|
Lähettäjä: ketra
Päivämäärä: 10.11.25 12:03:20
Minä en edes jaksa laskea kaloreita, koska ei riitä inspis sellaiseen kyttäämiseen. Minulle toimii parhaiten se, että järkevöitän ruokavalioni ja poistan ne, joka tekevät olosta väsyneen, nälkäisen ja turvottavat. En tietenkään voi siltikään syödä määrättömästi vaan ihan selkeästi syön vähemmän ja liikun enemmän.
Ihmiset on erilaisia ja kaikille ei passaa samat neuvot ja vaikka paperilla joku on laskettu juuri oikein, niin ei se välttämättä kaikille yksilöille sovi eikä nämä asiat ole mitään selkeästi matemaattisia kaavoja noudattavia.
"Pitkiä treenejä (pyöräily, uinti) ei ole voinut tehdä juuri ollenkaan koska taju meinaa lähteä"
Jos minun kroppani tekee noin, niin silloin se tarkoittaa, että se on polttanut hiilarit loppuun ja yksinkertaisesti väsähtää. Tähän auttaa minulla vähemmänhiilarinen ruokavalio, jolloin elimistöllä ei ole paljoakaan hiilareita poltettavanaan vaan on pakko käyttää energiaksi elimistön omia rasvavarastoja. Terveelle ihmisellehän tuo ei ole vaarallista, joten minullakin tuo menee ohi kun hetken odottelee. Sen jälkeen kun kroppa osaa itse tuottaa energiaa, niin jaksankin taas maailman tappiin asti. Siksi syönkin hiilaripitoisesti lähinnä iltapäivällä/illalla, koska hiilarit väsyttävät. En siis syö hiilaripitoisesti jos minun pitää jaksaa olla ahkera ja aktiivinen päivän aikana. Mutten siis myöskään syö varsinaisesti mitenkään ketosti tai hiilarittomasti.
Mutta faktahan on se, että jos ruokavaliosta tulee enemmän energiaa kuin mitä ehtii kuluttaa, niin silloin elimistöllä ei ole tarvetta käyttää omia rasvavarastoja energiaksi. Eli pakko se kalorivaje on saada, että omat läskit vähenee.
Sen enempää on vaikea neuvoa, koska jokaisen elimistö toimii omalla tavallaan. En oikein ota omasta elimistöstänikään selvää, joten vaikea ketään muutakaan auttaa. Mutta tuntuu, että harva ravintotietäjä osaa neuvoa jokaista yksilöllisesti, kun jokaiselle tunnutaan antavan liian hiilaripitoiset ohjeet, kun ajatellaan, että "Liikkuvan pitää syödä paljon hiialreita että jaksaa treenata" ja "ammattiurheilijatkin mättävät pastaa", tajuamatta, että niillä ammattiurheilijoilla ei ole tavoitteena pudottaa (kymmeniä kiloja) painoa, ja heidän treenimäärät on ihan erit kuin jollain tavis-harrastelijalla.
Paljon nopeita hiilareita, jonka seurauksena nälättää, turvottaa ja väsyttää ja läskit ei lähde, josta seuraa turhautuminen ja luovuttaminen. Mutta jokaisen pitää itse testata mikä passaa ja mikä ei. Vehnä on minulle vihoviimeinen, koska se turvottaa, nälättää ja aiheuttaa kestoväsymyksen. Samaa ei aiheudu kaurasta tai rukiista. Siskollani on samaa, eli me molemmat olemme luopuneet vehnästä.
Alkoholi pitää ehdottomasti jättää pois, koska elimistö ei voi samanaikaisesti polttaa sekä rasvaa että alkoholia, jolloin rasvanpoltto pysähtyy kokonaan kun poltettavaksi tulee alkoholia.
|