Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Herkkikset hiutaleet

Lähettäjä: kwkka 
Päivämäärä:   10.11.25 13:24:47

On tietenkin hyvä, että kaikki sosiaalisten tilanteiden kammoiset, vammaiset tai nepsytkin opettelevat elämään vähän itsenäisemmin, mutta missä menee raja sille, mistä asioista nämä herkkikset saavat loukkaantua?

Joku oli postannut someen, kuinka hänen teininsä oli kohdannut todella törkeää kohtelua asiakaspalvelutilanteessa. Nuorelle on kuulemma vaikeaa puhua vieraille ihmisille ja sen kerran kun on yksin liikenteessä ja avaa suunsa, olikin asiakaspalvelija todella välinpitämätön ja törkeä.

Tilannehan oli siis kyseisen kirjoittajan mukaan mennyt niin, että nuori oli yrittänyt kaupasta ostaa jotain ja maksaa kortilla. Laite oli herjannut jotain, ja vaikka nuori yritti pari kertaa piipata korttiaan, ei laite jostain syystä ottanut maksua. Nuori oli saanut soperrettua "Tää kone herjaa jotain" johon aspa oli todennut "No niinpä näköjään herjaa". Ei ollut auttanut eikä ohjeistanut nuorta yhtään enempää, että mitä tilanteessa pitäisi tehdä. Hetken päästä maksu oli mennyt läpi.

Ja tuo oli siis jotain aivan kamalan törkeää kohtelua nuorta kohtaan. Todeta, että "Joo, niinpä näköjään herjaa", vähän värkätä jotain koneen kanssa niin, että maksu menee läpi, pyytää kokeilemaan nyt uudelleen, ja se siitä.

Olenko ainoa, joka ei tajua, mitä väärää aspa teki? Tai joka ei ymmärrä, mitä törkeää tuossa oli? Mielestäni ihan normaalia todeta, että "joo, joku näköjään mättää, venaas hetki".

Viimeksi eilen ei minun korttini tahtonut toimia maksupäätteessä ja tokaisin myyjälle "Tää juntturoi jotain, ootas hetki". Avasin puhelimesta plussakorttisovelluksen ja sen jälkeen laite luki plussakorttini. Olisiko tuossakin myyjän pitänyt jotenkin neuvoa ja rauhoitella minua, ettei vain kukaan herkkis jonossa pahoita mieltään, kun myyjä vain kärsivällisesti odotti, että saan sen plussakorttini toimimaan? Normaalisti se laite siis lukee plussakortin ihan sillä että puhelimessa on taustavalo päällä, ei tarvitse edes avata näppäinlukkoa. Mutta joskus tosiaan ei toimi vaan pitää avata plussakorttisovellus/K-ruokasovelluksen plussakortti, että sen saa luettua.

Sen somepostauksen kommentteihin oli moni kirjoittanut, että olipa törkeä ja ajattelematon myyjä, mutta kun heiltä oli jotkut kommentoijat kysyneet, että mitä aspan olisi pitänyt tehdä toisin, niin niin vastauksena oli "olla sensitiivisempi, nuoret on herkkiä, olisi pitänyt auttaa". No niinhän se aspa teki, kun totesi, että joku mättää, räpläsi jotain, ja pyysi testaamaan uudelleen, joko nyt toimisi. Mutta ei hiutaleille riitä? Auttaa miten? Hänhän autto ja maksukortti toimi! :D Kertokaa nyt joku, että mitä minä en ymmärrä. En ole koskaan ollut aspana, joten en varmasti tiedä, miten oikeasti olisi pitänyt toimia.

Re: Herkkikset hiutaleet

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.11.25 13:29:00

Aspa teki just oikein, mutta nää pumpuliperseet ei vaan selviä edes normaalista arjesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.25 13:36:30

Herkkis lumihiutale tässä on äiti. Normaali äiti olisi selittänyt tytölle, että tilanteessa ei ollut mitään outoa tai väärää ja lohduttanut, että kaikki on hyvin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.11.25 13:38:14

Ja isä sen kun vain roilottelisi menemään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.25 13:41:20

Lähettäjä. 

Päivämäärä10.11.25 13:36:30

Herkkis lumihiutale tässä on äiti. Normaali äiti olisi selittänyt tytölle, että tilanteessa ei ollut mitään outoa tai väärää ja lohduttanut, että kaikki on hyvin.

Tämä. Mutta nämä normaalit asiat olisi pitänyt opettaa jo vuosia ennen teini-ikää.

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   10.11.25 13:43:15

zäkä: Niinpä, miehillä ei ole mitään vastuuta. Oikeastaan tämäkin tilanne oli heidän syytään. Raukka parat tytär ja äiti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.25 13:50:13

Aloittajan ja kumppaneiden mielensäpahoitus on varmaan sitten sitä parempaa mielensä pahoittamista...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.25 13:53:58

Jaa taisit ottaa tän FB:n puskaradiosta ja kyseinen mulkvisti oli bussikuski joka oli irjoittajan mukaan hyvin ilkeällä äänellä tokaissut nuorelle asiat.
Joten ei välttämättä se mitä sanoo, vaan MITEN sanoo. Asiat voi ilmaista monella eri tavalla.

Lähettäjä: jinni 
Päivämäärä:   10.11.25 13:56:07

Taisin nähdä saman postauksen tänään enkä minäkään tajunnut, että mitä törkeää se myyjä tuossa tilanteessa teki. Kyseessä ei kylläkään ollut bussikuski vaan pikku marketin myyjä?

Lähettäjä: kwkka 
Päivämäärä:   10.11.25 14:06:45

En tiedä mistä bussikuskista viiva puhuu. Kyseessä oli postauksen mukaan lähikaupan kassalla sattunut tilanne. Tiedätkö siis paremmin ja oliko postaaja muuttanut faktoja ja tilanne ollut oikeasti bussikuskiini liittyvä?

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   10.11.25 14:54:07

Nykyään ei saa enää käyttäytyä normaalisti vaan pitää olla niin sensitiivinen. Koska aina joku voi loukkaantua ja pahoittaa mielensä. Jos ei itse, niin sitten ihan varmuuden vuoksi jonkun toisen puolesta. Jos joku vaikka pahoittaisi mielensä niin tullaan huutelemaan, että pitää muistaa olla sensitiivinen.

Huoh.... Onneksi oma alani on sellainen, että minun kuuluu olla suora ja selkeä. Vihjailu ei omaan alaani kuulu enkä mitenkään sensitiivisesti koeta saada jotain elehtimään, jotta pääsisin arvaamaan, mitä mahtaa tarkoittaa. On ihanaa, kun saa sanoa ihan suoraan, että jos haluat saada vastauksen tai apua, sinun pitää sanoa suoraan, mitä haluat tietää. Eikä minun tarvitse pehmennellä mitään kun asioista on olemassa ihan viralliset säädökset eikä kenenkään mielipide kiinnosta.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   10.11.25 15:11:45

Juu ja uniikkien herkkisten lisäksi noin yleisesti "minä ja mun oikeudet" -asenne on lisääntynyt, joka ei ainakaan helpota näiden ihmisten kanssa asioimista ;)

Minulle huusi tänä kesänä asiakas veetä puhelimessa, johon erehdyin sanomaan "rauhoitutaan nyt, kyllä tähän ratkaisu löydetään". Siitähän se huuto sitten vasta alkoi. Minulla oli väärä asenne enkä olisi saanut hänen sanomisiinsa puuttua. Niin, minulla on väärä asenne, jos yritän etsiä ratkaisua enkä halua kuunnella veetä, mutta hänen asenteensa oli oikea, jos toiselle ihmisille saa huutaa veetä puhelimessa? Positiivista tässä varmaan oli sitten se, että hän uskalsi kuitenkin soittaa eikä hoitaa asiaa wa-viestillä tai sähköpostilla ;)

Teet niin tai näin, niin joku näköjään saa traumat kuitenkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.25 15:17:40

Aloittajan kertomuksesta ei nyt selviä, että auttoiko myyjä vai ei. Ensin sanoo, ettei auttanut, sitten toistelee, että auttoi kuitenkin saamaan maksupäätteen toimimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.