Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saan tietää perusaineenvaihduntani?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   10.11.25 10:52:34

Ikuisuusaihe, läskiä pois ja painoa alas. Näkökulmana nyt perusaineenvaihdunta.
Kävin projektin alussa inbody mittauksessa sekä ravintoterapeutilla. Laskennallisesti perusaineenvaihduntani on noin 1900 kaloria/24h. Ruokavalio laskettiin 1700-1800 kaloria päivälle, koska olen aktiivinen ja treenaan, joten ihan kitudieetille ei voi lähteä.

Projektia on kulunut nyt sen verran, että perusaineenvaihdunnan ja ruokavalion ero (kyllä, lasken joka ikisen kirsikkatomaatin ja oliiviöljytipan mitä suuhuni laitan) on 14 000 kilokaloria. Tähän ei siis ole laskettu liikuntaa mukaan, koska sen kuluttamat kalorit ovat parhaimmillaankin ihan arvailua. Nyt siis olisi pitänyt palaa noin 2kg puhdasta läskiä.

Vaaka ei ole liikkunut ensimmäisen viikon -1kg nestepudotuksesta mihinkään. Mistään ei ole lähtenyt senttiäkään pois. Näytän ihan samalta kuin aloittaessani. Nälkä on edelleen lähes jatkuvasti, vaikka ravintoterapeutti kertoi, että keho tottuu kyllä ja tulee nopeammin kylläinen olo. Mieli alkaa olla melko lujilla kun juhlissakin joutuu juomaan vain vettä eikä voi ottaa mitään tarjottavaa jos ei pysty selvittämään kaloreita tiukasti (suvussani siis kaikki ovat syntyneet loka-joulukuu välisenä aikana, siksi meillä on nyt paljon juhlia :D).

Onko siis mitään ravintoterapeuttia tai tuota inbody mittausta luotettavampia tahoja josta voisi tarkentaa perusaineenvaihduntaa tai saada muuta apua? Pitkiä treenejä (pyöräily, uinti) ei ole voinut tehdä juuri ollenkaan koska taju meinaa lähteä, maksimivoimatkin (sali) vähän siinä ja tässä. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa säästöliekkiä?

Re: Miten saan tietää perusaineenvaihduntani?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.25 11:05:16

Ei ole säästöliekistä kyse. Kaloreita vain tulee liikaa. Minulla laihtumiseen tarvitaan todella alhaiset kalorit, tuo määrä olisi minulle ylläpitoa. 1500 päivässä ei riitä minua laihduttamaan, vaikka aktiivinen liikkuja olenkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.25 11:09:33

Vähennät vaan sapuskaa ja lisäät juoksua, kyllä lähtee läski.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.25 11:13:42

Tuo laskennallinen perusaineenvaihdunta kuulostaa todella suurelta, esim. minulla (N39, keskimääräistä lihaksikkaampi 177cm) se on Inbodyn ja älykellon mukaan n. 1600kcsl/vrk.

Eli joo, epäilen että tuo energiamäärä on reilusti yläkanttiin

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   10.11.25 11:28:53

Kauanko sä olet tuota tehnyt? Pari viikkoa? Minä jatkaisin ainakin kuukauden ennen kuin miettisin mitään muuta. Kun puhutaan parin kilon pudotuksista on tosi hankala sulkea ulos ihan mittausvirheitä ja kuukautiskiertoon liittyvää painonvaihtelua.

Jos on kamala nälkä, kannattaa katsoa mitä voisit ruokavaliossa korvata jollain vähäkalorisemmalla (esim niillä kasviksilla) jotta saisit syödä enemmän. Kroppa kyllä tottuu mutta siinä menee pari kuukautta, ei se hetkessä tapahdu.

Jotain tosin on vialla koska sinulla ei mene taju liikkuessa sen takia etteikö kropassa olisi tarpeeksi energiaa. Kannattaa katsoa voisitko viilata syömisiäni treenin ympärillä niin että verensokeri pysyy tasaisempana. Ja sitten on täysin mahdollista että se ateriasuunnitelma jonka ravintoterapeutti sinulle suunnitteli ei vaan sovi sinulle ateria rytmin tms osalta. Ei kaikki sovi kaikille, joku tykkää paastota, joku toinen taas syödä vähän koko ajan. Näihin molempiin on mahdollista saada sopivat kalorit. Tärkeää on löytää se mikä itselle ja omalle kropalle toimii.

Päivämäärä:   10.11.25 11:35:35

Juoksu on nyt kiellettyjen listalla treeneissä tulleen polvivamman takia, normaalisti kuuluu kyllä viikoittaiseen liikuntarepertuaariin. Olen 175 pitkä, painan 95 kiloa.
Ennen projektia laskeskelin, että keskimäärin syön 2200-2500 kaloria päivässä. En lihonut silloinkaan samoilla treeneillä. Kilot ovat tulleet aikaisemmin radikaalien elämänmuutosten myötä.
Ei se auta, hurjalta tuntuu, mutta tiputellaan vielä kaloreita vaikka aluksi sinne 1500 päivässä. Kohta saa mies alkaa tehdä tilan raskaammat työt jos oma kroppa ei pysy mukana enää :D

Päivämäärä:   10.11.25 11:41:10

Syön kasvispainotteisesti juurikin siksi, että saan hyvää hiilaria treenien ympärille ja sitä kautta energiaa. En ole ennenkään ollut hyvä lihan sulattaja. Proteiinit on laskettu kyllä ja sitä tulee riittävästi. En haaskaa kaloreita mihinkään höttöön. Hyviä rasvoja tulee. En syö ultraprosessoituja, ei ole maha kestänyt ennenkään. En oikeastaan voi tästä enää vaihtaa kevyempään vaan määrää on vähennettävä.
Takana nyt kuusi viikkoa, seitsemäs lähti käyntiin.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   10.11.25 11:44:40

Mutta mitä järkeä on koko kuurissa jos et jaksa tehdä töitäsi etkä liikkua tai treenata? Mitä siis tavoittelet - laihana sohvalla istumistako?

Lähettäjä: ketra 
Päivämäärä:   10.11.25 12:03:20

Minä en edes jaksa laskea kaloreita, koska ei riitä inspis sellaiseen kyttäämiseen. Minulle toimii parhaiten se, että järkevöitän ruokavalioni ja poistan ne, joka tekevät olosta väsyneen, nälkäisen ja turvottavat. En tietenkään voi siltikään syödä määrättömästi vaan ihan selkeästi syön vähemmän ja liikun enemmän.

Ihmiset on erilaisia ja kaikille ei passaa samat neuvot ja vaikka paperilla joku on laskettu juuri oikein, niin ei se välttämättä kaikille yksilöille sovi eikä nämä asiat ole mitään selkeästi matemaattisia kaavoja noudattavia.

"Pitkiä treenejä (pyöräily, uinti) ei ole voinut tehdä juuri ollenkaan koska taju meinaa lähteä"

Jos minun kroppani tekee noin, niin silloin se tarkoittaa, että se on polttanut hiilarit loppuun ja yksinkertaisesti väsähtää. Tähän auttaa minulla vähemmänhiilarinen ruokavalio, jolloin elimistöllä ei ole paljoakaan hiilareita poltettavanaan vaan on pakko käyttää energiaksi elimistön omia rasvavarastoja. Terveelle ihmisellehän tuo ei ole vaarallista, joten minullakin tuo menee ohi kun hetken odottelee. Sen jälkeen kun kroppa osaa itse tuottaa energiaa, niin jaksankin taas maailman tappiin asti. Siksi syönkin hiilaripitoisesti lähinnä iltapäivällä/illalla, koska hiilarit väsyttävät. En siis syö hiilaripitoisesti jos minun pitää jaksaa olla ahkera ja aktiivinen päivän aikana. Mutten siis myöskään syö varsinaisesti mitenkään ketosti tai hiilarittomasti.

Mutta faktahan on se, että jos ruokavaliosta tulee enemmän energiaa kuin mitä ehtii kuluttaa, niin silloin elimistöllä ei ole tarvetta käyttää omia rasvavarastoja energiaksi. Eli pakko se kalorivaje on saada, että omat läskit vähenee.

Sen enempää on vaikea neuvoa, koska jokaisen elimistö toimii omalla tavallaan. En oikein ota omasta elimistöstänikään selvää, joten vaikea ketään muutakaan auttaa. Mutta tuntuu, että harva ravintotietäjä osaa neuvoa jokaista yksilöllisesti, kun jokaiselle tunnutaan antavan liian hiilaripitoiset ohjeet, kun ajatellaan, että "Liikkuvan pitää syödä paljon hiialreita että jaksaa treenata" ja "ammattiurheilijatkin mättävät pastaa", tajuamatta, että niillä ammattiurheilijoilla ei ole tavoitteena pudottaa (kymmeniä kiloja) painoa, ja heidän treenimäärät on ihan erit kuin jollain tavis-harrastelijalla.

Paljon nopeita hiilareita, jonka seurauksena nälättää, turvottaa ja väsyttää ja läskit ei lähde, josta seuraa turhautuminen ja luovuttaminen. Mutta jokaisen pitää itse testata mikä passaa ja mikä ei. Vehnä on minulle vihoviimeinen, koska se turvottaa, nälättää ja aiheuttaa kestoväsymyksen. Samaa ei aiheudu kaurasta tai rukiista. Siskollani on samaa, eli me molemmat olemme luopuneet vehnästä.

Alkoholi pitää ehdottomasti jättää pois, koska elimistö ei voi samanaikaisesti polttaa sekä rasvaa että alkoholia, jolloin rasvanpoltto pysähtyy kokonaan kun poltettavaksi tulee alkoholia.

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   10.11.25 12:06:32

Olen aina ihmetellyt miten ihmiset jotka syö noita todella matalia 1500 ja alle kalorimääriä päivässä jaksaa elää arkeaan. Olisin itse kamalan kiukkuinen ja uupunut zombi sellaisilla lukemilla :D Enkä sano tätä nyt siis pahalla, hämmästelen vain.
Itselläni sirohkona (163 cm pituutta ja vähän alle 50 kg painoa) aikuisena naisena 2000 kcal / vrk on sellainen määrä, jolla pärjään perusvirkeänä ilman liikunta. Jos menee alle sen, niin alkaa heti paino tippua ilman että olisi tarkoituskaan. Vaikkei siis liikkuisi kuin suunnilleen sängyn, vessan ja työpöydän väliä (eli esim kun oli vasta jalka kipsissä pari kk). Ja samalla myös elämän suorituskyky laskea, unet häiriintyä ja menkat katoaa.
Siksi koska treenaan ja hevostelen, niin syön 2300 kcal/ vrk ja sillä pysyn ok jaksavana ja energisenä, eikä ole vielä tällä määrällä mitään pelon häivettäkään lihomisesta. Oma pt on kannustanut nyt nostamaan määrää vähintään niille päiville, joille sattuu sekä ratsastus&tallihommat että pidemmät treenit.

Päivämäärä:   10.11.25 12:11:06

En syö leipää tai pastaa, ne turvottavat ja tekevät epämukavan olon. Täysjyväriisiä tai perunaa pari kertaa viikossa, muuten hiilarit tulevat kasviksista.
Tavoitteena tässä on saada läskiä pois, minulla on kuitenkin 20kg ylipainoa, joka on terveysriski. Haluan myös näyttää urheilulliselta. Tietysti mukana on myös yhteiskunnan painetta naisten koosta sekä halu alkaa taas ratsastaa kun nuoriso hieman varttuu.
Alkoholia en käytä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.11.25 12:46:01

Puhut, että "Projektia on kulunut nyt sen verran, että perusaineenvaihdunnan ja ruokavalion ero (kyllä, lasken joka ikisen kirsikkatomaatin ja oliiviöljytipan mitä suuhuni laitan) on 14 000 kilokaloria"

Lisäksi mainitset "Laskennallisesti perusaineenvaihduntani on noin 1900 kaloria/24h. Ruokavalio laskettiin 1700-1800 kaloria päivälle"

Jos siis perusaineenvaihduntasi on 1900kcal/d, syöt keskimääräisesti 1750kcal/d --> erotus 150kcal/d. Samalla kerrot että olet nyt saavuttanut koko projektin aikana 14 000 kilokalorin vajeen.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että olet dieetannut keskimääräisellä 150 kilokalorin päivittäisellä vajeella yli 90 päivää, eli kolme kuukautta. Pitääkö paikkansa?

Kerrot mys, että " olen aktiivinen ja treenaan, joten ihan kitudieetille ei voi lähteä", mutta kuitenkin sanot, että "Pitkiä treenejä ei ole voinut tehdä juuri ollenkaan koska taju meinaa lähteä, maksimivoimatkin (sali) vähän siinä ja tässä".

Jos se aktiivisuus ja treenaaminen ei ole kestävyysliikuntaa tai voimaharjoittelua, niin mitä se oikein on?

Perusaineenvaihduntasi kuulostaa todella korkealta. Esim. itselläni se oli inbody-mittauksessa 162cm pitkänä ja 80-kiloisena 1307kcal. 1900 kilokalorin BMR:n saavuttaakseni minun pitäisi painaa noin 130 kilogrammaa.

Lähettäjä: totot 
Päivämäärä:   10.11.25 13:00:34

"Olen aina ihmetellyt miten ihmiset jotka syö noita todella matalia 1500 ja alle kalorimääriä päivässä jaksaa elää arkeaan. Olisin itse kamalan kiukkuinen ja uupunut zombi sellaisilla lukemilla :D Enkä sano tätä nyt siis pahalla, hämmästelen vain."

Ei pelkkä kilokalorimäärä kerro yhtään mitään siitä, mitä on päivittäisen ruuan ravintoarvot. Eli iso kalorimäärä voi tarkoittaa todella energiatiheää mutta ravinneköyhää ruokaa jolloin on koko ajan nälkä ja väsynyt olo, ja melko matalakalorinen voi tarkoittaa todella ravinnerikasta ja täyttävää ruokaa.

Joskus pidin ruokapäiväkirjaa muutaman päivän. Söin aika vhh:sti, jopa ketosti. Kcal-määrä per päivä oli jotain 1100-1200. Toki olin jo pitkään ollut melko vhh:lla eli elimistöni oli tottunut siihen että en mätä hiilareita aamusta iltaan. Normaalisti en kuitenkaan noin vähän hiilareita syö eli kcal-määrä on isompi. Mutta tuolloinkin jaksoin ihan hyvin jumpata, lenkkeillä 5-10 km päivässä (kunhan kokeilin), ja muutenkin puuhastella ja autottomana ramppasin pitkin kaupunkia kävellen ja pyörällä. Ja hyvin riitti energia.

Joskus olin pääsiäisen töissä ja kaverit muualla ja tylsyyksissäni mätin karkkia ja muita herkkuja työpäivän jälkeen. Pelkistä herkuista työpäivän jälkeen saattoi kertyä joku 4000 kcal joka päivä. Ja tuohon päälle kaikki järkevät ruuat koko päivältä. Eli ei pelkkä kcal-määrä tosiaan kerro mitään...

Olen 162 cm ja hiilaripitoisella ruokavaliolla n. 52 kg, vhh:lla/ketolla n. 49-50 kg. Eli hiilarit kerryttää kroppaan nestettä sen pari kiloa.

Lähettäjä: Leah 
Päivämäärä:   10.11.25 13:14:55

” Joskus pidin ruokapäiväkirjaa muutaman päivän. Söin aika vhh:sti, jopa ketosti. ”Kcal-määrä per päivä oli jotain 1100-1200. Toki olin jo pitkään ollut melko vhh:lla eli elimistöni oli tottunut siihen että en mätä hiilareita aamusta iltaan. Normaalisti en kuitenkaan noin vähän hiilareita syö eli kcal-määrä on isompi. Mutta tuolloinkin jaksoin ihan hyvin jumpata, lenkkeillä 5-10 km päivässä (kunhan kokeilin), ja muutenkin puuhastella ja autottomana ramppasin pitkin kaupunkia kävellen ja pyörällä. Ja hyvin riitti energia.”

Apua, itse söin noin ollessani pahimmillaan syömishäiriöni kanssa ja sen seurauksena päädyinkin sairaalaan hengenvaaralllisen matalan bmi takia… Toisinaan tunnen itseni aivan porsaaksi, kun naisena syön yli 2000 kcal päivässä voidakseni hyvin (syön viljattomasti, joten ruokavalioni on vhh aika luonnostaan). Tuntuu että monesti yleisissä keskusteluissa ’hyvän naisen’ tulee pärjätä ja jaksaa jumpata ja touhuta ongelmitta max 1500 kcal / vrk.

Päivämäärä:   10.11.25 13:36:42

Hei viiva rivillä on hyvä huomio! Avasin noita pitämiäni muistiinpanoja päiväkohtaisesti, tässä olin selostanut vain viikkotasolla kun ne näkyvät suoraa.
Ruokavalio on tosiaan suunniteltu niin, että päivässä tulee noin 1800 kaloria ja peruskulutus olisi sen 1900 kaloria. Vuorokaudessa näytän kuitenkin syöneen vain noin 1500-1700 kaloria, koska ruokavalioon oli jäänyt esimerkiksi pähkinöitä, joille olen allerginen ja jotka olen vain jättänyt pois sen kummemmin miettimättä.

Se aktiivisuus näkyisi esimerkiksi näin:
Ma lajitreenit 1,5h
Ti lyhis pyöräily tai uinti 1,5h
Ke puntti+lyhis (lyhis tulee kun pyöräilen puntille 11km/suunta)
To lajitreeni
Pe lepo ja lihashuolto
La puntti
Su pitkis (ennen 4-5h, nyt maks 3h kun ei kroppa pysy mukana)

Hevoset pihassa, joten tallihommia tulee tehtyä päivässä noin 1-2h nyt kun ei ole varsinaisia ratsastettavia ja töissä kävelen tai hiihdän maastossa noin 1-3h päivässä, mutta se toki on todella sesonkiriippuvaista eikä mitenkään kovin kuluttavaa, koska pysähdyksiä on usein.

Mutta joo, koko pointti olikin se, että mistähän sen todellisen perusaineenvaihdunnan oikein saisi tietoonsa, koska nykyiset tietoni perustuvat ravintoterapeuttin näkemykseen sekä tuohon inbody mittaukseen?
Ja samalla kysyisin sitä, miten ylläpitokalorit voivat vaihdella tuon ennen syömäni reilu 2200 ja nykyisen 1800 (tai 1600 nyt kun avasin noita laskelmia enemmän) välillä? Liikunta toki oli isommilla kaloreilla raskaampaa (pitkis oli oikeasti pitkis ja punteista toinen oli voimatreeni. Nyt pitkis tarkoittaa tuollaista normi lenkkiä ja puntit ovat vain kestävyysjumppaa kun maksimeja ei voi tehdä). Mutta vaikuttaisiko se noin paljoa?

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   10.11.25 13:40:14

Nukutko muutaman tunnin yössä?

Lähettäjä: totot 
Päivämäärä:   10.11.25 13:47:52

"Apua, itse söin noin ollessani pahimmillaan syömishäiriöni kanssa ja sen seurauksena päädyinkin sairaalaan hengenvaaralllisen matalan bmi takia…"

Aika moni asia varmasti vaikuttaa. Mutta minulla ei muutenkaan ole koskaan ollut kovin korkea BMI, kuten varmasti osasit kirjoittamistani lukemista päätellä, enkä lähtötilanteessa ollut kovinkaan paljoa isompi kun kokeilin pitää tuota ruokapäiväkirjaa. BMI:ni ei siis seilaa laidasta laitaan vaan pysyttelee melko samoissa lukemissa heitellen pari kiloa riippuen siitä, miten vhh:sti syön. Vehnäallergian vuoksi tulee syötyä aika vähäviljaisesti, muttei kuitenkaan täysin viljattomasti. Eikä minulla ole taipumusta syömishäiriöön kuten sinulla.

Mutta tietenkin jos lähtötilanteessa on joku reilusti isompikokoisempi, pidempi, lihaksikkaampi jne henkilö, joka tottunut vetämään hiilaripitoisesti 3000 kcal/vrk, niin onhan sellaiselle melkoinen muutos alkaa syödä ketosti 1100-1200 kcal/vrk.

Eikä mitään "jokaisen naisen pitää noudattaa tätä" -listaa/kcal-määrää voi sanoa noin vain. Nämä asiat on yksilöllisiä.

Päivämäärä:   10.11.25 13:55:57

Ihan normaalisti 8h yössä :D
Minulla ei ole lapsia ja työni teen kotoa eli siirtymisiinkään ei mene aikaa. Voin myös siirrellä työtunteja esimerkiksi päivältä iltaan tai arjesta viikonloppuun jos jokin sitä vaatii, eli olen todella etuoikeutettussa asemassa verrattuna esimerkiksi yksinhuoltajaan, jolla on tunnin työmatka suuntaansa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   10.11.25 13:59:22

Miksi et vastaa kysymyksiin, joita sinulle on täällä esitetty?

Kuinka pitkä olet?
Paljonko painat?
Miksi kerrot aloituksessa olevasi aktiivinen ja treenavaasi, mutta kuitenkin sanot myös että et voi treenata kestävyyttä etkä ja salillakin vain nipinnapin?
Miksi et kerro kauanko projekti on kestänyt?

Päivämäärä:   10.11.25 14:19:43

Jos E lukee vastaukseni nii löytää jokaisen noista :)

Lähettäjä: Cindi 
Päivämäärä:   10.11.25 14:20:54

Minulle inbody laski ihan tosi matalan arvon, olen siis 164 cm/48kg / ikää 37v. Todellisuudessa kuitenkin peruskulutukseni on inbodyn antamaa lukemaa suurempi + toki päälle vielä ihan jo arjen touhuista ja liikunnasta (kevyttä mikun kohdallani) tuleva kulutus. Terveysalan ammattilainen arveli sinne 1800 tuntumaan, jos en siis liikkuisi yhtään. Mutta harvoinpa sitä arjessa onneksi vuodepotilas tarvitsee olla, joten käytännössä kulutus on aina vähän suurempaa. Minulle hyväksi todettu päivittäinen kalorimäärä on noin 2100 kcal / vrk, en liiku raskaasti, vaan enimmäkseen päivittäinen liikuntani on about tunnin kävelylenkki. Ihan testatusti 1800 / vrk alkaa minulla paino laskea. Oma ruokavalioni ei sisällä lihaa eikä viljoja. Eikä muita herkkuja, kuin taateleita. Minun korvaan tuo aloittajan dieettikalorimäärä kuulostaa ihan hyvältä pitkällä tähtäimellä. Mutta toki jos ei paino silti liiku, niin jotainhan silloin mättää. Jokainen meistä kun on kuitenkin yksilö. Toiselle just hyvä määrä on aina jollekin toiselle liian vähän ja jollekin toiselle liian paljon. Vaikka toinen pärjäisi tonnilla, niin toiselle niin alhaisella määrällä eläminen voi olla hyvin vahingollista.

Lähettäjä: ltlt 
Päivämäärä:   10.11.25 14:49:13

Kuinka pitkä olet?
* 175 cm

Paljonko painat?
* 95 kg

Miksi kerrot aloituksessa olevasi aktiivinen ja treenavaasi, mutta kuitenkin sanot myös että et voi treenata kestävyyttä etkä ja salillakin vain nipinnapin?
* Aloittajalle lyhyt treeni on esim. 1,5 h pyöräilyä tai uintia. Pidempi treeni kestää normaalisti 4-5 tuntia, mutta nyt kun kroppa ei jaksa mitään, kestää pitkä treeni vain 3 tuntia. Eli tuo aloittajan "en jaksa mitään" tarkoittaa "En jaksa enää 4-5 h yhteen putkeen, vain 3 h putkeen".

Miksi et kerro kauanko projekti on kestänyt?
* Takana nyt kuusi viikkoa, seitsemäs lähti käyntiin.

^ Nuo vastaukset löytää ihan aloittajan kommentti ketjusta lukemalla...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.