Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaisia kukkia teillä on ja millaisia

Lähettäjä: veera 
Päivämäärä:   9.11.25 21:52:02

Ovat hoitaa? Kenen viereen kukan voi laittaa? Millainen ruukku? Miten usein kastelette? Miten lannoitatte? Miten pitkään elävät?

Re: Millaisia kukkia teillä on ja millaisia

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   9.11.25 22:08:08

Kaktuksia ja bonsaipuita. Joulutähti ja nokkonen.
Samat olleet jo yli 30 vuotta.

Päivämäärä:   9.11.25 22:16:57

Bonsai on hankalin tai eniten huolenpitoa vaativa.
Muille riittää, että kerta viikkoon muistaa kastella ja saa olla isossa ruukussa.

Minulla on ihan kotimaasta itse kasvatettu bonsai koivu.
Runko on nyt noin 8cm halkaisijaltaan ja korkeutta 45cm
Lehdet pikkurillin kynnen kokoisia.
Aloitin tämän kokeilun yläasteella 1993, kun otin pihanurmelta noin 20 senttisen koivun taimen kokeiluun, että tuleeko siitä bonsai.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.11.25 22:41:53

Olis ihan huippu nähdä Rikun bonsai koivu, en tiennyt että koivustakin saa kasvatettua.

Mulla on vain kliivia, papinkaura, tuliköynnös ja mustanmerenruusu. Kaikki kotoa aikoinaan mukaan otettuja istukkaita eli ovat meillä kotona lähtöjään ainakin 30-40 vuotta vanhoja.

Kliivia ja papinkaura on mulla ollut 20 vuotta, mustanmerenruusu 15 vuotta ja tuliköynnös vasta 5 vuotta.

Olen äärimmäisen huono kasvien hoitaja, yleensä tapan ne hyvin nopeasti mutta nuo muutama on sitkeästi kestänyt. Kastelen kun muistan, multia vaihdan keväisin, mutta esim kliivia on 20 litraisessa ruukussa ja ihan täynnä kasvia niin en muuta kuin rapsuttelen päältä multaa pois ja lisään uutta.
Mustanmerenruusun talvehtiminen vaatii ajatusta. Jätän sen pohjoisen ikkunalle ja kastelen hieman ehkä kerran viikossa, keväällä maalis huhtikuussa aloitan kastelemaan enemmän ja kun alut nousee pintaan niin joka päivä kunnes syksyllä lehdet alkaa nahistumaan niin vähennän asteittain kastelua. Se pitäisi nostaa pimeään, mutta en luota muistiini että huomaisin kastella saati ottaa kukkaa esille keväällä.

Päivämäärä:   9.11.25 22:50:37

"Olis ihan huippu nähdä Rikun bonsai koivu, en tiennyt että koivustakin saa kasvatettua."

Naamakirjassa on siitä kuvia.
Mutta ei se ihan viheltelemällä tule.
Juurrutin sen aluksi matalaan ruukkuun ja kuparilangalla vääntänyt muotoon.
Olen tehnyt useita.
Ei ole vaikeaa.
Kaktusmultaa, valon määrää täytyy valvoa. Jos annat liikaa, niin lehdet kasvaa ja jos liian vähän, niin luulee, että on syksy.
Äitivainaa kertoi, että tuo on kiduttamista. Niinhän se onkin.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.11.25 22:58:18

Olen ymmärtänyt että bonsai kasvatus on ihan oma lajinsa, eräänlaista taidetta sekin. Myydään sitä valmiita bonsai puita, mutta sisko on noita ostanut ja saanut hyvin nopeasti hengiltä.

Lähettäjä: Viima 
Päivämäärä:   9.11.25 23:18:07

Kaksi peikonlehteä (ihan liian isoja), huonekuusi, kliivia, avokado, joulukaktus, sant paulia, muratti (aika huono vointinen) ja pari joiden nimeä en tiedä. Helppo hoitoisia, paitsi tuo muratti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.