Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sain soveltuvuuskokeista murskaavan arvion

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   10.11.25 12:54:31

Olen hyvin kouluttautunut ja toiminut erilaisissa isoissa yrityksissä hr-hallinnossa ja pärjännyt työelämässä hyvin.

Nyt hain toista työpaikkaa, jossa mulle tehtiin haastattelujen yhteydessä sovelutuvuuskokeet ja niiden tulos oli kyllä ihan murskaava. Looginen ja matemaatiinen päättelykykyni oli todella surkeaa, en kuulemma selviydy ilman apua mistään isommasta abstraktista päättelyä vaativasta tehtävästä. Ja että on vaikeaa luoda yleiskuvaa monimutkasista tilanteista yms.

En tunnista tästä itseäni ollenkaan, olen ihan haastavistakin työtilanteista selvinnyt aina ns. kuivin jaloin ja osannut innovoida tai keksiä ratkaisut tilanteisiin kuin tilanteisiin.

Hitsi, että tuli ihan lyöty olo tästä analyysistä!

Onko jollakuulla muulla kokemusta moisesta?

Re: Sain soveltuvuuskokeista murskaavan arvion

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   10.11.25 12:56:55

https://yle.fi/a/74-20190893

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   10.11.25 13:03:19

Olen tietoinen tästäkin debaatista, mutta uskon silti, että kokeissa jotakin mitataan ihan tieteellisestikkin.

Aika hämmentävää silti saada tällainen palaute, että on tyhmemmästä päästä vaikka on työelämässä ihan hyvin menestynyt jo pari vuosikymmentä. Hiljaiseksi vetää vaikken itseäni neroksi ole koskaan erehtynytkään luulemaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.25 13:22:05

Millainen testi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.25 13:23:38

Hooärrä on naisten keksimää hömppää – älä ota sitä liian vakavasti.

Lähettäjä: Jaaneli 
Päivämäärä:   10.11.25 13:35:01

Mä sain kerran testeistä oikein hyvät tulokset, jotka käytiin naispsykologin kanssa läpi. Varsinainen konsultti (mies) lyttäsi silti mut maanrakoon. Ei suositellut mua työhön ja jotenkin tyytyväisenä soitteli, ettei mua valittu. Tyyppi järkyttyi, kun kuuli, että olin tällä välin saanut toisen haastavamman ja huimasti parempipalkkaisen työn. Sanoi, että epäilee mun pärjäämistä siinä työssä. Pärjäisin todella hyvin ja sain nopeasti vielä ylennyksenkin. Tätä konsulttia hiersi, että puolisoni oli ollut lapsen kanssa kotona osan vanhempainlomaa. Kysyi mun palkkaa, mutta ei uskonut sitä. Sanoi, että ei naisille niin hyvin makseta. Ihan käsittämätön mies.

Vuosien varrella tullut kohdattua kaikenlaisia " konsultteja". Eräässä firmassa oli pakko käyttää rekrytessä sellaista. Tein työelämäni pahimman virheen, kun uskoin konsulttia. Haukkui maanrakoon toisen, jonka oisin halunnut. Se, jota suositti ehdottomasti, oli ihan hirveä tapaus koko työyhteisölle.

Älä siis ota itseesi tuosta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.25 13:39:32

Parasta näissä soveltuvuuskokeissa ja arvioinneissa on se, että näitä tekevät on pihalla kun lumiukot.

Tuttu koki myös murska-arvoin. Testaajien mielestä soveltuisi kotirouvaksi - kunnes kertoi, että oli just myynyt yrityksen ja saanut miljoonia tilille. Uutta työpaikkaa haki ihan sen takia, ettei taidot jää käyttämättä. Siinä oli testaajan menneet vähän hiljaiseksi.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   10.11.25 13:40:11

Nuo soveltuvuuskokeet ovat aikamoinen villi länsi, niiden ennustearvo taitaa olla aika heikko. Tietysti tuo työpaikka on varmasti menetetty tapaus, mutta en nyt liikaa antaisi tuolle painoa seuraaviin koetoksiin valmistautuessasi. Jos olet aiemmin selvinnyt haastavista asiantuntijatehtävissä, niin se on paras näyttö.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   10.11.25 13:46:48

Minä olin kerran mukana eräässä rekryprosessissa, johon kuului sekä loogisen päättelykyvyn testi että joku persoonallisuustesti. Olen aina ollut hyvä loogisissa tehtävissä ja sainkin siitä hyvät pisteet. Tästä testistä psykologi totesi, että testi on vain suuntaa antava, eikä tulokset oikeastaan tarkoita yhtään mitään.

Persoonallisuustestissä taas kysyttiin mm. tykkäänkö käydä museoissa tai minkälaisesta musiikista pidän. Tällaisten kysymysten pohjalta sain arvion, etten sovellu kyseiseen työhön ollenkaan. Eikä myöskään psykologi maininnut sanallakaan, että tulos olisi vain vähän sinne päin :D

Kaiken lisäksi olen töissä tekniikan alalla, jossa loogisella ja matemaattisella päättelykyvyllä on varmasti enemmän arvoa kuin museoissa käymisellä :D

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.11.25 13:55:20

"hämmentävää silti saada tällainen palaute, että on tyhmemmästä päästä"

On mahdollista olla ihan fiksu vaikka looginen päättelykyky on 0. Osaaminen on silloin vaan jossain muualla. Noi soveltuvuustestit on tosin pääosin ihan silkkaa roskaa ja rahanmenoa. Mullekin aikoinaan konsultti totesi, että voi suositella vain varauksella, tuskin tulen pärjäämään - olin 10v siinä firmassa ennen kuin vaihdoin samoihin hommiin paremmille palkoille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.25 14:00:10

Minä taas käynyt kahdesti eri testeissä amispohjalta korkeakoulutettujen seassa ja saanut huippupisteet, vaikka olen aina pitänyt itseä huonona matemaattisissa aineissa ym. Näköjään mulla aivot toimii tosi tilanteessa kuitenkin kun vähän keskittyy.

Lähettäjä: Hauska 
Päivämäärä:   10.11.25 14:11:55

Viimeisimmän työpaikan arvioinneissa sain vastauksen vaikeasti arvioitavissa oleva ambivertti. Vuodet myynnissä ovat tehneet tehtävänsä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.25 14:24:12

Meidän firmassa on tehty noita testejä paitsi uusille, myös jo töissä oleville ihmisille ja ainakin niiden tulokset jotka olen nähnyt vastaavat mielestäni hyvin niitä ihmisiä. Varmaan riippuu paljon testistä ja sen tekijästä. Jos vastaa rehellisesti persoonallisuuskysymyksiin, muttei tunnista itseään analyysistä niin vähän kummalliselta kuulostaa. Älykkyystestit sitten taas ei yleensä pysty mittaamaan kuin yhden laista älykkyyttä, tehtävästä riippuen sosiaalinen älykkyys saattaa esim olla oikeasti paöjon tärkeämpää. Ja toisaalta testien huippuälykkäät harvoin on mitään huipputyyppejä..

Oma soveltuvuuskokeeni sanoi että oma sosiaalisuuteni ja empaattisuuteni ei ole riittäviä esimiesasemaan, mutta sain paikan silti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.11.25 14:25:18

Miksi testejä tehdään sitten lainkaan, ei kai työnantajat ihan vedettävissä ole, varmaan tietävät, että kusetusta koko testaus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.