti, jotta vastaanottaja jaksaisi lukea viestin loppuun ja pystyisi vielä sisäistämään sen. Jos esim. kirjoittaa useamman kysymyksen samaan viestiin, voi olla varma että osa jää vastaamatta, vaikka kirjoittaisi kysymykset numeroituna listana.

Samoin kirjoitustaito on monilla ihan luokattoman huonoa. En nyt tarkoita yksittäisiä typoja, niitä nyt sattuu kaikille (varsinkin nettikeskusteluissa, joten turha huomauttaa jos tässäkin viestissä joku virhe on). Tarkoitan sitä, että kirjoitus itsessään on aivan tajunnanvirtaa. Ei mitään järkeviä kokonaisia lauseita, ei kappalejakoja ja/tai kirjoitusvirheitä on niin paljon, ettei tekstiä pysty kunnolla tulkitsemaan.

Siinä missä aikaisemmin pystyi tekoälyn/google kääntäjän viestit huomaamaan siitä, että niiden teksti oli epäselvää, nykyään aidot ihmiset kirjoittavat ne sekavimmat viestit ja hyvin kirjoitettuja viestejä alan epäilemään tekoälyn kirjoittamaksi.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   13.11.25 13:44:22

Lähettäjä--

Päivämäärä13.11.25 13:39:48

Jep saman olen huomannut. Tämä on erityisen raskasta just työelämässä, kun pitäisi saada asioita hoidettua. Itsellä menee tuhottomasti aikaa siihen, että yritän muotoilla viestit mahdollisimman selkeästi mutta silti lyhyesti, jotta vastaanottaja jaksaisi lukea viestin loppuun ja pystyisi vielä sisäistämään sen. Jos esim. kirjoittaa useamman kysymyksen samaan viestiin, voi olla varma että osa jää vastaamatta, vaikka kirjoittaisi kysymykset numeroituna listana.
-----

Samaa tuskailen töissä. Yritän kysyä "kuka on oikea yhteyshenkilö" niin vastataan aivan kaikkea muuta asian vierestä... Menee tunteja työaikaa ihan hukkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.